Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:48
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Alle reacties

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-11 14:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zeker als je EV overweegt is naar 3-fase gaan wel de moeite waard. Zeker ook met 13 panelen. Nadeel is dus dat veel netbeheerders zonder 3-fase meters zitten en geen verzwaring doorvoeren.

En in de offerte, wel 63A aardlekschakelaars? Of netjes 40A voorbeveiliging? En eigen aardlek (of aardlekautomaat) voor de PV?

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:06
Vanwaar het aanbod van bifacial zwart op een hellend dak.
Het albedo effect is wel het minste met die plaatsing vrij dicht tegen donkere dakpannen, achterzijde zal nauwelijks een bijdrage leveren of is er een andere reden voor de keuze (extra zwart of voordeel van glas/glas in sommige situaties)
Blijkbaar niet alleen esthetisch, maar ook omdat er anders nog meer moest veranderen in de groepenkast. (Wat dan? 3-fase of zo? Waarom is 13 het maximum?)
Regio Limburg is Enexis en die staat max 5000W toe op een 1 fase net aansluiting
verzwaring naar 3 fase als je geluk hebt dan lukt het nog dit jaar maar reken meer op week 40 (Enexis heeft nog wel 3 fase-meters, plaatsingsploegen en vakantieperiode
is eerder een beperkende factor)

[ Voor 43% gewijzigd door Domba op 20-07-2022 14:58 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38
Septillion schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 14:15:
Zeker als je EV overweegt is naar 3-fase gaan wel de moeite waard. Zeker ook met 13 panelen. Nadeel is dus dat veel netbeheerders zonder 3-fase meters zitten en geen verzwaring doorvoeren.

En in de offerte, wel 63A aardlekschakelaars? Of netjes 40A voorbeveiliging? En eigen aardlek (of aardlekautomaat) voor de PV?
Toch alleen Liander? De andere partijen melden geen problemen. Zelf is het hier 2,5 week geleden naar 3x25A gegaan in Stedin gebied.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Truus01
@Septillion De offerte specificeert de aardlekschakelaars niet.
En ik lees nu net iets duidelijker. Het gaat waarschijnlijk niet eens om een 3-fase groepenkast, maar een 1-fase groepenkast.
@Domba Dus dan is 13 met 410 Wp eigenlijk al teveel?!
En waarom bifacial vraag ik me ook af! Dus deze panelen zijn waarschijnlijk onnodig en duur?

Naar EV, zou vervanging naar 3-fase wenselijk of noodzakelijk zijn?
Is in het huidige scenario, dus die 13 panelen, plus mogelijk inductie/elektrische kookplaat (4-pits), een vernieuwing nodig? Ik vermoed dat 'men' het nodig acht om een nieuwe aparte groep met aardlek te hebben
Enige noodzakelijke lijkt me een hoofdschakelaar?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-11 14:19

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Bij EV hangt het van je auto af of deze 3-fase kan gebruiken of niet. Maar voor beetje snelheid is het dus een must.

Voor 13x410Wp zou ik ook wel naar 3-fase willen om afkappen (maar is sterk afhankelijk van je aansluiting of dat een probleem gaat zijn) en verliezen binnen de perken te houden. Leidend is hierbij het vermogen van je omvormer (dus in W), niet je paneel vermogen (in Wp)

Hou je het bij 1-fase is een standaard kast niet zomaar geschikt voor de extra stroom. Standaard 1-fase kasten zijn gebouwd voor max 40A.

