👨🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule
Vraag
Alle reacties
Heb je KPN gevraagd het te repareren?
Heb je met KPN afspraken gemaakt over de kosten?
Was KPN op de hoogte van de foutieve installatie?
Was je machinaal aan het graven of met een schep?
---
Ik zou naar "Sedgwick" reageren dat:
- Niet aansprakelijk bent voor schade door foutieve installatie.
- Je nooit opdracht hebt gegeven aan "Sedgwick" om deze reparatie uit te voeren. (Als je dat niet gedaan hebt)
Ik zou bij voorbaat via email reageren en alle fotos/feiten rondom dit verhaal goed bewaren.
Stuur ze in het eerste bericht ook niet meteen alle informatie, dan heb je alleen de kans dat zij daar gaten in prikken of het tegen je gebruiken.
---
Een andere optie is om zelf helemaal niets te sturen/aan te klooien en bij het juridisch loket en/of advocaat aan te kloppen.
(in het laatste geval was een klic-meldijg verplicht en had je de kabel op de kaart zien liggen)
Anoniem: 39993
Als jij de facturerende toko geen opdracht hebt gegeven om dit te komen herstellen, dan stuur je ze gewoon door naar KPN Netwerk. Hadden ze het spul maar fatsoenlijk moeten aanleggen. Ik heb vroeger in MER's en SER's uren moeite gestopt om al die glaskabeltjes netjes weg te werken zodat niemand ze per ongeluk zou beschadigen, maar KPN Netwerk stopt zo'n dun oranje kabeltje gewoon onbeschermd op 15cm diepte in de grond. Da's gewoon vragen om ellende. In mijn ogen komt die ellende dan ook gewoon KPN Netwerk toe (binnenkort Glaspoort, nieuwe eigenaar).
Off topic verder: De problemen rond "glasvezel" zijn heel groot bij KPN Netwerk. Ze kunnen de hoeveelheid werk niet aan, waardoor ze hun afspraken vaak niet kunnen nakomen en de communicatie is werkelijk om te janken. Blijkbaar zie je dat dus ook terug in de kwaliteit van de aanleg. Hier zouden ze rond de jaarwisseling 2021-02022 glasvezel komen aansluiten. Na 2x uitstel is het nu rond de jaarwisseling 2022-2023, hopen ze.
[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-07-2022 08:08 ]
Dit!Anoniem: 39993 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 07:53:
Leidingen horen gewoon dermate diep / beschermd / gemarkeerd te liggen, dat je dus geen KLIC-melding hoeft te doen als je niet machinaal graaft.
Op de website van Klic staat ook dat alleen bij machinaal graven een melding nodig is. Met de schop niet want de kabel hoort een kunststof beschermlint er over heen te hebben liggen. Daarnaast is 15cm te ondiep.
Royaal ervaring mee op werk waar we al 3x in een half jaar een kapotte vezel gehad hebben doordat er machinaal gegraven werd, Klic niet nagekeken was én de kabel te ondiep lag.
Waarbij uitdrukkelijk was aangegeven dat de kabel er lag en er met de hand voorgestoken moest worden.
https://klic-app.nl/faq/#1130
Tevens is een KLIC melding enkel verplicht bij machinaal graven.
Aansprakelijk gesteld voor schade aan glasvezelnetwerk
Modus operandi lijkt gewoon eerst vordering sturen en daarna kijken of het terecht was adhv bezwaar.
Geef je een goede kans.
Briefje terugsturen dat je geen enkele aansprakelijheid aanvaard vanwege waardeloze installatie en melden dat ze als de sodemieter op eigen kosten die kabel fatsoenlijk wegleggen ter voorkoming van verdere schade bij gebruikelijk tuinonderhoud.
En over twee weken nog een keer met een schep erdoor. "Ik had nog zo gewaarschuwd, stelletje pannekoeken."
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Moedwillig zaken slopen, dan heb je wel een heel miserabel leven vind je zelf ook niet?evilution schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:10:
En over twee weken nog een keer met een schep erdoor. "Ik had nog zo gewaarschuwd, stelletje pannekoeken."
