Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Pollux89
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 20:22
Goedemiddag!

Ik ga binnenkort verhuizen naar een nieuwbouwhuis dat wij gekocht hebben. Op het huidige lessenaarsdak liggen standaard 3 zonnepanelen (330wp p.s.) op het oosten gericht. Deze wil ik later eventueel gaan uitbreiden. Met het oog op een evenwichtigere spreiding van de energieopwekking ben ik aan het kijken naar andere mogelijkheden.

Nu hebben wij een kleine schuur (2.00mx2.50m) met een plat dak in de tuin staan. De tuin staat gericht op het westen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rgUwXKIUJs_UWsgWp3iQbNVuEQQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Oxt7TpdMRynS10HylGdDEIdI.png?f=fotoalbum_large

Graag zou ik hier zelf 2 zonnepanelen (400wp p.s.) landscape op willen plaatsen en aansluiten gericht op het zuiden. Zie voorbeeld hieronder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qx3Iqj3mKVS3kVLfryKTq0N6fts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Pq2akFnHgROuMIe8xKSmQM1O.png?f=fotoalbum_large

Is dit aan te raden? Kan ik mij wellicht beter focussen om het dak gericht op het oosten verder uit te breiden? Of natuurlijk beiden.

Inmiddels heel wat uren gelezen en verdiept. Zo ook een lijst gemaakt met materialen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zeg-qeSlSfNu5vgZZ6tJ8ArvL80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OdDcONUjUf2mumta2fiJsHz1.png?f=fotoalbum_large
Is deze compleet of mis ik zaken? Is deze investering het waard? Ik heb op sunnydesignweb een berekening gemaakt, zie hieronder de uitkomsten o.b.v 900 euro investering en 0,20c terugleververgoeding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-CrTPTnSXGSzguh2cCfvb1HBr8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4NaGVV7IJPbBXibRlIiXBbRj.png?f=fotoalbum_large

Is deze opstelling het waard of moet ik uitkijken naar andere betere/goedkopere alternatieven?

Hoor graag jullie ervaring, andere ideeën, tips etc.!

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
Die ligging is niet ideaal voor de Hyundai: https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen

Er bestaan dubbele betonvoeten waar 2 panelen in schans op gaan en dan zou je dat probleem ontwijken - Sun Solar

APS DS3 is beter geschikt voor de 400W Hyundai en voordeliger. Of voor 6 tientjes pak je de ACU-B mee en dan kun je de opbrengst per paneel zien en betaal je ruweg hetzelfde.

Er bestaat ook een 480/490W versie van de Hyundai. Die is alleen net boven de 2 meter. Hoe nauwkeurig heb je gemeten?

YMVK kost amper meer en is hogere kwaliteit.

Rendabel? Met nu slechts 3 schaampanelen praat je niet over teruglever vergoeding, dan praat je over afname vermindering wat tegenwoordig erg veel boven die 20 cent zit. Terugverdienen binnen 2 jaar?
(Ofwel: Elk hoekje en gaatje wat je vol kan leggen is rendabel)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Pollux89
Bedankt voor de input! Goed punt wat betreft de betonvoeten en de kabel. Ik ga je advies hier volgen.

Kan je verder toelichten waarom de APS DS3 beter geschikt is voor de Hyundai? Ik zie en lees veel terug over de Enphase omvormers vandaar dat mijn voorkeur daar in eerste instantie naar uit gaat. Mijn voorkeur gaat wel uit naar een systeem met monitoring. Maar of dit nu per paneel of voor beiden is maakt mij niet uit.

Ik ben overigens niet gebonden aan het merk Hyundai of type pv paneel maar zoek een oplossing met het hoogste rendement aangezien het maar om een klein oppervlak gaat. Ik wist ook niet dat er een paneel was met een hoger wp van dit type.

Ik kan overigens het exacte oppervlak niet opmeten *nieuwbouw huis moet nog gebouwd worden) maar ik ga er vanuit dat het dak van de schuur ongeveer 2,10/20m bij 2,60 zal gaan worden met de korte kand op het zuiden gericht, gelet op de tekening die je ook in de post terug kunt vinden.

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 16:07
Voor zover mij bekend is mag je zonnepanelen alleen vergunningsvrij plaatsen wanneer ze onder dezelfde hoek als het dak liggen (ofwel plat op het dak). Dat is hier niet het geval. Ik zou met de gemeente dubbel checken of je hier niet een vergunning voor nodig hebt.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
grasmanek94 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:58:
Voor zover mij bekend is mag je zonnepanelen alleen vergunningsvrij plaatsen wanneer ze onder dezelfde hoek als het dak liggen (ofwel plat op het dak). Dat is hier niet het geval. Ik zou met de gemeente dubbel checken of je hier niet een vergunning voor nodig hebt.
Dat geldt uiteraard niet voor plat dak. Daar is de regel dat je de hoogte van het paneel ook als afstand tot de rand houdt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• grasmanek94
No Hands schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 09:08:
[...]

