Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 14:40
Beste, omdat wij op de bovenverdieping niet verwarmen muv de badkamer dacht ik om gas te besparen een elektrische keramische wandkachel van 2000 Watt te installeren. De badkamer is ingesloten tussen de kamers er is dus geen raam.
Heeft iemand hier ervaring mee en hoe hoog moet ik hem ophangen
Aan de onderzijde zit een zwenkend paneel
Mvg Hans

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een electrische kachel is zeer duur stoken vergeleken met gas.
Of heb je heel veel zelf opgwekte (zonne)stroom over?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 08-06 16:51
Als het toch elektrisch moet, neem dan een infrarood kachel; voelt direct behaaglijk aan.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

natural colour schreef op zondag 24 juli 2022 @ 12:42:
Als het toch elektrisch moet, neem dan een infrarood kachel; voelt direct behaaglijk aan.
Dat. Voelt alsof je in de zon staat.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansw1
Beste, ik heb opgewekte stroom over
Het is bedoeling om alleen te verwarmen tijdens het douchen.
Ik las dat een infrarood paneel pas aanslaat als er een persoon aanwezig is, komt de badcel dan wel snel op temperatuur
De badcel is ongeveer 7 m3
Moet het paneel hoog of in het midden hangen van de muur tegen over de douchecel
Het bad gebruiken wij nooit in de badkamer
Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
Hansw1 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 15:48:
Beste, ik heb opgewekte stroom over
Het is bedoeling om alleen te verwarmen tijdens het douchen.
Ik las dat een infrarood paneel pas aanslaat als er een persoon aanwezig is, komt de badcel dan wel snel op temperatuur
De badcel is ongeveer 7 m3
Moet het paneel hoog of in het midden hangen van de muur tegen over de douchecel
Het bad gebruiken wij nooit in de badkamer
Mvg Hans
oke stroom over, cool.
maar financieel gezien is verkopen van overschot aantrekkelijker of meer opleverend als vervangen van gas met COP 1.

er is alleen 1 "maar":
een infrarood paneel (of vrijwel elke e-kachel) gaat aan wanneer de gebruiker dat wil.
(als die vergeten word om uit te zetten, dan is het een duur geintje.)
als je door een infrarood paneel, maar af en toe de verwarming gebruikt op de badkamer, dan ben je vaak wel goedkoper uit qua stoken.
maar dit is dan geen luxe, eerder andersom, je komt een koude badkamer binnen en pas als je klaar bent met douchen ga je weg in een warme badkamer. (hoe snel infrarood ook is, het duurt gewoon even voordat de tegels warm zijn.)

ik heb hem zelf aan het plafon hangen, maar word maar 3 a 4x per jaar gebruik. (erg tof voor een bad, dan is het wel oke, de douche daar duurt het toch te lang voor om iets van inpakt te maken op het geheel dus gebruik ik er niet voor.

heb ook badkamer midden in het huis, het word er toch niet koud genoeg dat de infrarood nodig is.
ik verwarm eerder de ruimte door een douche te pakken (rest warmte van het warme water) dan door de infrarood. ;)

wil je gas besparen, koop een warmtepompboiler of een warmtepomp, dat geeft een COP 3+.
COP 1 zo als infrarood, het is reclame/wishfull thinking/achteruitgang.
(een paar kleine uitzonderingen zijn mogenlijk, maar dan nog het valt vaak tegen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Juup schreef op zondag 24 juli 2022 @ 11:51:
Een electrische kachel is zeer duur stoken vergeleken met gas.
Of heb je heel veel zelf opgwekte (zonne)stroom over?
Zelf opgewekte zonnestroom inefficiënt opstoken is niet gratis. Dat is inkomsten derving á €0,40+ pretty kWh... Of meer.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Dank je voor de duidelijke uitleg

Nog even een toelichting : Omdat wij de huiskamer op het zuiden hebben is de temperatuur in de woonkamer comfortabel zonder verwarming ( als de zon schijnt zelfs in de winter ) . Het probleem is dan om in de winter de verwarming aan te krijgen voor verwarmen van de badkamer , je moet de thermostaat erg hoog zetten zelfs boven de 25 graden ( anders slaat de verwarming hij niet aan ) . Het is dan soms in de huiskamer bloedheet voor de persoon die beneden aanwezig is .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:03

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Heb al zeker 4 jaar IR verwarming in de badkamer, zou nooit meer iets anders willen. Maar, ik heb wel gemerkt dat niet iedere situatie en met name bij badkamers vergelijkbaar is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
@Hansw1 dan klinkt zoneregeling of lokale verwarming door middel van verwarmende aircos als betere oplossingen. Zie lucht/lucht warmtepomp topic

[ Voor 12% gewijzigd door Ronald op 24-07-2022 19:37 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Beste Ronald

Je schreef :Zelf opgewekte zonnestroom inefficiënt opstoken is niet gratis. Dat is inkomsten derving á €0,40+ pretty kW

Ik krijg voor het overschot aan opbrengst hooguit 5 ct vergoeding per Kwh
De consumentenbond heeft dit gemeld aan de 2e kamer omdat de energie prijzen enorm zijn gestegen en de vergoeding te laag is
Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Nu online
Ik kreeg 11ct. Dat vond ik erg ongepast van powerpeers.

