[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]
Ik zou beginnen met wat stekkerdozen met een aan/uit knop bij je tv meubel en computer. Die ledstrip ook achter een schakelaar. De nas en camera's wil je waarschijnlijk actief houden. Dat is dan een keuze /kostenpost.
Ik ga ook meten aan koelkast en vriezer. Heb het idee dat ze bij mij meer verbruiken
Thx voor de comment.Kaaschef schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 13:51:
[...]
Ik zou beginnen met wat stekkerdozen met een aan/uit knop bij je tv meubel en computer. Die ledstrip ook achter een schakelaar. De nas en camera's wil je waarschijnlijk actief houden. Dat is dan een keuze /kostenpost.
Ik ga ook meten aan koelkast en vriezer. Heb het idee dat ze bij mij meer verbruiken
Tv meubel (tv, switch, alarm, sonos, homewizzard, sc2000, nad, ziggo, router) zijn al op een kaku switch voor de devices die snachts uit mogen. Dat zijn er niet veel, de tv, de nad en de sonos. De rest moet blijven draaien.
Ledstrip is voor de kids, kan ook (nog) niet uit, dan beginnen die vaak te kraaien...
Lampje van vince, dat is nog een halogeen met dimmer, op de laagste stand, die kan mogelijk wel een simpel ledje worden.
3x router, nas, 3x camera, switches, moet inderdaad allmaal aan blijven 24/7.
De computer boven is wsl 90% verbruik van de switch+asus router. Ik heb 3 asus routers in mesh in het huis.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Je kan ook wat van die simpele tijdschakelaars van een tientje gebruiken, die je snachts of juist overdag laat schakelen, ook overdag gaat het sluipverbruik door...PCJR schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 14:18:
[...]
Thx voor de comment.
Tv meubel (tv, switch, alarm, sonos, homewizzard, sc2000, nad, ziggo, router) zijn al op een kaku switch voor de devices die snachts uit mogen. Dat zijn er niet veel, de tv, de nad en de sonos. De rest moet blijven draaien.
router. Ik heb 3 asus routers in mesh in
Juist de (ziggo) tv decoders zijn berucht. Die gaat bij mij dus 18 uur per dag op een tijdklok. ( Kijk alleen avonds tv, en anders wissel ik de stekker wel om als ik echt tv wil kijken in de ochtend)
/f/image/KVaaV7IIGGwDeUajPU0GKEua.png?f=fotoalbum_large)
Zojuist met mijn BlitzWolf zigbee pluggen de koelkast gemeten, en toch wel wat geschrokken. In de grafiek zie je het verbruik (90W) in de tijd. En hij staat best vaak aan.
Volgens specs is er een jaarverbruik van 311 kWh van deze 8 jaar oude Ikea Haftigt inbouwkoelkast, maar na 2 volle dagen had ik al 2,5 kWh verbruikt, en dan zou het jaarverbruik 50% hoger zijn dan de specs.
In de winter zal hij wel efficienter zijn omdat het dan kouder is in huis.
Ik heb wel de koelkast uitgebouwd en de spiraal stofvrij gemaakt, en alle rubbers gecheckt. Ook een dallas temp sensor in de koelkast in een glas water gezet om te kijken wat de temperatuur nu binnenin doet.
Nu ik mijn PV overschot goed kan verkopen is het zonde als de koelkast voor honderden euro's verbruikt natuurlijk.
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Ik zie bij ons in de nacht ~65watt verbruik, en om de 0:45 minuten een piekje van 100 > 185watt.
Wat er 24/7 aan staat:
mechanische ventilatie
koelkast 2020
koelkast 2000, deze zet ik uit onder de 5°.
diepvrieskast 2020
Vloerverwarming met pompschakelaar. Druppellader op een oldtimer.
Router
PoE Switch
Voordeur lamp 6w, iets te fel.
Standby:
Beeldscherm PC
Led tv
Actief audio setje
Combi oven
Zal nog wel wat missen, al met al volgens mij behoorlijk zuinig denk ik.
Zal rond de 800-900kwh jaarlijks kwijt zijn verwacht ik.
Wie gebruikt de abonnements versie van de homewizard?
[ Voor 98% gewijzigd door Robke15 op 29-09-2022 11:04 ]
Sluipverbruik
50W diepvries 1990 (2022 vriezer 11W)
40W computer
30W cv ketel
20W elektrisch bed
12W wekker Rob
9W vaatwasser
7W oplader IPhone
6W warmtepompdroger geheel uit
6W wasmachine geheel uit
4W koffiezetter
Resultaten
335Kw pc echt uit zetten (23uur uit)
265Kw diepvries vervangen 365>100Kw)
160Kw elektrisch bed (Max 2uur aan!)
