Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomboo91
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 04-02-2024
Beste Tweakers,

Sinds kort ben ik wat fanatieker aan het meten wat mijn energieverbruik is (onder het mom, wat je niet verbruikt, hoef je ook niet op te wekken) en hierbij viel mij op dat het sluipverbruik toch wel iets hoger ligt dan ik aanvankelijk dacht. Als ik lig te slapen is er gemiddeld toch nog een verbruik heb van rond de 150 a 200W. Als ik er even voor het gemak vanuit ga dat de apparaten die snachts stroom slurpen dat 24h per dag doen kom je toch al snel uit op een sluipverbruik van zo'n 4kWh per dag wat ongeveer de helft van mijn dagelijkse verbruik is.

Nu ben ik erg benieuwd, wat andere hier meten en wat normaal is.
Ik heb momenteel naast een WTW-unit, 1 jaar oude koel-/vriescombinatie en een NAS, weinig "actieve" apparaten 's nachts. Waar als ik even snel reken nog ver van die 200W af moet zitten.

Iemand een idee wat die vergeten apparaten zijn waar veel loze stroom naartoe vloeit?

[ Voor 7% gewijzigd door tomboo91 op 22-07-2022 03:57 ]

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:25
tomboo91 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 03:55:

Iemand een idee wat die vergeten apparaten zijn waar veel loze stroom naartoe vloeit?
Ik heb geen idee wie op tweakers ooit in je huis is geweest en al je apparaten heeft geïndexeerd maar misschien zou je zelf een lijst kunnen maken.
Kan je afstrepen waar de stekker uit is en waar die uit moet.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Alles met een stekker in het stopcontact s nachts is een verdachte, dus ik zou zeggen dat je wat te doen hebt ;)

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
Dat er wat meer verbruikers tussen zitten is voor mij wel duidelijk. Ook waar dit vandaan komt kan ik wel aardig inschatten. Standby apparaten zoals TVs, div computer accessoires, diverse klokjes, acces points, radio, robot stofzuiger etc etc. Ook wat het verbruik hiervan is kan ik waarschijnlijk redelijk makkelijk achterhalen. Ik ben eigenlijk voornamelijk benieuwd wat hier normaal (bij andere mensen) en acceptabel in is voor het hele zooitje en wat hier haalbaar is zonder te veel functionaliteiten te schappen..

[ Voor 7% gewijzigd door tomboo91 op 22-07-2022 05:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:49
Ik zit ook op dit soort getallen met ongeveer een zelfde setup (nas, jonge keuken, Smart home, echter geen ventilatie). Ik heb het wel eens proberen te ontleden.

De media hoek trok in standby flink, daar zit nu een slimme stekker op.

Mijn patchkast zit rond de 60W: nas, unifi spul met Poe, 2 ap's.

Het staat mij niet aan, maar heb nog niet kunnen vinden waar ik flink kan besparen. Ik ben wel een keer alle groepen langsgegaan toen er niemand anders thuis was: alle groepen uit, 1 voor 1 aan en de P1 poort uitlezen. Geeft in ieder geval wel een beeld waar je kunt zoeken.

[ Voor 0% gewijzigd door storeman op 22-07-2022 09:20 . Reden: Typo's ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-06 20:16
Ga inderdaad al je apparaten eens na, en kijk wat ''uit'' kan. Robotstofzuiger kan mogelijk op tijdklok (die gaat 's nachts vast niet aan). Mediahoek uit (geen oude ziggobox toevallig?) wanneer niet gebruikt wordt, NAS 's nachts in standby, computers + schermen uit ipv standby. En kijk eens naar oude wekkerradio's/klokjes op stroom.
Maar als ik je lijstje aanhoor, is 200w niet eens zo gek volgensmij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Ik zit op 3 a 400 Watt, maar daar zitten 3 VV pompen en WTW bij.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Nu online
Hier ook helft van dagverbruik is sluipverbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Hier is het zo tussen de 110 en 150 Watt. Maar we begonnen ooit ook boven de 250.
Het is de afgelopen week natuurlijk erg heet geweest, dat betekent dat een koelkast veel harder moet werken. Dan loopt het sluipverbruik dus hard op.

Het is ook een kwestie van wat je wil. En eens meten wat er allemaal gebruikt. Wij hadden een WII staan die we nooit gebruikten, maar die wel 15-20 Watt verbruikte. Een router die 20 Watt verbruikte hebben we vervangen door 1 die 2 Watt verbruikt, dat koste 2 of 3 tientjes eenmalig, maar met de elektriciteitsbesparing heb je het er zo uit.

[ Voor 42% gewijzigd door ArthurMorgan op 22-07-2022 07:26 ]

And that’s the bottom line cause Stone Cold said so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:15

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Door omstandigheden (mantelzorg) ben ik een paar maanden niet thuis geweest en dankzij de metingen van de slimme meter weet ik nu ook dat mijn normale elektriciteitsverbruik voor zeker de helft sluipverbruik is.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik zou een koelkast, vriezer, ventilatie en CV ketel geen sluipverbruik noemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
ds23man schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 06:58:
Kan je makkelijk een vv pompschakelaar tussen zetten waardoor je alleen stroom verbruikt bij warmtevraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Ze gaan er toch uit om ze om te bouwen naar gesloten verdelers ivm warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:06

FreakNL

Well do ya punk?

storeman schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 06:16:
Ik zit ook op dit soort getallen met ongeveer een zeker setup (nas, jonge keuken, Smart home, echter geen ventilatie). Ik heb het wel eens proberen te ontleden.

De media hoek trok in standby flink, dat zit nu een slimme stekker op.

Mijn patchkast zit rond de 60W: nas, unifi spul met Poe, 2 ap's)

Het staat mij niet aan, maar heb nog niet kunnen vinden waar ik flink kan besparen. Ik ben wel een keer alle groepen langsgegaan toen er niemand anders thuis was: alle groepen uit, 1 voor 1 aan en de P1 poort uitlezen. Geeft in ieder geval wel een beeld waar je kunt zoeken
Dat is toch geen sluipverbruik? Net als een koelkast, CV, etc…

Sluitverbruik is:
Laders in stopcontact
Media-hoek in standby

De rest is gewoon apparatuur wat aanstaat.

Dan kun je;
Of die apparatuur de deur uitdoen
Of zuinigere varianten kopen

Een nas kan nog in stand-by idd, maar daar ga ik ook niet aan beginnen en je moet je afvragen wat het doet met de levensduur van je NAS en schijven.

[ Voor 20% gewijzigd door FreakNL op 22-07-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 19:06
Ik heb ongeveer 80 Watt sluipverbruik, inbegrepen : koel/vries kast (20 Watt), Keukenboiler (10 Watt), Raspberry (8 Watt), Modem Telenet + router (20 Watt), Verwarmingsketel (18 Watt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:50
Wij zitten op op ongeveer 140 Watt per uur 's nachts aan verbruik. Dit komt voornamelijk door de kokend waterkraan die elk uur even een pulse geeft om het water warm te houden. Helaas is die niet zo smart dat hij in de off-hours (tussen 22:00 en 6:00) in economy modus gaat om vervolgens overdag in comfy mode te springen.