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ehhh, als je eigen interpret verbinding afhankelijk is van die vezel, ga je die toch niet met opzet doorhakken?evilution schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:10:
Moedwillig iemand anders z'n eigendom vernielen lijkt me geen goede tip.

Anoniem: 39993
[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-07-2022 10:01 ]
Is het handmatig of machinaal gegaan? Handmatig (schep) zijn de kosten niet voor jou want zoals eerder genoemd moet de kabel op de juiste plek liggen (KLIC) en diep genoeg.
Heb jij het gedaan of een tuinman, wie het gedaan heeft, is verantwoordelijk. Als jij als particulier met een schep zo'n ding doorgraaft, ben je niet aansprakelijk naar mijn ervaring.
Gewoon bezwaar aantekenen.
Je kan op zich best tegen Sedgwick zeggen dat je ze niet kent en niet met hen wil communiceren.
https://lokaleregelgeving...kabel%20en%2Fof%20leiding.
Voor de rest is het inderdaad nog van belang, machinaal of hand.
Dit is inderdaad een zeer nuttig topic voor @leejoow.Dekaasboer schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:57:
Een vergelijkbaar topic:
Aansprakelijk gesteld voor schade aan glasvezelnetwerk
Modus operandi lijkt gewoon eerst vordering sturen en daarna kijken of het terecht was adhv bezwaar.
Geef je een goede kans.
Kijk vooral even de posts van de betreffende TS zelf met deze van @diabolofan in het bijzonder.
@TS, succes in ieder geval. Ik denk dat je best sterk staat in je zaak, zeker als je toen goed foto's hebt gemaakt!
Mijn reviews al gezien?
Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.
👨🚒 spuitgast ☀️ 8000Wp oost/west, 4425Wp zuid | 🔥 Itho Daalderop HP-S95 | Ontwikkelaar van Itho Daalderop Warmtepomp ESPHome uitleesmodule
Mijn advies zou zijn om een brief terug te sturen dat je geen opdracht hebt gegeven en dat ze de factuur zullen moeten neerleggen bij de opdrachtgevende partij.
Mocht je aansprakelijk worden gesteld dan is het vervolgens de vraag of hiervoor een goede reden is. Bijvoorbeeld door het feit dat de kabel niet diep is gelegd en je hier dus niet op aan kan worden gesproken.
[ Voor 18% gewijzigd door Evos op 21-07-2022 14:10 ]
Ik heb bezwaar gemaakt en daarbij de foto's opgestuurd waarop de kabel op 10+- 12 cm diepte lag. Het heeft heel lang (2 maand) geduurd, maar uiteindelijk heeft KPN de kosten zelf voor rekening genomen. Ik zou dus bezwaar maken en daarbij foto's met een meetlat meesturen.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
bij twijfel moet je ook nog proefsleuven graven als je zeg kort op aangegeven punt gaat graven.
Als je op 10 meter van de aangegeven plek een vijver graaft en je raakt alsnog de kabel omdat die helemaal verkeer is ingetekend is het een ander verhaal.
Het voordeel van KLIC is dat de netbeheerder verantwoordelijk is voor het aanleveren van de correcte data dus als je een klicmelding hebt gedaan en jast alsnog een kabel door omdat die niet ligt waar de netbeheerder zei dat die lag je bij een schadeclaim gewoon de vinger kan geven. Mits je je verder wel aan CROW500 hebt gehouden.Anoniem: 39993 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 09:59:
KLIC is overigens ook niet heilig hoor. Het is een dataset en alles staat of valt met de kwaliteit van de data. Kabel kan altijd veel ondieper liggen dan geregistreerd. En als ik heel eerlijk ben: ik denk dat die Roemenen en Bulgaren, die hier glasvezel aanleggen tot aan de gevel, echt geen reet geven om een correctie registratie (als er al iets geregistreerd wordt, kabeltje meldt zich zelf niet bij KLIC namelijk).
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Grondroerder (jij dus) heeft een zorgplicht. Netwerkbeheerder heeft een verplichting voor een fatsoenlijke aanleg. Kabels in/onder jouw tuin kunnen jouw eigendom zijn. Of in opdracht van jou (of vorige bewoner) niet op de juiste diepte zijn aangelegd. Etc.
