Ruimtes tijdelijk extra verwarmen met vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjost
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 05-08-2024
Beste Allemaal,

MIjn zusje en zwager zijn bezig met een nieuw bouw huis.
Voor wat installatie gerelateerde dingen komen ze bij omdat ik in de elektra werk.
Wat verwarmen en water heb ik alleen geen verstand vandaar dat ik mij tot jullie richt.

In het nieuwe huis wordt overal vloerverwarming aangelegd, dit in combinatie met een lucht/water warmtepomp.
We waren aan het kijken naar een slimme zoneregeling voor de vloerverwarming, tot ik de echte vraag van mijn zwager begreep. Namelijk hij wil een zoneregeling op de vloerverwarming zodat 's ochtends de badkamer lekker op 21 graden gezet kan worden, zodat als je de douche uitstapt je niet in een koelcel stapt. Met andere woorden, ruimtes tijdelijk extra verwarmen. Mij is altijd geleerd dat vloerverwarming meer als lage temperatuur verwarming werk dus je stelt hem in op zeg 19 graden en daar blijf je vanaf, om dan een ruimte extra te verwarmen gebruik je radiatoren of IR panelen of ...

MIjn vraag is dan ook concreet kun je tegenwoordig met vloerverwarming een ruimte tijdelijk verwarmen, of gebruik je hier nog steeds externe verwarmingen voor?
In het geval van de badkamer is het natuurlijk extreem, omdat deze ruimte nog geen uur 's ochtends wordt gebruikt. Maar in het geval van een kantoor ruimte aan huis heeft een zoneregeling dan zin, of is het in dat geval ook verstandig om de extra warmte uit een externe bron te halen?

Helaas heb ik deze specifieke vraag met een aantal google searchs niet kunnen vinden, ook in het topic lucht/water warmte pomp hier op tweakers kon ik niet een bevredigend antwoord vinden.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:07

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

In een badkamer wordt vaak een elektrische radiator opgehangen, zodat deze tijdens/ na het douchen tijdelijk extra stralingswarmte in leveren. Elektrisch verwarmen heeft natuurlijk een zeer slecht rendement, maar het is tijdelijk en heeft een snelle reactie tijd.
En handig voor de handdoeken 😄.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 17:37
Een zone van de vloerverwarming voor een uur per dag te schakelen ? Dat kan wel, maar is totaal niet slim. zou eerder dan een extra infraroodpaneel ofzo installeren in de badkamer . Dat zet je aan en je hebt de warmte er direct van

[ Voor 3% gewijzigd door Cybersijp op 24-07-2022 15:07 ]

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Nog even afgezien van het feit dat de WP zijn flow dan niet kwijt kan en vreselijk gaat pendelen met ernstige gevolgen voor de efficientie en levensduur.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-09 11:48
In een badkamer leg je beter elektrische vloerverwarming als je kortstondig warme voeten wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Of een badmat.

Mijn hele huis is trouwens 24/7 op 21 graden (projectbouw 2018). Dit gaat bij je zus ook zo zijn. Zo niet, dan heeft de bouwer gefaald om zich aan het bouwbesluit te houden en de boel in te regelen.

Ongebruikte ruimtes kan je met een warmtepomp in nieuwbouw zonder meerverbruik meeverwarmen: door de goede buitenisolatie worden ze door de ongeïsoleerde binnenmuren/deuren/plafond/vloer toch wel dezelfde temperatuur en moet de verwarming in de andere ruimtes op hogere temperatuur werken.
Vloerverwarming is immers ook plafondverwarming van de ruimte eronder.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:30
zoneregeling is duur en nutteloos in de meeste van dit soort situaties. dat huis gaat echt nooit koud zijn, dus heeft het ook weinig nut de badkamer proberen nog warmer te stoken.

De makkelijkste optie is dan inderdaad elektrische vloerverwarming in de badkamer leggen maar dat moet je niet te lang gebruiken elke dag want kost $$$$$ anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:40
Fr33z schreef op maandag 25 juli 2022 @ 13:05:
zoneregeling is duur en nutteloos in de meeste van dit soort situaties. dat huis gaat echt nooit koud zijn, dus heeft het ook weinig nut de badkamer proberen nog warmer te stoken.

De makkelijkste optie is dan inderdaad elektrische vloerverwarming in de badkamer leggen maar dat moet je niet te lang gebruiken elke dag want kost $$$$$ anders.
Vloerverwarming is ook enorm traag. Als je tijdelijk wilt bijverwarmen met vloerverwarming mag je 2 uur vantevoren beginnen. Vervolgens blijft het nog uren warm.

