Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmdekraker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-08-2022
Mijn vraag
...kan ik als ik in dubai woon toch in Nederland werken als zzp-er /freelance?

Wij zouden graag voor onbepaalde tijd naar Dubai willen verhuizen. Zijn bezig met een huis te kopen. Maar mijn opdrachtgever hier in Nederland wilt graag dat ik enkele keren paar jaar toch nog voor hem diensten verricht. Ben werkzaam als zelfstandige in de standbouw.

Nu is het zo dat je belasting betaald in het land waar je woont en in dubai is dat dus veel gunstiger dan hier in Nederland. Dat is natuurlijk al fijn. Maar hoe zit dit nu aangezien ik als Nederlander in dubai woon maar toch voor een Nederlands bedrijf hier in Nederland soms zal werken. Als ik me hier in Nederland uitschrijf om natuurlijk ook hier geen belasting meer te betalen heb ik geen KVK nr meer.

Zou iemand me hier een antwoord op kunnen geven ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Ga je hier in Nederland werken? Of ga je in Dubai werken voor een Nederlands bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:34
Waarom zou het niet mogen? Zolang alles netjes via de wet gaat, mag je in de meeste landen wonen en in de meeste andere landen werken/werk verrichten voor andere landen. Genoeg mensen die ik ken die naar Scandinavië zijn vertrokken en nog steeds voor hun Nederlandse werkgever werken, wat inmiddels een opdrachtgever is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
De belangrijkste vraag in deze is, waar vinden je ondernemersactiviteiten plaats? Kom jij enkel voor wat zakelijke visitaties naar Nederland, en bouw je stands in Dubai om deze te verschepen? Dan lijkt mij je gedachte juist.

Indien je echter in Nederland stands komt bouwen, dan meen ik dat wat je schetst niet toegestaan is.

Zie ook bijvoorbeeld de geschetste scenario's door het KVK zelf:
4. Parttime klusbedrijf
Een aannemer verhuist naar Oostenrijk, geniet daar van haar pensioen, maar wil graag een paar maanden per jaar in Nederland klussen uitvoeren. Voor registratie van een Nederlands bedrijf in het KVK Handelsregister heeft ze een bezoekadres in Nederland nodig. Als ze geen eigen bedrijfsruimte in Nederland heeft, kan ze bijvoorbeeld vragen of ze haar bedrijf mag vestigen op het adres van een opdrachtgever of boekhouder. De aannemer moet haar buitenlandse privéadres aanmelden bij een van de negentien RNI-loketten.
5. Adviseur
Een adviseur heeft een onderneming en verhuist naar Zweden. Ze blijft haar Nederlandse klanten vanuit Zweden adviseren en bezoekt deze klanten een enkele keer in Nederland. In dit geval vinden de ondernemersactiviteiten vanuit het buitenland plaats en moet de ondernemer zich uitschrijven uit het Nederlandse Handelsregister. In Zweden start ze een nieuwe onderneming. Van daaruit kan ze ook klanten in Nederland blijven adviseren. De rekenhulp van de Belastingdienst helpt bij vragen over de belastingregels voor het leveren van diensten aan een ander EU-land, ook wel ‘intracommunautaire diensten’.
Bron: https://www.kvk.nl/advies...en-vanuit-het-buitenland/

Ik denk dat het belangrijk is om hierin dan ook goed duidelijk te hebben hoe en op wat voor wijze deze zakelijke relaties met Nederland vorm zullen hebben. Hoeveel werkdagen omvat het, waar wordt dit werk uitgevoerd, in wat voor een vorm. En hiermee informeren bij zowel het KVK als de belastingdienst om te oordelen of er een plicht is om toch in Nederland de inschrijving in het KVK te behouden, en of er gepaard een plicht is tot belastingafdracht in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmdekraker
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-08-2022
Bedankt voor de reacties,