Voor de rest de standaard verbruikers, koelkast, vriezer, CV, modem, AP(2x), Smart-Home zaken en de wekker..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:17
@FreakNL van hedendaagse telefoon/tablet laders wordt gezegd dat ze geen verbruik hebben op het moment dat er geen apparaat aangesloten zit. Heb hier nooit zelf aan gemeten overigens.
Hier overigens ook een sluip verbruik van 300 a 400 watt.
Maar ook 2x vloerverwarming pomp continu. Domotica systeem met de nodige schakelaars/dimmer etc (Zwave & Zigbee), + servertje welke continu daarvoor draait.
Heb mijn domotica voor eigen gemak en niet voor de energie besparing ;)
Netwerk met 4x 8poorts swtich waarvan 3x Poe, 2x camera, 3x AP dan tellen al die kleine beetjes toch aardig op.
Fileserver staat standaard uit maar heeft wel WOL dus moet ook daarvoor wat verbruiken.
Al mijn witgoed is overigens ook van de categorie 'smart' en die wifi verbinding verbruikt natuurlijk ook stroom.
Nog een 2e wat oudere grote vriezer in de schuur. Dus ja er valt zeker wat te besparen maar hoeveel luxe lever je daar voor in.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:50

Pazo

Mroaw?

Ik zit hier ook op ca 400w in de nacht / continu. Maar net als @The-Source ook een hoop apparaten draaien zoals een server, switch, 4x Rpi, modem/router, 4x IP camera, 2x AP, berg domotica spul. En dan natuurlijk het 'normale' zoals koelkast, vriezers (2 stuks), CV, MV, pomp vloerverwarming etc. Als ik het zo allemaal opnoem vind ik 400W nog wel acceptabel :) Server is wel de grootste verbruiker, dat zou evt misschien wel zuiniger kunnen, maar vind het wel best zo.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Hier waren de NAS en laserprinter goed voor volcontinu 60W, lijkt weinig maar dat is meer dan 500 kWh op jaarbasis.

Alleen aan bij het incidentele printje en een maandelijkse backup scheelt enorm.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19:05
Ik zit ook ergens tussen de 150-200W continue. Maar ook ik heb een self build nas draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
RoasteR87 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:11:
Dit komt voornamelijk door de kokend waterkraan die elk uur even een pulse geeft om het water warm te houden. Helaas is die niet zo smart dat hij in de off-hours (tussen 22:00 en 6:00) in economy modus gaat om vervolgens overdag in comfy mode te springen
Ik heb hier een slimme stekker tussen zitten icm bewegingsmelder aan Home Assistant. Als we langer dan een kwartier niet in de keuken zijn (vnl werkdagen), gaat ie uit en springt aan bij beweging. Ook gaat ie niet aan tussen 22u en 6:45. Om 6:45u springt ie aan om even op te stoken, dan heeft ie echt wel weer even werk om op temperatuur te komen.

Overigens trekt mijn warmtepomp ook gem 45W/h om de olie op temperatuur te houden :S.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyHero
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
storeman schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 06:16:

De media hoek trok in standby flink, dat zit nu een slimme stekker op.
Overweeg ook om slimme stekkers aan te schaffen. Begrijp dat je die zo in kan stellen dat tussen i.e. 23:00 en 07:00 de stroom er af is. Ik zou dan in ieder geval 's nachts 2.5 Kwh kunnen besparen.

Het gaat dan hoofdzakelijk om de mediahoek. Nu lees ik wel veel dat het niet verstandig is om van bepaalde apparatuur de stroom er af te halen. Het in één klap terugkomen van de stroom zou niet bevordelijk zijn voor die apparatuur. Is daar wat zinnigs over te zeggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:39
Let op met Oled-TV's, die draaien 's nachts een programma om de slijtage van het paneel tegen te gaan. Die stroomvrij maken levert je een dramatisch veel kortere levensduur op.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Laatst online: 13-06 10:04
Ik heb weinig tot geen ICT-apparatuur in huis dus zit heel laag in sluipverbruik.

Onder ideaal scenario zakt het 's nachts tot 20-25 Watt, maar ergens onder de 50W is een redelijk gemiddelde.

Wat staat er bij mij nog aan?
Beneden: Koelkast, die zie je in de grafieken ook terug als de compressor loopt
Ontvangststation Deurbel zit in stopcontact
P1-meter in meterkast
Omvormer Zonnepanelen zal vast niet uit-uit zijn
[Router, Mediaapparaten, Keukenboiler, het staat allemaal uit, heb geen buitenverlichting]

Boven:
Wekkerradio

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
MyHero schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:13:
[...]
Het gaat dan hoofdzakelijk om de mediahoek. Nu lees ik wel veel dat het niet verstandig is om van bepaalde apparatuur de stroom er af te halen. Het in één klap terugkomen van de stroom zou niet bevordelijk zijn voor die apparatuur. Is daar wat zinnigs over te zeggen?
Qua levensduur van de apparatuur durf ik er niets over te zeggen. Nadeel is wel dat het even duurt voordat alles draait als je TV gaat kijken, ik moet het nu handmatig allemaal aanzetten. Voordat de KPN setop-box opgestart is...

Een alternatief is nog een master-slave stekker. Waarbij je randapparatuur zoals TV, setop box e.d. uitzet, als bijvoorbeeld de receiver uit staat. En aan gaat als de receiver inschakelt.
mk1992 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:21:
Ik heb weinig tot geen ICT-apparatuur in huis dus zit heel laag in sluipverbruik.

Onder ideaal scenario zakt het 's nachts tot 20-25 Watt, maar ergens onder de 50W is een redelijk gemiddelde.

Wat staat er bij mij nog aan?
Beneden: Koelkast, die zie je in de grafieken ook terug als de compressor loopt
Ontvangststation Deurbel zit in stopcontact
P1-meter in meterkast
Omvormer Zonnepanelen zal vast niet uit-uit zijn
[Router, Mediaapparaten, Keukenboiler, het staat allemaal uit, heb geen buitenverlichting]

Boven:
Wekkerradio
Netjes!

[ Voor 29% gewijzigd door storeman op 22-07-2022 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
[...]

Overweeg ook om slimme stekkers aan te schaffen. Begrijp dat je die zo in kan stellen dat tussen i.e. 23:00 en 07:00 de stroom er af is. Ik zou dan in ieder geval 's nachts 2.5 Kwh kunnen besparen.

Welke apparatuur gaat het dan over en wat is jouw rationale erachter? Klinkt mij heel onlogisch in de oren dat ik een apparaat nooit uit zou mogen zetten.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik denk dat er eerst een onderscheid gemaakt moet worden tussen 'Comfort-Verbruik' en 'Continue-Verbruik' om te kunnen bepalen wat nou eigenlijk écht 'Sluip-Verbruik' is. Veel apparatuur kun je eigenlijk niet eens veilig uit zetten om het verbruik van zo'n apparaat naar '0' te krijgen op de momenten dat je DENKT het apparaat niet actief nodig te hebben.

Continue-Verbruik zijn onder andere de pomp(en) van een vloerverwarming, koel-vries apparaten, netwerk-infra ten behoeven van bijv. een domotica systeem....

