Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteitsverbruik kantoorgebouw in kaart brengen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Aangepaste startpost:
Mijn KMO werkgever heeft een kantoorgebouw met onverklaarbaar bovenmatig gebruik van elektriciteit en zou dit graag in kaart brengen. Ook om later beter op te volgen en duurzamer te worden. Destijds zijn er meters voor CV op M-Bus protocol geplaatst en meters voor elektriciteit via KNX maar dit is nooit afgewerkt. Er is een M-Bus master aanwezig die via ethernet bereikbaar is maar we missen nog software om dit uit te lezen.

Hier zit het probleem: een verkoper zoeken die ons een stukje proprietary software verkoopt waar we aan vasthangen is niet ons idee van duurzaam, dus we zoeken een open-source oplossing om de data te lezen en te verwerken.

M-Bus meters:
NZR SensoStar 2C
NZR Dialog WZ-HY

KNX meters:
ABB ZS/S 1.1

Origineel:

Mijn KMO werkgever heeft een kantoorgebouw met onverklaarbaar bovenmatig gebruik van elektriciteit en zou dit graag in kaart brengen. Ook om later beter op te volgen en duurzamer te worden. Destijds zijn er meters voor CV en mogelijk elektriciteit op M-Bus protocol geplaatst maar dit is nooit afgewerkt. Er is een M-Bus master aanwezig die via ethernet bereikbaar is maar we missen nog software om dit uit te lezen.

Hier zit het probleem: een verkoper zoeken die ons een stukje proprietary software verkoopt waar we aan vasthangen is niet ons idee van duurzaam, dus we zoeken een open-source oplossing om de data te lezen en te verwerken. Ook zijn we op zoek naar M-Bus compatibele meters die we op een specifieker niveau dan "totaal verbruik" kunnen uitlezen, om verdiepingen of circuits uit te lezen.

Er zijn oplossingen van Kamstrup die hier wel wat aan kunnen voldoen maar voor mij is het niet duidelijk hoe we dit softwarematig samen kunnen brengen.

[ Voor 34% gewijzigd door marcop82 op 28-07-2022 15:13 ]

Alle reacties

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03:28

_Apache_

For life.

Als het voor korte inzet (om inzicht te verkrijgen) is kan je ook iets van domoticz proberen.

Dit lijkt een Kamstrup meter te kunnen uitlezen.

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

• marcop82
  • Niet online
Het is voor langdurig gebruik, maandelijks opvolgen om trends te herkennen en inzicht te krijgen. Domoticz kan daar ook misschien voor voldoen, ik heb er geen ervaring mee.

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:38

martijn v o

Certified by Enphase.

Welk type electrameters heb je gemonteerd zitten dan en welke voor de CV?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• marcop82
  • Niet online
Hier ben ik nog mee bezig, want er is nauwelijks documentatie voorzien.

Momenteel lijkt er enkel voor de CV meting te gebeuren, hier heb ik een (Engelmann ?) Senso Star II gevonden die het gasverbruik meet vermoed ik. De overige zou ik moeten zoeken in de technische ruimte binnenkort, daar is niet meer over te vinden dan "WZ-W". Als ik hierop zoek, kom ik richting Kamstrup uit maar dat wil ik zelf even bevestigen ter plaatse.

Suggesties voor elektriciteitsmeters is welkom.

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik weet niet precies wat je wil uitlezen, maar ik heb zelf de CEMM plus.
Die werkt op basis van modbus, maar niet met alle meters vandaar de vraag welke electrameters.
Verder ben ik bezig met CEMM om te bewerkstelligen dat ze de Kamstrup ook via modbus kunnen uitlezen, ik heb daar het modbus register voor verstrekt, maar CEMM geeft aan daar eerst onderzoek naar te willen doen of het haalbaar is, het kost namelijk wat programmeerwerk. Ik verwacht dat ze dat uiteindelijk wel gaan doen, mede doordat de warmtenetten ook werken met Kampstrup.

Ik zou me eerst even richten op de electra omdat je aangeeft dat hier een bovenmatig verbruik in zit.
Dat is redelijk simpel te meten met een kWh meter. Met de CEMM kun je er 8 uitlezen en onderzoeken die je dan weer ergens anders kan monteren om daar te zoeken.

Kijk anders hier even of dat wat is:
https://cemm.nl/toepassingen/

Als je specifiek zaken wil weten en er moet geprogrammeerd worden, bij wie dan ook, dan kost dat behoorlijk wat uren en dus geld.

Leest ook de slimme meter uit en heeft een API dus je kunt ook info verzenden naar een grafieksite.