70Kw ziggo Next (8W besparing eco mod.)
70Kw (wekker RR vervangen voor zuinige)
36Kw (vaatwasser uit 04.00-15.00uur)
30Kw (06.00uur - 18.00uur oplader uit)
12Kw (tussen 22.00 -06.00uur koffiezet)
Totaal : +/- 980 Kw besparing
€400,00 per jaar op basis van 0,40/Kw
9240 Wp icm Enphase 2023- Daikin Ururu Sarara 3,5Kw 2015-Daikin Perfera 2,5Kw 2021-Auer Edel Air 270ltr 2023-gasloos per 17-02-2023-Daikin Perfera 4,2Kw 2024, Daikin Perfera 2,5Kw Vloermodel 2025
Ik had een sluipverbruik van 120W, inmiddels rond de 72.
Televisies, ATV, ziggo kast oa zijn uitgeschakeld als ze niet in gebruik zijn.
In de nacht ook pieken naar 125/175W van de “tweede koelkast”. Verder alleen de netwerk apparatuur (ziggo modem een ubiquiti POE switch) staat aan.
Is het verstandig om de koelkast en de netwerk tijdelijk, lees in de nacht, uit te zetten?
Zeker als je binnen 10 minuten fietsen ook een supermarkt hebt
De meeste van die dingen die je hebt die heb ik toch helemaal uit (dmv stekkerdozen met aan/uit schakelaar waar ze op aangesloten zitten) als ik ze niet gebruik (ook de tv, waarom niet?). Alleen de cv niet omdat dit slecht voor de pomp kan zijn (en ik ook soms warm water nodig heb), en de vaatwasser niet (omdat ik daar niet bij kan, maar de vaatwasser is ook een 2022 model dus dat zal wel meevallen) en het kabelmodem en een siemens gigaset niet. En de diepvries en koelkast natuurlijk niet, maar die zijn ook beide vrij recent.Rob roelofs 1 schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:20:
Mijn sluipverbruik ook eens goed aangekeken. Mijn Homewizard ga ik zo programmeren om het genoemde resultaat te behalen zonder comfort in te leveren. Router, modem, cv ketel en tv op helemaal uit zetten heb ik nog niet het juiste gevoel bij ivm storingen. Hoe kijken jullie Tweakers hier tegen aan? Onderstaand mijn situatie en het resultaat :
Sluipverbruik
50W diepvries 1990 (2022 vriezer 11W)
40W computer
30W cv ketel
20W elektrisch bed
12W wekker Rob
9W vaatwasser
7W oplader IPhone
6W warmtepompdroger geheel uit
6W wasmachine geheel uit
4W koffiezetter
Resultaten
335Kw pc echt uit zetten (23uur uit)
265Kw diepvries vervangen 365>100Kw)
160Kw elektrisch bed (Max 2uur aan!)
70Kw ziggo Next (8W besparing eco mod.)
70Kw (wekker RR vervangen voor zuinige)
36Kw (vaatwasser uit 04.00-15.00uur)
30Kw (06.00uur - 18.00uur oplader uit)
12Kw (tussen 22.00 -06.00uur koffiezet)
Totaal : +/- 980 Kw besparing
€400,00 per jaar op basis van 0,40/Kw
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Met een gezin van 3 kinderen, gaat er hier per 2 dagen een heel brood doorheen. En per dag 1L melk. Ook wil je wat groente en vlees op voorraad hebben, ook omdat diepvriesgroente meestal goedkoop is.Kalentum schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:59:
Ik zie vaak dat mensen posten dat ze meerdere koelkasten of diepvriezers hebben aanstaan. Ik heb zelf 1 koelkast en 1 kleine vrieskist en daar redden we het makkelijk mee. Wat is de reden om voor meerdere koelkasten te kiezen? Lijkt me heel eenvoudige stroombesparing om die uit te zetten
Zeker als je binnen 10 minuten fietsen ook een supermarkt hebt
Verder hebben we wat pizza's/patat op voorraad voor onvoorziene momenten, want met jonge kids heb je ook maar beperkt tijd richting een supermarkt te gaan.
Bovendien gaat er een flinke hoeveelheid ijs doorheen in de zomermaanden.
Iets minder vaak richting de supermarkt helpt ons bovendien te besparen door minder uitgaves aan impulsaankopen ;-)
Wij redden het dus gewoon niet meer zonder diepvrieskist.
Zo'n p1-dongle laat ons trouwens wel heel mooi het wisselende verbruik zien van koelkast en diepvries. Je ziet nu mooi de min-max van het sluipverbruik.