Ik had hier laatst een kleine luchtlekkage aan een koppeling / luchtslang van m'n compressor in de garage. Dat ding hoor ik binnen in huis, tijdens het aanslaan, niet op dat moment maar zo'n apparaat genereert dan behoorlijk wat sluip-verbruik om de ketel op druk te kunnen houden (voor het comfort wat ik wens te hebben dat het ding het direct doet op het moment dat ik 'm nodig dénk te hebben).

Verder heb ik hier overigens ook gemiddeld zo'n 300W aan continue-verbruik waarbij ik eigenlijk best nog wel wat zaken verder kan optimaliseren zodat dat verbruik minder wordt. Uiteraard ga ik dan wel inleveren op comfort / gemak dus moet ik mezelf afvragen wat me dat waard is (in keiharde Euro's).

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 22-07-2022 09:50 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:14

Wellicht een domme vraag, maar wat is een slimme stekker? Is dat net zoiets als een tijdschakelklok?
Kan je van een 'mediahoek' dan niet gewoon de stekker eruit trekken als je naar bed gaat en 's morgens weer erin?
Waarom tientjes (extra) spenderen als je wilt besparen, terwijl een stekker eruit trekken gratis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Truus01 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:40:
[...]

Wellicht een domme vraag, maar wat is een slimme stekker? Is dat net zoiets als een tijdschakelklok?
Kan je van een 'mediahoek' dan niet gewoon de stekker eruit trekken als je naar bed gaat en 's morgens weer erin?
Waarom tientjes (extra) spenderen als je wilt besparen, terwijl een stekker eruit trekken gratis is.
Je moet die 'Slimme Stekkers' zien als luxe geschakelde stopcontacten waarbij je de bediening op afstand kunt uitvoeren (aan/uit middels een app op je telefoon, bijvoorbeeld). Zo'n ding verbruikt zelf in de 'uit' stand overigens ook weer stroom (~.0.2W/h) maar het apparaat of de apparaten erachter verbruiken dan dus niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
hier ~200 watt, beschouw ik ook als m'n 0-lijn (alles lager ga ik meer werk aan hebben, dan moeten zaken echt hard uitgezet worden en ook weer hard aan, en dat vind ik de centen niet waard (saldeer 't wel weer weg)).

2 koelkasten/vriezers zijn de grootste luxeverbruikers (dat kan er vast 1 each zijn als je goed bent in tetrissen en logistiek)

snelle bespaarder was om de mediabox XL van ziggo de deur uit te doen, dat kreng at bijna 40watt standby(!!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:39

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
SkiFan schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:15:
Let op met Oled-TV's, die draaien 's nachts een programma om de slijtage van het paneel tegen te gaan. Die stroomvrij maken levert je een dramatisch veel kortere levensduur op.
Kan je dat toelichten? Kan me namelijk er niets voor bedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
dyrc schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:49:
hier ~200 watt, beschouw ik ook als m'n 0-lijn (alles lager ga ik meer werk aan hebben, dan moeten zaken echt hard uitgezet worden en ook weer hard aan, en dat vind ik de centen niet waard (saldeer 't wel weer weg)).

2 koelkasten/vriezers zijn de grootste luxeverbruikers (dat kan er vast 1 each zijn als je goed bent in tetrissen en logistiek)

snelle bespaarder was om de mediabox XL van ziggo de deur uit te doen, dat kreng at bijna 40watt standby(!!)
Das dus niet hoe salderen werkt, minder verbruik ten opzichte van gelijke opwek is altijd voordeliger dan hoger verbruik.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Reinier

\o/

RoasteR87 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:11:
Wij zitten op op ongeveer 140 Watt per uur 's nachts aan verbruik. Dit komt voornamelijk door de kokend waterkraan die elk uur even een pulse geeft om het water warm te houden. Helaas is die niet zo smart dat hij in de off-hours (tussen 22:00 en 6:00) in economy modus gaat om vervolgens overdag in comfy mode te springen.
Weet niet wat voor kraan je hebt, maar ik heb een Quooker en daarbij is het pas lonend om hem helemaal uit te schakelen als je hem langer dan drie dagen niet gebruikt.
Wat doet de jouwe in eco-modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:31
vv pompen kun je in 5 minuten werk een temp sensor schakelaar aanhangen :)

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
[...]
Ik zit er aan te denken zo'n master-slave verdeeldoos te halen voor mijn "kantoor". 2 monitoren, printer, speakers, telefoon lader. Ik vraag mij alleen wel af of ik de voeding van mijn laptop kan gebruiken als "master". Ik kan mij voorstellen dat als accu vol zit het verbruik dusdanig dropt dat alles uitgeschakeld wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

PCJR schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:53:
[...]

`
Klopt, maar wat doet dat met de levensduur van je pomp(en)?

Uit eigen ervaring: Het heeft me hier in 3 jaar tijd twee pompen gekost en die dingen zijn stiekem best duur :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

PCJR schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:53:
[...]

Zoals ik al zij gaan ze er fysiek uit, inmiddels al een maand de stekker eruit getrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MyHero
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Truus01 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:40:
[...]

Nee hoor, is geen domme vraag. Is idd zoiets als een tijdschakelklok. Een paar tientjes investeren om ongeveer 900 Kwh per jaar te sparen [om en nabij 360 euro] is een prima investering.

In reactie op anderen. Het gaat hiet om de mediahoek waar de gebruikelijke 'standaard' randapparatuur in zit:

TV [LG Oled pixelrefresh aandacht!]
AV
STB Box
Hifi Internet tuner
Android TV box
Dune box
Nvidia Shield
Blu Ray speler
2x pi voor ADS-B feed
USB hubs
Router.

Vraag mij dus echt af of het verstandig is van die apparatuur in één klap de spanning eraf te halen en weer op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Septillion schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:50:
[...]

In onze LG oled zit ook die functie. Conditioning ofzo.
Of dat in de nacht is weet ik niet, ik heb 1x afgelopen 5 jaar een melding gezien dat bij de volgende turn-off hij een paar uur gaat coditioneren.

1. geen id hoe vaak
2. geen id of t altijd in de nacht is (wel als t dicht uit is dat wel)
3. geen id hoveel stroom t kost.

Op zich een paar uur oled aan is zo'n ramp nog niet. T lijkt me wel een nuttige functie.

|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
mk1992 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Das dus niet hoe salderen werkt, minder verbruik ten opzichte van gelijke opwek is altijd voordeliger dan hoger verbruik.
als we centen gaan tellen dan heb je natuurlijk gelijk, terechte opmerking.
Zelf reken ik met maandbudgetten. Als m'n streven is "X euro / maand aan energie uitgeven" en ik blijf binnen m'n bandbreedte dan ben ik een blij man (lees: dan hoeven er geen excelletjes aangepast te worden)

En voor mijzelf is luxe goed te verantwoorden als het m'n eigen stroom is, lokaal gebruik helemaal hip :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

dyrc schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:56:
[...]

als we centen gaan tellen dan heb je natuurlijk gelijk, terechte opmerking.
Zelf reken ik met maandbudgetten. Als m'n streven is "X euro / maand aan energie uitgeven" en ik blijf binnen m'n bandbreedte dan ben ik een blij man (lees: dan hoeven er geen excelletjes aangepast te worden)

En voor mijzelf is luxe goed te verantwoorden als het m'n eigen stroom is, lokaal gebruik helemaal hip :)
En anders gewoon een extra paneeltje op je dak... Zo heb ik 't hier ook 'geteld' :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
Will_M schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:55:
[...]

