New build: MSI MPG B550 Gaming Plus VGA LED geen POST

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-10 18:48
Mijn vraag:
Naar aanleiding van een kapotte GPU heb ik een nieuw systeem samengesteld (zie lijstje hieronder en dit topic). Deze heb ik in elkaar gezet, echter krijg ik ook daar na het booten een VGA EZ debug led (met zowel oude als nieuwe GPU). De fans van de GPU starten even op en gaan daarna weer uit als het lampje aangaat. De rest van de fans starten gewoon en lijken ook een beetje te downspinnen.
Wat zou ik nog meer kunnen doen? Wat kan er aan de hand zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het nieuwe systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600X Boxed€ 199,-€ 199,-
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 129,-€ 129,-
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6600€ 357,-€ 357,-
1ProcessorkoelingArctic Freezer 34€ 27,90€ 27,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 116,99€ 116,99
1VoedingenCooler Master V550 Gold-V2€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 91,31€ 91,31
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 991,10

Het oude systeem:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenMSI B350 PC Mate€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenPalit GeForce GTX 1060 Dual 6GB€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 2TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenSharkoon BW9000-W (Window) Wit€ 0,-€ 0,-
1MonitorenLG IPS236V Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenPhilips E-line 245E1S Zwart€ 189,-€ 189,-
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 69,90€ 69,90
1VoedingenXFX 550W Pro€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 250GB€ 78,12€ 78,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 337,02

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Voedingsspanning gemeten op PCI-e connector --> 12V
Oude GPU erin (WS defect) --> nog steeds VGA lampje
Zowel oude als nieuwe GPU in ander PCI-E slot --> nog steeds VGA lampje
Booten zonder disks aangesloten --> nog steeds VGA lampje
Booten met maar één reepje geheugen --> nog steeds VGA lampje
Booten met het geheugen uit het oude systeem --> CPU lampje
Booten zonder geheugen --> DRAM lampje
Nieuwe GPU in het oude systeem --> geen VGA lampje (getest op los mobo op tafel, dus geen scherm eraan gehad)
Bio geflasht naar 'last stable' --> na de door de bios-flash ge-initieerde reboot geen lampje meer, dus ik dacht dat het gefixt was, maar na opnieuw booten toch weer terug |:(
gereboot met nieuwe GPU erin en alleen bootable disk eraan --> nog steeds VGA LED.

Online heb ik gelezen over dit mobo en vergelijkbare problemen waar werd aangeraden de bios te flashen + te booten met alleen het bootable device aangesloten, maar dat lijkt dus geen soelaas te bieden. helaas.

Huidige hypotheses:
1. GPU doet het wel, maar lijkt niet compatibel met mobo, of iig niet op de manier waarop hij nu opstart? --> proberen van iemand een GPU te lenen om de BIOS in te komen en te kijken of daar een setting veranderd kan worden om wel te kunnen starten? Radeon RX 6600 staat gewoon in hun compatibility lijstje (wel met hun eigen merk kaart ofc).
2. Mobo defect --> RMA
3. Voeding? --> lijkt me very unlikely, oude voeding is slechter en ook 550W? Zou nog een andere connector op de voeding kunnen proberen?

Nog te doene tests/acties (ook op basis van de troubleshooting guide):
- BIOS reset
- BIOS flashen naar laatste ipv laatste stable
- MSI contacten
- Buur met werkende GPU vinden...
- nieuwe GPU laten booten op oude mobo en monitor aansluiten om zeker te weten dat hij het doet en niet het probleem is

Mis ik hier nog iets? Zie ik iets over het hoofd? Hebben jullie betere ideeën?

Only dead fish go with the flow

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:25
Laat je het systeem wel volledig initialiseren?
De eerste keer duurt dat soms wel een minuut of twee voordat er beeld verschijnt.
De debug leds zouden langzaam alles moeten afwerken.

Wat ik zou doen is even de spanning eraf (stekker eruit) CMOS batterij eruit voor 30sec.
Alles weer aansluiten. Opstarten en even 2 tot 5 minuten wachten. Kan zo maar zijn dat je systeem ineens tot leven springt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:46
Kan je foto’s maken van de aansluitingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
osmosis schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:35:
Laat je het systeem wel volledig initialiseren?
De eerste keer duurt dat soms wel een minuut of twee voordat er beeld verschijnt.
De debug leds zouden langzaam alles moeten afwerken.

