Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geelof
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-01-2023
Ik zit momenteel erg in dubio wat ik nog meer moet doen om verder te verduurzamen op korte termijn. Moet ik nu volledig van het gas af of nog even wachten tot de markt weer tot rust komt vanwege het lange vaste contract? Is een warmtepomp überhaupt mogelijk om volledig mee te verwarmen?

Mijn situatie;

- Voormalig kerkgebouw (585m2) bouwjaar 1886, nu in gebruik als woning.
- Vast energiecontract t/m 31-12-2024 bij VF met nog redelijke prijzen (1,18 m3 / 0,24 kWh voor btw verlaging)
- Volledig geïsoleerd in 2011 (dak, vloer, voorzetwanden en ramen).
- Energielabel B
- 20 zonnepanelen oost/west opstelling, 4000 kwh opbrengst per jaar
- Pelletkachel (2021) 5kw in woonkeuken
- Gashaard (Bellfire) 9kw in woonkamer
- Nefit Topline Aquapower 45kw met overal vloerverwarming
- LG l/l airco 5kw (2021) in kantoorruimte voornamelijk gebruik voor warmte.

Energieverbuik per jaar
- 6000 kWh verbruik, 1750 teruglevering. 2800 m3

Verwarmen van slaapkamers doen we niet, alleen de badkamer staat in de winter altijd op 19 graden. Gashaard in de woonkamer is wel prettig om snel op te warmen, dus daar moet een alternatief voor komen. De vloerverwarming staat op ca. 150m2 altijd aan op 18,5 graden. CV ketel temperatuur staat op 50/55 graden en vermogen op 22,5kw.

Wat zouden jullie in geval nu direct (laten) doen met een budget van ca. 10-15k? Meer zonnepanelen, warmtepomp etc.?

Groet, Onno

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:53
Wat is je doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Je hebt een vloerverwarming, maar deze kan het eigenlijk niet warm genoeg stoken. En daarom heb je een gashaard en een pelletkachel. Begrijp ik dit nu goed?
Zo ja, onderzoek eerst of je nog verder kunt isoleren of iets kunt aanpassen waardoor je de gashaard nauwelijks meer nodig hebt. Wat ik raad aan om niet met een verbruik van 2800 kuub gas direct over te gaan op een warmtepomp. Je hebt namelijk dan een erg grote warmtepomp nodig (of meerdere), en ergens moet je die energie vandaan halen.

(Die teruglevering is nu wel leuk, maar als het salderen straks wordt afgeschaft koop je in de winter de energie duur in om die warmtepomp te laten draaien terwijl je in de zomer goedkoop teruglevert.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geelof
Na aflopen vast contract en/of vervanging van cv ketel rond die tijd zo goed als energieneutraal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
geelof schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:49:
[...]

Na aflopen vast contract en/of vervanging van cv ketel rond die tijd zo goed als energieneutraal zijn.
Je hebt best een aardig energieverbruik. Als je nog ruimte op je dak hebt (met een goede oriëntatie) zou ik meer zonnepanelen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geelof
Onbekend schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:47:
Je hebt een vloerverwarming, maar deze kan het eigenlijk niet warm genoeg stoken. En daarom heb je een gashaard en een pelletkachel. Begrijp ik dit nu goed?
Zo ja, onderzoek eerst of je nog verder kunt isoleren of iets kunt aanpassen waardoor je de gashaard nauwelijks meer nodig hebt. Wat ik raad aan om niet met een verbruik van 2800 kuub gas direct over te gaan op een warmtepomp. Je hebt namelijk dan een erg grote warmtepomp nodig (of meerdere), en ergens moet je die energie vandaan halen.

(Die teruglevering is nu wel leuk, maar als het salderen straks wordt afgeschaft koop je in de winter de energie duur in om die warmtepomp te laten draaien terwijl je in de zomer goedkoop teruglevert.)
Klopt om het aangenaam te verwarmen gebruiken we de gashaard en pelletkachel. Ik schat in dat als ik de vloerverwarming op 21 graden zet het verbruik dubbel zoveel is in m3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feye1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-01 23:38
geelof schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:49:
[...]

