CPU, Mobo en ram upgrade: heel veel problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy1970
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-03 08:40
Vandaag alles geüpgrade, en alles loopt net een tikkie langzamer en slechter... 😭

Fortnite lagged vreselijk, FL Studio + ASIO4All geeft geen geluid om twee voorbeelden te noemen

Als ik naar CPU Utilization kijk, dan komt-ie eigenlijk nooit boven 3.4 GHz uit terwijl in m'n advanced settings de max op 100% is ingesteld. Even troubleshooten nog, dus...

Edit:
En er zijn nog veel meer dingen mis... Ik probeer programma's te uninstallen die voor mijn oude moederbord waren, maar dan gebeurt er niets. Vervolgens wil ik dan proberen vanuit safe mode op te starten, maar safe mode is nergens beschikbaar. In MSConfig is de tab "boot"volledig unresponsive (ik kan nergens op klikken), en ook als ik Windows opstart in Troubleshoot mode, is de optie niet aanwezig.

[ Voor 36% gewijzigd door Zippy1970 op 20-07-2022 21:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:30
Zippy1970 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 19:41:
Vandaag alles geüpgrade, en alles loopt net een tikkie langzamer en slechter... 😭

Fortnite lagged vreselijk, FL Studio + ASIO4All geeft geen geluid om twee voorbeelden te noemen

Als ik naar CPU Utilization kijk, dan komt-ie eigenlijk nooit boven 3.4 GHz uit terwijl in m'n advanced settings de max op 100% is ingesteld. Even troubleshooten nog, dus...

Edit:
En er zijn nog veel meer dingen mis... Ik probeer programma's te uninstallen die voor mijn oude moederbord waren, maar dan gebeurt er niets. Vervolgens wil ik dan proberen vanuit safe mode op te starten, maar safe mode is nergens beschikbaar. In MSConfig is de tab "boot"volledig unresponsive (ik kan nergens op klikken), en ook als ik Windows opstart in Troubleshoot mode, is de optie niet aanwezig.
Meestal is het wel een goed idee met en verse Windows install te beginnen als je zoveel hardware vervangen hebt.... Wat voor Windows versie heb je, is het een OEM of is het een Retail versie?

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 20-07-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy1970
Ik heb vandaah m'n moederbord, CPU_ geheugen geüpgraded van mijn desktop. En nu loopt m'n systeem voor geen meter.

Laat ik beginnen met wat ik heb geüpgrade:

Moederbord: Asus Z97-a -> Gigabyte Z590 Z690 Gaming X DDR4
CPU: Intel i7-4790K -> i7-12700F
Geheugen: 16GB Kingston Fury HyperX -> 32GB Corsair Vengeance

Ik heb een "in-place" vervanging gedaan. Dus gewoon de onderdelen vervangen en de rest hetzelfde gelaten. Dus ook niet Windows opnieuw/vers geïnstalleerd. Eigenlijk doe ik dat wel (veel) vaker enhet heeft nog nooit problemen opgeleverd. Nu dus wel.

Een paar voorbeelden van de problemen die ik nu heb: De computer hangt als ik 'm in Sleep Mode zet. Hij Hangt als ik 'm afsluit. Ik kan sommige oude software niet uninstallen. Fortnite draait ongeveer 4x zo langzaam. ASIO4All laat geen geluid meer horen. Tijdens het installeren van nieuwe GPU drivers, blijft hij hangen. Etc... etc...

Ik kan de computer ook niet in Safe mode opstarten want die optie is niet aanwezig als ik de computer opstart in TroubleShoot mode, en ook in MSConfig kan ik niets aanklikken onder het "Boot" table.

Wat is wijsheid? Dat ik de problemen één voor één hier met jullie doorneem? Of zijn er sowieso dingen die ik kan/moet proberen?

Edit: Ik kan ook geen items meer aan de taskbar pinnen
Edit 2: Een SFC /SCANNOW loopt ook vast

[ Voor 3% gewijzigd door Zippy1970 op 23-07-2022 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De Gigabyte borden schijnen (zeker in het begin, en zeker met de DDR4-versies) afschuwelijk slechte BIOS'en gehad te hebben. Begin eens met het bijwerken naar de nieuwste versie daarvan. Probeer het eens zonder XMP profiel actief, kan ook helpen.

