Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:05
Als @Safri7879 het niet bezwaarlijk vindt wil ik graag mijn soortgelijke (mogelijke) wens tot omscholing voorleggen (en anders maak ik graag een eigen topic!)

Sinds een paar weken kriebelt het bij mij ook (weer) om mijn carrière om te gooien. Ik zit ook aan mijn max salaris binnen mijn huidige functie (in het sociale werk) en zou wel richting projectmanagement kunnen gaan binnen dit werkveld, maar die kriebel om te programmeren is nooit weg gegaan.

Ik heb echter wel wat ervaring. Ik heb websites gemaakt (HTML en CSS), alle backend met PHP en MySQL en kon daar aardig wat mee. Het was verre van netjes en genoeg dingen die ik niet snapte maar van websites haalde (voor YouTube en Github echt wat was of bekend was) en wel werkte. Daarvoor ooit wel een MTS opleiding gedaan en nog leren programmeren in Turbo Pascal en toen we met C++ begonnen ben ik gestopt om de sociale richting in te slaan (en heb daar ook een Master gehaald; ik ben niet vies van doorbikkelen en leren).

Het "probleem" is dat ik tegenwoordig niet echt zelf projecten kan verzinnen waarvoor ik wil gaan programmeren, waardoor ik geen directe motivatie heb, maar wel altijd die kriebel. Vroeger had ik altijd wel wat om zelf in elkaar te zetten. Adresboekjes, projectmanagement-achtige software voor mezelf, een eigen social netwerkje gemaakt, eigen forum, dingen op mijn computer automatiseren. Maar momenteel is er weinig waarvoor ik een noodzaak heb om iets voor te maken. Vroeger tot vroeg in de ochtend je vastbijten op een probleem en de blijheid als iets uiteindelijk gelukt was (veelal na het vinden van de meest domme fouten), voelde heerlijk. En dat mis ik altijd wel een beetje. Toch doordat ik te veel interesses hebt een tijd terug besloten een paar hobby's te laten schieten.

Toch lijkt het mij wat om weer echt aan de slag te gaan, maar het moet wel een doel hebben. Een paar jaar geleden wel weer eens een beginners cursus Python gedaan (zelf een kleine ZORK achtige game gemaakt) en eens een kleine game gemaakt met Gamemaker.

Ergens zou ik wel toch voor een bedrijf(je) willen werken om een daadwerkelijk "probleem" op te lossen. Er op achteruit gaan m.b.t. salaris zou dan weer niet (te lang) kunnen... (zo'n 4100 bruto).

Is er hoop? ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-04 21:47

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

CoiLive schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 00:01:
Als @Safri7879 het niet bezwaarlijk vindt wil ik graag mijn soortgelijke (mogelijke) wens tot omscholing voorleggen (en anders maak ik graag een eigen topic!)

Sinds een paar weken kriebelt het bij mij ook (weer) om mijn carrière om te gooien. Ik zit ook aan mijn max salaris binnen mijn huidige functie (in het sociale werk) en zou wel richting projectmanagement kunnen gaan binnen dit werkveld, maar die kriebel om te programmeren is nooit weg gegaan.

Ik heb echter wel wat ervaring. Ik heb websites gemaakt (HTML en CSS), alle backend met PHP en MySQL en kon daar aardig wat mee. Het was verre van netjes en genoeg dingen die ik niet snapte maar van websites haalde (voor YouTube en Github echt wat was of bekend was) en wel werkte. Daarvoor ooit wel een MTS opleiding gedaan en nog leren programmeren in Turbo Pascal en toen we met C++ begonnen ben ik gestopt om de sociale richting in te slaan (en heb daar ook een Master gehaald; ik ben niet vies van doorbikkelen en leren).