[ Voor 4% gewijzigd door martijn v o op 22-07-2022 11:08 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• marcop82
  • Niet online
Bedankt voor de tip ! Modbus is wel een ander systeem dan M-Bus heb ik begrepen ?

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

o sorry ja overheen gelezen, is ander systeem.

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:17
Misschien een stomme vraag, maar kun je niet beginnen met het simpel uitlezen van de P1 poort van de slimme meter? Of hebben zakelijke aansluitingen geen slimme meter? Dan krijg je in ieder geval een idee van gebruikspatronen, waar je ook al best veel informatie uit kunt halen.

• marcop82
  • Niet online
Het is een kantoorpand in België geplaatst voordat slimme meters een ding waren, ik weet niet of dit mogelijk is, maar bedankt voor de tip !

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
Geef eerst even aan welke apparatuur/meters er aanwezig zijn (merk + type en evt. foto's). We geven nu allemaal suggesties, maar met de kruimels informatie die je geeft kan niemand een goed advies geven :)

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 22-07-2022 11:57 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt https://www.kwhmeter.nl/W...ergie-meter-100A-LCD.html overal tussen zetten, maar met €50/stuk loopt dat wel op en het moet wel passen in de schakelkast.
Modbus is goedkoper maar minder gestandaardiseerd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
Zit niet gewoon iemand zijn auto te laden op het kantoornetwerk? Die ga je wel terugzien als verbruiker.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Elk gebouw heeft toch een kWh-meter met dag- en nachttarief? Het zou zo maar kunnen zijn dat je dagelijks en misschien wel live via het energiebedrijf de standen kunt zien.

Wat ik nog niet gelezen heb: is het stroomverbruik ineens hoger geworden of is dat altijd al zo geweest?

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
nvm

[ Voor 97% gewijzigd door ari3 op 22-07-2022 14:08 ]

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• Proton_

Proton_

Team Welles

Qua software zou je met linux + libmbus, eventueel met usb master aan een raspberry pi, in ieder geval data moeten kunnen krijgen.
Dan zit het nog niet in een timeseries database en heb je nog geen visualisatie, maar wellicht kom je met home assistent integraties een heel eind.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Tot hoever wil je de detaillering? Het is een kantoorgebouw dus aan machinepark zal er niet zo heel veel interessants staan denk ik.
Je kan tot aan iedere lamp en wcd meten maar op een gegeven moment dan zijn de kosten hoger dan de baten.
Ik weet niet of je in België ook de meter zo makkelijk kan uitlezen als hier maar daar kom je al een eind mee, je ziet niet de losse verbruikers maar vaak kun je wel trends aanwijzen. Is het een hoger sluipverbruik of heb je tussen 8-10 opeens een hoge piek oid.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21-11 15:17
Erasmo schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:30:
Tot hoever wil je de detaillering? Het is een kantoorgebouw dus aan machinepark zal er niet zo heel veel interessants staan denk ik.
Je kan tot aan iedere lamp en wcd meten maar op een gegeven moment dan zijn de kosten hoger dan de baten.
Ik weet niet of je in België ook de meter zo makkelijk kan uitlezen als hier maar daar kom je al een eind mee, je ziet niet de losse verbruikers maar vaak kun je wel trends aanwijzen. Is het een hoger sluipverbruik of heb je tussen 8-10 opeens een hoge piek oid.
Hier wil ik mij bij aansluiten. Begin eens met wat een ‘fors hoger verbruik’ is, en wat het verbruik voorgaande jaren was. Dan eens onderzoeken wat het sluipverbruik is als het kantoor gesloten is, en als dat hoog is; uitzoeken wat er allemaal aan/stand-by staat.

Is verbruik enkel hoog tijdens openingsuren; dan weet je dat het iets is dat dan ingeschakeld wordt (handmatig of via timer etc) en ga je dat nazoeken (cd’s etc langs)

Voorkom dat onderzoek duurder wordt dan de oplossing, of verbruik moet serieus hoog zijn.

• marcop82
  • Niet online
Alvast bedankt voor de tips ! De openstaande vragen tijdens het weekend:
Señor Sjon schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:31:
Zit niet gewoon iemand zijn auto te laden op het kantoornetwerk? Die ga je wel terugzien als verbruiker.
MarkS90 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 12:35:
Elk gebouw heeft toch een kWh-meter met dag- en nachttarief? Het zou zo maar kunnen zijn dat je dagelijks en misschien wel live via het energiebedrijf de standen kunt zien.