`

Uit eigen ervaring: Het heeft me hier in 3 jaar tijd twee pompen gekost en die dingen zijn stiekem best duur :(
een beetje pompschakelaar laat de pomp dagelijks een minuut lopen zodat het ding niet van april tot oktober stilstaat en dichtslibt.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
[...]

`

Doet niks, denk dat t de levensduur verlengt van de pomp. Minder draaiuren.
Ik heb een UMP3auto. Gaat al 6 jaar prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
mk1992 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:57:
[...]

een beetje pompschakelaar laat de pomp dagelijks een minuut lopen zodat het ding niet van april tot oktober stilstaat en dichtslibt.
Dat doet ie ook idd. Heb de Tercal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomboo91
[...]

Normaal moeten ze dit prima aan kunnen. Wel belangrijk is dat ze minimaal 1x per week even draaien om vastzitten te voorkomen. Als je installatie pompen eet, misschien even een filtertje ervoor plaatsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zoals @Will_M zegt is het wel van belang om onderscheid te maken tussen continue / onoverkomelijk verbruik (koelkast, ketel, deurbel, ventilatie etc) en comfort verbruik.

Voor onoverkomelijk verbruik zou je kunnen kijken of het nodig is de boel te vervangen voor meer zuinige bijvoorbeeld.

Voor het comfort verbruik is wel meer van belang. Ik draai bijvoorbeeld een NAS. Dit voor een groot deel in plaats van een cloud dienst. Dus die kosten streep ik voor mezelf tegen elkaar weg. Dit hoeft natuurlijk niet dekkend te zijn maar die kosten vind ik opwegen tegen de voordelen van eigen NAS ipv cloud en dit altijd beschikbaar hebben.

Zelfde voor gewoon 24/7 mijn netwerk in de lucht houden etc. Ofwel, totaal sluitverbruik zie ik niet als leidend. het is naar mijn mening belangrijker om te weten waar het in gaat zitten en of je dit het waard vindt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@PCJR Ben ik nog steeds benieuwd wat het doet :D En voor hier, vooral benieuwd wat het dan werkelijk verbruikt. Meten is weten dan.

Maar gewoon dagelijks lijkt me wel heel non-smart. Lijkt me nuttiger dat ze dit koppelen aan gebruik want als hij uit staat slijt het ook niet (echt). Hier staat hij niet eens dagelijks aan :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:17
Will_M schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:30:
Ik had hier laatst een kleine luchtlekkage aan een koppeling / luchtslang van m'n compressor in de garage. Dat ding hoor ik binnen in huis, tijdens het aanslaan, niet op dat moment maar zo'n apparaat genereert dan behoorlijk wat sluip-verbruik om de ketel op druk te kunnen houden (voor het comfort wat ik wens te hebben dat het ding het direct doet op het moment dat ik 'm nodig dénk te hebben).
Wees daar voorzichtig mee. Het vocht in de lucht condenseert op de bodem van de tank. Een compressor die altijd onder druk staat moet je wekelijks leeg laten lopen. Dan het vocht eruit via het drainage ventiel. Anders is die na een paar jaar doorgeroest. Die ontploffing gaat door muren en daken heen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cv92VT3i5Y4gfV2KG6O1-daSLvk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/No8AfxXuVXTxQtMSzZbfREVn.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Laatst online: 09:25
tomboo91 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:01:
[...]

Normaal moeten ze dit prima aan kunnen. Wel belangrijk is dat ze minimaal 1x per week even draaien om vastzitten te voorkomen. Als je installatie pompen eet, misschien even een filtertje ervoor plaatsen.
De huidige A label pompen trekken door permanent magnetisme metaaldeeltjes aan. Als je daar niets aan doet is die dure pomp na twee jaar defect. Ik heb hier een vuilafscheider geplaatst in de retour en het is niet geloven hoeveel vuil en metaaldeeltjes er uitgefilterd worden. In een moderne installatie is zo'n vuilafscheider onmisbaar.
https://www.spirotech.nl/...gqYCwofUcH74aAr8OEALw_wcB
Een TNO rapport toont aan dat je door schoon cv water ook gas bespaart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Ricko1 M'n compressor krijgt gemiddeld 1 keer per jaar een onderhoudsbeurtje waarbij o.a. de ketel helemaal leeg (en droog) gemaakt wordt en waarbij tevens de olie in de pomp vervangen wordt.

Toch bedankt voor de tip / waarschuwing!! Er zullen genoeg mensen zijn die niet eens weten dat zo'n apparaat (regulier) onderhoud nodig heeft (y)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 22-07-2022 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:13

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier een ronde gemaakt door het huis. Gebruik gemaakt van een energiemeter om alles door te meten.
Daarmee kom je veel te weten, dus energieslupers vervangen door zuiniger spul.
Ik ben ondertussen wel fan geworden van de slimme stekkers. Ik had van die oude programmeerbare tijdklokken, sommige nog mechanisch.
Voordeel slimme stekker is dat je ze via de app kunt bedienen, dus ook op afstand. Verder hebben ze een klok die meegaat met de zon, dus verspringen de tijdstippen voor de lampen. Je kunt ook uitlezen hoe lang iets heeft aangestaan. Perfect spul, heb er imiddels 12 stuks van.
Maar resultaat is sluipverbruik is nu 104 watt per uur gemiddeld, dus 2,5 kWh per dag voor vriezer, koelkast, wifi router, domotica en wekkers.

Eerst was ik te enthousiast en had de wifirouter ook op een slimme stekker, maar dat was een domme aktie. Uit ging goed, maar aan niet meer.

[ Voor 9% gewijzigd door martijn v o op 22-07-2022 10:26 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tomboo91
Rocketman schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:15:
[...]
De huidige A label pompen trekken door permanent magnetisme metaaldeeltjes aan. Als je daar niets aan doet is die dure pomp na twee jaar defect. Ik heb hier een vuilafscheider geplaatst in de retour en het is niet geloven hoeveel vuil en metaaldeeltjes er uitgefilterd worden. In een moderne installatie is zo'n vuilafscheider onmisbaar.
Vaak zie je dat er wel netjes een filter is meegenomen om de warmtepomp / CV te beschermen. Maar dat dat vervolgens transport door het halve huis in oude leidingen genoeg vervuiling geeft om alsnog de pomp om zeep te helpen. Het kan dus geen kwaad voor je pomp een extra filter (met magneet) te plaatsen.

Als je overigens veel last hebt van vuil kan het ook geen kwaad je systeem een keertje te (laten) spoelen en af te vullen met vers water. Schone leidingen/water zorgt overigens ook voor een betere overdracht en minder weerstand = minder energieverlies. :)

[ Voor 6% gewijzigd door tomboo91 op 22-07-2022 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Tenzij je er ook mee koelt, haal die lekker uit het stopcontact in de zomer. Ik heb een reminder staan om hem eenmaal per week even kort te starten. Schijnt nodig te zijn tegen mogelijk vastslaan, al verwacht ik dat vooral bij oude pompen. Scheelt je zo 50 watt per pomp die gewoon helemaal niets doet de zomer, behalve kamertemperatuur water rondpompen.

