Na een relatief korte periode (4jr) van trouwe dienst kreeg ik recentelijk problemen met mijn desktop pc uit 2018:
Onlangs heb ik een paar keer een BSOD gekregen, memcheck gerund, en die gaf het kryptische resultaat 'hardware problemen'. Desalniettemin draaide hij nog gewoon als normaal, tot vorige week ineens het scherm zwart was en bij booten niet meer dan een cursor linksboven zichtbaar was... ik kom de BIOS niet in of niets. Nader troubleshooten gaf de volgende resultaten:
EZ-debug lampje vga rood. Oude videokaart (die nog in orde zou moeten zijn) erin, zelfde resultaat, oude videokaart in andere pci-e slot, zelfde resultaat.
Ik ben nu bang dat het mobo en/of de videokaart eraan zijn, en vraag me af wat ik verder nog zou kunnen doen om te identificeren wat er wel of niet stuk is? Zonder nieuwe/alternatieve hardware (mobo) kom ik denk ik niet zover toch? of hebben jullie nog slimme ideëen?
Dan nog even een domme vraag: die pallit kaart hing gewoon direct in het slot in het mobo. Bij het teruglezen van de manual ivm het vga lampje kwam ik ergens iets tegen over extra ondersteunende brackets voor grote grafische kaarten? Heb ik dat idd gemist en mogelijk door de belasting het mobo nu gesloopt na langdurig gebruik? Voor mij is dit de eerste build die echt kapot gaat, ik heb eigenlijk altijd vanwege performance redenen geupgrade na 3-5jr.
Dit topic zou ik eigenlijk als eerste instantie als troubleshoot topic willen gebruiken om te zien of er nog slimme ideëen zijn, maar ik voorzie eigenlijk al dat dit gaat leiden tot een upgrade, dus vandaar dat ik ook de rest van het template maar even heb ingevuld.
Als dat liever in een apart topic moet, of dit topic daarmee in het verkeerde forum staat, laat het aub weten.
Ik zoek een?
Betaalbare upgrade/replacement voor het systeem hierboven.
Wat is je budget?
< 1k€
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De laatse keer voor AMD gekozen vanwege hun prachtige werk in het voorbijstreven van Intel, en het aansturen op langdurige inzet van AM4. Dus lichte voorkeur voor AMD, maar met de hogere prijzen van tegenwoordig zou Intel ook prima zijn.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik het voornamelijk voor browsen en gamen (CIV VI, World of Warships, Witcher 3, city skylines) en een beetje CAD-werk/3D printen. Gedurende corona heb ik een 2e scherm op 1440p erbij gekocht, en dat is nu eigenlijk mijn gamescherm geworden. Dus het zou mooi zijn als (oude) games daar op hoge settings een beetje mooi op draaien, maar het hoeft niet >> 60fps te zijn van mij. Ik ben te oud voor snelle shooters .
.
Verder zou het wel fijn zijn als het systeem stiller wordt dan het oude, en bij voorkeur houd ik het stroomverbruik ook een beetje binnen de perken.
De kern van de discussie zit hem natuurlijk in hoeveel ik nog zou kunnen hergebruiken van mijn oude systeem:
- Een BIOS update uitvoeren en een ryzen 5 op dit mobo zetten is wellicht een goedkope optie zijn, maar ik denk dat de kans erg groot is dat juist het mobo naar zijn grootje is, dus daarmee vervalt dit hele pad.
- Als de grafische kaart nog in orde is dan denk ik dat ik daar nog wel even verder mee kan, het was nou niet dat ik klachten had mbt mijn huidige systeem. Al is dit misschien wel gelijk het juiste moment om een upgrade te bestellen, als de oude in orde blijkt, zou ik die wellicht gelijk kunnen verkopen. Het quad-HD scherm heeft een maximale refresh van 75Hz en Freesync.
- Indien het een upgrade wordt dan blijft eigenlijk alleen het geheugen, de kast (ook al vinden jullie sharkoon slecht ) en de schermen over om mee te nemen en dan kom je dus eigenlijk op een bijna compleet nieuw systeem. De HD houd ik waarschijnlijk ook, maar een nieuwe grote SSD erbij lijkt me dan ook gelijk een goed plan.
) en de schermen over om mee te nemen en dan kom je dus eigenlijk op een bijna compleet nieuw systeem. De HD houd ik waarschijnlijk ook, maar een nieuwe grote SSD erbij lijkt me dan ook gelijk een goed plan.
Voor een nieuw systeem is de BBG van juli denk ik een goed startpunt, waarbij ik meer naar het 1080p dan het 1440p systeem genegen ben (ik ga gewoon echt geen >€500 uitgeven aan een grafische kaart):
Hier hoort wellicht nog een dedicated cooler bij om het geheel wat stiller te maken?