Wat ik zou doen is even de spanning eraf (stekker eruit) CMOS batterij eruit voor 30sec.
Alles weer aansluiten. Opstarten en even 2 tot 5 minuten wachten. Kan zo maar zijn dat je systeem ineens tot leven springt
Zojuist gedaan via CMOS reset jumper en het duurde wat langer todat er een lampje kwam... deze keer het BOOT lampje....

SDD weer aangesloten en helaas pindakaas de VGA LED is weer terug |:(. De emotionele rollercoaster was ernstig teleurstellend :X
manzonderdas schreef op zondag 24 juli 2022 @ 22:40:
Kan je foto’s maken van de aansluitingen?
Wat wil je precies zien? Het is nogal een drama met al die zwarte hardware van tegenwoordig:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VrUbH8l2pV23naqSZUNlG0Hwyhs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BYl3l4ZrEwx5wfM4Esu0fkKb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mZDSHGsACdZM7fvjNGSx5z8Bx6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YhfixHbmGn1IO1D07XmaVbJk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsautJWs75ZfcqtJvVm1k1zqDqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9jaVBqk81ALRUpVrAh83q9r0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YpkdCZ5_2DU6pGRs5Rl-FO1h8o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aQv7Fjffa0fNcoyUhDyAwhNg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:25
Toiletman schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:34:
[...]

Zojuist gedaan via CMOS reset jumper en het duurde wat langer todat er een lampje kwam... deze keer het BOOT lampje....
Maar heb je het ook een paar minuten aan laten staan?
Kan soms even duren eerste keer initialiseren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
osmosis schreef op zondag 24 juli 2022 @ 23:59:
[...]

Maar heb je het ook een paar minuten aan laten staan?
Kan soms even duren eerste keer initialiseren
Jazeker, aan laten staan terwijl ik andere dingen aan het doen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-10 12:42
Testen met een andere videokaart. Of gelijk huidige videokaart RMA. Zie ook dit topic op ComputerBase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-10 14:03
Ik had met een vergelijkbare build eenzelfde probleem, ook een error op VGA... ik heb het toen werkend gekregen door de cpu een 'reseat' te geven, oftewel cpu eruit en er weer in en toen met de vinger even de cpu lichtjes een beetje heen en weer bewegen om er zeker van te zijn dat deze helemaal op de plek zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06:26
Zijn alle pinnetjes wel recht?

En je hebt geheugen dat voor Intel (geoptimaliseerd is):
“As the latest addition to the classic Ripjaws family, Ripjaws V series is the newest DDR4 DRAM memory designed for maximum compatibility and cutting-edge performance with the latest Intel Core processors.”

Meestal werkt het dan minder, moeilijker stabiel te krijgen of helemaal niet op Ryzen-systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
White Feather schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:32:
Zijn alle pinnetjes wel recht?

En je hebt geheugen dat voor Intel (geoptimaliseerd is):
“As the latest addition to the classic Ripjaws family, Ripjaws V series is the newest DDR4 DRAM memory designed for maximum compatibility and cutting-edge performance with the latest Intel Core processors.”

Meestal werkt het dan minder, moeilijker stabiel te krijgen of helemaal niet op Ryzen-systemen.
Het geheugen staat in het compatibility lijstje van de mobo fabrikant (in een ander kleurtje), dus dit lijkt me geen probleem.
MicGlou schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:09:
Ik had met een vergelijkbare build eenzelfde probleem, ook een error op VGA... ik heb het toen werkend gekregen door de cpu een 'reseat' te geven, oftewel cpu eruit en er weer in en toen met de vinger even de cpu lichtjes een beetje heen en weer bewegen om er zeker van te zijn dat deze helemaal op de plek zit.
ik denk dat ik inderdaad richting ook CPU losmaken ga zodra de andere least effort zaken uitgeput zijn:
- nieuwe gpu in mijn oude pc draaien inclusief scherm en complete boot
- kijken of ik ergens een buur kan vinden waar ik een gpu swap kan doen om die of het moederbord te pinpointen:
Djarune schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:04:
Testen met een andere videokaart. Of gelijk huidige videokaart RMA. Zie ook dit topic op ComputerBase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-10 14:03
Toiletman schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:40:
[...]

Het geheugen staat in het compatibility lijstje van de mobo fabrikant (in een ander kleurtje), dus dit lijkt me geen probleem.