/Edit
Ik zie dat dat al is genoemd en je dit ook doet ;)

[ Voor 4% gewijzigd door t14wo op 22-07-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Laatst online: 09:25
tomboo91 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Vaak zie je dat er wel netjes een filter is meegenomen om de warmtepomp / CV te beschermen. Maar dat dat vervolgens transport door het halve huis in oude leidingen genoeg vervuiling geeft om alsnog de pomp om zeep te helpen. Het kan dus geen kwaad voor je pomp een extra filter (met magneet) te plaatsen.

Als je overigens veel last hebt van vuil kan het ook geen kwaad je systeem een keertje te (laten) spoelen en af te vullen met vers water. Schone leidingen/water zorgt overigens ook voor een betere overdracht en minder weerstand = minder energieverlies. :)
Ik heb pas een aantal oude radiatoren vervangen door LTV Jaga's en toen zag na demontage dat er zich enorm veel metaaltroep had verzameld onderin de radiatoren. Die troep komt vroeger of later toch bij je pomp terecht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Hier verbruik van 400 watt 's-nachts. Daarvan is 180 watt daadwerkelijk sluipverbruik. De overige 220 watt is voor de airco in de slaapkamer. Dat is mij qua verbruik tot nu toe 100% meegevallen. Ik verwachtte toch een behoorlijk verbruik, maar dat blijkt dus helemaal niet zo te zijn. Erg blij met die heerlijke nachtrust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:17
t14wo schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:39:
[...]

Tenzij je er ook mee koelt, haal die lekker uit het stopcontact in de zomer. Ik heb een reminder staan om hem eenmaal per week even kort te starten. Schijnt nodig te zijn tegen mogelijk vastslaan, al verwacht ik dat vooral bij oude pompen. Scheelt je zo 50 watt per pomp die gewoon helemaal niets doet de zomer, behalve kamertemperatuur water rondpompen.

/Edit
Ik zie dat dat al is genoemd en je dit ook doet ;)
Ik zet ze wel bewust op een laag toeren stand maar ook juist bewust niet uit.
Op dit moment heb ik nog geen koeling maar ondanks dat zal eventuele hotspots door de warme zon nu ook beter verdeeld worden :+
Als straks de warmtepomp aanwezig is moet ik nog even kijken of ik wellicht naar open verdelers kan gaan zonder motor ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zynth
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-06 09:45
tomboo91 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 03:55:
Schakel 1 voor 1 je stoppen uit, en kijk naar het verbruik.
Dan weet je het per groep.
Vanaf daar is het eenvoudig(er) om de bronnen te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zynth schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:56:
[...]

Schakel 1 voor 1 je stoppen uit, en kijk naar het verbruik.
Dan weet je het per groep.
Vanaf daar is het eenvoudig(er) om de bronnen te vinden.
Als je zonnepanelen hebt: Doe dit pas in de avond uren als de omvormer(s) al in ruste zijn (lees: UITGESCHAKELD). :P

Zul je altijd zien: Je schakelt een groep uit waar één lullig LED lampje op aangesloten zit, komt precies op dát moment de zon achter de wolken vandaan.... Dat lullige LED lampje had ogenschijnlijk dus een paar kWh aan vermogen want dát is het verschil wat je meet.... ;) :*)

[ Voor 26% gewijzigd door Will_M op 22-07-2022 13:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 14:39
[...]

https://winfuture.de/news,122453.html

https://www.heise.de/select/ct/2018/22/1540617472341234

Lees dit maar even, staat het duidelijk beschreven.

[ Voor 9% gewijzigd door SkiFan op 22-07-2022 14:10 ]

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:28
tomboo91 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:29:
[...]

Sommige binnenunits van warmtepompen hebben er zelfs standaard al een vuilfilter inzitten.

Ons continuverbruik is 28 watt. Nieuwe keuken met nieuwe apparatuur en nog wel een ketel van 6 jaar oud. TV/mediahoek gaan allemaal uit, er zitten geen master/slave blokken achter ofzo. Komende tijd zal het nog wel iets verder omhoog gaan vanwege extra access points en een extra vriezer die er in de garage bij gaat komen. Ik hoop onder de 50 watt continu te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:02
150-200 watt sluipverbruik hier. Ongeveer 3 kWh per nacht.
De usual suspects:

-1 x kingsize koelkast
- 1 x kingsize inbouw vriezer
- Quooker
- WTW ventilatie
- 1 x Biertap (is eigenlijk gewoon een koelkast met een ongeisoleerde stalen uitstulping op, en nee die gaat niet uit)
- 2 x douchewc (staan in eco-modus dus snachts doen ze niks in principe. Ik vertrouw ze niet dus hier komt nog een slimme stekker voor)
- Wifi router

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Vergeet je kingsize waterbed niet. Ook een leuk verneukertje: het aquarium.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:50
Reinier schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Weet niet wat voor kraan je hebt, maar ik heb een Quooker en daarbij is het pas lonend om hem helemaal uit te schakelen als je hem langer dan drie dagen niet gebruikt.
Wat doet de jouwe in eco-modus?
Wij hebben een Franke, en in eco gaat hij van +95° naar +65°(dacht ik, pin me er niet op vast. Weet wel dat het flink wat minder was). Hij gaat dan zodra je warm water wilt extra verhitten zodat er wel kokend water uit de kraan komt als je dat wilt. Echter, door het vele thuiswerken en een thee-leut als vrouw, loont het niet om hem in eco te zetten. Het kost meer om +10x per dag extreem te verhitten dan het water op 95°+ te houden. Plus die krengen zijn zeer goed geïsoleerd. Wat ik zie is ook maar een spike van max 2 minuten. Dus de impact is niet extreem, maar helpt wel mee.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:15

aawe mwan

Wat ook leuk is:

tomboo91 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:54:
[...]
Ik zit er aan te denken zo'n master-slave verdeeldoos te halen voor mijn "kantoor".
Ik had er eentje, maar ik ben daar mee gestopt toen ik zag dat die verdeeldoos zelf een enorm sluipverbruik heeft! Dus ik heb hem vervangen door een doos met een gewone schakelaar. Die heb je tegenwoordig trouwens ook in eco-uitvoering, wat betekent dat het nutteloze controlelampje er niet in zit.

Bij bijvoorbeeld een bewegingsmelder, een wekkertje of een deurbeltrafo is het goed om even na te meten wat het verbruik is, want dat kan zo 5 Watt zijn (terwijl er ook varianten bestaan die jaren werken op batterijen).

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredst
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 10-06 22:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0sdQTuP0EjWYN649lwpNuQULVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3YrNJswr4z5rqbPPfLeztQqJ.png?f=fotoalbum_large
Dit is mijn verbruik 's-nachts. Op vakantie heb ik een keer alle onnodige apparatuur van stroom afgehaald. Zoals oude radiowekkers (3x8W), mediahoek (TV, versterker, e.d.), zit/sta bureau, WIFI access point. En toen lag het verbruik zo'n 30-50 W lager, en kwam ik tussen de 90-120W uit. (PS dit plaatje is vanuit Domoticz op mijn NAS die via P1 kabeltje aan mijn slimme meter is gekoppeld.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
  • Laatst online: 14-04 15:41
Ik ga ook weer even een check doen op al het nutteloze sluipverbruik. Maak gebruik van een homewizard P1 monitor.

