Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-04 15:39
Mijn vraag:

Ik woon nu net wat meer dan een jaar in ons nieuwe huis en met afmaken van de tuin is het verbouwen nu eindelijk helemaal klaar. Nu tijd om op andere zaken te focussen, en als tweaker en milieubewuste medemens, kom je snel op een EV systeem uit.

Doel:
- Zoveel mogelijk panelen op het dak zolang het meer oplevert dan aflossen op de hypotheek (2,6%) zodat ik in eigen behoefte kan voorzien en wellicht in de toekomst van het gas af.

Verbruik:
Nu normaal verbruik. gezin, 2 kleine kinderen.

Binnen 3 jaar wordt nieuwe lease auto elektrisch. Ik moet nog uitzoeken met m'n werk op welke manier ik de kWh aan mijn werk doorbelast maar doelstelling is dat ik thuis ga laden om eigen stroom te gebruiken. Ik rijd 45.000 km/j auto. Doordeweeks weinig thuis, kan ook laden op het werk en vrijdagavond dus zo leeg mogelijk thuiskomen.

Binnen 5 jaar, als de auto van mijn vrouw afgeschreven is wordt die wss ook een (tweedehands) elektrish. Mijn vrouw rijd weinig en korte ritjes. (5.000 km/j). Het zou mooi zijn als het tegen die tijd een V2H/V2G goed te doen is om overdag te laden en s'avonds de stroom te gebruiken.

Afhankelijk van de plannen van de gemeente binnen 10 jaar naar een warmtepomp toe. ik wacht nog even af, en ga eerst nog beter isoleren zoals HR++ glas. Tenzij natuurlijk dat er een warmtenet komt.

Dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dupxs-OgcXSu0GzEZYyf22t6PRA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dZDmofdcFvsxgVgYHwT5ER1B.png?f=user_large

Op de foto zijn 29 panelen getekend. Naast het raam passen er nog 2, dus max 31 panelen.

Dak is op het zuiden, geen schaduw dus prima in serie aan te leggen. Op de noord kant zou eventueel ook 1 rij passen. Dit zou niet gunstig zijn heb ik begrepen, toch staat daar nu wel de zon op de moment dat de kookplaat aan gaat. Dat is echter alleen in de zomer.

Meterkast:

3 fase, ferraris draaischijf.

Extra wensen:

- via Domoticz mijn verbruik monitoren en zo via wifi plug bepaalde apparaten uit/aan zetten bij stroom tekort/overschot. (Ik heb al domoticz op een raspberry PI)
- Auto laden doe je het liefst met DC, PV paneel levert DC, kan je de omvormer omzeilen en direct de auto laden (bij stroom overschot)?

Offertes

- Coolblue en vereniging eigenhuis hebben beide een offerte gestuurd. Ik wacht nog op vattenfall en zonneplan. Hier de specificaties

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mDamjq5lCjrsmQZ5N0SorKLKKEk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0s2orbPFflw9gYXEX12CJ5rk.png?f=user_large

Vragen:

Het gekke vind ik allereerst het grote verschil in kWh. Dat scheelt 14% tussen beide terwijl totaal WP maar 1,54% scheelt. Hoe wordt dit verklaard?

Nog een tip over de offerte of een andere bedrij dat ik nog kan contacteren?

Ik heb geen ervaring om de omvormers die beide bedrijven gebruiken. kan je die via domoticz uitlezen of doe je dat via de (toekomstige) slimme meter?

Coolblue vertelde mij dat ik niet meer dan 30 panelen kon nemen ivm met privé aansluiting en dat ik anders een zakelijke aansluiting moet moet nemen. Dit lijk mij een raar verhaal, het lijkt mij dat de output van de omvormer daar leidend in is en niet het aantal panelen. De Huawei SUN2000-8KTL levert max 13,5A. Dat mag toch op de huisaansluiting?

Wat is de beste strategy mbt tot digitale meter? eerst de ferraris laten terugdraaien tot laatst bekende meterstand en dan PV systeem aanmelden?

Beste antwoord (via ThinkPad op 07-06-2021 21:29)

• The_Woesh
Vandaag zijn de panelen geplaatst *O*
Op de noordkant heb ik er nog 4 op de kapel kunnen plaatsen. In totaal 36x390wp dus.

