Accu niveau bij belasting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 05-10-2022
Beste allemaal.

Ik weet niet of dit de juiste plaats/topicdraad is om mijn vraag te stellen want zie even door de boompjes het bos niet meer. Als dit verplaatst wordt, of opnieuw ergens anders gesteld kan worden hoor ik het graag.

Het gaat om het volgende. Ik kan echt nergens op heel internet dit antwoord niet vinden. Even een korte inleiding.

Ik heb een zonnepaneeltje aangeschaft 100w en daarbij een nieuwe accu, laadregelaar, omvormer ook een lader om het accu niveau op sombere dagen goed bij te kunnen houden etc,etc alles in elkaar geprutst en alles werkt..paar ledlampen laptop ventilator.. nog een beetje aan het kijken naar wat voor leuk spul ik er nog bij kan prutsen.

Nu loop ik tegen het volgende aan terwijl ik typ schiet mij er nog een te binnen dus twee vragen.
Mijn accu spanning mag niet onder de 2.22V komen, dat is vrij weinig en was al een tegenvaller maar goed al doende leert men. Nu is het zo dat als ik mij accu belast hij vrij snel op de 12.22V komt, haal ik de belasting eraf schiet I weer naar een nette waarde van bv 12.6. Hoe moet ik dat nu zien?! Is de waarde met belasting, dus eigenlijk in het risico gebied een waarde waar ik nog rustig op kan verbruiken! Haal ik de belasting eraf is die immers weer netjes zo goed als "vol"...

En dan de bonus vraag 2.
Mag ik de accu opladen en gebruiken tegelijk?
Hoop dat iemand mij kan helpen! Groetjes,
Henrico.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Gaat het om een loodaccu?
Welk type?
Hoe kom je aan die waarde van 2.22V?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:24
Klemspanning.

Wikipedia: Klemspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico
@beide hier boven mbt de accu.
Wat een snelle reacties hier trouwens top!
Klopt een gewone lood-calciumaccu helaas was ik eigenlijk te snel met de aanschaf anders had ik wel een semitracks gekocht..maar deze was "maar" 50 euro dus daar komt nog wel een ander voor..het is/was mij nog allemaal vrij nieuw zon projectjedus vandaar klein begonnen en langzaam alle in's en outs een beetje leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:38
Als de "nominale" spanning van lood accu's is 12 V en dat zou op de accu moeten staan.
Een 12 V loodaccu moet je gebruiken met een accuspanning van ongeveer 11 V tot maximaal 13.8 V.
Dus 2.22 V slaat helemaal nergens op, althans, ik kan dat niet rijmen met een 12 V accu.

13.8 V is ook de maximale laadspanning. Als je de accu NIET aansluit mag de lader maximaal 13.8 V aan de uitgang hebben, dan kun je de accu in principe niet beschadigen.

Ik heb zelf een loodaccu lader (voor mijn auto's accu) gemaakt en die geeft ook maximaal 13.8 V.

Een volle accu heeft een hogere spanning (bv 13.5 V) dan een bijna lege (bv 11 V ).
Als je de accu belast dan wordt de spanning ook iets lager, dat is volkomen normaal.
Bij een zware belasting (grote stroom) is die spanningsafname groter dan bij een kleine stroom.

> Mag ik de accu opladen en gebruiken tegelijk?

Ja maar dat kan niet!
Er gaat OF stroom in de accu (laden) OF stroom uit (gebruiken).

Stel je belasting (lamp ofzo) gebruikt 2 A (Ampere) en het zonnepaneel (via lader) levert 1 A, dan gaat die 1 A rechtstreeks de lamp in. De accu levert dan de andere 1 A: 1 A (lader) + 1 A (accu) = 2 A (lamp

Stel de lader levert 2 A en de lamp heeft maar 1 A nodig dan is er 1 A "over" en die gaat in de accu en de accu wordt dan geladen :)

[ Voor 23% gewijzigd door peterpv op 20-07-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico
Van de klemspanning etc ben ik wel bekent, en zoals ik schreef schiet de spanning gelijk weer naar "vol" als de belasting eraf is..en dat gebeurd al bij aansluiten van een laptop, dat de accu dus minder volt aangeeft..is logisch enerzijds, anderzijds wordt er vaak gezegd, hij mag niet zo leeg geraken..Maar hij is dan dus nog lang niet leeg..Maar is dat dan wel schadelijk als hij dan op die lage stand staat met belasting, terwijl de stroom/spanning un de accu nog hoog genoeg is....feitelijk.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
Henrico schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:49:
...Maar is dat dan wel schadelijk als hij dan op die lage stand staat met belasting, terwijl de stroom/spanning un de accu nog hoog genoeg is....feitelijk.....
Daar kan ik alleen wat over zeggen als ik weet om welke accu het gaat, een kleine accu kan misschien niet genoeg stroom leveren om een laptop te voeden.

Hoeveel vermogen (of stroom en spanning) heeft de laptop nodig?