Maar dan hoeft je brood helemaal niet in de diepvries want dan is het op voor het bederft. Gewoon aan de kinderen vragen of ze even een brood willen kopenspacy schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:32:
[...]
Met een gezin van 3 kinderen, gaat er hier per 2 dagen een heel brood doorheen. En per dag 1L melk. Ook wil je wat groente en vlees op voorraad hebben, ook omdat diepvriesgroente meestal goedkoop is.
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Er zijn inmiddels > 500 basisscholen waar dit project loopt. Vooral in de grotere steden.
Zeer zinvol en ook succesvol initiatief.
Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9
Ik zit ook rond de 150 watt sluipverbruik. Ik heb mijn Quooker trouwens wel met een slimme stekker uitgerust. Mag om 22:00 uur uit en om 05:00 uur weer aan. Zodat ik om 05:30 uur weer heet water heb.RoasteR87 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:11:
Wij zitten op op ongeveer 140 Watt per uur 's nachts aan verbruik. Dit komt voornamelijk door de kokend waterkraan die elk uur even een pulse geeft om het water warm te houden. Helaas is die niet zo smart dat hij in de off-hours (tussen 22:00 en 6:00) in economy modus gaat om vervolgens overdag in comfy mode te springen.
Voor de rest de standaard verbruikers, koelkast, vriezer, CV, modem, AP(2x), Smart-Home zaken en de wekker..
Als je graag veel eerder bedorven eten wilt, dan kan je overwegen om je koelkast uit te zetten. Moet je er wel rekening mee houden dat als je 'm weer aanzet, 'ie extra hard moet gaan koelen, waardoor de 'besparing' die je hebt gedaan hoogstwaarschijnlijk nihil tot niet bestaand zal zijn.chulin schreef op zondag 6 november 2022 @ 10:51:
In de nacht ook pieken naar 125/175W van de “tweede koelkast”. Verder alleen de netwerk apparatuur (ziggo modem een ubiquiti POE switch) staat aan.
Is het verstandig om de koelkast en de netwerk tijdelijk, lees in de nacht, uit te zetten?
Sowieso zal een koelkast nooit 24/7 aanstaan, die gaat vanzelf uit als 'ie koel genoeg is, en weer koelen als 'ie te warm wordt. En door 'm handmatig uit te zetten verstoor je dat.
Ergo: nee, dat is niet verstandig.
Netwerk zal iets minder boeiend zijn, alhoewel niet alle apparatuur ervan houdt om regelmatig (bijvoorbeeld 365 keer per jaar) uit- en ingeschakeld te worden, dus mogelijk dat je router/switch er eerder door kapot gaat.
The devil is in the details.
/f/image/fUPhnaFEl7HOppSjh2coQvoU.png?f=fotoalbum_large)
Daar gaat niet veel meer aan 'sluip verbruik' vanaf vanwege de apparatuur welke er continue stroom wil hebben (TV en de LED verlichting pakken nu misschien iets van 100W totaal) de rest is comfortverbruik wat hier in dit topique dus schijnbaar als 'sluipverbruik' gezien wordt.
- 1 VDSL2 modem
- 1 L3 Router
- 2 Koelkasten
- 2 Vriezers
- 3 HUE Bridges
- 3 CV pompen
- 3 PoE++ Switches met daarachter 5 Access-Points en 9 IP-Camera's + NVR
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Mijn normale sluipverbruik zit rond de 90 W. Tijdens de zomervakantie zat het op 35W.
Dit is zo ongeveer het minimum tijdens afwezigheid, 35W, alles uit behalve wat ik voor logging/monitoring van zonnepanelen gebruik:
- Router (wifi uit) en Ziggo (bridge)
- Youless P1 meter
- Raspberry PI (server)
- 2 Buitenlampen (bewegingssensoren)
- 2 Zigbee stekkers
- Omvormer zonnepanelen.
Verder was alles uit, inclusief keukenapparatuur / wasmachine / droger
Nu we thuis zijn komt daar dit bij en komen we op 90W
- Wifi aan
- Sonos (3 Symfonisk en 1 Beam)
- Koelkast (2020)
- Diepvries (2008)
- TV
- Raspberry PI (touch screen, gebruik ik voor een soort dashboard)
- Droger
- Wasmachine
- Magnetron
- Oven
Ben er op zich wel tevreden over, onder de 100W lijkt mij prima.
Yep, het lijkt me niet zo verstandig idd 👍Hahn schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:53:
[...]