Nu nog de omvormer verkennen en kijken hoe ik apparaten op zon only kan aansluiten.

Project 1: de Qooker in de keuken alleen aan bij stroom overschot. Ik ben benieuwd of dat bevalt en ook of het straks in de winter te doen is. Anders moet hij 's ochtends vroeg nog even op nachtstroom opwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRXO3ziHMEWQ8BnrpumfQcrMyw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfPK4pH7bdrsNnB0m69VuS5S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_4gtKvpSzWqBajXovopgCMbxvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GCdFiowQ5PZkdw58C9UZgAx.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Mooie startpost en mooi dak.
Precies op het zuiden of toch een paar graden zuidoost?
https://tweakers.net/g/fo...RGEX601F18EaSx%2Ffull.jpg
Inschatting van opbrengst van noord panelen.
Het gekke vind ik allereerst het grote verschil in kWh. Dat scheelt 14% tussen beide terwijl totaal WP maar 1,54% scheelt. Hoe wordt dit verklaard?
Sommige verkopers schatten de opbrengst hoger of lager in.
Kijk gewoon naar de prijs in Euro / Wp. Excl btw danwel netto, dat vergelijkt veel beter.

Eigenhuis is dan net een fractie goedkoper met 7823 euro / 9280 Wp = 0.843 euro netto / Wp. Coolblue komt op 0.882 euro netto / Wp.

De prijs lijkt me niet gek maar als je zelf iets in het winkelwagentje gooit bij solar-bouwmarkt oid kom je denk ik nog wel weer 10% goedkoper uit incl installatie.
Ik heb geen ervaring om de omvormers die beide bedrijven gebruiken. kan je die via domoticz uitlezen of doe je dat via de (toekomstige) slimme meter?
Qua omvormer zelf uitlezen vind @AUijtdehaag SMA het makkelijkst/best.
Coolblue vertelde mij dat ik niet meer dan 30 panelen kon nemen ivm met privé aansluiting en dat ik anders een zakelijke aansluiting moet moet nemen. Dit lijk mij een raar verhaal, het lijkt mij dat de output van de omvormer daar leidend in is en niet het aantal panelen. De Huawei SUN2000-8KTL levert max 13,5A. Dat mag toch op de huisaansluiting?
Het gaat inderdaad uiteraard om AC vermogen en niet DC vermogen.

Er bestaan selectiviteit fans die vinden dat de grootste omvormer die je mag op een huisaansluiting (3 x 25A) maximaal 3*16A*230V=11 kW mag zijn. Maar dan mag je er vanwege selectiviteit wel weer 2 van. Of samen max 3*25*230V=17 kW.
Ik ken iemand die een 25 kW omvormer met ruim 31 kWp zuid heeft op een 3x25A aansluiting, dat gaat goed al weet ik niet waarom...

Maar goed, zelfs als je de selectiviteitsfans hun zin geeft kun je per omvormer richting zuid nog 11 kW / 0.8 = 13.75 kWp kwijt zonder dat het rampzalig veel aftopt. (die factor 0.8 is 80% omvormervermogen van het aantal Wp).
Wat is de beste strategy mbt tot digitale meter? eerst de ferraris laten terugdraaien tot laatst bekende meterstand en dan PV systeem aanmelden?
Nooit over nagedacht.

edit:
Als je er nog noord panelen bij wilt prikken op dezelfde omvormer dan wordt het met Growatt lastig. Dan kom je eerder op Huawei of SMA.
Je kunt de opbrengst van SMS omvormers in allerlei situaties simuleren met www.sunnydesignweb.com. Eventueel kan ik het ook wel even voor je doen. Hoeveel panelen richting noord? 45 graden helling he?

[ Voor 6% gewijzigd door busscherski op 15-08-2020 22:44 ]

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@busscherski
Ja klopt.
SBFspot zit al in domoticz.

Maar ik doe er iets meer mee.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2EsNTP-U3ZjrBXkcNfP2u-4eQE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1e8tjnfeCEG1nGSguV1WXFFL.jpg?f=fotoalbum_large

Ook heeft SMA via home manager 2.0 een eigen systeem met schakelbare stopcontacten. En komt er een autolader aan.
Maar dat alles is vooral duur.