Dan heb je een flink pak meer zonnepanelen nodig.

Wellicht ook mogelijk (of nodig?) om te snijden in het energieverbruik? Moet een badkamer bijvoorbeeld constant op 19 graden zijn in de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geelof
feye1 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:52:
[...]

Dan heb je een flink pak meer zonnepanelen nodig.

Wellicht ook mogelijk (of nodig?) om te snijden in het energieverbruik? Moet een badkamer bijvoorbeeld constant op 19 graden zijn in de winter?
Zat ik ook aan te denken om daar bijvoorbeeld nog een electrische radiator te plaatsen die bijvoorbeeld kan worden geprogrammeerd worden op tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed-oorklep
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-05 16:44
Kun je je vloerverwarming niet als hoofdverwarming gebruiken?

Het hoge gasverbruik nu komt natuurlijk door de gashaard, daar vliegt het gas doorheen.

Als je de vloerverwarming als hoofdverwarming kan gebruiken dan heeft het zin om een WP daarop aan te sluiten, anders niet meteen.

Andere optie is je airco systeem uitbreiden en daarmee verwarmen ipv de pelletkachel en de gaskachel.

Electrische verwarming zonder wp systeem (met COP 1 dus) zou ik niet doen.

flickr iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
GoEV6 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Je hebt best een aardig energieverbruik. Als je nog ruimte op je dak hebt (met een goede oriëntatie) zou ik meer zonnepanelen nemen.
Hij wil verduurzamen.
Dat houdt dus in, denk ik toch, plannen voor de langere termijn.
Wanneer je duurzaam en betaalbaar wenst te verwarmen op basis van elektriciteit (PV) werkt dit voorstel alleen zolang er nog salderen van toepassing is.
Het lijkt me niet realistisch om met dit energieverbruik zoveel PV betaalbaar op je dak te krijgen dat deze in staat is er in de winter de woning op termijn betaalbaar mee te verwarmen.

De enige duurzame oplossing is dus zodanig isoleren dat het verbruik drastisch naar omlaag kan.
Ongeacht welke maatregelen men in de toekomst nog neemt (of voor jou neemt) zal de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing dan altijd zijn dat voor iedere kWh die je niet meer nodig hebt de oplossing voor de rest eenvoudiger en goedkoper zal zijn.

Wanneer je met een aanvoertemperatuur van 50/55°C de afgifte in de ruimte via vloerverwarming nu maar op 18,5°C kan krijgen ga je dat met een WP ook niet rendabel krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 21-07-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geelof
ed-oorklep schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:57:
Kun je je vloerverwarming niet als hoofdverwarming gebruiken?

Het hoge gasverbruik nu komt natuurlijk door de gashaard, daar vliegt het gas doorheen.

Als je de vloerverwarming als hoofdverwarming kan gebruiken dan heeft het zin om een WP daarop aan te sluiten, anders niet meteen.

Andere optie is je airco systeem uitbreiden en daarmee verwarmen ipv de pelletkachel en de gaskachel.

Electrische verwarming zonder wp systeem (met COP 1 dus) zou ik niet doen.
Het is een beetje een luxe probleem weet ik :-), maar in de woonkamer waar ik bijvoorbeeld in de avond 2 tot 3 uur verblijf stook ik het met de gashaard zo warm. Dat is dan iets minder dan een 1m3 per uur. Als ik de vloerverwarming in die ruimte hoger zou zetten de hele dag, ben ik dan niet meer kwijt aan verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geelof
IvoB2 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:57:
[...]

Hij wil verduurzamen.
Dat houdt dus in, denk ik toch, plannen voor de langere termijn.
Wanneer je duurzaam en betaalbaar wenst te verwarmen op basis van elektriciteit (PV) werkt dit voorstel alleen zolang er nog salderen van toepassing is.
Het lijkt me niet realistisch om met dit energieverbruik zoveel PV betaalbaar op je dak te krijgen dat deze in staat is er in de winter de woning op termijn betaalbaar mee te verwarmen.