Als je meer zekerheid wil kun je bij je rechtsbijstandverzekering (als je die hebt) informeren. Of anders een juridisch loket. Of gewoon gaan zoeken in jurisprudentie.
En sowieso bezwaar maken en geen aansprakelijkheid erkennen.
...
In dit soort zaken wordt er helemaal niets door de rechter bepaald.inhico schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:13:
Net als andere tweakers hierboven vind ik dat zo'n kabel voldoende diep hoort te liggen. Maar mijn mening is niet relevant. Het gaat erom of je aansprakelijk bent of niet en dat wordt uiteidenlijk bepaald door een rechter, mocht het zover komen. En dan wordt er nog veel meer factoren meegewogen die je mogelijk niet hebt genoemd.
Grondroerder (jij dus) heeft een zorgplicht. Netwerkbeheerder heeft een verplichting voor een fatsoenlijke aanleg. Kabels in/onder jouw tuin kunnen jouw eigendom zijn. Of in opdracht van jou (of vorige bewoner) niet op de juiste diepte zijn aangelegd. Etc.
De rechter oordeelt of veroordeelt alleen maar, op basis van geldende wet- en regelgeving, eventuele jurisprudentie en 'redelijkheid en billijkheid'. Het zou een mooie bananenrepubliek worden als rechters vrij zijn om maar zelf te oordelen wat ze van de zaak vinden.
De regelgeving waaraan getoetst wordt, wordt al in een veel eerder stadium door andere organen bepaald dan de rechter(s). In dit geval is in de regelgeving geoordeeld dat ondergrondse kabels op minimaal 60cm diep moeten liggen, of dat de kabel/leiding fysiek beschermd dient te worden tegen tuingereedschap wat bij het 'handmatig omspitten' van de grond gebruikt wordt. Bijvoorbeeld door toepassing van een stevige mantelbuis.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dan zal ik het maar even uitspellen.Ivow85 schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:30:
[...]
In dit soort zaken wordt er helemaal niets door de rechter bepaald.
De rechter oordeelt of veroordeelt alleen maar, op basis van geldende wet- en regelgeving, eventuele jurisprudentie en 'redelijkheid en billijkheid'. Het zou een mooie bananenrepubliek worden als rechters vrij zijn om maar zelf te oordelen wat ze van de zaak vinden.
De regelgeving waaraan getoetst wordt, wordt al in een veel eerder stadium door andere organen bepaald dan de rechter(s). In dit geval is in de regelgeving geoordeeld dat ondergrondse kabels op minimaal 60cm diep moeten liggen, of dat de kabel/leiding fysiek beschermd dient te worden tegen tuingereedschap wat bij het 'handmatig omspitten' van de grond gebruikt wordt. Bijvoorbeeld door toepassing van een stevige mantelbuis.
De kwestie van TS betreft hier een factuur die wordt betwist en daarmee de aansprakelijkheid voor de ontstane schade. En als beide partijen het daar niet over eens worden dan zijn er twee opties: er wordt ingeschikt door (één van) de partijen of het wordt voorgelegd aan een rechter.
En als dat laatste gebeurt, dan zal die rechter aan de hand van regelgeving, redelijkheid en billijkheid bepalen waar de aansprakelijkheid ligt.
Verder is een diepte van 60 cm voor kabels en leidingen niet (overal) verplicht. Er zijn Nen-normen, maar die zijn in principe niet verplichtend. Ze kunnen wel verplichtend worden als er naar verwezen wordt in toepaselijke besluiten, zoals een vergunning. Er kan ook sprake zijn van een lokale verordening waarin diepteligging van kabels en leidingen wordt voorgeschreven, zoals in een gemeentelijk Handboek kabels en leidingen. Dit heeft echter betrekking op de openbare ruimte.
Puur het feit dat de kabel niet op 60cm diepte zit, betekent niet per definitie dat de aansprakelijkheid voor graafschade ligt bij de netbeheerder. Tegelijkertijd is het een prima ingang voor TS om (volledige) aansprakelijkheid te betwisten.
...
Los van de diepte heeft TS helemaal niets te maken met de facturatie van de aannemer die in opdracht van KPN de kabel heeft hersteld.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.