Afsluiter plaatsen in verwarmingsbuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Thas
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-09 23:51
Ik heb een oude radiator, die ik ga vervangen voor een convector. Prima, dat komt vaker voor en is zo spannend niet. Alleen ik woon in een oudere flat, waar de stadsverwarming centraal geregeld is. Er zitten nu wel afsluiters, maar die zitten heel vast en zijn behoorlijk oud en wat roestig.

Ik heb gevraagd om een offerte om door de standaard loodgieter van ons gebouw twee nieuwe afsluiters te plaatsen (één in de aanvoer, één in de afvoer). Die vroeg 540 euro hiervoor. Inclusief het aftappen van de installatie. Nou wordt binnenkort de installatie voor ander onderhoud sowieso afgetapt tot lager dan mijn huis. De loodgieter antwoord nog niet echt op een offerte voor het op dat moment te doen, misschien is het bedrag dan te laag voor ze om moeite voor te doen?

Dus mijn idee is om het zelf te doen, wanneer de installatie al afgetapt is. Voorzover ik alles zie is dit zo lastig niet. Ik ben wel handig, maar heb niet eerder met verwarmingsbuizen (diameter 22mm) gewerkt. Zouden jullie willen helpen met wat praktische tips en feedback op dit plan?

Foto van de situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUSqDMnJDoJXfiYXwM3RtkBy5hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2S04jDaSvUZI863wDfvQy4rW.jpg?f=fotoalbum_large

Plan
  1. Vantevoren spullen kopen
  2. Vantevoren de verwarmingsbuizen ontdoen van verf waar de nieuwe afsluiters moeten komen
  3. Op het moment zelf: Controleren of het water weg is, via ontluchtingsventiel radiator.
  4. Doorzagen verwarmingsbuis (zou dit met een decoupeerzaag met metaalzaagje erin kunnen? Een metaalzaagje (met de hand)? Of moet dit perse met een buizensnijder? Gezien hoe het geplaatst is nu denk ik dat die er minder makkelijk bij kan (plus heb ik nog niet, maar dat is niet het grootste punt)
  5. Plaatsen stopkogelkraan
  6. (zoals bijv https://www.youtube.com/watch?v=gcUYgISLRm4 en https://www.youtube.com/watch?v=8fx8RWuqrGU)
Benodigdheden
- 2 x stopkogelkraan 22mm
https://www.toolstation.nl/bpe-stopkogelkraan/p34337 staat geen vinkje bij verwarming
https://www.badkamerwinke...m-knel-recht-chroom-93475 Hier staat niet geschikt of ongeschikt voor verwarming, ziet er redelijk hetzelfde uit
Liefst heb ik iets voor een schroevendraaier, in plaats van een hendel. ik kom nog niet echt iets anders tegen. Zou dit geschikt zijn?
Ik zie ook wel https://www.hornbach.nl/s...ling/8347932/artikel.html of https://www.cvtotaal.nl/kogelkraan-22mm.html, waarbij verwarming wel genoemd wordt, maar die hebben zo'n opvallende bediening.
- decoupeerzaag met metaalzaag / handzaag / buizensnijder
- vijl voor afbramen, schuurpapier voor glad maken
- sleutels in juiste maat, en/ of
- waterpomptang
- mis ik iets?

- moet ik nog apart een knelring kopen? Bijvoorbeeld deze van kunststof? https://www.cvtotaal.nl/v...g-superblue-1-2-22mm.html

- moet ik nog iets als hennep, teflontape of loctite hebben (altijd gebruiken, of hebben voor het geval dat)?

// aangezien dit naar mijn idee meer over het klussen gaat en niet over energiebesparing, heb ik het hier maar gezet. Mocht dit toch beter passen bij Duurzame energie en installaties hoor ik het graag.

[ Voor 4% gewijzigd door Thas op 19-07-2022 16:41 ]

Alle reacties

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Het is stalen buis 1/2''
Als je dat wil knellen zal je die ringen van vsh nodig hebben.
Mijn voorkeur zou zijn draad snijden.

Misschien toch maar aan de pro overlaten?
Als het jou niet lukt en ze gaan de installatie vullen of jouw werk lekt met gevolgschade?

Please state the nature of the technical emergency

• Technofreakz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 07:19
Thas schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:31:
Ik heb een oude radiator, die ik ga vervangen voor een convector. Prima, dat komt vaker voor en is zo spannend niet. Alleen ik woon in een oudere flat, waar de stadsverwarming centraal geregeld is. Er zitten nu wel afsluiters, maar die zitten heel vast en zijn behoorlijk oud en wat roestig.