Mijn opdrachtgever is gevestigd in Nederland en wij bouwen door heel Europa en Amerika. Dus ik zal vanuit Dubai naar Nederland vliegen om dan hier in Nederland of in Europa stands te bouwen. Zal mij in Dubai moeten inschrijven als zelfstandig ondernemer zo ver was ik al. Maar wat voor mij onduidelijk is mag ik dan zo maar werken voor Nederlands bedrijf of heb ik als Nederlander een werkvergunning nodig omdat ik niet sta ingeschreven in Nederland en niet binnen de EU. Heb met KVK gebeld en die konden me niet helpen (wisten het ook niet). Ga aankomende week de belasting bellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:34
Harmdekraker schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:16:

Mijn opdrachtgever is gevestigd in Nederland en wij bouwen door heel Europa en Amerika. Dus ik zal vanuit Dubai naar Nederland vliegen om dan hier in Nederland of in Europa stands te bouwen. Zal mij in Dubai moeten inschrijven als zelfstandig ondernemer zo ver was ik al. Maar wat voor mij onduidelijk is mag ik dan zo maar werken voor Nederlands bedrijf of heb ik als Nederlander een werkvergunning nodig omdat ik niet sta ingeschreven in Nederland en niet binnen de EU. Heb met KVK gebeld en die konden me niet helpen (wisten het ook niet). Ga aankomende week de belasting bellen
Je hebt een klant uit Nederland, dat is alles. Zolang alles via je bedrijf in Dubai loopt, maakt het niet uit waar je wat doet. Ik heb ook jarenlang voor een bedrijf in een ander land gewerkt, af en toe daar naartoe of naar andere vestigingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Harmdekraker schreef op zondag 24 juli 2022 @ 16:16:

In dit geval vermoed ik dat de belastingdienst je in Nederland zal zien als buitenlandse ondernemer. Hierbij geldt dat aangezien je een dienst verleend aan een ondernemer je de btw zult moeten verleggen (of dit zelf regelen, maar verleggen lijkt mij minder rompslomp voor jou).

Zie ook:
https://www.belastingdien...dse_ondernemers/diensten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:19

Herman

FP ProMod
Orangelights23 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Je hebt een klant uit Nederland, dat is alles. Zolang alles via je bedrijf in Dubai loopt, maakt het niet uit waar je wat doet. Ik heb ook jarenlang voor een bedrijf in een ander land gewerkt, af en toe daar naartoe of naar andere vestigingen.
Whut? :?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FJ Cruiser
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 03-09 09:53

FJ Cruiser

Sand Ladder

Dit is een no-brainer. Je hebt een bedrijf in Dubai van waaruit je werkt en factureert aan internationale bedrijven (klanten) voor je dienstverlening. Hieronder zit ook een Nederlands bedrijf. Je moet je alleen aan de BTW regels houden als je factureert aan een NL klant (deze ken ik niet voldoende)

Daarnaast vindt (vanuit de NL belastingdienst gezien) jouw persoonlijke leven ook in Dubai plaats. Je woont er, met je partner/gezin en bent er de meeste tijd. Dus wordt je in NL gezien als buitenlands belastingplichtige. Dit betekent dat je, buiten bv. Oude woning of vastgoed investeringen, geen inkomsten of winstbelasting verschuldigd bent.

"Some people eat to live, others live to eat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:57

Lordy79

Vastberaden

Je kunt een bedrijf oprichten in Dubai. Dat bedrijf levert diensten aan diverse klanten waaronder eentje in Nederland.
Je bent in Dubai belasting verschuldigd.
Das alles.

Als je naar NL factureert gebruik je vermoedelijk een 0 BTW tarief maar ik ken de belastingregels in Dubai niet.

Advies: zoek een goede boekhouder/accountant in Dubai.

Dat je de NL nationaliteit hebt is totaal irrelevant. Je woont in Dubai en bent daar fiscaal ingezetene en je hebt dus met de belastingdienst in Dubai te maken.

Pas als je in NL onroerend goed bezit betaal je daar in Nederland box3 belasting over en misschien ook in Dubai, maar daar zijn dan weer belastingverdragen voor. Geen idee (Google zelf maar) of er een belastingverdrag ter voorkoming van dubbele belasting is tussen NL en Dubai. Maar misschien heb je geen OG en dan is het irrelevant.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1