Dat geldt uiteraard niet voor plat dak. Daar is de regel dat je de hoogte van het paneel ook als afstand tot de rand houdt.
Ah kijk dat wist ik niet! Goed om te weten. Gezien de 3d render van de TS denk ik dat ook die regel "geschonden" is, dus waarschijnlijk niet vergunningsvrij?

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:43
Kan je die drie van je hoofddak niet op je schuur kwijt. En dan je hoofddak in één keer nieuw volleggen?

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:43
grasmanek94 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 08:58:
Een schuur zelf is meestal vergunningsvrij tot 3m. Als je met die panelen onder de 3m blijft zie ik niet waarom je dan voor die panelen wel een vergunning nodig hebt…

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Pollux89
grasmanek94 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:27:
[...]

Ah kijk dat wist ik niet! Goed om te weten. Gezien de 3d render van de TS denk ik dat ook die regel "geschonden" is, dus waarschijnlijk niet vergunningsvrij?
Nee dat zeker niet. Deze panelen zijn 2.05m bij 1.14m. Ik zou ze landscape leggen waardoor ze waarschijnlijk van dakrand van de schuur tot aan de andere dakrand komen te liggen. Wist niet dat je hiervoor een vergunning zou moeten aanvragen. Bedankt voor de tip!

• grasmanek94
Pollux89 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:35:
[...]

Nee dat zeker niet. Deze panelen zijn 2.05m bij 1.14m. Ik zou ze landscape leggen waardoor ze waarschijnlijk van dakrand van de schuur tot aan de andere dakrand komen te liggen. Wist niet dat je hiervoor een vergunning zou moeten aanvragen. Bedankt voor de tip!
Ik had nog dit gevonden: https://warmerhuis.nl/zonnepanelen-schuurtje
De zonnepanelen worden op een dak geplaatst, waarbij ze niet mogen uitsteken over de dakrand.
Bij een plat dak: de ruimte tussen de zonnepanelen en de dakrand moet even groot zijn als de hoogte van de zonnepanelen. Voorbeeld: zijn de zonnepanelen 50 cm hoog, dan moeten ze minimaal 50 cm van de dakrand af geplaatst worden.
Bij een schuin dak: de panelen dienen de hellingsgraad van het dak te volgen.
De omvormer moet binnen geplaatst worden of geïntegreerd worden.

• Pollux89
caspervc schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:31:
Kan je die drie van je hoofddak niet op je schuur kwijt. En dan je hoofddak in één keer nieuw volleggen?
Dan zou ook een idee zijn. Het hoofddak is alleen wel op de oosten gericht. Lijkt mij niet ideaal? De situatie in dat geval zou 16 panelen op het hoofddak gericht op het oosten a ~400wp + 2 op zuid a 330wp.

Het hoofddak wil ik op termijn overigens wel vol gaan leggen. Echter ook de maximale winst uit deze kleine zuid opstelling halen. Ik zou in theorie 2 panelen van het dak kunnen halen + omvormer en deze op de schuur installeren. Gelet op de beperkte ruimte ben ik op zoek naar maximale output

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16-11 21:54
En je west-dak dan? Dan heb je mooie oost/west spreiding van de opbrengst.
(Naast het feit dat dit schuurtje altijd prima rendeert :))

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
Pollux89 schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:35:
[...]

Ik zou er ook geen vergunning voor aanvragen, hooguit even overleggen met de buren. Als die er geen moeite mee hebben gewoon neerzetten.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Vrijwel plat op het dakje kan ook, zie bijvoorbeeld dit topic: Zonnepanelen horizontale montage op plat dak

Opbrengst natuurlijk wel iets lager, maar minder 'gedoe' over zicht, vergunningen enzovoort.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:47
Een oost-west dakje past wellicht beter, ziet er mooier uit, en heeft de wind minder vat op?

• Yaay
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Bij gebruik van een PV verdeler zou je ook even na moeten gaan of de stroomverziening in je schuur wel op 1 groep zit (anders zou je eigenlijk een separate kabel moeten leggen naar je meterkast) een PV verdeler moet namelijk op een eigen groep zitten zonder afsplitsingen.
Pagina: 1