Dit was gisteren, incl de zonnepanelen overdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBsMbXb1QZ8gtNGQdVk8sPiXS5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2egV0swoTyx5NbGayyyarS5h.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb een apparaat dat om het uur flink even wat stroom verbruikt, ik vermoed de keukenboiler. :( Dat moet ik apart gaan meten. Ook de computer van mijn zoon staat ik standby ca 50 watt te trekken. Die heb ik gisteravond meteen helemaal uit gezet.
Tv meubel is ook altijd verdacht.
Bleef gister avond met ca 100 watt over, zie nu dat beste een half uurtje 30 watt is geweest
dat is netjes. :) Verder vannacht, gemiddeld, iets onder de 100 watt. (Afgezien van die boiler piekjes )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_sztWWNag0QpLho0sfbTgwwqhPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jsRdCNb4D1WjCoq0pDI7RO4f.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Kaaschef op 02-09-2022 07:35 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
fredst schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 00:52:
[Afbeelding]
Dit is mijn verbruik 's-nachts. Op vakantie heb ik een keer alle onnodige apparatuur van stroom afgehaald. Zoals oude radiowekkers (3x8W), mediahoek (TV, versterker, e.d.), zit/sta bureau, WIFI access point. En toen lag het verbruik zo'n 30-50 W lager, en kwam ik tussen de 90-120W uit. (PS dit plaatje is vanuit Domoticz op mijn NAS die via P1 kabeltje aan mijn slimme meter is gekoppeld.)
Met de huidige prijzen is 50 w continu, toch wel de moeite waard. ( 180 438 kWh per jaar)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Mijn sluipverbruik is ongeveer 350W (domotica, CCTV, 2 servers, xbox die altijd semi-actief blijft, ...).

Ook een van de redenen dat ik een batterij heb laten plaatsen, die vangt dit gedurende de nacht op:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfGiIRD7wAQiNMc6RikkWhIkijM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JmaPa373IWeZ7ddUsbz3JQnI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Kaaschef schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:56:
[...]

Met de huidige prijzen is 50 w continu, toch wel de moeite waard. ( 180 kWh per jaar)
50 Watt is mijn totale sluipverbruik (van mijn hele huis, tussen de 40 en 60 meestal).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Kaaschef schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:56:
[...]

Met de huidige prijzen is 50 w continu, toch wel de moeite waard. ( 180 kWh per jaar)
Ik weet niet hoe je rekent, maar bij mij is 0,050 kW x 24h x 365d = 438 kWh/jaar
(Mijn bescheiden duit in't zakje)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:34
[...]

Ik kan me hier ook niks bij voorstellen...
Hoe doen ze dat dan als hij in de winkel/magazijn in de doos staat bijvoorbeeld?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Toevallig afgelopen week hiermee begonnen, Energy+ p1 had ik al maar nog 3x een socket laten komen.
Met wat spelen met de automaatschakelaars in de mk en die sockets op alle appraten, kom ik tot dit lijstje al:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEEs_m4fYwTjm0jIykNx2uHn_I0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hyUVcheuIkWVRGP4J7lIaZt1.jpg?f=user_large

Maar er moet nog meer zijn, want het minimum van dit lijstje is ogv 200W en de max is 275W. De WTW moet er nog bij, kan zijn dat dat wel 40W is, dan klopt het bijna.

Heb in de nacht standby verbruik van 240-300W. Zeg 275W gemiddeld.
Is toch 2350 kWh per jaar aan verbruik.
Op een totaal verbruik van iets van 4500 kWh per jaar is dat toch zeker de helft. Schrok ik wel van.

Onderhand een kaku schakelaar op de tv+sonos+versterker. Ook wat leds die toch uitgaan in de nacht. Wellicht wat buitenverlichting nog meer uitzetten.

Het is allemaal maar 5-10W ofzo, maar het hele huis bij elkaar, loopt t toch wel op :X

Tips welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMNoOQCo8mltPA6iGXUUnLsqXWc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rg2zUYsDYcFV8kmRX3KKLh1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door PCJR op 02-09-2022 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Xanthine schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 08:56:

Ook een van de redenen dat ik een batterij heb laten plaatsen, die vangt dit gedurende de nacht op:
Dit doet at-the-end niks aan jou standby/sluimer verbruik, danwel jou kosten hieraan (ff kort door de bocht).
Je verbruik blijft hetzelfde, of dat nu snachts van het net komt of van jou panelen via een accu.

Ik heb ook een accu, maar in de zomer uit. Of ik die kwh in de accu stop, of ik lever m terug a 80-90cnt. Dat lampje in de nacht blijft mij energie kosten.

Reduceren van nachtverbruik staat los van waar die kwh vandaan moet komen op dat moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Kaaschef schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 07:32:
Verder vannacht, gemiddeld, iets onder de 100 watt. (Afgezien van die boiler piekjes )
Boiler? In de nacht? Kan daar geen schakelaar op? Als ik een boiler zou hebben dan zat daar alleen stroom op van 0700-1000 en van 1700-2100 ofzo (bijvoorbeeld).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@GeeEs Ik ondertussen wat meer :+ Schijnbaar wordt het na x uur kijken getriggerd maar pas gedaan nadat de TV uit staat. Of dat direct na het uitzetten is (zou mij het handigste lijken) of op een ander tijdstip weet ik niet. Misschien dat je dat met een power monitor kunt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@PCJR Koelkast verbruik is gemiddelde van een hele nacht meten?

En boiler moet echt wel wat langer aan wil je daar warm water uit kunnen halen. Denk dat het nog aardig tegen kan vallen wat je er mee zou winnen. Tuurlijk wel wat te behalen maar voor de echte winst zou je dan denk ik steeds exact na het opwarmen dat ding leeg moeten douchen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-06 17:20
Hier sluipverbruik van circa 24-25W. Dit betreft de Wi-Fi, CV-ketel (2019), decentrale vraaggestuurde (Co2) balans WTW, Eufy Homebase, keukentrafo en overige stekkers die in het stopcontact blijven zitten.

Hopelijk komen vandaag de Energy Sockets van HomeWizard binnen :Y, dan kan ik ook de koelkasten e.d. gaan doormeten. Een daarvan is een oude inbouw van plusminus 12 jaar oud en de andere een losse van 2015. T.z.t. maar eens berekenen of het uit kan om deze te vervangen. Al zijn zuinige inbouwkoelkasten wel ontzettend duur..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik denk dat mijn 40 tot 60 Watt de cv, koelkast en vriezer zijn. Misschien moet ik ook eens die energy sockets bestellen (heb wel de p1 meter). Maar koelkast, vriezer en CV zijn allemaal vrij nieuw eigenlijk.

Als jij met zo'n oude koelkast 25 Watt haalt moet het beter kunnen :p

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 02-09-2022 10:47 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik zit rond de 80 watt sluipverbruik volgens de P1 poort van de meter, daar ben ik niet zo blij mee, het was 100 maar toen bleven de disks de Synology draaien. De koelkast blokjes zitten daar niet bij, Volgens de losse watt meter zijn sommige dingen best zuinig in standby. Het waterbed staat zomers uit, als dat het verschil geeft tussen het zomer en winterverbruik dan is het volgende bed geen waterbed meer.
De pi's trekken niet zo heel veel, mechanische ventilatie in de laagste stand heb ik ooit gemeten, alle fritzbox dingen worden ook warm dus die zijn niet zuinig genoeg. Toch maar weer een uitgebreide ronde doen.
globaal was 10 Watt continu goed voor 20 euro op de jaarrekening bij 23 cent de kWh.
Volgende maand is het 42 cent dan is 10 Watt 36,78 euro per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Septillion schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:30:
@PCJR Koelkast verbruik is gemiddelde van een hele nacht meten?