De enige duurzame oplossing is dus zodanig isoleren dat het verbruik drastisch naar omlaag kan.
Ongeacht welke maatregelen men in de toekomst nog neemt (of voor jou neemt) zal de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing dan altijd zijn dat voor iedere kWh die je niet meer nodig hebt de oplossing voor de rest eenvoudiger en goedkoper zal zijn.

Wanneer je met een aanvoertemperatuur van 50/55°C de afgifte in de ruimte via vloerverwarming nu maar op 18,5°C kan krijgen ga je dat met een WP ook niet rendabel krijgen.
Met de vloerverwarming zou ik het wel warmer kunnen krijgen dan 18,5 graden, alleen dan neemt ook mijn gasverbruik toe en mijn doel is niet onnodig te stoken. Met de bijverwarming (gashaard en pelletkachel) krijg ik het aangenaam warm als ik daar langer verblijf einde middag of weekend. In de kantoorruimte werkt de airco goed voor verwarmen, daar zit ik de meeste tijd per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
geelof schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:05:
[...]
In de kantoorruimte werkt de airco goed voor verwarmen, daar zit ik de meeste tijd per dag.
En met extra panelen op je dak kan je mooi (een deel van) je verbruik van je airco afdekken. Helemaal nu we nog kunnen salderen. Ik mijn ogen een quick win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geelof
GoEV6 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:07:
[...]

En met extra panelen op je dak kan je mooi (een deel van) je verbruik van je airco afdekken. Helemaal nu we nog kunnen salderen. Ik mijn ogen een quick win.
Ja daar heb je gelijk in. Blijft alleen de lange termijn nog een puzzel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Ik denk in ieder geval dat je ook realistisch moet zijn. een kerkgebouw is nooit neergezet om duurzaam te zijn.

Er zal dan ook een grens zitten aan wat je realistisch gezien kunt doen. Betwijfel of je dat ooit energieneutraal gaat krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geelof
jeroenkb schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:11:
Ik denk in ieder geval dat je ook realistisch moet zijn. een kerkgebouw is nooit neergezet om duurzaam te zijn.

Er zal dan ook een grens zitten aan wat je realistisch gezien kunt doen. Betwijfel of je dat ooit energieneutraal gaat krijgen
Ben ik zeker met je eens, in 1886 was dit geen issue. Zou mooi zijn als er tot op zekere hoogte alles aan gedaan is om het zo duurzaam mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
geelof schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:05:
[...]

Met de vloerverwarming zou ik het wel warmer kunnen krijgen dan 18,5 graden, alleen dan neemt ook mijn gasverbruik toe en mijn doel is niet onnodig te stoken. Met de bijverwarming (gashaard en pelletkachel) krijg ik het aangenaam warm als ik daar langer verblijf einde middag of weekend. In de kantoorruimte werkt de airco goed voor verwarmen, daar zit ik de meeste tijd per dag.
Mijn opmerking was er dan ook niet opgericht dat je het niet warmer dan 18,5°C zou krijgen. Uiteraard lukt dat met een gasketel.
Het was om aan te tonen dat wanneer je nu al 50/55°C aanvoertemperatuur moet hebben om 18,5°C te bereiken (ik neem aan dat je niet veel lager meer wenst te gaan) je een WP veel te hoog moet stoken om een rendabele aanvoertemperatuur te verkrijgen. Daar zit de rendabele bovengrens op 35°C (en dan nog, beter onder de 30°C). Je afgifte elementen vergroten (groter opp. bij radiatoren, ventilo's bij convectoren) is bij jou nl. geen optie want je gebruikt nu al vloerverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 18:58

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Verwarmen van slaapkamers doen we niet, alleen de badkamer staat in de winter altijd op 19 graden. Gashaard in de woonkamer is wel prettig om snel op te warmen, dus daar moet een alternatief voor komen.
Ga je nu niet in allerlij bochten wringen om gasloos te worden. dat is namelijk niet het zelfde als duurzaam. gas gebruik kan redelijk duurzaam, daaromhebben we het ook vele jaren gebruikt.. tis een stuk beter dan iedereen aan de stookolie, kolen of houtstook. Het snelle en lokaal stoken op gas (wat je nu doet) kan prima de duurzaamste oplossing zijn in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
geelof schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 10:15:
[...]