[...]

ik denk dat ik inderdaad richting ook CPU losmaken ga zodra de andere least effort zaken uitgeput zijn:
- nieuwe gpu in mijn oude pc draaien inclusief scherm en complete boot
- kijken of ik ergens een buur kan vinden waar ik een gpu swap kan doen om die of het moederbord te pinpointen:

[...]
Check de cpu en de socket ook goed op 'vervuiling'... een heel klein flintertje pasta kan al gekke dingen doen, flintertje plastic ook... etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toiletman
Kleine update van de hypotheses en todo's uit de startpost:

Huidige hypotheses:
1. GPU doet het wel, maar lijkt niet compatibel met mobo, of iig niet op de manier waarop hij nu opstart? --> proberen van iemand een GPU te lenen om de BIOS in te komen en te kijken of daar een setting veranderd kan worden om wel te kunnen starten? Radeon RX 6600 staat gewoon in hun compatibility lijstje (wel met hun eigen merk kaart ofc).
2. Mobo defect --> RMA
3. Voeding? --> lijkt me very unlikely, oude voeding is slechter en ook 550W? Zou nog een andere connector op de voeding kunnen proberen?

Nog te doene tests/acties (ook op basis van de troubleshooting guide):
- BIOS reset
- BIOS flashen naar laatste ipv laatste stable
- MSI contacten
- Buur met werkende GPU vinden...
- nieuwe GPU laten booten op oude mobo en monitor aansluiten om zeker te weten dat hij het doet en niet het probleem is

Update:
- oude mobo + alle aanverwante hw + GPU booten --> weliswaar tot 'windows repair screen', maar iig geen VGA lampjes oid, dus de GPU is niet defect is mijn voorlopige conclusie

MSI komt naast de al genoemde troubleshooting acties nog met de volgende:
- met één reepje ram alle slots afgaan om zeker te weten dat daar alles goed werkt
- Daarnaast the usual kabels & andere poorten

Net zoals jullie hier komt MSI ook met de CPU als grootste check, dus ik denk dat die dan morgen aan de beurt is... eerst maar weer een nachtje goed slapen en zorgen dat ik morgen voldoende werkruimte heb.

Bedankt voor het meedenken iig allemaal, I'll keep ya posted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
Update:

Zojuist CPU + socket geinspecteerd en opnieuw geplaatst: geen schade of vuil gezien. Uitgeblazen, nieuwe thermische pasta en weer vastgezet:
opnieuw booten, duurde iets langer, GPU spinde meerdere keren op en af, en nu toch weer VGA LED actief :-(.

Ik ben hem nu nog naar de laatste beta aan het flashen, maar ik denk dat ik hem gewoon retour stuur, tenzij ik nog een buur met een GPU vindt die we even kunnen proberen. :-(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-08 15:39
Ook niet de koeler te vast gezet? vast is vast en niet een tandje extra want die druk is ook vaak een hekelpuntje, waar kom je vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
Markozv schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:45:
Ook niet de koeler te vast gezet? vast is vast en niet een tandje extra want die druk is ook vaak een hekelpuntje, waar kom je vandaan?
Kruislings eerst handvast met thumbscrews en daarna met de schroevedraaier en idd totdat hij 'vast' zit, en niet nog even naberen.

Ik woon in Eindhoven (rand v Meerhoven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
Mmz, dan nu het volgende duivelse dilemma:

1. Defect terugsturen naar amazon voor een replacement?
2. RMA naar MSI?
3. Defect terugsturen naar amazon voor een refund en dan een ander mobo kopen

Stel dat er toch sprake is van 1 of ander compatibility issue dan heeft nummer 3 ws de voorkeur. Sowieso voelt het voor mij dat handelen via amazon ws sneller gaat dan met MSI, maar ik heb met beide eigenlijk geen ervaring.

Anderen wellicht wel? Wat zouden jullie doen?

Update:
Toch nog een buurman gevonden met een videokaart, en ook die gaf VGA LED... dus nu nog sterker het gevoel dat het mobo probleem is.
Teruggestuurd richting Amazon voor een replacement... als die wederom problemen geeft is het een compatibility issue (hopefully not).

[ Voor 23% gewijzigd door Toiletman op 29-07-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toiletman
Update: replacement mobo binnen en nu start hij op de doos door tot boot lampje... Dus moegen nog ff nieuwe koelpasta op de cpu en de boel inbouwen en dan zijn we back in business! :-D

Pagina: 1