Het "probleem" is dat ik tegenwoordig niet echt zelf projecten kan verzinnen waarvoor ik wil gaan programmeren, waardoor ik geen directe motivatie heb, maar wel altijd die kriebel. Vroeger had ik altijd wel wat om zelf in elkaar te zetten. Adresboekjes, projectmanagement-achtige software voor mezelf, een eigen social netwerkje gemaakt, eigen forum, dingen op mijn computer automatiseren. Maar momenteel is er weinig waarvoor ik een noodzaak heb om iets voor te maken. Vroeger tot vroeg in de ochtend je vastbijten op een probleem en de blijheid als iets uiteindelijk gelukt was (veelal na het vinden van de meest domme fouten), voelde heerlijk. En dat mis ik altijd wel een beetje. Toch doordat ik te veel interesses hebt een tijd terug besloten een paar hobby's te laten schieten.

Toch lijkt het mij wat om weer echt aan de slag te gaan, maar het moet wel een doel hebben. Een paar jaar geleden wel weer eens een beginners cursus Python gedaan (zelf een kleine ZORK achtige game gemaakt) en eens een kleine game gemaakt met Gamemaker.

Ergens zou ik wel toch voor een bedrijf(je) willen werken om een daadwerkelijk "probleem" op te lossen. Er op achteruit gaan m.b.t. salaris zou dan weer niet (te lang) kunnen... (zo'n 4100 bruto).

Is er hoop? ;-)
Er is hoop als je je instelling veranderd? :)
Ik bedoel, wat je opnoemt is ongeveer een niveau 3/4e kwartaal MBO niv 4. Dus stel dat jij een bedrijf had, zou je zo'n iemand voor 4100 bruto aannemen? Ik niet. Ik zou je absoluut voor je inzet/houding aannemen, maar je skills liggen ver van je 'vraagprijs' ;)

IT betaald goed hoor, en er is veel vraag. Maar volgens mij vergeten heel veel mensen dat er ook "slecht" betaalde banen zijn voor heel veel IT'ers, afhankelijk van wat je kunt.

Ik ga even generaliseren dus aub niet te veel op de details blijven hangen maar de basis PHP is echt de junior markt qua werk. Vaak benodigd door wat bureaus die websites eruit pompen. Helemaal niet verkeerd qua werkervaring en/of doorgroei mogelijkheid, maar daar ga je echt niet snel de 4100 mee halen.

Check even Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 14) qua referentie.
Ik heb geen uitgebreide analyse gedaan maar mensen uit MBO/HBO/whatever hebben er 3-4 of zelfs meer jaren op zitten qua leren. Niet te vergeten dat daarbij vaak 2-3 stages bij zitten a 1-2 jaar 'werk ervaring' - met daarbij vast vaak genoeg veel hobby/leer tijd. Als ze dan met zo'n 2400 starten dan is dat netjes. Paar jaar (3-4) werkervaring + certificaten -> richting de 3200-3500.
Dan zit je vaak op het punt of iemand nu echt 'goed - goed' is, en een drive heeft om verder te gaan (en blijft leren). Vaak is het dan ook benodigd om een baan of 2 te switchen om naar de 4 en 5k te gaan (immers groei je uit je vorige functie (en vaak dus ook het bedrijf).

Je hebt vast genoeg bedrijven die je een opleiding kunnen geven waarbij je soort van werken/leert maar ik ben persoonlijk niet altijd heel erg fan daarvan. De reden is dat jij hun verdien model bent. Als ze je heel goed maken, zou je daar weg gaan. Dus de intentie ligt naar mijn mening vaker bij het zorgen dat jij declarabel voor hun bent, dan dat jij na een leertraject beter wordt. (nogmaals mijn menig).

Anyhow, dat gezegd hebbende, er zijn genoeg open source projecten. Check ook de https://www.cncf.io/ en de projecten die daar onder vallen. Wil je een doel / project hebben? Zoek dan een project die jou aanspreekt. Join de community, github isues en pak wat op om te doen/fixen. Grote kans dat je zo ook je netwerk wat uitbreid en misschien links en rechts wat mentors om je heen krijgt. Of je meld je aan (ik weet niet of je in aanmerking komt maar goed): https://github.com/cncf/mentoring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:05
Douweegbertje schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 01:22:
[...]