Beetje tweaker stelt een eigen systeem samen.
Ik stop bijvoorbeeld de overtollige zonnestroom al direkt in een buffervat dmv warm water te maken.
AUijtdehaag in "Overtollige stroom gebruiken voor warmwater"

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2020 02:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Konden ze ook uitleggen waarom dat is?

Er staat me wel iets bij dat je vroeger maar 10.000 kWh mocht salderen, maar dat is al wat jaartjes onbegrensd op kleinverbruikersaansluitingen. Maar met een ferrarismeter is niet te zien hoeveel je saldeert ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
https://www.liander.nl/si...chtlijnenzonnepanelen.pdf
Bij 3x 25A is het 17 kVA

Het is Coolblue he?
(iets met een schep zout nemen en die grijns op het gezicht :o )
Afhankelijk van de plannen van de gemeente binnen 10 jaar naar een warmtepomp toe. ik wacht nog even af, en ga eerst nog beter isoleren zoals HR++ glas. Tenzij natuurlijk dat er een warmtenet komt.
Iedereen hier wil juist van de stadsver(w)arming af vanwege hoge vaste kosten en monopoly...
Ik zou er niet mee/op wachten. Er is nu (nog) subsidie op warmtepompen.

Maar heb je ook de afmetingen van het dak?
Even intekenen op de foto. Ook de positie van het dakraam.
Meet even van pan tot pan (of over meerdere pannen) door je dakraam en ga pannen tellen.

De buurman heeft, zo te zien ook panelen liggen. Is dat dezelfde indeling?
Duidelijke fotos is erg belangrijk qua advies.
We verzinnen het hier liever zelf, dan de blauwe ogen geloven van een installateur.

[ Voor 105% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-08-2020 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Dank allemaal. Ik zal vanavond wat uitgebreider reageren. Dak is 45 graden. Ik heb aan de andere kant ook een dakkapel. Die heeft een kleine helling. Vanavond even posten.
Richting is inderdaad iets zuid oost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-04 13:52
The_Woesh schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:23:

Ferraris heeft verder geen voordelen. Digitale meter kun je veel makkelijker en uitgebreider uitlezen en wordt straks (2023) toch verplicht.

N.B Omvormer Fronius is ook heel goed uit te lezen. Kan zelfstandig ook naar pvoutput pushen. Zelfde categorie als SMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-04 12:23
Puur ter vergelijking voor prijzen: ik heb zelf zonet 30x 320WP panelen laten leggen. Ook recht op het zuiden, zonder schaduw en dus zonder optimizers.

Na goed zoeken kwamen mijn 3 goedkoopste offertes uit op 5750, 6400 en 6460 euro exc btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
@rolandmegens

Systemen in België zijn gemiddeld duurder. Ze gebruiken minder vaak Chinese omvormers en zitten met een verplichte keuring van de netbeheerder die wij niet nodig hebben.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cratchit
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 26-04 18:35
U laat ze plaatsen in serie want geen schaduw. Houdt dat in geen optimizers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Ik weet niet helemaal of het gepast is een oud topic de heropenen.

anyway: na het starten van het topic vorig jaar zijn we er ook achter gekomen dat de dakkapel veel houtrot had. Alle houtdelen zijn vervangen en geschilderd, en los van de investering, dan is het alweer herfst en denk je niet zo aan aan solar meer.

Van de week dus weer opgestart en vandaag een goede offerte binnen:

In serie met 3 lussen.
Hyundai Mono Shingled Full Black HiE-S-VG 395Wp x32
xSMA Sunny Tripower 8.0 – 10.0
Zonnepanelen Installatie materiaal Clickfit/Flatfix x32

Subtotaal € 10.176,00
BTW € 2.136,96
Bruto investering € 12.312,96

Als ik dat vergelijk met de vorige offertes dan zit ik op € 10.176/ 12.640 = € 0,8 / wp. Erg netjes lijkt mij.

