Aankoopadvies phev

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15-05 10:38
Onze huidige auto, een golf 7 diesel, is inmiddels aan vervanging toe.
Daar ik moeite heb met de keuze voor een nieuwe auto ben ik opzoek naar jullie meningen en ervaringen.

Onderstaand een korte opsomming, ik besef me dat de keuze lastig is door de ruime range van mogelijkheden.

Situatieschets:
Ik rij op dit moment ongeveer 30000km per jaar. In het verleden heeft dit altijd tussen de 15000 en 30000 geschommeld. Dit bestaat grotendeels uit kleinere ritten in Nederland woonwerk 35km heen en 35 terug zonder mogelijkheid om te laden, enkele ritten naar het buitenland waarvan eentje naar Spanje en terug jaarlijks (4000km) met caravan.

Waarom phev?
Grotendeels vanwege de milieu voordelen, gecombineerd met het heel goedkoop laden thuis vanwege een overschot aan zonne-energie.

Lijstje van eisen/wensen:
Een suv of stationwagen
Een stille comfortable auto
Adaptieve cruise control icm semi autonoom rijden, voorverwarmen op afstand, parkeersensoren alom of 360 camera, stoelverwarming en minimaal 1200kg trekkracht.
Een verbruik bij lege accu van minimaal 1 op 14
Een rustig interieur
Maximaal 3 jaar oud en 70k kilometers
Idealiter een praktijk range groter dan 40km
Een auto waarmee ik zonder problemen door Amsterdam centrum kan manoeuvreren, parkeren is geen issue.

Prijsklasse mag maximaal 85k zijn, waarbij ik vooral kijk naar prijs-kwaliteitverhouding, dus 45k zou ook prima zijn.

Auto’s waar ik tot nu toe naar heb gekeken en die niet per-see afvallen, dus mocht je er ervaring mee hebben dan hoor ik het graag:

Skoda Octavia RS
BMW 530e
Volvo v60 t8
Volvo XC60 t8
BMW X5
Mercedes c klasse

Ben benieuwd naar jullie input , hoop dat jullie me verder kunnen helpen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

als je iets als een x5 overweegt, waarom nog moeite doen? Verwacht je dan voordelen met verbruik te behalen? Al stekker je 30%, dan nog zal je onzuiniger zijn dan een 530 station. Dus milieu en financiële voordelen zijn er niet.

Ik heb onlangs mijn X3 diesel weggedaan en verbaas me over het goede verbruik van een moderne, normale lage benzine auto tov een hoge suv.

edit:
Aanvullend, waarom geen Full electric? Kia ev6 of Hyundai Ionic heeft prima range en mag wat trekken .

[ Voor 47% gewijzigd door bombadil op 25-07-2022 13:06 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
bombadil schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:58:
als je iets als een x5 overweegt, waarom nog moeite doen? Vrwacht je dan voordelen met verbruik te behalen? Al stekker je 30%, dan nog zal je onzuiniger zijn dan een 530 station.
het inzicht in verbruik met een lege accu is denk ik een van de grootste uitdagingen in het geheel. Het schijnt bijvoorbeeld dat de Mercedes c klasse niet heel anders presteert dan de x5 met lege accu, vanwege het veel grotere accu pakket. Hoe de 530 daartussen past weet ik niet. Ben daarom benieuwd naar de ervaringen. Een suv is fijn, maar als de 1 op 14 niet haalbaar is met lege accu is de keuze snel gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobKJ
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Als je kijkt voor een Skoda Octavia RS iV (de PHEV), daar kan geen trekhaak achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:55
bombadil schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:58:
Aanvullend, waarom geen Full electric? Kia ev6 of Hyundai Ionic heeft prima range en mag wat trekken .
...Of een Volvo XC40. Single motor mag 1500kg trekken, de twin motor zelfs 1800kg.
Ik breek ook een lans voor een full EV. Actieradius is echt geen probleem meer en thuis lekker opladen. :)

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Bonenstaak92 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:04:
het inzicht in verbruik met een lege accu is denk ik een van de grootste uitdagingen in het geheel.
... Een suv is fijn, maar als de 1 op 14 niet haalbaar is met lege accu is de keuze snel gemaakt.
ik had een vergelijkbaar dilemma tussen Ford Focus station en Ford Kuga plug in suv. Met thuisladen en weinig stadsverkeer.
Ik verwachtte met trouw stekkeren niet zuiniger te zijn met de Suv dan met de Focus. Dan is de afweging, tussen hoge suv zit (best fijn) en een beter rijdende, station. Die station is dan milieuvriendelijker en goedkoper in aanschaf, wegenbelasting en onderhoud.

>1:14 met een lege accu? Denk dat dat voor een X3 2.0 al teveel gevraagd is. Dan moet een zware X5 wel veel toveren. Allicht kan je een proefrit maken met een lege de accu, meteen bij start aftanken, km stand noteren, rijden, weer aftanken en dan echt verbruik berekenen.

Stekker je heel trouw en veel korte (stads)ritjes waarna je altijd weer oplaad, dan zal de plugin denk ik pas minder verbruiken.