Ik heb gevraagd om een offerte om door de standaard loodgieter van ons gebouw twee nieuwe afsluiters te plaatsen (één in de aanvoer, één in de afvoer). Die vroeg 540 euro hiervoor. Inclusief het aftappen van de installatie. Nou wordt binnenkort de installatie voor ander onderhoud sowieso afgetapt tot lager dan mijn huis. De loodgieter antwoord nog niet echt op een offerte voor het op dat moment te doen, misschien is het bedrag dan te laag voor ze om moeite voor te doen?

Dus mijn idee is om het zelf te doen, wanneer de installatie al afgetapt is. Voorzover ik alles zie is dit zo lastig niet. Ik ben wel handig, maar heb niet eerder met verwarmingsbuizen (diameter 22mm) gewerkt. Zouden jullie willen helpen met wat praktische tips en feedback op dit plan?

Foto van de situatie:
[Afbeelding]

Plan
  1. Vantevoren spullen kopen
  2. Vantevoren de verwarmingsbuizen ontdoen van verf waar de nieuwe afsluiters moeten komen
  3. Op het moment zelf: Controleren of het water weg is, via ontluchtingsventiel radiator.
  4. Doorzagen verwarmingsbuis (zou dit met een decoupeerzaag met metaalzaagje erin kunnen? Een metaalzaagje (met de hand)? Of moet dit perse met een buizensnijder? Gezien hoe het geplaatst is nu denk ik dat die er minder makkelijk bij kan (plus heb ik nog niet, maar dat is niet het grootste punt)
  5. Plaatsen stopkogelkraan
  6. (zoals bijv https://www.youtube.com/watch?v=gcUYgISLRm4 en https://www.youtube.com/watch?v=8fx8RWuqrGU)
Benodigdheden
- 2 x stopkogelkraan 22mm
https://www.toolstation.nl/bpe-stopkogelkraan/p34337 staat geen vinkje bij verwarming
https://www.badkamerwinke...m-knel-recht-chroom-93475 Hier staat niet geschikt of ongeschikt voor verwarming, ziet er redelijk hetzelfde uit
Liefst heb ik iets voor een schroevendraaier, in plaats van een hendel. ik kom nog niet echt iets anders tegen. Zou dit geschikt zijn?
Ik zie ook wel https://www.hornbach.nl/s...ling/8347932/artikel.html of https://www.cvtotaal.nl/kogelkraan-22mm.html, waarbij verwarming wel genoemd wordt, maar die hebben zo'n opvallende bediening.
- decoupeerzaag met metaalzaag / handzaag / buizensnijder
- vijl voor afbramen, schuurpapier voor glad maken
- sleutels in juiste maat, en/ of
- waterpomptang
- mis ik iets?

- moet ik nog apart een knelring kopen? Bijvoorbeeld deze van kunststof? https://www.cvtotaal.nl/v...g-superblue-1-2-22mm.html

- moet ik nog iets als hennep, teflontape of loctite hebben (altijd gebruiken, of hebben voor het geval dat)?

// aangezien dit naar mijn idee meer over het klussen gaat en niet over energiebesparing, heb ik het hier maar gezet. Mocht dit toch beter passen bij Duurzame energie en installaties hoor ik het graag.
Heb je een foto van de oude afsluiters? Kan je deze niet gangbaar maken?

In welk gebied woon je? Kans is namelijk aanwezig dat ze van Eneco/Vattenfall etc zijn.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Thas Zo'n CV-leiding tijdelijk afsluiten om een nieuwe afsluiter te kunnen plaatsen gebeurd meestal door de leiding plaatselijk te bevriezen en er daar dan vervolgens een stukje uit te zagen / slijpen ;)

Wat nou een 'stikstof probleem'.... Dat spul heb je juist nodig in vloeibare vorm 8)

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 19-07-2022 18:31 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:30

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarschijnlijk is het dus niet jouw instalatie, maar van het gebouw (VVE of verhuurder) dan mag je niet zomaar aan de instalatie rommelen. Zorg dus voor toestemming. normaal wordt zoiets idd bevroren en niet leeggehaald. maar als je de vragen moet stelen die je nu steld zou ik daar maar niet aan beginnen ;)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Afsluiters op die plek gaat altijd vrij lelijk zijn. Weet je de maten van de nieuwe convector al?

Kun je de huidige niet gewoon vervangen? Eventueel door een recht model radiator kraan? Dan kun je het huidige draad/ de aansluiting blijven gebruiken.

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-12 13:40
twain4me schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:44:
Waarschijnlijk is het dus niet jouw instalatie, maar van het gebouw (VVE of verhuurder) dan mag je niet zomaar aan de instalatie rommelen. Zorg dus voor toestemming. normaal wordt zoiets idd bevroren en niet leeggehaald. maar als je de vragen moet stelen die je nu steld zou ik daar maar niet aan beginnen ;)
Ook ik zou dan eerst even kijken voor toestemming van de verhuurder, waarschijnlijk dien je bij het opzeggen van de huur alles in de oude toestand op te leveren.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
Dan is het ook voor kosten van de VVE om die afsluiters te fixen die nu vast zitten.