Een alternatieve AMD configuratie (op basis van de BBG + topics):
Ik ben me nog even verder aan het inlezen, maar ben alvast erg benieuwd naar jullie op-/aanmerkingen en wat jullie zouden doen.
                    | # | Category | Product | Prijs | Subtotaal | 
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler | € 0,- | € 0,- | 
| 1 | Moederborden | MSI B350 PC Mate | € 0,- | € 0,- | 
| 1 | Videokaarten | Palit GeForce GTX 1060 Dual 6GB | € 0,- | € 0,- | 
| 1 | Interne harde schijven | Seagate Barracuda, 2TB | € 0,- | € 0,- | 
| 1 | Behuizingen | Sharkoon BW9000-W (Window) Wit | € 0,- | € 0,- | 
| 1 | Monitoren | LG IPS236V Zwart | € 0,- | € 0,- | 
| 1 | Monitoren | Philips E-line 245E1S Zwart | € 189,- | € 189,- | 
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 71,30 | € 71,30 | 
| 1 | Voedingen | XFX 550W Pro | € 0,- | € 0,- | 
| 1 | Solid state drives | Samsung 850 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- | 
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 260,30 | ||
Onlangs heb ik een paar keer een BSOD gekregen, memcheck gerund, en die gaf het kryptische resultaat 'hardware problemen'. Desalniettemin draaide hij nog gewoon als normaal, tot vorige week ineens het scherm zwart was en bij booten niet meer dan een cursor linksboven zichtbaar was... ik kom de BIOS niet in of niets. Nader troubleshooten gaf de volgende resultaten:
EZ-debug lampje vga rood. Oude videokaart (die nog in orde zou moeten zijn) erin, zelfde resultaat, oude videokaart in andere pci-e slot, zelfde resultaat.
Ik ben nu bang dat het mobo en/of de videokaart eraan zijn, en vraag me af wat ik verder nog zou kunnen doen om te identificeren wat er wel of niet stuk is? Zonder nieuwe/alternatieve hardware (mobo) kom ik denk ik niet zover toch? of hebben jullie nog slimme ideëen?
Dan nog even een domme vraag: die pallit kaart hing gewoon direct in het slot in het mobo. Bij het teruglezen van de manual ivm het vga lampje kwam ik ergens iets tegen over extra ondersteunende brackets voor grote grafische kaarten? Heb ik dat idd gemist en mogelijk door de belasting het mobo nu gesloopt na langdurig gebruik? Voor mij is dit de eerste build die echt kapot gaat, ik heb eigenlijk altijd vanwege performance redenen geupgrade na 3-5jr.
Dit topic zou ik eigenlijk als eerste instantie als troubleshoot topic willen gebruiken om te zien of er nog slimme ideëen zijn, maar ik voorzie eigenlijk al dat dit gaat leiden tot een upgrade, dus vandaar dat ik ook de rest van het template maar even heb ingevuld.
Als dat liever in een apart topic moet, of dit topic daarmee in het verkeerde forum staat, laat het aub weten.
Ik zoek een?
Betaalbare upgrade/replacement voor het systeem hierboven.
Wat is je budget?
< 1k€
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
De laatse keer voor AMD gekozen vanwege hun prachtige werk in het voorbijstreven van Intel, en het aansturen op langdurige inzet van AM4. Dus lichte voorkeur voor AMD, maar met de hogere prijzen van tegenwoordig zou Intel ook prima zijn.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik gebruik het voornamelijk voor browsen en gamen (CIV VI, World of Warships, Witcher 3, city skylines) en een beetje CAD-werk/3D printen. Gedurende corona heb ik een 2e scherm op 1440p erbij gekocht, en dat is nu eigenlijk mijn gamescherm geworden. Dus het zou mooi zijn als (oude) games daar op hoge settings een beetje mooi op draaien, maar het hoeft niet >> 60fps te zijn van mij. Ik ben te oud voor snelle shooters
Verder zou het wel fijn zijn als het systeem stiller wordt dan het oude, en bij voorkeur houd ik het stroomverbruik ook een beetje binnen de perken.
De kern van de discussie zit hem natuurlijk in hoeveel ik nog zou kunnen hergebruiken van mijn oude systeem:
- Een BIOS update uitvoeren en een ryzen 5 op dit mobo zetten is wellicht een goedkope optie zijn, maar ik denk dat de kans erg groot is dat juist het mobo naar zijn grootje is, dus daarmee vervalt dit hele pad.
- Als de grafische kaart nog in orde is dan denk ik dat ik daar nog wel even verder mee kan, het was nou niet dat ik klachten had mbt mijn huidige systeem. Al is dit misschien wel gelijk het juiste moment om een upgrade te bestellen, als de oude in orde blijkt, zou ik die wellicht gelijk kunnen verkopen. Het quad-HD scherm heeft een maximale refresh van 75Hz en Freesync.
- Indien het een upgrade wordt dan blijft eigenlijk alleen het geheugen, de kast (ook al vinden jullie sharkoon slecht
Voor een nieuw systeem is de BBG van juli denk ik een goed startpunt, waarbij ik meer naar het 1080p dan het 1440p systeem genegen ben (ik ga gewoon echt geen >€500 uitgeven aan een grafische kaart):
| 1 | Processors | Intel Core i3-12100F Boxed | € 108,75 | € 108,75 | 
| 1 | Moederborden | Gigabyte B660M DS3H DDR4 | € 115,- | € 115,- | 
| 1 | Videokaarten | ASUS Dual Radeon RX 6600 | € 362,42 | € 362,42 | 
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 90,39 | € 90,39 | 
| Totaal | € 676,56 | |||
Hier hoort wellicht nog een dedicated cooler bij om het geheel wat stiller te maken?
Een alternatieve AMD configuratie (op basis van de BBG + topics):
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 5600X Boxed | € 219,- | € 219,- | 
| 1 | Moederborden | Gigabyte B550 AORUS ELITE V2 | € 119,- | € 119,- | 
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC | € 462,01 | € 462,01 | 
| 1 | Processorkoeling | be quiet! Pure Rock 2 Zilver | € 34,55 | € 34,55 | 
| Totaal | € 834,56 | |||
Ik ben me nog even verder aan het inlezen, maar ben alvast erg benieuwd naar jullie op-/aanmerkingen en wat jullie zouden doen.
Only dead fish go with the flow