De panelen op het dak zijn iets groter waardoor het ook beter past:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xXyZl_Go6xirVm-J-IZNHWbiVYA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ehWmVw8nVbyqvASN14BGKwHQ.png?f=user_large

Verder advies om de meter te laten staan en terug te laten draaien. weet iemand wat er gebeurd als ik straks lager uitkom dan de stand die ik per feb dit jaar heb doorgegeven? krijg ik dan geld terug? (energiedirect). Ik kan ze bellen maar misschien krijg ik dan een preek dat ik een (slimme) digitale meter moet nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0O2fJXXx3bGqVfY1EGpuKUZzqsw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GUy3HiFPptkxLwDtKCM5ZqBR.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_krg8Z6S-CDthmRjlOLxBsSeoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/26epVy8SLOdPyhp0J4XuEqM2.jpg?f=fotoalbum_large

Just to be sure: dit is 3 fase toch?

Ik heb afgelopen tijd het hoofdtopic veel gelezen en dus weinig vragen meer. Morgen met mn vrouw bepalen of we het doen. Ik denk het wel, ook omdat installatie in mei al klaar kan zijn en ik geen zin heb om zelf te shoppen en nog installateur gaan zoeken of zelf het dak op.

anway, tips and comments are welcome _/-\o_ :)

[ Voor 6% gewijzigd door The_Woesh op 28-04-2021 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Ik zou de 10 kW omvormer kiezen, 8 kW is een beetje krap.
Verder advies om de meter te laten staan en terug te laten draaien. weet iemand wat er gebeurd als ik straks lager uitkom dan de stand die ik per feb dit jaar heb doorgegeven? krijg ik dan geld terug? (energiedirect). Ik kan ze bellen maar misschien krijg ik dan een preek dat ik een (slimme) digitale meter moet nemen.
Als je in februari een jaarafrekening hebt gehad dan tel je vanaf daar weer vanaf 0. Als je volgend jaar februari bijvoorbeeld 1000 kWh minder hebt betaald je leverancier je het teruglevering tarief voor die 1000 kWh. Slimme meter is niet verplicht. De installatie aanmelden bij de netbeheerder is wel verplicht.
Just to be sure: dit is 3 fase toch?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
@busscherski bedankt.
Het is inderdaad de 10k omvormer die we besproken hebben, maar het staat er onduidelijk in de offerte. Ik zal het voor de zekerheid laten aanpassen.
Mbt tot teruglevertaief: lijkt mij inderdaad het meest logische. Dan heb ik tijd om de beste leverancier te zoeken voor terugleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
The_Woesh schreef op woensdag 28 april 2021 @ 21:49:
[...]
Dan heb ik tijd om de beste leverancier te zoeken voor terugleveren.
Mogelijk is de tabel hier handig voor je.

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 28-04-2021 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Misschien een paar panelen op een aparte rekening zetten ivm 10.000 Wp.
https://www.zonnefabriek.nl/btw-teruggave-zonnepanelen/

En
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

Kan men er geen 2 lussen van maken?
Dan kan je een polystring toepassen op 1 ingang en heb je nog ruimte voor noord op de omvormer op de 2e ingang. (Zal wel aftoppen, maar verlengd je dag opwek)
Ik heb het niet ingevuld in sunnydesignweb. Mag je zelf proberen.

[ Voor 59% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2021 06:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 01:21
Ff vraagje zomaar; ga jij gezien corona nog steeds 45k per jaar rijden? Bij ons zijn zelfs plannen om een kantoor permanent op te doeken. Ik zie het niet meer terugkomen dat ik alle dagen op kantoor ben.
Wij zijn ook al heel lang met duurzaamheid bezig, en mede daarom in de regio gaan werken want dan kunnen we fietsen. (Duurzaamheid lees je niet af van een metertje maar omvat jouw hele footprint ;) Dus ook je eten, dagelijks vervoer en vakantie. Maar panelen is natuurlijk altijd een d:)b )

Overigens wel een slimme meter want ik ben gek van cijfers. (Nu ligt er ook maar 625Wp op mijn dak, de rest van onze stroom komt van "de Windcentrale".)