En boiler moet echt wel wat langer aan wil je daar warm water uit kunnen halen. Denk dat het nog aardig tegen kan vallen wat je er mee zou winnen. Tuurlijk wel wat te behalen maar voor de echte winst zou je dan denk ik steeds exact na het opwarmen dat ding leeg moeten douchen.
Koelkast is 3-17 W
1 dag lang: 0,2 kwh

Boiler dient natuurlijk wel goed geisoleerd te zijn, pas dan kun je m snachts uitlaten en wellicht overdag ook paar uren. Er is.was hier eens een topic over die close in boilers. cold fill aansluiten en dan de 400w variant. Daar was wel degelijk wat mee te behalen door m 3/4 vand e dag uit te zetten. Maar dat was een 10 of 15L boilertje, ik weet niet of dat ook zo zou kunnen voor een 100/200L boiler. Nu zijn die dan wel weer gunstig te vervangen voor warmtepompboilers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
bouwfraude schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:52:
Ik zit rond de 80 watt sluipverbruik volgens de P1 poort van de meter, daar ben ik niet zo blij mee, het was 100 maar toen bleven de disks de Synology draaien. De koelkast blokjes zitten daar niet bij, Volgens de losse watt meter zijn sommige dingen best zuinig in standby. Het waterbed staat zomers uit, als dat het verschil geeft tussen het zomer en winterverbruik dan is het volgende bed geen waterbed meer.
De pi's trekken niet zo heel veel, mechanische ventilatie in de laagste stand heb ik ooit gemeten, alle fritzbox dingen worden ook warm dus die zijn niet zuinig genoeg. Toch maar weer een uitgebreide ronde doen.
globaal was 10 Watt continu goed voor 20 euro op de jaarrekening bij 23 cent de kWh.
Volgende maand is het 42 cent dan is 10 Watt 36,78 euro per jaar.
80W niet zo blij mee. En ik heb bijna 300, tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Anniedrew schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:42:
Hier sluipverbruik van circa 24-25W. Dit betreft de Wi-Fi, CV-ketel (2019), decentrale vraaggestuurde (Co2) balans WTW, Eufy Homebase, keukentrafo en overige stekkers die in het stopcontact blijven zitten.

Hopelijk komen vandaag de Energy Sockets van HomeWizard binnen :Y, dan kan ik ook de koelkasten e.d. gaan doormeten. Een daarvan is een oude inbouw van plusminus 12 jaar oud en de andere een losse van 2015. T.z.t. maar eens berekenen of het uit kan om deze te vervangen. Al zijn zuinige inbouwkoelkasten wel ontzettend duur..
25W, ik zou daar verder niks meer aan doen, zeker geen geld utgeven aan sockets. Magoed, my2c he :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anniedrew
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-06 17:20
PCJR schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:00:
[...]

25W, ik zou daar verder niks meer aan doen, zeker geen geld utgeven aan sockets. Magoed, my2c he :9
Ach, het blijft een sport hè..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@PCJR 200Wh is niet heel veel. Maar goed, ik heb verbruik van die van mij even niet meer scherp, meen dat ik 400 tot 500Wh op hete dagen deed maar dat was wel koel-vies met no-frost. Dus mja, 200Wh kan dan wel ja. Maar meten over hele dag is dan misschien niet heel eerlijk als je hem overdag opent (= meer gebruik).

Voor de boiler, volgens mij kan het juist met een slecht geïsoleerde sneller uit dan met een goed geïsoleerde. Immers is energieverlies evenredig met temperatuur delta tussen het water en ruimte temperatuur. Dus als je water maar licht is afgekoeld is hij ook maar minimaal minder energie gaan lekker terwijl hij uit stond. Immers stop je zodra je hem aan zet namelijk al je verlies er namelijk weer 1 op 1 in. Dus ja, paar graad kouder zal voor minder verlies zorgen maar dus juist een boiler die volledig is afgekoeld heeft relatief gezien dus minder verlies als je hem uit zet.

Vandaar ook de opmerking dat het dus vooral ook gunstig is als je hem uit zet voor je hem leeg doucht en dus groot deel van de dag op een lage temp houdt en alleen weer genoeg tijd geeft om net weer opgewarmd te zijn voor het douchen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Sinds vorig jaar November ben ik actief gebruik gaan maken van mijn Slimme meter icm een P1 meter. Ik schrok me kapot toen ik erachter kwam dat ik standaard makkelijk 80-90watt sluip verbruik (geen koel/vries meegerekend) Sindsdien rondes door het huis gedaan, en alles getest (stekker eruit/erin ect) Ik kwam er vervolgens achter dat mijn 12 jaar oude versterker makkelijk 40watt standby verbruik had 8)7
Ook een Ikea lamp die zogenaamd 13 watt zou verbruiken, verbruikte 50watt...

Nu gaat in de avond alles van het stroom. Pc, monitoren, usb ect is al 8watt standby verbruik. Tv/xbox/Apple TV/switch/(nieuwe) versterker zelfde verbruik. Ik kom nu uit op actueel 28-30watt wanneer ik naar bed ga ipv die 80-90.

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:55

Sebazzz

3dp

• Aquarium gebruikt het maar 5W in principe, 15W bij verwarmen water, gebeurt niet buiten de winter om..
  • Thuisserver + NAS gebruikt 50W (Synology 4-disk NAS, Gigabyte NUC thuisserver (8W)), allemaal op een UPS
  • Home office (waar ook access point en een RPi op zit) gebruikt 17W
  • Woonkamer en keuken afwisselen ~67W en 130W vanwege koelkast en Ubiquity Dream Machine (vermoedelijk), en ook aquarium
Dat maakt hier het sluipverbruik afwisselend 180W-250W - gedreven door de koelkast. Ik kan nog onderzoeken of de NAS 's nachts uit kan, maar ik ga niet wifi 's nachts uitzetten. De koelkast kan uiteraard niet uit, daar win ik niets mee.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-06 16:42

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik heb nu een Flir One Pro gekocht, beetje belachelijk natuurlijk en qua besparing ga je dat niet eruit halen, maar goed. Valt mij op dat een aantal apparaten toch nog onverwacht warmte uitstralen, zoals een Xbox One S terwijl die 'uit' staat.

Verder een boilertje van een liter of 5 in de kelder hangen onder de keuken, zodat er direct warm water uit de kraan komt. Alleen verdenk ik die van een redelijk verbruik iedere dag. Ding is 15 jaar oud inmiddels. Denk dat ik daar eens een slimme stekker aan ga hangen. Als dat 1kWh per dag is, loont het zich al snel een nieuwe te laten hangen.