Als je graag veel eerder bedorven eten wilt, dan kan je overwegen om je koelkast uit te zetten. Moet je er wel rekening mee houden dat als je 'm weer aanzet, 'ie extra hard moet gaan koelen, waardoor de 'besparing' die je hebt gedaan hoogstwaarschijnlijk nihil tot niet bestaand zal zijn.
Sowieso zal een koelkast nooit 24/7 aanstaan, die gaat vanzelf uit als 'ie koel genoeg is, en weer koelen als 'ie te warm wordt. En door 'm handmatig uit te zetten verstoor je dat.
Ergo: nee, dat is niet verstandig.
Netwerk zal iets minder boeiend zijn, alhoewel niet alle apparatuur ervan houdt om regelmatig (bijvoorbeeld 365 keer per jaar) uit- en ingeschakeld te worden, dus mogelijk dat je router/switch er eerder door kapot gaat.
Moet nog monitoren het sluipverbruik van de wasmachine, droger en afwasmachine.
Heb je net als ik nog zo'n oud Cisco modem? Dan blijft het Wifi gedeelte in bridge mode gewoon aan staan. Even open schroeven, de twee Wifi PCB's uit hun slots trekken, scheelt je 3,5W. Heb je je sluipverbruik toch weer met 10% verminderd!Kalentum schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:27:
Dit is zo ongeveer het minimum tijdens afwezigheid, 35W, alles uit behalve wat ik voor logging/monitoring van zonnepanelen gebruik:
- Router (wifi uit) en Ziggo (bridge)
...
Heeft dat nut met die Quooker, sluipverbruik is heel weinig toch? Maar het opwarmen kost juist veel stroom lijkt mij.cwrm63 schreef op zondag 6 november 2022 @ 18:45:
[...]
Ik zit ook rond de 150 watt sluipverbruik. Ik heb mijn Quooker trouwens wel met een slimme stekker uitgerust. Mag om 22:00 uur uit en om 05:00 uur weer aan. Zodat ik om 05:30 uur weer heet water heb.
don't mind me
Controleren en/of laten repareren kan ook.worldfastest schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 18:23:
Ben zelf ook aan het kijken naar mijn sluipverbruik en nu zie ik dat mijn tweede koelkast in de berging constant 75watt verbruikt. Dit lijkt me nogal veel. Zou betekenen 650kW per jaar.
Denk dat deze op de lijst moet om te vervangen?
Vergeleken met onze 90 liter vriezer uit 2019 is dat belachelijk veel, de koeling hoort zeker in deze periode niet 100% van de tijd aan te staan. Laatste drie maanden hier 8+7+6 kWh inclusief de buitenverlichting van een 220V ledlamp. Specificatie van de fabrikant is 96kWh/jaar. Wellicht wat optimisch, maar mijn actuele verbruik komt daar zeker mee overeen.
/f/image/2U7KU0SeuzycAhCFgdL8lET6.png?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 18% gewijzigd door biomass op 02-12-2022 20:51 ]
Ik heb zo'n witte. Volgens Mijn Ziggo een Compal. Dus hopelijk staat dan Wifi wel uit.Dave_R schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:20:
[...]
Heb je net als ik nog zo'n oud Cisco modem? Dan blijft het Wifi gedeelte in bridge mode gewoon aan staan. Even open schroeven, de twee Wifi PCB's uit hun slots trekken, scheelt je 3,5W. Heb je je sluipverbruik toch weer met 10% verminderd!
[ Voor 3% gewijzigd door Kalentum op 03-12-2022 21:44 ]
Als ik naar November kijk is het toch een dikke 15 kWh! Dus zit ik nu al op 157 kWh per jaar!Pindakaas schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 20:33:
[...]
Heeft dat nut met die Quooker, sluipverbruik is heel weinig toch? Maar het opwarmen kost juist veel stroom lijkt mij.
Dat opwarmen; ik weet niet of dat veel zou schelen.
Ik sta om 05:30 uur op en dan wil ik gelijk een hete bak thee. Kan je niet vertellen of het een 2 min. duurt. Zal het eens timen als ik hem helemaal leeg laat stromen. En dan kijken hoe lang het duurt voor het rode licht uitgaat.biomass schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 21:17:
@cwrm63 @Pindakaas
(2.2kW*2min)/(10w*7hr) = 1.05
Als het opwarmen om 05:00 langer duurt dan 2 minuten is het misschien niet economisch.
Dat experiment kost je wel geld als je begint met koud watercwrm63 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 20:48:
[...]
Ik sta om 05:30 uur op en dan wil ik gelijk een hete bak thee. Kan je niet vertellen of het een 2 min. duurt. Zal het eens timen als ik hem helemaal leeg laat stromen. En dan kijken hoe lang het duurt voor het rode licht uitgaat.