Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies stoppen met gas na L/L warmtepomp en vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 15:40
Stap voor stap en met hulp van tweakers aan het verduurzamen. Nu wil ik graag de volgende stap doen.

Stap 1 zonnepanelen: Offerte PV systeem 30 panelen

Stap 2 L/L warmtepomp The_Woesh in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Stap 3: van het gas af.

Situatie:
- Ik heb stroom genoeg (+14.000 kWh productie afgelopen jaar)
- Ik heb door het hele huis airco's die prima kunnen verwarmen. Dat wil ik echter deze winter nog testen dus CV laat ik nog even hangen
- Woor tap-water wil ik dus elektrisch. Gewone boiler, warmtepomp boiler? Ik denk sowieso een boiler systeem. Als straks salderen wordt afgebouwd wil ik mijn overtollige energie in warm water opslaan.
- Beneden heb ik nog vloerverwarming in keuken, bijkeuken en speelkamer. Voor het comfort zou ik die willen blijven gebruiken. Alle radiators in huis zijn verder niet geschikt voor lage temperatuur.
- Boven in de badkamer gaat de radiatorbuis van de handdoeken radiator met een lus door de tegels, die zou ik ook op lage temp kunnen laten lopen.

Ik zoek even naar de goede richting of ik alles in 1 systeem kan doen. Dus tap-water en vloerverwarming samen op 1 systeem.
Vaak hoor dat ik dat het gescheiden is. Echter omdat ik ook de L/L heb, heb ik niet heel veel warmtevraag en is het meer voor wat extra comfort.

Alle reacties

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

5kW panasonic op je bestaande CV/vloer, losse warmtepompboiler op de plek zetten van je oude gasbrander. kost je 4k voor de warmtpomp en dan nog ~1600 voor je WBP en dan via je lokale aannemer/installateur 3500 euro subsidie beuren.

absoluut geen electrische boiler. dat is gewoon harde kaptiaalvernieling. een COP van 3.5 is nog altijd beter dan COP 1 met een electrisch element.

en je radiatoren werken gewoon op die lage temperatuur, alleen wat minder afgifte. er mag heet water door een radiator, het hoeft niet. mocht je alsnog wat meer warmte ervan willen kan je gewoon de bestaande radiator vervangen door een T33, dan heb je alsnog evenveel afgifte als dat je zou hebben met een dure jaga.

[ Voor 29% gewijzigd door flippy op 20-07-2022 21:11 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• The_Woesh
@flippy dus toch apart nemen voor radiatoren. Het voelt een beetje dubbel omdat ik genoeg vermogen voor verwarming met de airco... het is dus een beetje wat is een warme vloer mij waard.. ik ben daar nog niet uit.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:26
Er zijn ook warmtepompboilets met CV ondersteuning waarbij de CV via een spiraal de warmtepompboiler op kan warmen. Die spiraal kan je ook andersom gebruiken door er water doorheen te pompen waarmee je je vloer opwarmt.
Enige nadeel daarvan is dat je maar iets van 1-1,5KW vermogen hebt, die vloer gaat niet heel snel warm worden en mogelijk wordt je boiler zelfs koud.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:43
The_Woesh schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:26:
@flippy dus toch apart nemen voor radiatoren. Het voelt een beetje dubbel omdat ik genoeg vermogen voor verwarming met de airco... het is dus een beetje wat is een warme vloer mij waard.. ik ben daar nog niet uit.
Het rendement is nog veel hoger als je je vloerverwarming met 25 graden (of nog lager) laat lopen door de warmtepomp en de lucht nog op temperatuur brengt met je airco's als je daar behoefte aan hebt. Je radiators doen nog steeds wel wat straling met ~25 graden, maar niet echt heel veel nee.
Ik zou absoluut geen vvw willen missen als ik het had!
Er zijn nog kleinere en goedkopere warmtepompen als je zelf handig bent. Maar de panasonic 5kW is wel ideaal!

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:59
Als je vloerverwarming hebt liggen zou ik eerder kijken naar l/w, ook daarmee zou je kunnen koelen met kleine aanpassingen.

Vloerverwarming en l/l kun je combineren dat doe ik ook.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 20-07-2022 22:50 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• The_Woesh
Ik zal eens verdiepen in die Panasonic. Ik heb dan wel weer een extra buitenunit en komen er drie op de garage. Mooi is anders maar ruimte genoeg.

Volgens mij heb ik geen F-gassen monteur nodig en alleen de loodgieter voor het aansluiten?

En pas als de L/W staat ketel eruit en warmtepomp boiler en die zuigd dan lucht aan via hetzelfde pijpje als de gas CV?

@_JGC_ Ik zal daar eens op zoeken. Mogelijk een reden om een groot uitgevallen wp boiler te nemen.

[ Voor 12% gewijzigd door The_Woesh op 21-07-2022 07:46 ]

Pagina: 1