Om te testen zou je ook even kunnen proberen windows op een losse oude harddisk of ssd te installeren, vers dus. Voor hetzelfde geld zit er een driver dwars in je huidige installatie. Speelt het dan ook, dan kan je voor nu je oude install uitsluiten.

Ik neem aan dat je trouwens een Z690 Gaming X hebt en geen Z590?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zippy1970
Nadat ik gisteren m'n bootdisk van MBR omgezet had naar GPT, ging er van alles mis en het heeft bijna 24 uur geduurd voordat ik alles weer aan de praat had. Voordat hij uberhaupt weer wilde booten, zelfs.

Lang verhaal kort, ik moest de boot partitie opnieuw aanmaken, en een BIOS update doen.

De oude BIOS was de oorzaak van de lage prestaties omdat die een probleem had met niet-K processoren. Hij loopt nu als een zonnetje. Ik probeer wel nog steeds de oude ASUS utilities te verwijderen (AI Suite 3) maar dat wil nog niet echt lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 16:43

Plainside

I browse when I'm at work

Zippy1970 schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 15:44:
Nadat ik gisteren m'n bootdisk van MBR omgezet had naar GPT, ging er van alles mis en het heeft bijna 24 uur geduurd voordat ik alles weer aan de praat had. Voordat hij uberhaupt weer wilde booten, zelfs.

Lang verhaal kort, ik moest de boot partitie opnieuw aanmaken, en een BIOS update doen.

De oude BIOS was de oorzaak van de lage prestaties omdat die een probleem had met niet-K processoren. Hij loopt nu als een zonnetje. Ik probeer wel nog steeds de oude ASUS utilities te verwijderen (AI Suite 3) maar dat wil nog niet echt lukken.
Mijn ervaring met bloat ware is een tool zoals deze gebruiken (Revo Uninstaller)
Zullen er vast wel meer van zijn, maar deze schoot mij te binnen van mijn stage tijd bij de PC winkeltjes wanneer er weer iemand met een 'trage laptop' binnenkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Zippy1970 Wat @spone schrijft lijkt mij zinvol.

Het klinkt alsof je een rechten-/permissiesprobleem hebt, misschien zijn er accountproblemen als je dingen doet die adminrechten vereisen, zoals uninstallen, sfc. Misschien is UAC uitgeschakeld? Kijk eens of je een command prompt kan starten als administrator: 1. Start cmd.exe, 2. Rechter muisklik het Command Prompt icoon op de taskbar, kies "run as administrator". Vanaf dat punt kun je alles (explorer, eventvwr.msc, control (control panel), msconfig, sfc, powercfg) draaien met administratorrechten.

Kijk in de event log (gebeurtenissen logboek) voor system errors (systeemfouten) van net voordat
je merkt dat het fout gaat.

Sleep/afsluitproblemen treden vaak op als er oude of slecht compatible hardware aanwezig is. Dat kun je controleren met powercfg -energy.

Een Z97 is wel heel oud en bijvoorbeeld een oude videokaart kan problemen veroorzaken in moderne UEFI systemen. Het is jammer dat je een F versie processor hebt gekozen, want die heeft geen interne gpu.

Als het systeem te instabiel is, boot dan in safe mode. Dan kun je checks uitvoeren.

Installeer beter geen drivers van sites van derden, installers kunnen voorzien zijn van malware. Als dat eerder wel is gebeurd, doe dan een virusscan vanuit safe mode en/of vanaf een live USB stick.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Gevoelsmatig neig ik naar bios- of geheugenissues waardoor de combinatie heel willekeurig en onbetrouwbaar gaat reageren. Kan ook komen door drivers die vervelend doen. Heb je toevallig Asus AI Suite of andere Asus-software nog geïnstalleerd staan?