Elektrische vloerverwarming gewoon niet doen, ik heb het ook in de badkamer, ben blij dat ik de kabel doorgeknipt heb bij het renoveren van de berging. Als het aan mij ligt doet die handdoekradiator het komende winter lekker alleen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:13
Waarom niet de combinatie.
Reguliere vloerverwarming die altijd openstaat en evt een infraroodpaneel voor korte extra warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjost
Duidelijk! De vloerverwarming gebruiken voor tijdelijk gebruik is in het geval van de badkamer een no go! Hiervoor zouden ze dan beter een infrarood/badmat/electrische vloerverwarming voor kunnen gebruiken.
Hierbij komt eigenlijk ook meteen de zoneregeling van de badkamer te vervallen, zoals _JQGC_ het duurt te lang om op te warmen voor dat half uurtje/uurtje.

Heeft een zoneregeling wel zin in het geval van een kantoor ruimte? Die dus gedurende dag warmer moet zijn?
D-dark schreef op maandag 25 juli 2022 @ 20:06:
Waarom niet de combinatie.
Reguliere vloerverwarming die altijd openstaat en evt een infraroodpaneel voor korte extra warmte.
Dit was inderdaad ook mijn voorstel, maar dan meer op basis van boeren verstand.
Cybersijp schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:05:
Een zone van de vloerverwarming voor een uur per dag te schakelen ? Dat kan wel, maar is totaal niet slim. zou eerder dan een extra infraroodpaneel ofzo installeren in de badkamer . Dat zet je aan en je hebt de warmte er direct van
Dank! zou dit dan wel kunnen voor een langdurige periode zeg 8 uur (kantoor tijden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 20:43
Ik heb, naast vloerverwarming, een badkamerradiator met zo'n automatische radiatorkraan (een Burg Twister. Niet meer te koop, maar er zijn veel alternatieven):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sm-TusyJwjkeI4_sEtQ4ZwV053w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YNdIym7lZPqHUfQYhKpCxVaz.png?f=user_large

Die staat aan van 5:00~10:00 en van 20:00~22:00.

Zo is de badkamer warmer in de periode dat we mogelijk in Adam of Eva kostuum staan.
(En is handig om de handdoeken te drogen. Is ook duurzamer dan iedere keer een nieuwe).

Gaat om het idee. Ik denk niet dat zo iets bij de familie van TS nog is aan te leggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:08
Ruimte,s tijdelijk bijverwarmen met vloerverwarming gaat hem niet worden daarvoor is het systeem te traag en zeker bij nieuwbouw kan het interessanter zijn om het op 1 temperatuur te houden of minimaal verlaging.

Gaat het hier werkelijk om een nieuw huis of betreft het een oud huis maar zien jullie het aan als nieuw.

[ Voor 20% gewijzigd door mr_evil08 op 27-07-2022 17:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjost
mr_evil08 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:30:
Ruimte,s tijdelijk bijverwarmen met vloerverwarming gaat hem niet worden daarvoor is het systeem te traag en zeker bij nieuwbouw kan het interessanter zijn om het op 1 temperatuur te houden of minimaal verlaging.

Gaat het hier werkelijk om een nieuw huis of betreft het een oud huis maar zien jullie het aan als nieuw.
Het is een nieuw bouw huis, de fundering wordt as we speak gestort zeg maar.
WackoH schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:25:
Ik heb, naast vloerverwarming, een badkamerradiator met zo'n automatische radiatorkraan (een Burg Twister. Niet meer te koop, maar er zijn veel alternatieven):
[Afbeelding]

Die staat aan van 5:00~10:00 en van 20:00~22:00.

Zo is de badkamer warmer in de periode dat we mogelijk in Adam of Eva kostuum staan.
(En is handig om de handdoeken te drogen. Is ook duurzamer dan iedere keer een nieuwe).

Gaat om het idee. Ik denk niet dat zo iets bij de familie van TS nog is aan te leggen...
Alles is dus nog aan te leggen, omdat de volledige installatie nog gemaakt moet worden, daarom zoeken we nu naar input :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09-09 20:43
mr_evil08 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:30:
Dit is iets te kort door de bocht.
Het hangt er van af hoe de vloer is opgebouwd.
Ik heb een badkamervloer uit lichtgewicht beton met zwaluwstaartplaat als wapening en 10cm h.o.h. vloerverwarmingsbuis, afgewerkt met tegels.
De totale dikte zal ~10 cm zijn, maar zal de massa van een 6 cm vloer hebben door de zwaluwstaartplaat (de helft van de dikte van 16 mm is lucht), het lichtgewicht beton (30% minder gewicht), en de vloerverwarmingsbuis,

Zodoende warmt deze vloer veel sneller op dan de typische vloer in nieuwbouwwoning (in totaal 20 cm?)