Ik zit wel nog steeds op ongeveer 250-350w sluipverbruik, maar ja een gedeelte kan ik verklaren:
- Server ongeveer 60-80w
- Wifi/netwerk-infra: 40-60w

Ik vermoed dat de koelkast in de keuken een aardig deel voor zijn rekening neemt en de diepvries is een modern maar groot exemplaar dus die zal ook wel wat trekken.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@NinjaKiwiNL Zelf vind ik incl koelkast 90W nog niet heel schokkend. Versterkers pakken wel wat ja, die 's nachts aan is niet slim nee :+ En die Ikea lamp, als het led is lijkt me 50W errrrgggg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:55

Sebazzz

3dp

NinjaKiwiNL schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:28:
k kwam er vervolgens achter dat mijn 12 jaar oude versterker makkelijk 40watt standby verbruik had 8)7
Ik heb een Z-5500 en die gebruikt ook 10W in stand-by, maarja, nog voor de EU standby regels. Maar het is een fijne audioset en er bestaat geen alternatief IMHO :)
Ook een Ikea lamp die zogenaamd 13 watt zou verbruiken, verbruikte 50watt...
Dat klinkt alsof je meter niet werkelijk verbruik meet en niet om kan gaan met een andere power factor van de verbruiker.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Septillion schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:20:
@PCJR 200Wh is niet heel veel. Maar goed, ik heb verbruik van die van mij even niet meer scherp, meen dat ik 400 tot 500Wh op hete dagen deed maar dat was wel koel-vies met no-frost. Dus mja, 200Wh kan dan wel ja. Maar meten over hele dag is dan misschien niet heel eerlijk als je hem overdag opent (= meer gebruik).
Koelkast en vrieskast is nacht of overdag geen verschil meetbaar. Dus die paar keer openen doet niet veel. Zijn wel vrij zuinige modellen van 2016.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCJR
Septillion schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:31:
@NinjaKiwiNL Zelf vind ik incl koelkast 90W nog niet heel schokkend. Versterkers pakken wel wat ja, die 's nachts aan is niet slim nee :+ En die Ikea lamp, als het led is lijkt me 50W errrrgggg sterk.
50w led is iets van een stadion lamp... ruig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@PCJR Mm, grappig. Kan mij wel significant verschil herinneren. Tijd om die plug er weer eens tussen te drukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PCJR
Kuusj schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:30:
Ik heb nu een Flir One Pro gekocht, beetje belachelijk natuurlijk en qua besparing ga je dat niet eruit halen, maar goed. Valt mij op dat een aantal apparaten toch nog onverwacht warmte uitstralen, zoals een Xbox One S terwijl die 'uit' staat.
Heb al 5 jaar 1 van de eerste flir ones. Erg veel aan gehad. Van isolatie tot pc apparatuur tot zonnepanelen tot cv/vloerverwarming.

Loopt je door t huis en dan sta je helemaal perplex van de warmte bij elke usb lader, router, kaku socket, versterker, tv. Echt bizar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaaschef
PCJR schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:20:
[...]

Boiler? In de nacht? Kan daar geen schakelaar op? Als ik een boiler zou hebben dan zat daar alleen stroom op van 0700-1000 en van 1700-2100 ofzo (bijvoorbeeld).
Goede tip, en dan kan ik hem rond 11:00 laten aanslaan als de zonnepanelen beginnen te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaaschef
dunklefaser schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 09:03:
[...]

Ik weet niet hoe je rekent, maar bij mij is 0,050 kW x 24h x 365d = 438 kWh/jaar
(Mijn bescheiden duit in't zakje)
oeps, je hebt helemaal gelijk, 8)7 ik zat het direct om te rekenen naar Euros met de hoge energie tarieven nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NinjaKiwiNL
  • Registratie: November 2007

NinjaKiwiNL

Xbox Tag - NinjaKiwiNL

Septillion schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:31:
Ik maak geen grap over die stomme lamp. In de avond wanneer alles uit is en stabiel 30watt verbruik had, lamp aan en hij schoot direct naar 80-100watt. Ik weet dat dit een crude manier is van meten, ik heb geen meet apparatuur wat je direct op apparaten kan aansluiten.

Het liefst zou ik alles op slimme stopcontacten zetten zodat ik met mijn iPhone alles uit kan zetten ipv handmatig nu. Maar de beetje betaalbare varianten die met Homekit werken stoppen er steeds mee na een paar weken/maanden. En om nou minstens 50 euro aan een slimme stopcontact uit te geven heb ik het geld niet voor.
Sebazzz schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 11:33:
[...]

Ik heb een Z-5500 en die gebruikt ook 10W in stand-by, maarja, nog voor de EU standby regels. Maar het is een fijne audioset en er bestaat geen alternatief IMHO :)
Ik heb die oude Onkyo vervangen door een (oude) Denon 3808 met een nauwelijks meetbaar verbruik heeft in standby in mijn app, erg blij mee.

| Canon EOS R | Canon 24-70mm F2.8L | Canon 85mm f1.2 | Laowa 100mm f2.8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
Septillion schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 10:27:
@GeeEs Ik ondertussen wat meer :+ Schijnbaar wordt het na x uur kijken getriggerd maar pas gedaan nadat de TV uit staat. Of dat direct na het uitzetten is (zou mij het handigste lijken) of op een ander tijdstip weet ik niet. Misschien dat je dat met een power monitor kunt zien.
Ok, ja dat is inderdaad goed mogelijk, maakt het verhaal in ieder geval logisch.
Maar wel bizar eigenlijk dat de TV/oled dus feitelijk altijd stand-by moet staan, je zou verwachten dat dit met een supercap of batterij ook zou moeten kunnen werken? Anyway... Cool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:37
Pfoe wat een cijfers, ik zit aan 800 watt ofzo volcontinue.

Er gaat zeker 350 op in netwerk/servers/nas/vloot raspberry's.
Dan nog 25/50 aan POE camera's afhankelijk van dag of nacht.
Vervolgens nog 200 naar de vijverpomp/beluchting/sterilisatie, je wilt immers geen dode vissen.
Dan rest er 200 voor wat apparaten in std-by, koelkast + 2 diepvriezers, stand by van alle warmtepompen. De USB stopcontacten zullen ook wel wat vreten.

An sich is alles redelijk efficiënte en recente apparatuur. En zaken gaan lopen vervangen voor een terugverdientijd van 5+ jaar lijkt me dan ook weer scheef

Voorbeeldje, mijn server zit nog vol met 2TB schijven die niet in spindown kunnen. Tja als ik er dan een stel 16TB schijven in gooi ter vervanging dan heb je een hoop afval en mag je lang wachten om het terug te verdienen.

Nota het netwerk is wel deels bedrijfsmatig, dat scheelt toch weer in de kosten. Ook ligt er 15 KWp op het dak dat het verhaal toch wat dragelijker maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door larsg op 02-09-2022 14:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Is het nodig dat al die dingen aan staan dan? Kun je niks virtualiseren? Als voorbeeld, ik ben nu aan het thuiswerken (met twee monitoren) en ik zit op 80 Watt.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-06 14:56
Ben zelf ook aan het kijken naar mijn sluipverbruik en nu zie ik dat mijn tweede koelkast in de berging constant 75watt verbruikt. Dit lijkt me nogal veel. Zou betekenen 650kW per jaar.

Denk dat deze op de lijst moet om te vervangen?

You only live once, so enjoy the ride.

Pagina: 1 2 Laatste