Onverklaarbaar lage performance op cpu vlak heb ik enkel gezien met 12th gen in een combinatie van uitgeschakelde E-cores met een verlaagde TDP-waarde (125->65W). De benchmarkscores waren dan de helft van wat ze zouden moeten zijn voor zo'n configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Niet online
Ik denk dat @Zippy1970 stilletjes in Zippy1970 in "Moederbord/CPU/Geheugen" verder is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:30

br00ky

Moderator Harde Waren
Even wat posts samengevoegd voor we op twee plekken over hetzelfde gaan discussiëren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Tsja, met zulke upgrades dezelfde Windows installatie willen gebruiken is gewoon vragen om wazige problemen zoals je ze nu hebt. Zeker gezien de extreem andere processorarchitectuur en chipset. Verse installatie doen, drivers installeren en dan eens opnieuw kijken lijkt me gewoon veel en veel praktischer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:01
enigste en beste optie, opnieuw windows instaleren en niet gaan klooien met een oude Windows install mnet nieuwe hardware. Zeker niet als je tegen dit soort problemen aanloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:31
Toch weer mensen met 'adviezen' om Windows opnieuw te installeren. Denk je dat de TS dat niet zelf al had bedacht? Daar heeft hij toch helemaal niks aan.

Daarbij komt dat het nergens voor nodig is. Vanaf Windows 8 kun je een Windows gewoon laten draaien op andere hardware. Het kan zijn dat hij de eerste keer meteen na het opstarten reboot omdat hij niet de juiste drivers heeft geladen. En je moet natuurlijk de drivers en software voor je nieuwe moederbord nog apart installeren (en, in het ideale geval, die voor het oude verwijderen). Maar verder moet het gewoon werken. Ik doe het vaak genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:53
PhilipsFan schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 19:40:
Daarbij komt dat het nergens voor nodig is. Vanaf Windows 8 kun je een Windows gewoon laten draaien op andere hardware. Het kan zijn dat hij de eerste keer meteen na het opstarten reboot omdat hij niet de juiste drivers heeft geladen.
In de meeste gevallen gaat dat inderdaad prima tegenwoordig, maar er zijn - ook met Windows 10 of 11 - nog steeds uitzonderingen waarbij het soms toch misgaat of niet optimaal werkt.

Het ding is vooral dat het installeren van Windows tegenwoordig niet meer dan een uurtje hoeft te kosten; tenzij je al je programmatuur/data op de OS partitie hebt staan. Dat is veelal sneller gedaan dan met allerlei uninstall tools aan de gang en in de instellingen van Windows te rommelen/proberen. Daarnaast sluit je in één keer alle software problemen uit als het probleem blijft.

[ Voor 7% gewijzigd door !mark op 21-07-2022 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:44
Zippy1970 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:36:
Een paar voorbeelden van de problemen die ik nu heb: De computer hangt als ik 'm in Sleep Mode zet. Hij Hangt als ik 'm afsluit.
Dit lijkt een probleem met je waarschijnlijk oude voeding die geen Haswell C6 / C7 powerstates support heeft. Zie Voeding advies en informatie topic - Deel 34

Met zo’n oud systeem moet je ook de voeding vernieuwen.
Ik kan sommige oude software niet uninstallen. Fortnite draait ongeveer 4x zo langzaam.
Alle videokaart drivers compleet verwijderen en opnieuw installeren. Als uninstall of DDU niet werkt, Windows opnieuw installeren.
ASIO4All laat geen geluid meer horen.
Welke audio interface heb je? ASIO4All is een compromis. Installeer een clean Windows. Download de laatste drivers van de maker. Als je serieus tijd investeerd in FL studio, koop dan een audio interface met fatsoenlijke WDM drivers voor 100 euro ipv Asio4all (, but not for me ;))
Wat is wijsheid? Dat ik de problemen één voor één hier met jullie doorneem? Of zijn er sowieso dingen die ik kan/moet proberen?
Hopelijk heb je een volledige backup gemaakt van je oude systeem zodat je Windows opnieuw kan installeren. Dat is namelijk de allerbeste oplossing. Je kunt niet verwachten dat een volledig Intel systeem van 8 generaties later geen problemen gaat opleveren met je oude Windows installatie. Dat gaat namelijk vrijwel nooit. Andersom gekgenoeg vaak wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zippy1970
Ehhh, jullie hadden toch wel gelezen dat het opgelost is? 😄

Uiteindelijk bleek het aan "slechts" twee dingen te liggen. Een oude BIOS versie en een corrupte UEFI partitie.