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:39
Jeetje 85k, bitcoin op tijd verkocht? Nee geintje, is zwaar offtopic overigens.
Bonenstaak92 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 12:34:
gecombineerd met het heel goedkoop laden thuis vanwege een overschot aan zonne-energie.
Een Phev heeft kleine accu dus zoveel overschot aan zonne energie stop je niet in de auto.
Full electric daarintegen is wel interessant.
Een auto waarmee ik zonder problemen door Amsterdam centrum kan manoeuvreren, parkeren is geen issue.
Maar dan zie ik BMW X5, 530e op je lijstje. Die zijn 5m lang, lijkt me geen auto waarmee je makkelijk kan manoeuvreren door amsterdam centrum.
Een verbruik bij lege accu van minimaal 1 op 14
Dacht altijd dat iemand met een auto van 85k nooit nadenken over benzine verbruik maar I stand corrected. Dit is trouwens wel lastig te schatten, ik weet niet zo zeer (behalve persoonlijke ervaringen) hoe je die onderscheid kan maken tussen volle/ lege accu verbruik. Verder is verbruik sterk afhankelijk van je rijstijl.

Als het over welke auto's nou interessant zijn:
https://www.autoweek.nl/a...i-q3-45-tfsi-e-s-edition/
De Q3 (of de Q3 sportback, die vind ik mooier) is een kanshebber.
De 1.4tsi is een zuinige motor, je haalt makkelijk 1:14 - met of zonder accu.
Van al je wensen kunnen ze allemaal afgevinkt worden behalve voorverwarmen op afstand. Op een van ander manier is die optie niet leverbaar op de plug-in hybride versie. Heel apart.
Uit deze VAG groep kan je ook kijken naar Cupra Formentor; is iets unieker en zelfde 1.4tsi die gewoon zuinig is as-is.

Van de franse hoek kan je ook kijken naar Peugeot 308sw/508sw/3008 met HYbrid aanduiding. Id basis is de 1.6l benzinemotor niet onzuinig, vooral als je over snelweg km praat. En ik gok dat als de normale korte ritten elektrisch kan, dan is je 1:14 eis meer voor de lange vakantie ritten. Met deze combi zou het haalbaar zijn. Bij de peugeot is interieur voorverwarmen id GT line inbegrepen.

Van de japanse hoek heeft de Toyota Rav4 phev goeie recensies.
Schijnbaar 1:17 zelfs te halen met lege accu en 80km elektrisch range realiseerbaar. https://www.autoweek.nl/r...-hybrid-awd-bi-tone-2021/
Ook met al de eisen die je heb genoemd.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lastpak
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:15
Hoi, je kan ook eens kijken naar de Lynk & Co 01, een afgeleide van de Volvo XC40 (zelfde moederbedrijf). De Lynk & Co heeft ongeveer 70 km elektrisch bereik dus voldoende om heen en weer te rijden. Full-option dus geen gedoe met het kiezen van opties.

Hier is heel veel informatie te vinden over de auto. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
Dank voor de reacties tot nu toe, full electric zie ik niet zitten ivm de caravan. Daarnaast verwacht ik dat we over enkele jaren een tweede auto nemen, deze wordt dan wel full electric.

Voor wat betreft de grote bmws icm met Amsterdam centrum: ik krijg het idee dat bepaalde opties, zoals semi autonoom rijden, alleen beschikbaar zijn op de grotere en dus duurdere autos. Een Skoda Octavia of bmw 330 zouden al groot genoeg zijn.

Voor wat betreft de Toyota rav, is deze wel stil tijdens het rijden e.d. ? En de Peugeot 3008?

Wij hebben nu tijdelijk de nieuwste Nissan qashqai te leen, en wat mij gigantisch tegenvalt is al het rijgeluid vergeleken met de golf 7, zeker voor een auto van 45k. Vandaar dat ik in het lijstje over het algemeen kijk naar de “premium” merken.

En wat betreft het verbruik en de prijsklasse.. dit is vooral een milieu overweging, ik vind het niet verantwoord om anno 2022 nog in een slurpende auto rond te rijden, of je het nou kan betalen of niet..

Voor wat betreft de Lynk en co, ik stond hiervoor ingeschreven maar ben afgehaakt door alle verhalen over storingen. Is dit inmiddels beter? Ik ga er even opnieuw een blik opwerpen.

[ Voor 8% gewijzigd door Bonenstaak92 op 25-07-2022 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marve79
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07-02 10:04
Ik heb net een rav4 phev besteld. Zeer lage co2 uitstoot 22mg en komt elektrisch als verste van alle hybrides. (70 - 80 km).

Plus je kunt ook echt full EV rijden, niet net als andere plugins waar de ICE toch steeds aanslaat terwijl je nog stroom hebt.

X5 is een zuipschuit. Ik kom van een q7 etron phev hybride diesel en die zoop me de oren van mn kop, een X5 op benzine zuipt nog het dubbele daarvan. Dan kun je beter nog een iX of iX3 kopen.