Ben ik zeker met je eens, in 1886 was dit geen issue. Zou mooi zijn als er tot op zekere hoogte alles aan gedaan is om het zo duurzaam mogelijk te maken.
1. waar kun je nog isoleren?
2. wat is minimale watertemp waarop VV nog je huis warm krijgt -> is WP dan interessant
3. meest efficiënte gaskachel plaatsen als 2 niet voldoende is
4. extra trui aan in huis ;-)

en tav continue VV versus af en toe stoken met gas om het warm te krijgen: dan zul je moeten meten en meten en dan bepalen wat meest efficient is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:20
Een WP zou een mooie toevoeging zijn denk ik. Je pakt dan het gasverbruik dat je nu hebt voor douchen en je vloerverwarming via de WP, voor het snelle bijverwarmen heb je dan nog je gaskachel. Op termijn zou je de gaskachel eventueel kunnen vervangen voor een L/L WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:33

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je huidige stookgedrag kan je ook gasloos min of meer volhouden als je de gashaard vervangt door een inverterairco, zoals in je kantoor.
Je gasverbruik lijkt te wijzen op ca 14 kW warmteverlies bij -10 buiten, wat je eigenlijk niet wil leveren met slechts 125 m² vloerverwarming. Er moet dus sowieso afgifte bij en dan is aircoverwarming voor de hand liggend.
Dan kan je met je nieuwe gasverbruik volgend jaar de juiste maat L/W warmtepomp kiezen.

Douchewater zou je vast met een warmtepompboiler kunnen doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:26

Tazzios

..

geelof schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:56:
[...]

Zat ik ook aan te denken om daar bijvoorbeeld nog een electrische radiator te plaatsen die bijvoorbeeld kan worden geprogrammeerd worden op tijd.
voor badkamer kan stralingswarmte(infrarood) ook een goede optie zijn voelt snel aan en verbruikt minder dan heel de ruimte te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:36
Wij zijn bezig met het verduurzamen van een huis uit de jaren 50 dat 5x zo klein is als dat van jou. Dus op basis van die ervaring en gutfeeling zeg ik dat het budget van 15k en het doel om energieneutraal te worden (gezien je huidige verbruik) heel erg ver uit elkaar ligt.

Weet je hoe de vloerverwarmingsbuizen liggen, als bij- of als hoofdverwarming (hoh100)? Kun je meer m2 vloerverwarming leggen? Dan zou ik dat doen in combinatie met een warmtepomp (ik denk dan losgekoppeld van je CV ketel). Eventueel een warmtepompboiler erbij voor je SWW als je CV ketel . Gashaard vervangen door een L/L warmtepomp (airco).

Zonnepanelen bijleggen is economisch gezien ook een goede keuze en lekker simpel. Gezien je huidige contractprijzen zou ik echter voor de warmtepomp gaan en dan over 2 jaar eventueel zonnepanelen bijleggen.

Welke keuzes je nu maakt is ook afhankelijk van eventuele volgende stappen en budgetten. Ook is de vraag of je veel zelf gaat doen of aan een installateur overlaat.

De vraag of het beter/zuiniger is om de vloerverwarming constant op 21 graden te houden is niet eenduidig te beantwoorden. Die discussie wordt wel vaak zo gevoerd maar is afhankelijk van een combinatie van je warmteverlies (=isolatie), warmtecapaciteit van de vloer en warmtebron (CV-ketel/warmtepomp/..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurkie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-05 15:09
Sprak laatst iemand met een kasteel. Hij stookt met hout, twee buffer vaten van 800 liter. Maar geen vloerverwarming, dus weet niet of die combi wel te doen is.
Pagina: 1