De BIOS versie die op het moederbord zat, was écht oud. Na het installeren van de nieuwe BIOS merkte ik meteen al (nadat hij eens een keertje op wilde starten) dat het hele systeem veel sneller was.

Dat hij niet wilde booten, lag aan een corrupte UEFI partitie. Die heb ik opnieuw geformateerd en hersteld. Sindsdien loopt het systeem als een zonnetje!

Ik heb verder geen drivers hoeven te (her-) installeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Zippy1970 op 22-07-2022 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
Het is nog steeds beter om bij vervangen van Moederbord vooral van zo'n oude naar nieuwe om windows opnieuw te installeren zodat alles geoptimaliseerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy1970
Gaat hopelijk vanzelf als ik naar Win11 upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy1970
Mijn computer heeft zichzelf geüpdatet naar Windows 11. Waar zijn mijn Start Menu Folders gebleven?! 😭😭😭

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Zippy1970 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:36:

Laat ik beginnen met wat ik heb geüpgrade:

Moederbord: Asus Z97-a -> Gigabyte Z590 Gaming X DDR4
CPU: Intel i7-4790K -> i7-12700F
Geheugen: 16GB Kingston Fury HyperX -> 32GB Corsair Vengeance
De Gigabyte Z590 Gaming X is een socket 1200 moederbord.
De i7-12700F is een socket 1700 CPU

Deze onderdelen zijn niet compatibel met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy1970
Anoniem: 63856 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 08:16:
[...]
Deze onderdelen zijn niet compatibel met elkaar.
Tikfoutje. Het is de Z690

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:01
Zippy1970 schreef op zaterdag 23 juli 2022 @ 00:13:
Mijn computer heeft zichzelf geüpdatet naar Windows 11. Waar zijn mijn Start Menu Folders gebleven?! 😭😭😭
Windows 11 is helaas niet beter als windows 10,ook niet met Alderlake.
Ik heb beide geprobeerd op mijn systeem(ook alderlake) eigenlijk amper verschil,alleen met windows 11 meer bugs.

Ik zou echt een reinstall doen.
Met een oude isntallatie klooien geeft vaak qewoon problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markozv
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23-12-2024
@Zippy1970 meeste mensen hier blijven bij een clean install, als je andere fora zou aflezen krijg je hetzelfde antwoord.

begin daar eens mee, als er dan problemen zijn zou ik vragen om hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zippy1970
Ik zit ook in het kamp "alles opnieuw installeren is onnodig". Dit is tot nog toe mijn upgrade historie: XP -> Win7 -> Win10 -> Win11. En geen enkele keer heb ik Windows opnieuw hoeven te installeren. Er draait ook geen oude meuk.

Wat ik al eerder zei werden (bijna) alle problemen veroorzaakt door een fossiele BIOS versie en een corrupte EFI partitie. Nu loopt alles als een zonnetje. De "problemen" die ik nu nog heb zijn "features" van Windows (zoals het niet kunnen groeperen van apps in het Start Menu). Afsluiten en Sleep mode gaan nu ook goed.

Het enige dingetje is dat mijn computer nu vaak wakker wordt nadat hij in Sleep mode is gegaan. Weet nog niet precies waar dat door komt, maar dat is misschien een instelling van de NIC. Ik kan me herinneren dat ik dat bij de upgrade van Win7 -> Win10 ook had. Er stond toen ergens een "Wake on ..." aan die ik uit moest zetten.

Verder heb ik met "Explorer Patcher" nu exact dezelfde taakbalk als in Win10, inclusief Quick Launch.

Ik merk ook dat bepaalde oude programma's die ik geïnstalleerd heb, onder Win11 beter draaien dan onder Win10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmxmmx
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:33
*knip* reageer inhoudelijk of reageer niet. Een ritsje smileys is niet inhoudelijk

[ Voor 90% gewijzigd door br00ky op 30-07-2022 14:16 ]

Asus RTX 5090 OC - AMD 7-9800X3D en DDR5 G-Skill 64GB Ram

Pagina: 1