Boete betaald, mijn stroom naar Eneco model contract gezet. Net 1836 euro overgemaakt gekregen. Dat was 58ct/kWh.

Even geflirt met Delta...

Nu weer terug bij Eneco voor 61ct.

Je kunt luisteren naar de klachten van consumenten bond... Of gewoon met de voeten stemmen. Stroom en gas hoeven niet bij 1 partij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansw1
Beste , omdat ik in de veronderstelling was dat je een lage vergoeding krijgt voor de teveel opgewekte stroom
dacht ik dit op te lossen door gasverbruik te verplaatsen naar stroomverbruik en zodoende infra rood paneel ite installeren in de badkamer en de gasradiator uit te zetten
Nu Ronald mij attent maakte dat je een hoge vergoeding kan krijgen van zelfs 61 ct vraag ik mij af of mijn eerdere oplossing nu nog wel rendabel is met een gasprijs van 3 euro

Mvg Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansw1
Ik begrijp niet dat Eneco 61 ct per Kwh vergoed want ik zie dat de prijs nu 58ct is .Er staat bij mijn leverancier Oxxio dat de vergoeding exclusief Btw en energiebelasting is voor restcapaciteit
Zie ik iets over het hoofd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
Hansw1 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:06:
Beste , omdat ik in de veronderstelling was dat je een lage vergoeding krijgt voor de teveel opgewekte stroom
dacht ik dit op te lossen door gasverbruik te verplaatsen naar stroomverbruik en zodoende infra rood paneel ite installeren in de badkamer en de gasradiator uit te zetten
Nu Ronald mij attent maakte dat je een hoge vergoeding kan krijgen van zelfs 61 ct vraag ik mij af of mijn eerdere oplossing nu nog wel rendabel is met een gasprijs van 3 euro

Mvg Hans
dit is heel moeilijk precies te vertellen.
zal een poging doen.

1m3 gas = 9,2-9,6kWh in theorie.
de praktijk is dat gasketels niet 100% effectief zijn er gaat nog steeds een gedeelte warmte door de schoorsteen, helaas.
dus grofweg is deze stelling beter.
1m3 gas = 8 kWh.
1m3 = 3€
8kWh x 0,61 = 4,88€

en dan het moeilijke, omdat je met elektra alleen verwarmt als het echt nodig is.
gebruik je toch minder als je met gas gebruikt (de badkamer is dus vaker kouder).
dus ja hier zit dus iets van winst, maar betekend ook dat de badkamer dus niet warm is als je binnen komt, maar pas als je weer weg gaat.
(bedenk ook dat je badkamer vochtig word, en dat vocht moet je ook weg stoken, dus ik verwarm met de warmtepomp + ir verwarming, gewoon om geen schimmel te krijgen)
en dan word het gokken, of je wel genoeg beheersing hebt van het stoken, of het wel goedkoper is of niet. :?

(als je het mij echt vraag, ik vind de elektra die het kost op dit forum eigenlijk al niet waard om het hier over te hebben, dit is echt klein bier gesprek in mijn ogen. ;) )
Hansw1 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:48:
Ik begrijp niet dat Eneco 61 ct per Kwh vergoed want ik zie dat de prijs nu 58ct is .Er staat bij mijn leverancier Oxxio dat de vergoeding exclusief Btw en energiebelasting is voor restcapaciteit
Zie ik iets over het hoofd
ik volg de zaken niet op de voet, dat doen ze wel op:
Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic
maar je moet kijken naar de model contrakten die een leverancier verplicht is te hebben.
bij eneco:
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
alleen je krijgt dus voor de overige kWh's ex BTW ex ODE ex EB.
dus die moet je nog aftrekken (ook die volgorde).
en dan zit je wel ergens rond de 060€/kWh voor je overige kWh.
(maar ook met een gas prijs van ruim 3€/m3, dus of dingen interessant zijn voor jouw?
ik heb zelf ook een 0,34€/kWh, gewoon omdat ik nog 150m3 gas gebruik.
en ja je kunt ook je elektra bij 1 leverancier hebben en gas bij een ander.)

dus ja wees gewaarschuwd, dit moet je voor je zelf uit rekenen.
hier ga ik geen verantwoordelijkheid voor nemen, mag je zelf doen. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1