Vraag

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:06
Situatie:
Benedenverdieping ingefreesde vloerverwarming, meer dan 6 weken geleden afgesmeerd/ge-egaliseerd/PVC erop geplakt.

Boven een lusje vloerverwarming in de badkamer met een RTL ventiel. Ligt in een 4-5cm zandcement vloer. Tegels liggen inmiddels 6 weken op de vloer.

Ik denk inmiddels te weten dat ik de vloer wel rustig moet opstarten, maar dat ik geen afkoelprotocol moet inzetten.

Dan de vraag: hoe zorg ik ervoor dat de badkamervloer met RTL ventiel rustig opwarmt? Ik heb het RTL ventiel nu op 20C retour gezet.
Er gaat echter 35C water de vloer in en er komt 24C terug. Misschien gewoon erg weinig flow?
Ik heb het idee dat als ik het RTL ventiel verder dichtdraai dat er gewoon geen flow is (ventiel dicht).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbwiwbh2W179oJXZ3L1yQpDkQtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UU8BHv9h5dS1mS4HNHmJinrs.png?f=fotoalbum_large

Aanvoer ketel staat op max 40C en beneden gaat er nu zon 25C water de vloer in.

Het geheel is inmiddels best goed ontlucht.

Tips? Proberen de ketel temp nog lager te zetten? Hij zit nu al snel op 40C en gaat dan pendelen..

Edit: met het RTL ventiel iets onder 20C gaat hij al niet meer open (vanwege de ruimtetemperatuur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lp3ScBOobhBY6VtsdhKwaTsHF1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MCLOL5mNe8rdu7fmtmsg8oo1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door S0epkip op 17-09-2022 17:17 ]

PVO

Beste antwoord (via S0epkip op 30-09-2022 22:38)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26

Cr3ator

1 bar is geen bar

Een met RTL aangesloten systeem kan je natuurlijk niet voeden met een lagere temperatuur. Daar is een mengventiel/verdeler voor nodig. Nu meet je de watertemperatuur, maar het gaat om de vloertemperatuur. Je aanpak door rustig het RTL-ventiel verder open te draaien is dus juist. De gemiddelde vloertemperatuur neemt daarmee ook langzaam toe.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Aanvoertemperatuur ketel beperken geeft je zekerheid.
Is die RTL vloerverwarmingslus correct aangesloten (dus warm water eerst door radiator, dan de RTL op de retour van de radiator, en dan de vloerverwarmingslus)? Dan regel je gewoon met de RLT welke temperatuur de vloer in gaat.

Het klinkt alsof je de radiator weggelaten hebt, dan neem je grote risico's; als je gelovig bent kan je maar best een kaarsje branden :>

[ Voor 19% gewijzigd door naftebakje op 20-09-2022 12:34 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-05 00:24
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
Het zit 'gewoon' zo aangesloten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ccidwpa-Px5ScgCJ3YfvgjLNhA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oS8ljaT2RkEDKqELIERfS8TG.jpg?f=fotoalbum_large

Het zit inderdaad niet na een radiator (heb geen radiator).
Ketel heb ik gelimiteerd op 40C aanvoer.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
De tegels zijn vooralsnog niet van de vloer gesprongen...

PVO

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:26

Cr3ator

1 bar is geen bar

Een met RTL aangesloten systeem kan je natuurlijk niet voeden met een lagere temperatuur. Daar is een mengventiel/verdeler voor nodig. Nu meet je de watertemperatuur, maar het gaat om de vloertemperatuur. Je aanpak door rustig het RTL-ventiel verder open te draaien is dus juist. De gemiddelde vloertemperatuur neemt daarmee ook langzaam toe.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Pagina: 1