Er is hoop als je je instelling veranderd? :)
Ik bedoel, wat je opnoemt is ongeveer een niveau 3/4e kwartaal MBO niv 4. Dus stel dat jij een bedrijf had, zou je zo'n iemand voor 4100 bruto aannemen? Ik niet. Ik zou je absoluut voor je inzet/houding aannemen, maar je skills liggen ver van je 'vraagprijs' ;)

[...]

Anyhow, dat gezegd hebbende, er zijn genoeg open source projecten. Check ook de https://www.cncf.io/ en de projecten die daar onder vallen. Wil je een doel / project hebben? Zoek dan een project die jou aanspreekt. Join de community, github isues en pak wat op om te doen/fixen. Grote kans dat je zo ook je netwerk wat uitbreid en misschien links en rechts wat mentors om je heen krijgt. Of je meld je aan (ik weet niet of je in aanmerking komt maar goed): https://github.com/cncf/mentoring
En logisch en helder verhaal; ik zou mezelf nu ook niet aannemen :+

Als ik nou eens weer goed wat vrije tijd zou gaan gebruiken om toch die kant op te willen. Wat zouden dan de logische stappen zijn; een opleiding richting programmeren, certificaten halen of gewoon veel projecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 13:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Reacties afgesplitst vanuit topic Heeft omscholen naar ICT zin mbt salaris? Je had idd een eigen topic aan moeten maken, @CoiLive. Als je een andere topic-titel wil, moet je even een TR indienen.

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-04 21:47

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

CoiLive schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 12:19:
[...]

En logisch en helder verhaal; ik zou mezelf nu ook niet aannemen :+

Als ik nou eens weer goed wat vrije tijd zou gaan gebruiken om toch die kant op te willen. Wat zouden dan de logische stappen zijn; een opleiding richting programmeren, certificaten halen of gewoon veel projecten?
Ik ben geen loopbaan adviseur en ik ben alleen meer bekend met de bekende weg :+
Echter omdat ik in het wereldje zit heb ik er wel een idee van. Althans zo zou ik het doen als ik met mijn kennis zo'n stap moest maken.

Ten eerste terugkomende op bedrijven die aan omscholing en overige opleidingstrajecten doen. Jij bent hun product en dus winst. Naar mijn inziens dus altijd verkapte woeker contracten en de focus om jou heel verkoopbaar/interessant te maken voor potentiële werkgevers.

Wat ik dus zou doen is netwerken. Je hebt de gun factor nodig. En ja, dan moet je nog steeds schikken(lees: ervaring en dus salaris opbouwen). Dat is dus een gedegen bedrijf dat het goed doet maar niet mega groot is zoals wat bekende detacheerders (is dat een woord?)

Je kunt een cursus doen of een certificaat halen maar eigenlijk is dat de som van 2*0=0.
Je hebt een baan nodig waarin je echt werkervaring op doet terwijl je die gerelateerde certificeringen behaald. Dan wordt het opeens 2*2..

Die links van de cncf die ik je gaf, even heel ongenuanceerd gezegd; f. die projecten. Het gaat om de community en het netwerk wat je kunt opbouwen. Dat uiteindelijk een OSS project heel tof is, is mooi meegenomen (en het moet zeker een plekje hebben bij je!). Uiteindelijk kun je wel 10 jaar hele toffe projecten doen met een tunnelvisie maar dan eindig je met 0 euro.

Je moet iets hebben waar je naar toe wilt werken. Stel dat je weet dat je over een half jaar een opdracht in C moet maken. Dan wordt het interessant om een half jaar te blokken met cursussen, en projecten. Immers als je dan begint heb je een stapje voor.

Dus m.b.t. netwerken;
Je kunt mij een PM sturen. Ik ken een bedrijf in Nederland die heel tof is en wel eens vaker iemand heeft geholpen (al dan niet de introductie heeft gemaakt naar een ander bedrijf voor die gene). Dan stuur je daar je CV, motivatie en uitleg eens naar toe met mijn naam erbij (ze kennen mij, maar ik ben er absoluut niet financieel aan gelieerd). Althans nadat je zelf je due diligence hebt gedaan ;)