GPU + geheugen upgrade of beter af met een nieuw systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeetjeBeetje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:50
Momenteel heb ik een systeem dat samengesteld is in 2014. (zie hieronder)

Ik wil graag iets beters, en nu is de vraag of het afdoende is om enkele componenten te upgraden (GPU/geheugen) of beter een compleet nieuw systeem kan samenstellen.
Hopelijk met feedback van mede tweakers kan ik een verstandige keuze maken :)

Ik zoek een?
(advies over) GPU + geheugen upgrade of een compleet nieuw systeem. Kan bij een GPU/geheugen upgrade mijn PC weer wat nieuwere titels aan, of is de CPU toch wel een bottleneck inmiddels?

Wat is je budget?
Als ik alleen een GPU + geheugen upgrade kan doen hoop ik voor max 500 klaar te zijn.
In het geval van een compleet nieuw systeem 1750 (op te rekken naar 2k)

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nvidia voor de GPU heeft de voorkeur.
Verder vind ik ASUS altijd mooi spul hebben, maar dit is zeker geen must, heb ik nu namelijk ook niet in mijn systeem.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Huidig systeem hieronder, speel er nu een beetje oudere games mee (1080p, 60fps) maar zou graag ook de nieuwere titels op hogere settings willen kunnen spelen, ook op 1080p, 60fps (shooters/strategy/racing).

GPU is natuurlijk niet de snelste meer. Zou een GPU + geheugen upgrade me verder kunnen helpen of is de CPU best wel een bottleneck inmiddels?

Overigens wil ik naar 1440p gaan mocht de consensus zijn dat ik beter af ben met een nieuw systeem.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-4690 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte G1.Sniper B5€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenGigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenFractal Design Define R4 Pearl Black€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 37,57€ 37,57
1Geheugen internCorsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 54,-€ 54,-
1VoedingenCorsair HX750W€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 91,57

Beste antwoord (via CeetjeBeetje op 01-08-2022 10:31)

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
CeetjeBeetje schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:59:
Thanks, ik heb de post ge-update met resolutie info. (Nu alles op 1080p en dat is ook prima als ik alleen onderdelen upgrade.)

Alleen bij een totaal nieuw systeem wil ik wel naar 1440p.
Als ik jou was zou ik dan deze topic in de gaten houden en voor een nieuw systeem gaan, alle inversteringen die jij nu in jouw huidige systeem doet gaan verloren als je 1440p wil uiteindelijk

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2139384

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05 08:45

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik denk niet dat geheugen nu je grootste bottleneck is.

Maar ligt helemaal aan waar je het voor gebruikt, en tegen welke beperkingen je aanloopt.
Zowel je cpu,gpu als geheugen is redelijk verouderd/traag tegenover de huidige systemen.

Als je moderne titels op hogere settings wil spelen ga je er niet aan te ontkomen bijna alles te upgraden.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:21

Orac

Ik mis je papa.

Een i5-4690 is goed in balans is met de GTX970. Als je een nieuwe snellere kaart zou nemen, dan word je CPU de bottleneck. Op welke resolutie speel je of wil je gaan spelen? Ik denk dat je uiteindelijk toch een nieuwe PC moet gaan samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeetjeBeetje
Thanks, ik heb de post ge-update met resolutie info. (Nu alles op 1080p en dat is ook prima als ik alleen onderdelen upgrade.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 17-05 11:47
Bij nieuwere games heb je de kans ook dat een verouderde 4 core zonder hyperthreading een bottleneck kan vormen in nieuwere games met een nieuwe videokaart. Dat is natuurlijk weer afhankelijk van de game, instellingen, videokaart en de fps die je wilt halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slide74
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 06-04 21:00
Na de prijsdalingen van videokaarten zou het aardig moeten lukken in de meeste games op 1080P met Radeon RX 6600 nu onder 300 Eur. Nvidea is al overkill met 3060 voor 420 EUR.

Voor deze prijs kan je wellicht tevreden zijn de komende jaren met een redelijke 1080P game computer. 8GB is prima lijkt me. Bespaar de rest voor een nieuwe computer over een paar jaar.
Sommige (vnml strategy) games zullen vastlopen op de processor.
Ook het verbruik van de RX6600 is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 16-05 07:20

Praetextatus

the dutch_paki

Als het systeem nu voldoet deze lekker houden en niets upgraden. Kom je nu tegen problemen of voldoet het niet, deze verkopen en een compleet nieuw systeem aanschaffen. Met dat budget kun je weer een paar jaar er weer tegen aan. Wil je ook een voorstel hebben voor een nieuw systeem?

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
CeetjeBeetje schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 17:59:

Als ik jou was zou ik dan deze topic in de gaten houden en voor een nieuw systeem gaan, alle inversteringen die jij nu in jouw huidige systeem doet gaan verloren als je 1440p wil uiteindelijk

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2139384

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeetjeBeetje
Thanks voor de input, ik denk dat het inderdaad zonde is om nog te investeren in mijn huidige build, dus ik denk dat ik inderdaad de post die Markozv heeft gelinked in de gaten ga houden.

Ik denk dat ik met dat als basis + enkele wijzigingen om te voldoen aan mijn eigen wensen (water koeling, kast, etc) een leuk systeem kan samenstellen.

Mocht mijn lijstje erg afwijken van de build waarop ze eindigen bij die BBG dan leg ik hem zeker aan jullie voor, maar dat zal dan wel in een nieuwe post zijn.

Deze mag een slotje wat mij betreft!
Pagina: 1