[ Voor 7% gewijzigd door Mistraller op 29-04-2021 02:27 ]

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
@AUijtdehaag
Max bedrag btw: bedankt dat wist ik niet, ook gek dat de aanbieder het niet wist/verteld
Garantie: goede tip, ik zal in de onderhandeling kijken of ik de verlenging er gratis bij kan krijgen
Twee lussen: ik heb nog gevraagd voor noord. Volgens verkoper (adviseur) werd systeem zo te groot en moest ik parallel gaan met andere omvormer. Maar dat is zeker een optie, op de kapel is de hoek noord maar 30 graden of minder. Ik zal het eens intekenen en vragen.
Edit: net wat gezocht op polystring en lijkt mij inderdaad handig

@Mistraller : ik ga inderdaad minder rijden dan ik eerst vanuit ging. Maargoed dat is niet de hoofd reden. Iedere investering die maar iets opleverd, financieel of aan de energie transitie, vind ik mooi meegenomen.

[ Voor 34% gewijzigd door The_Woesh op 29-04-2021 07:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Woesh
Ok, ik heb net de offerte geaccepteerd met een paar aanpassingen:

1 - SMA is de 10 geworden - thanks @busscherski
2 - Garantie omvormer naar 10 jaar verlengd zonder meerprijs - thanks @AUijtdehaag
3 - Polystring oplossing ivm noord: gaan we kijken tijdens de show in 2 weken met installateur. - thanks @AUijtdehaag

Echter wel een laatste vraag voor @AUijtdehaag : ik kan 6 panelen op noord. Bedoel je twee lussen op zuid 2x16 + 1x6 op noord of verdelen op zuid-noord dus 2x 6 + 1x 24?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@The_Woesh
16 Panelen is een prima Vmpp.
Dus maak er 2x 16 polystring van en 1x 6 op noord

ff quick en dirty in sunnydesignweb
Je gaat dan wel wat aftoppen....maar dat wist je al.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6HUubA3zQfXnc5dSwcvjJGTNwQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koPbLa7mTgAT9UvWTstgN4pE.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 72% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-04-2021 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-04 20:42

Gerco-M

mijn tornado res.

Als je op noord ook nog wat kan leggen is dat altijd al mooi meegenomen.
Dat nu gelijk meenemen al is het makkelijkste, en ook goedkoper dan er later nog eens mee bezig zijn en installatiekosten en dergelijke.

En zoals je zelf zegt, daar zit de zon ook later op de dag nog zodat je er op kan koken!

Eigenlijk is hoe meer panelen op noord hoe beter. Dan werkt je string efficienter en heb je meer opbrengst.
Ja je zal meer aftopping zien, maar de panelen die je er bij legt hebben bv 96% van het jaar een prachtige opbrengst, en 4% van het jaar aftopping. Moet je dan om die 4% de panelen niet monteren? Dat zou waanzin zijn toch.
En als je die extra panelen het meest nodig hebt zoals savonds en in de winter dan is aftopping zowiezo al geen probleem dus vooral gewoon doen hoor. Panelen zijn tegenwoordig zo goedkoop, gewoon doen. Vanwege de dakkapel en schaduw daarvan zou ik wel een klein stukje daar vanaf blijven. Maar dan nog heb je genoeg plek voor een leuk aantal denk ik! :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +6 Henk 'm!

• The_Woesh
Vandaag zijn de panelen geplaatst *O*
Op de noordkant heb ik er nog 4 op de kapel kunnen plaatsen. In totaal 36x390wp dus.

Nu nog de omvormer verkennen en kijken hoe ik apparaten op zon only kan aansluiten.

Project 1: de Qooker in de keuken alleen aan bij stroom overschot. Ik ben benieuwd of dat bevalt en ook of het straks in de winter te doen is. Anders moet hij 's ochtends vroeg nog even op nachtstroom opwarmen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NRXO3ziHMEWQ8BnrpumfQcrMyw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RfPK4pH7bdrsNnB0m69VuS5S.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4_4gtKvpSzWqBajXovopgCMbxvc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GCdFiowQ5PZkdw58C9UZgAx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Hoe is de omvormer situatie precies geworden? Ik ben met name benieuwd hoe die 4 panelen op de dakkapel zijn aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Woesh
Precies zoals @AUijtdehaag had voorgesteld maar dan met 4 ipv van 6.
Dus 2 strings van 16 op zuid en 1 van 4 op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Nu online
Oja 4 panelen per string kan nog wel bij een SMA.

Pagina: 1