Hansw1 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 21:06:
Beste , omdat ik in de veronderstelling was dat je een lage vergoeding krijgt voor de teveel opgewekte stroom
dacht ik dit op te lossen door gasverbruik te verplaatsen naar stroomverbruik en zodoende infra rood paneel ite installeren in de badkamer en de gasradiator uit te zetten
Nu Ronald mij attent maakte dat je een hoge vergoeding kan krijgen van zelfs 61 ct vraag ik mij af of mijn eerdere oplossing nu nog wel rendabel is met een gasprijs van 3 euro
Mvg Hans
dit is heel moeilijk precies te vertellen.
zal een poging doen.
1m3 gas = 9,2-9,6kWh in theorie.
de praktijk is dat gasketels niet 100% effectief zijn er gaat nog steeds een gedeelte warmte door de schoorsteen, helaas.
dus grofweg is deze stelling beter.
1m3 gas = 8 kWh.
1m3 = 3€
8kWh x 0,61 = 4,88€
en dan het moeilijke, omdat je met elektra alleen verwarmt als het echt nodig is.
gebruik je toch minder als je met gas gebruikt (de badkamer is dus vaker kouder).
dus ja hier zit dus iets van winst, maar betekend ook dat de badkamer dus niet warm is als je binnen komt, maar pas als je weer weg gaat.
(bedenk ook dat je badkamer vochtig word, en dat vocht moet je ook weg stoken, dus ik verwarm met de warmtepomp + ir verwarming, gewoon om geen schimmel te krijgen)
en dan word het gokken, of je wel genoeg beheersing hebt van het stoken, of het wel goedkoper is of niet.
(als je het mij echt vraag, ik vind de elektra die het kost op dit forum eigenlijk al niet waard om het hier over te hebben, dit is echt klein bier gesprek in mijn ogen.

)
Hansw1 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:48:
Ik begrijp niet dat Eneco 61 ct per Kwh vergoed want ik zie dat de prijs nu 58ct is .Er staat bij mijn leverancier Oxxio dat de vergoeding exclusief Btw en energiebelasting is voor restcapaciteit
Zie ik iets over het hoofd
ik volg de zaken niet op de voet, dat doen ze wel op:
Zero Tolerance: Het grote terugleververgoeding topic
maar je moet kijken naar de model contrakten die een leverancier verplicht is te hebben.
bij eneco:
https://www.eneco.nl/duurzame-energie/modelcontract/
alleen je krijgt dus voor de overige kWh's ex BTW ex ODE ex EB.
dus die moet je nog aftrekken (ook die volgorde).
en dan zit je wel ergens rond de 060€/kWh voor je overige kWh.
(maar ook met een gas prijs van ruim 3€/m3, dus of dingen interessant zijn voor jouw?
ik heb zelf ook een 0,34€/kWh, gewoon omdat ik nog 150m3 gas gebruik.
en ja je kunt ook je elektra bij 1 leverancier hebben en gas bij een ander.)
dus ja wees gewaarschuwd, dit moet je voor je zelf uit rekenen.
hier ga ik geen verantwoordelijkheid voor nemen, mag je zelf doen.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)