Offerte zonnepanel op huurhuis via Zoncorporatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:58
Ik heb een huurhuis, wat ik al jarenlang graag had willen kopen. Helaas wil de woningbouw niet meewerken; jammer. In ieder geval kwam de woningbouw recentelijk met het aanbod om zonnepanelen aan te leggen. €2,50 p/s, per maand, te verrekenen via de servicekosten. Prima; het is eigenlijk niet de vraag of we akkoord gaan. Mijn vragen staan aan het eind van dit topic.

Afgelopen week kwam de offerte binnen. De Zoncorporatie gaat ze namens de woningbouw aanleggen, en kwam met het volgende aanbod:
6 panelen, opbrengst 2.194 kWh per jaar. Huidig verbruik is 3100 kWh per jaar. Ik verwacht binnen enkele jaren meer stroom te gaan verbruiken als gevolg van de aanschaf van een elektrische auto.
Foto's
Volgens Zoncorporatie kunnen de panelen zo komen te liggen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLgbNUk1w2fjK4kTtTe2DLFd_Uw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AdDTTafIbvsBmzbQereIvf86.jpg?f=user_large
De dakhelling is 46.6°

Het stuk waar geen panelen gelegd kunnen worden: daar ligt een dakraam, afzuiginstallatie en afvoer van de cv ketel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cjJqAxltR-s9hLliwazLd6ielTM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SM0G57iGzpjw9KQfgvb6k3Nt.jpg?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Lengte van het dak is ca 11 mtr; hoogte ca 4.5 m. Als ik daar de ruimte afhaal die niet beschikbaar is, kom ik op zo'n 36 m2 uit. Geen rekening houdend met veiligheidsmarges overigens.
Schaduw
Beperkt, waarschijnlijk onder aan het dak waar het dak van de buren voor schaduw zou kunnen zorgen (morgen eens een check doen).
Jaarverbruik
3100 kWh momenteel, enkele jaren redelijk stabiel. Verwachting is wel een toename in 2 tot 3 jaar met de aanschaf van een elektrische auto en laadpaal aan huis.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Volgens Liander:
Soort: Kleine huisaansluiting
Grootte: 1x35A
Budget en doel
Terugleveren en eraan verdienen is geen doel; budget is hier verder geen issue omdat het om aanschaf via de woningbouw gaat. In feite huur dus; als ik zou mogen kopen had ik dat al gedaan.
Wie gaat het project uitvoeren
Zoncorporatie ism Woonwaarts.
Bijhouden van data
Nah, niet zo heel interessant.
Reeds verkregen offertes
Enkel de offerte van Zoncorporatie. En die is redelijk summier. Zo berekenen ze voor wat we besparen, maar is daarbij de gebruikte kWh tarief hoger dan wat we nu betalen. Momenteel €0,16438 per kWh normaal tarief via Greenchoice. Het daltarief ligt iets lager.
Regio
Land van Maas en Waal.
Vragen
  1. Opbrengst van 2200 kWh met 6 panelen op de zuidkant: is dat erg optimistisch, of neigt dit meer naar een zuinige voorstelling van zaken? Valt dat bij benadering te bepalen?
  2. Gevoelsmatig heb ik het idee dat er wel een stuk meer te leggen zijn, zeker wetende dat er een overkapping is aangebracht waar geen schaduw valt
  3. Zoncorporatie gaat me nog bellen over de offerte. Welke slimme vragen zou jij hen stellen? Paar dingen die ik in ieder geval ga aankaarten is het onderhoud; wanneer de panelen vervangen worden; of een overname middels koop mogelijk is (mocht Woonwaarts alsnog het huis aan me verkopen).
offtopic:
//edit: mbv https://app.pdok.nl/viewer/ een iets hogere resolutie foto van het dak kunnen invoegen in de TS.
//edit2: informatie van Liander toegevoegd.

[ Voor 6% gewijzigd door headout op 28-07-2022 15:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Te stellen vragen:

Vermogen van de te leggen panelen.

Kan er meer gelegd worden? Met de 6 kom je al 'tekort' en dat gaat met een auto alleen maar veel meer worden. Op het oog lijkt rijen van 6 mogelijk. De extra 6 zullen wel veel schaduw zien in de winter, maar een slimme installateur sluit dat aan in 2 strings zodat half-cell powerpoint gebruikt kan worden.

Wordt de huur geïndexeerd? Hoe veel?

Zonder indexering kost dit systeem over 20 jaar €3600. Dat is het minst dure huursysteem wat ik langs heb zien komen. Rendabel gaat het zeker zijn.
Als ik een omvormer vervanging ergens in die 20 jaar mee reken die een eigenaar zeer waarschijnlijk zou moeten ophoesten dan is het heel ruw rond de €1,5/Wp.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Geen kosten per opgeleverde kWh aan de coöperatie? Dat is vaak zo.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
Ronald schreef op maandag 25 juli 2022 @ 22:55:
Kan er meer gelegd worden? Met de 6 kom je al 'tekort' en dat gaat met een auto alleen maar veel meer worden. Op het oog lijkt rijen van 6 mogelijk. De extra 6 zullen wel veel schaduw zien in de winter, maar een slimme installateur sluit dat aan in 2 strings zodat half-cell powerpoint gebruikt kan worden.
Dat was exact mijn gedachte. Mogelijk dat de woningbouw beperkingen oplegt in het aantal panelen. 6 stuks is wat mij betreft al een nobrainer, maar liever een stapel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
Rol-Co schreef op maandag 25 juli 2022 @ 23:05:
Geen kosten per opgeleverde kWh aan de coöperatie? Dat is vaak zo.
Check, had ik niet bij stil gestaan. In de summiere offerte staat daar niets over vermeldt. Overigens is de Zoncorporatie geen coöperatief voor zover me bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:53
offtopic:
De luchtfoto's zijn van een vrij lage resolutie, misschien kun je op https://app.pdok.nl/viewer foto's vinden met een hogere resolutie :) Linksboven bij dataset even de zomer/winter foto's bekijken

6 panelen lijkt mij wat weinig, zeker als je aangeeft dat je elektrisch wil gaan rijden. Ik weet niet in hoeverre de business case voor jou minder gunstig uitvalt met meer panelen, maar het dubbele moet ook wel passen denk ik. Het dak lijkt een beetje op de situatie bij mijn ouders: Zonnepanelen op binnenste dak van twee-onder-één-kapwoning De onderste rij pakt alleen in het vroege voorjaar en najaar wat schaduw.

[ Voor 50% gewijzigd door ThinkPad op 26-07-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
Dank @ThinkPad . Interessant topic waar je naar verwijst; lijkt inderdaad veel op mijn eigen situatie. Hellingshoek komt overeen; ligging van het dak idem.

Wat me opvalt: 4 panelen links, 2 rechts in portretstand. Waar er vermoedelijk 2 boven, 1 onder het raam geplaatst zouden kunnen worden in landscape stand. Hm, toch maar eens op door gaan vragen waarom er volgens het bedrijf slechts 6 geplaatst kunnen worden.
Iets betere resolutie foto gevonden, dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• headout
Inmiddels contact gehad met Zoncorporatie, en er volgt een nieuwe offerte gebaseerd op huidig verbruik (3100 kWh) en toekomstig verbruik (mogelijk 4500 kWh).
Pagina: 1