Wat ik nog niet gelezen heb: is het stroomverbruik ineens hoger geworden of is dat altijd al zo geweest?
auto laden lijkt me onwaarschijnlijk, het hoge verbruik is constant 24/7. Het hoge verbruik is over het hele jaar 2021 en vrij consistent (~30% fluctuatie). We praten over veelvouden van vergelijkbare kantoren. Een collega heeft de gegevens bij het energiebedrijf opgevraagd en toen is dit verbruik duidelijk geworden. Meer weet ik ook niet.
Erasmo schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 11:30:
Tot hoever wil je de detaillering?
Momenteel weten we enkel het totaal op maandbasis, als we per verdieping en per dag weten kunnen we de oorzaak proberen te vinden.
ErgoStijn schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 13:59:
[...]
Hier wil ik mij bij aansluiten. Begin eens met wat een ‘fors hoger verbruik’ is, en wat het verbruik voorgaande jaren was. Dan eens onderzoeken wat het sluipverbruik is als het kantoor gesloten is, en als dat hoog is; uitzoeken wat er allemaal aan/stand-by staat.

Is verbruik enkel hoog tijdens openingsuren; dan weet je dat het iets is dat dan ingeschakeld wordt (handmatig of via timer etc) en ga je dat nazoeken (cd’s etc langs)

Voorkom dat onderzoek duurder wordt dan de oplossing, of verbruik moet serieus hoog zijn.
Het is een kantoorgebouw van nog geen 10 jaren oud met moderne technieken, verwarming op gas (dus geen elek verbruik), geen airco. Het verbruik is ook als het gebouw gesloten is, tijdens de zomermaanden of feestdagen zakt het niet. Het verbruik is veelvouden van onze andere kantoorgebouwen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:32
ThinkPad schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:57:
Geef eerst even aan welke apparatuur/meters er aanwezig zijn (merk + type en evt. foto's). We geven nu allemaal suggesties, maar met de kruimels informatie die je geeft kan niemand een goed advies geven :)
@marcop82 Mijn 'vraag' (lichtelijk dwingend verzoek eigenlijk ;) ) staat ook nog steeds open ;)

• marcop82
  • Niet online
ThinkPad schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:19:
[...]

@marcop82 Mijn 'vraag' (lichtelijk dwingend verzoek eigenlijk ;) ) staat ook nog steeds open ;)
Dit had ik ook zo begrepen :) Ik probeer hier later deze week een antwoord op te kunnen geven, ik moet hiervoor in de technische ruimte zijn in het gebouw elders in het land. Ik heb enkel geantwoord op de vragen die men me stelde.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Met een Wikipedia: Stroomtang kan je snel kijken door welke kabels veel stroom gaat. Per groep kan je dan kijken.

Wel door iemand laten doen die weet waar hij bezig is, en niet voor het eerst zo'n ding in zijn handen heeft.

Stuk sneller dan uitvinden hoe je met de huidige apparatuur moet werken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 11:03

Tazzios

..

korter termijn:
in het weekenden een verdieping uitschakelen?

Om spoken jagen te voorkomen
Kloppen de gegevens die de energiemaatschappij heeft aangeleverd?
Heb je zelf al eens de meterstanden van een periode bijgehouden?
en werkt de meter wel correct?

langer termijn:
hier een gateway om de mbus wat makkelijker toegangelijk te maken kun je kijken naar zoiets: https://smart-me.com

Of je verder moet gaan met Mbus iets van dit aanschaft is ook nog een keuze.: https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Vraag is of de groepen een per verdieping bedraad zijn.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Een stroomtang is een goed idee, zorg wel dat je het verschil tussen VA en W snapt.
Dus als de meter niet tegelijk een spanningsmeting doet is het resultaat hooguit een bovengrens (VA≥W).
Een geschikte handmeter zou bijvoorbeeld
https://nl.farnell.com/b-...rms-600a-600kw/dp/3527966 zijn.

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Ik zou is even starten met de EANs van de meter controleren. Dan weet je in ieder geval dat het verbruik ook klopt bij je meter / dit pand?

• marcop82
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:57:
[mbr]Geef eerst even aan welke apparatuur/meters er aanwezig zijn (merk + type en evt. foto's). We geven nu allemaal suggesties, maar met de kruimels informatie die je geeft kan niemand een goed advies geven :) [/mbr]
Ik heb de meters voor elektriciteit gevonden, helaas is dat KNX (vs M-Bus voor verwarming) dus dat is weer een ander verhaal.

M-Bus meters:
NZR SensoStar 2C
NZR Dialog WZ-HY

KNX meters:
ABB ZS/S 1.1

Ik heb ook documentatie gevonden van IP-adressen van KNX apparatuur, maar die zijn niet bereikbaar.
Pagina: 1