Prijs is ook ok, 62k full option met trekhaak en ook 10 jaar garantie. Voor mij was het een no-brainer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonenstaak92
Dank voor je reactie Marve, Er gaat een proefrit in de rav4 komen, klinkt allemaal erg goed!

Kan je semi autonoom rijden? Heb dat online nog niet terug kunnen vinden.

Ik heb ook nog eens goed gekeken naar een volledige elektrische auto, maar 300km actieradius vind ik echt te weinig. Naar Spanje rijden we meer dan 2000km.. zelfs zonder caravan is dat 7x stoppen om te laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:10
Je hebt een aardig ruime range aan auto's. Een Octavia RS is niet te vergelijken met een 530e, dan eerder met een 330e qua grootte maar nog niet qua kosten/premium. Allebei goede auto's, daar niet van. Is er ook een voorwaarde aan vermogen? Je noemt al een caravan. De BMW 530e is er ook als 520e en eventueel ook nog als een 545e. Hoe kom je aan deze auto's? Als dit wat beter te begrijpen is, kunnen we ook wat beter adviseren.

Eventueel kan je nieuw ook kijken naar de aangekondigde Mazda CX-60. PHEV met 300+ PK, achterwielaandrijving en aardige range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 14:39
Bonenstaak92 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 16:53:
Voor wat betreft de grote bmws icm met Amsterdam centrum: ik krijg het idee dat bepaalde opties, zoals semi autonoom rijden, alleen beschikbaar zijn op de grotere en dus duurdere autos. Een Skoda Octavia of bmw 330 zouden al groot genoeg zijn.
Tegenwoordig ADAS lvl 2 is al te krijgen van B-segmenter.
PHEV + Caravan trekken is vooral denk ik het probleem.
Voor wat betreft de Toyota rav, is deze wel stil tijdens het rijden e.d. ? En de Peugeot 3008?
Wij hebben nu tijdelijk de nieuwste Nissan qashqai te leen, en wat mij gigantisch tegenvalt is al het rijgeluid vergeleken met de golf 7, zeker voor een auto van 45k. Vandaar dat ik in het lijstje over het algemeen kijk naar de “premium” merken.
Ik zou gaan proefrijden. Leenauto is geen goeie maatstaaf. Die is vaak afgetrapt door de duizenden mensen voor je.
En wat betreft het verbruik en de prijsklasse.. dit is vooral een milieu overweging, ik vind het niet verantwoord om anno 2022 nog in een slurpende auto rond te rijden, of je het nou kan betalen of niet..
Ja maar als het meer milieuoverweging is dan is gemiddeld genomen een suv ook minder milieubewust dan sedan of station. Maar dan raken we teveel offtopic.. Succes verder met je zoektocht.

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonenstaak92
Fedde schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:17:
Je hebt een aardig ruime range aan auto's. Een Octavia RS is niet te vergelijken met een 530e, dan eerder met een 330e qua grootte maar nog niet qua kosten/premium. Allebei goede auto's, daar niet van. Is er ook een voorwaarde aan vermogen? Je noemt al een caravan. De BMW 530e is er ook als 520e en eventueel ook nog als een 545e. Hoe kom je aan deze auto's? Als dit wat beter te begrijpen is, kunnen we ook wat beter adviseren.

Eventueel kan je nieuw ook kijken naar de aangekondigde Mazda CX-60. PHEV met 300+ PK, achterwielaandrijving en aardige range.
Er is geen minimum eis aan vermogen, ik kijk vooral naar de verhouding prijs kwaliteit. Zo kwam ik bij Volvo tot de conclusie dat het verschil tussen t6 en t8 in prijs niet heel groot is, dan is een t8 wel erg aantrekkelijk.

Bij de 530 trok de vierwielaandrijving mij heel erg vergeleken met de 520, maar het stukje prijs heb ik daar nog niet erg goed vergeleken.

Door de scherpe opmerkingen hier ben ik toch kritischer gaan kijken naar de afmetingen en lijkt een 3serie logischer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fedde
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:10
Een 330e is een prachtige auto met erg fijne aandrijving. Als je de ruimte niet nodig hebt zou ik die zeker overwegen tov de 530e. Vanwaar de wens voor xDrive / 4WD? Dit kost ook extra geld en gewicht, en het zijn al wat zwaardere auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeurizz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-02 18:10
Keuze gemaakt? Ben erge benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bonenstaak92
Ik ben helemaal vergeten terug te koppelen :) Sinds november de gelukkige eigenaar van een volkswagen passat GTE station.

Het leek heel lang tussen de Q5 en de 535 te gaan, tot dat ik bij een kennis met een passat in de auto stapte.
Prijs kwaliteit was ik gelijk verkocht, voor mij persoonlijk hadden de Q5 en 535E nauwelijks meerwaarde voor de dingen die ik blijkbaar echt belangrijk vond. Daarnaast vind ik de wegligging, de demping en het (gebrek aan) geluid van buiten echt perfect. Dat het verbruik nog een slag minder is is mooi meegenomen :)
Pagina: 1