De badkamervloer is binnen een uur nadat de CV is gestart al voelbaar warm. De radiator helpt om de luchttemperatuur sneller te laten stijgen.

Per definitie gaat er altijd meer warmte verloren als de woning 24/7op dezelfde temperatuur wordt gehouden (geen nachtverlaging wordt toegepast).
Het hangt dan van de wijze van verwarmen en inregeling af, wat uiteindelijk de beste wijze van verwarmen is mbt kosten en comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:08
WackoH schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:10:
[...]

Dit is iets te kort door de bocht.
Het hangt er van af hoe de vloer is opgebouwd.
Ik heb een badkamervloer uit lichtgewicht beton met zwaluwstaartplaat als wapening en 10cm h.o.h. vloerverwarmingsbuis, afgewerkt met tegels.
De totale dikte zal ~10 cm zijn, maar zal de massa van een 6 cm vloer hebben door de zwaluwstaartplaat (de helft van de dikte van 16 mm is lucht), het lichtgewicht beton (30% minder gewicht), en de vloerverwarmingsbuis,

Zodoende warmt deze vloer veel sneller op dan de typische vloer in nieuwbouwwoning (in totaal 20 cm?)

De badkamervloer is binnen een uur nadat de CV is gestart al voelbaar warm. De radiator helpt om de luchttemperatuur sneller te laten stijgen.

Per definitie gaat er altijd meer warmte verloren als de woning 24/7op dezelfde temperatuur wordt gehouden (geen nachtverlaging wordt toegepast).
Het hangt dan van de wijze van verwarmen en inregeling af, wat uiteindelijk de beste wijze van verwarmen is mbt kosten en comfort.
Ik heb hier een droogbouwsysteem en staan bekend om hun zeer snelle reactie ivm weinig massa.
Rond 15 minuten al goed warm maar daadwerkelijk ruimte opwarmen duurt wel even.

Nieuwbouw is zo goed geïsoleerd wanneer je teveel gaat nachtverlagen de besparing niet meer opweegt, zeker in combi met een warmtepomp en we hebben het over een kleine ruimte.

TS heeft een warmtepomp waardoor niet verstandig om er 40c water de vloer in te jassen ivm kelderen redement, als het systeem rond 30c of lager staat duurt het opwarmen veel te lang.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:34

ericplan

5180 Wp PV

@jjost Als overal vloerverwarming toegepast wordt en we praten over een nieuwbouwhuis, dan zal de badkamer nooit een koelcel worden. Die typering past beter bij een huis uit de jaren '60 zonder isolatie en met enkel glas.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:19
Temperatuurverschil tussen ruimtes in een huis is met nieuwbouw nauwelijks nog van toepassing. Het ligt aan de bouwvorm, maar bij een standaard rijhuis haal je max 2-3 graden tussen de BG en zolder als alleen de BG verwarmd. Beste is om gewoon 24/7 op een aangename temperatuur te verwarmen in het hele huis.

Op zich werkt die zone regeling wel, maar als de thermostaat op 21C staat dan gaat er water van ~22C de vloer in en dat is genoeg om het warm te houden. Je hebt zó weinig warmte nodig voor zo'n grote vloer dat het water gewoon niet warmer hoeft. Dat is super efficiënt voor de warmtepomp, maar daardoor merk je in de praktijk nauwelijks wat van de zone-regeling.

Bij ons in de nieuwbouwwijk lees ik op facebook de nodige verhalen van bewoners die klagen dat de zoneregeling geen merkbaar effect heeft. De slaapkamers worden ook warm is veelal de klacht. Hele discussies met de bouwer worden er gevoerd. De bouwer zegt dat het systeem gewoon werkt (en dat is technische ook zo). Wij hebben gelukkig die 2,5k niet uitgegeven, de vloerverwarming 1x ingeregeld en doen het gewoon met een huis wat altijd overal aangenaam is.

(De simpele reden is dat een buitenmuur 20-30x beter geïsoleerd is dan een binnenmuur of verdiepingsvloer. Warmte verspreid zich dus 20-30x makkelijker door het huis dan naar buiten. Dus 1 ruimte warm = alles warm.)

(Als je perse toch temperatuurverschillen wil, dan moet je eigenlijk binnenmuren gaan isoleren en dat kan zeker, maar kost wel extra.)
Pagina: 1