Gebruik je wel kabels die dik genoeg zijn? Met dunne kabels en veel stroom kun je ook spanning verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico
@peterpv
Ja klopt allemaal. Laden is trouwens piek 14.4 en fload 3.8..nominaal 12.7.2
...
Maar het gaat mij erom..als er belasting opzit en hij komt onder/op de waarde van 12..22 dat is 20% ontlading wat een startaccu mag hebben..is dat schadelijk, want technisch gezien zit hij nog vol als de belasting er weer af is..geeft dus weer nette qaarde aan voor een volle accu..nieuwe accu en volledig geladen met een 3 traps lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico
@peterpv

Het is een 35 Amp gewone loodcalcium accu laptop gebruikt volgens de accu die erin zit 4 Amp. De bekabeling is nu nog in de testfase maar 2 meter van dat zwarte huishoudkabel (stofzuigerdikte) kan zo niet de mm 'rs noemen maar zo heb je wel een beeld denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterpv
> fload 3.8... de waarde van 12..22
Ik neem aan dat je bedoelt: float spanning = 13.8 V
Probeer een beetje preciezer te zijn anders kunnen we er geen chocola van maken :)

> is dat schadelijk,
Nogmaals: het hangt van de accu af.
Ik zou de in de datasheet van de accu kijken wat de fabrikant hierover schrijft.
Zonder datasheet en precieze gegevens blijft alles giswerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico
@peterpv
Er zat geen data sheet bij..helemaal niets..wat ik weet allemaal is via inet. En dat maakt ook eigenlijk niet zoveel uit toch? Ik vermoedt dat toch elke 12 v 35 Amp natte loodcalc accu zich min of meer hetzelfde mag gedragen..Ik kom er met logisch nadenken ook niet uit..ding zit vol..je hangt er een gebruiker aan..die gebruikt..das logisch haha..maar dan zakt de accu onder de veilige waarde..en er wordt overal gesproken over zo leeg mag die ontladen zijn..niet hoe leeg die mag aangeven bij belasting, terwijl de eigenlijke waarde nog op een goede waarde zit als de belasting weer wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico
-edit- Of zou er nog iets van een buffer tussen kunnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:54
Waar haal je die getallen vandaan? Als ik even Google kom ik op een minimale spanning van 10.5 V met belasting en 11.8 V zonder belasting. Alles daarboven is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico
Oke ik heb het antwoord gevonden...

"Nog een opmerking over meten van de accuspanning als er verbruikers actief zijn. In dit geval is de accuspanning sowieso wat lager vanwege de vloeiende stroom. Hoe hoger de stroom des te lager de spanning die u dan meet. Dus, nogmaals, accutoestand meet u direct op de accupolen in rust. Dus even alle verbruikers en laders uitzetten en na 10 minuten pas meten."

Ik kan hem dus gewoon onder het minimum laten gaan op de laadregelaar.

Ik heb via een voltmeter op de accu polen gekeken en vergeleken wat het voltage op mijn laadregelaar met onderspanningsbeveiliging. Dat scheelt dus al bijna 3 volt laadregelaar zegt "er zit nog maar 12.0 volt in de accu..de accu op de polen geeft dan nog steeds 12.3/12.4 volt aan..gooi ik de belasting eraf schiet de accu op de polen weer omhoog naar 12.6 in rust. Ik heb de onderspannings beveiliging op de regelaar nu op 11.8 gezet, en dan zwerft de accu op de polen rond de 12.3/ 12.4..dus moet goed zijn zo.

Igg bedankt voor het meedenken en hoop dat anderen nog wat hebben aan deze info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico
@Knielen

Voltage Geladen
12,60V 100% Volle accu
12,50V 90%
12,42V 80% Max.ontlading startaccu
12,32V 70%
12,20V 60%
12,06V 50% Max.ontlading semi traktie accu

Kan de bronlink zo niet plaatsen. Maar via o.a.

www.accudienst.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:53
Het gaat niet over loodaccus, maar het is wellicht wel interessant als je er meer van wilt weten.
EEVblog #779 - Batteriser: How To Measure Battery Cutoff Voltage

Niet elke type lood accu is hetzelfde.
De startaccu van je auto is vrij snel leeg en is vooral erg goed in het leveren van veel stroom.
De sealed loodaccu in je UPS is dan weer een hogere capaciteit maar kan niet zoveel stroom leveren.

Maar bij die tweede krijg je zulke grafieken in de datasheet:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/h0hNv0x.png
(https://www.siga-batterien.de/Datenblatt/S35-12.pdf)

Waar xC staat voor de ontlaadstroom in capaciteiten. 3C is dus 35*3=105A. Dan gaat hij dus maar 6 minuten mee. (in jouw geval tript hij dan direct op de onderspanningsbewaking)

Voor je startaccu zijn deze grafieken er niet, want die zijn niet relevant bij de verkoop en het gebruik.

In jouw geval als hij dus te snel onder de 12V duikt heb je dus te weinig accu voor je belasting.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroen3 op 31-07-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henrico
Bedankt voor je reactie.

Het is inderdaad wel een accu met iets te weinig ampère. Iets om toch wat zwaarder mee te wegen in de toekomst boven op het idee van alleen het verbruik in ampère uren! als ik voor de "echte" settup ga voor mijn projectje. Tot op heden blijft alles nog gewoon werken en ook de multimeter op de klemmen blijft dus nog lang op vol staan, al zegt de laadregelaar die de ampère natuurlijk mee pakt van de gebruikers anders. Zo is het plaatje dus redelijk compleet! _/-\o_

Grtz,
Rico
Pagina: 1