• Domba
Truus01 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 15:16:
Dus dan is 13 met 410 Wp eigenlijk al teveel?!
Misschien een medewerker van energieleveren dat soms nog wel wil beweren dat PV Wp en watt het zelfde is, maar het gaat om netto maximaal op de E-meter (direct eigen (sluip) verbruik gaat ook nog eraf)
De netcode laat ruimte voor netbheerder om te oordelen op gelijktijdige belasting tot 5,75kVA ongeacht hoofdzekering en je kunt dus ook ontheffing krijgen.
Speelt voornamelijk een rol bij hybride omvormers waar je limiter kunt instellen, goed je loopt wel tegen energieleveren,nl dan aan dat je minder panelen dient aan te melden dan je werkelijke aantal.
Ze zeggen dat ze niet structureel controleren enkel steeksproefgewijs. ;w (ik heb andere ervaring)

4-pits inductiekoken zou nog op 1x35A kunnen, maar 3 fase is gewoon ruim.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Truus01
OK. Dus 3-fasen is gewenst, maar bieden ze volgens mij juist niet aan. Doet de installateur dat ook wel, of is dat iets van Enexis?

@Septillion De omvormer even opgezocht, Huawei SUN2000-5KTL-L1: "2000W aan uitgangsvermogen", is dat wat je bedoelt?
Hoeveel stroom leveren 13 410 Wp panelen dan? Wat kan een standaard 1-fase kast wel aan in vermogen, (40A * xV)? Hoe kan ik dat zien/vinden?
@Domba Je zou theoretisch toch ook kunnen zeggen dat je 13 panelen hebt, maar met een Wp van 370 of 375?

Dus tot nu toe:
  • onnodige onlogische panelen
  • 3-fasen gewenst, maar niet aangeboden
En wat ze precies wel willen doen is me onduidelijk "1 fase groepenkast compleet nieuw 8 groepen 3 aardlekschakelaar 1 kookgroep voor inductie 1 hoofdschakelaar".

En op zich de prijs van het totaalplaatje?

• Truus01
OK. Ik heb hier iets gevonden over zekeringen hoeveel A tov hoeveelheid Wp.
Dan zou hier dus voldaan kunnen worden met een zekering van 25A.
Als ik goed op het plaatje kijkt, lijkt het dat alle huidige zekeringen 16A zijn. Dat zou de nieuwe groepenkast kunnen verklaren, 'ombouw' naar 25A. Maar hoeveel kost zoiets?
(Lijkt dat dat bij mij ook nodig is (minimaal 20A)...)

[ Voor 16% gewijzigd door Truus01 op 20-07-2022 18:22 ]

• Truus01
En nu vind ik dit en snap ik het weer niet.
Bij mijzelf staat er 16A op de zekering, 40A op de aardlek. Er staat niks aangegeven op mijn rekening en ik weet niet hoe ik nu kan vinden wat de hoofdaansluiting is. En dus geen idee wat bij mij dan al het maximum mag zijn.
Laat staan dat ik het aan de familie kan adviseren.
In ieder geval lijkt me wel dat dat is wat ze aanbieden.

Verdere uitleg hoeft niet per se (kans zit erin dat ik het niet helemaal snap, al zou ik het wel willen weten), maar blijf ik benieuwd wat zo'n vernieuwing ongeveer zou moeten kosten.

• Domba
Als je wilt weten welke hoofzekering je hebt kan je die info hierop vragen
https://www.enexis.nl/aansluitingen (iets naar benden scrollen waar je postcode huisnummer en meternummer kunt invullen)

• Truus01
@Domba Dank je!

Ik heb blijkbaar een 25A-aansluiting.

De familie 35A. Dat zou dan toch voldoende moeten zijn?
Of gaat het dan alsnog om het aanpassen van de groep/zekering an sich?

• Truus01
Iedereen bedankt voor jullie hulp, maar blijkbaar had ik vooral hulp in hoe ze te overtuigen nodig gehad, want ondanks mijn adviezen (oftewel jullie adviezen doorgegeven) zijn ze gewoon gegaan voor de eerste de beste offerte, die met bifaciale glas/glas panelen en ombouw van hun groepenkast. 8)7
Ach, slecht is het niet, maar ik denk wel onnodig en daardoor te duur.

Maar in ieder geval zeker bedankt, ik heb er zelf wel weer wat door geleerd.
Pagina: 1