Maar als de verwarming van de VVE is mag je ook niet zomaar de radiator vervangen. Naast dat die van de VVE is, kan een andere radiator ook betekenen dat je energierekening niet meer klopt. Een radiator vervangen zonder toestemming wordt dan ook als fraude en diefstal gezien.

TheS4ndm4n#1919

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16-12 12:27
Is dit dikwandig staal? Daar kunnen veel jongere loodgieters niet meer mee werken, of doen dat met grote tegenzin. Je zou ook nog even verder kunnen bellen, kijken of je nog andere prijzen krijgt. Ik heb ooit ook eens wat dikwandig-staal-werk gehad, en daar wist een loodgieter op Zoofy wel raad mee.

Het kan natuurlijk zijn dat je het alsnog graag zelf doet, maar als je het toch liever uitbesteed maar voor een lagere prijs, dan zou ik daar eens naar kijken.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:15
RocketKoen schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:46:
[...]

Dan is het ook voor kosten van de VVE om die afsluiters te fixen die nu vast zitten.

Maar als de verwarming van de VVE is mag je ook niet zomaar de radiator vervangen. Naast dat die van de VVE is, kan een andere radiator ook betekenen dat je energierekening niet meer klopt. Een radiator vervangen zonder toestemming wordt dan ook als fraude en diefstal gezien.
Bij mijn flat is het zo dat inderdaad de hele installatie voor de VVE is, wat ook inhoudt dat de VVE beslist of je nieuwe afsluiters nodig hebt, want zij bepalen ook of je radiator vervangen wordt. In overleg mag je het ook zelf beslissen (nou ja kan je dus toestemming krijgen) om zaken te veranderen, maar dat is dan wel op eigen kosten. Afsluiters fixen is alleen nodig als als de VVE het dus nodig vindt dat de radiatoren vervangen worden.

Ofwel in dit geval zou ik het echt (terecht) zelf moeten betalen.

En zelf doen, moet je ook toestemming voor krijgen, en tenzij je zelf een loodgietersbus op de parkeerplaats hebt staan, gaan dat bij onze VVE nooit gebeuren. We hebben al iets teveel waterbaletten gezien...

[ Voor 9% gewijzigd door DCV191283 op 19-07-2022 20:13 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:58
DCV191283 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:12:
[...]

Bij mijn flat is het zo dat inderdaad de hele installatie voor de VVE is, wat ook inhoudt dat de VVE beslist of je nieuwe afsluiters nodig hebt, want zij bepalen ook of je radiator vervangen wordt. In overleg mag je het ook zelf beslissen (nou ja kan je dus toestemming krijgen) om zaken te veranderen, maar dat is dan wel op eigen kosten. Afsluiters fixen is alleen nodig als als de VVE het dus nodig vindt dat de radiatoren vervangen worden.

Ofwel in dit geval zou ik het echt (terecht) zelf moeten betalen.
Dat de afsluiters werken is wel belangrijk. Als een bewoner lekkage heeft moet die de toevoer kunnen afsluiten.
Anders zit de hele flat zonder verwarming. Heb je een aantal appartementen tijdelijk onbewoonbaar door waterschade en zijn er een paar interieurs verpest.
En de verzekering die dan ziet dat de bewoner heeft gemeld dat de afsluiter niet werkt en dat de VVE daar niks aan wil doen, keert niets uit.

En als TS zelf gaat klussen als er toevallig onderhoud gedaan worden en het lukt niet (op tijd), dan is er ook kans dat alles onder vies CV water komt te zitten.

TheS4ndm4n#1919

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:15
RocketKoen schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:18:
[...]

Dat de afsluiters werken is wel belangrijk. Als een bewoner lekkage heeft moet die de toevoer kunnen afsluiten.
Anders zit de hele flat zonder verwarming. Heb je een aantal appartementen tijdelijk onbewoonbaar door waterschade en zijn er een paar interieurs verpest.
En de verzekering die dan ziet dat de bewoner heeft gemeld dat de afsluiter niet werkt en dat de VVE daar niks aan wil doen, keert niets uit.

En als TS zelf gaat klussen als er toevallig onderhoud gedaan worden en het lukt niet (op tijd), dan is er ook kans dat alles onder vies CV water komt te zitten.
Eéns dat het belangrijk is en als ik het zou melden dan is het binnen een paar dagen gerepareerd, maar wel op de beslissing van de VVE en niet omdat ik het belangrijk vind.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:00

Illusion

(the art of)

Eens met @edsandje en @Freeaqingme
Dit lijkt oud dikwandig staal. Dat zou ik lekker aan een pro overlaten, want je kan daar niet zomaar een paar knelkoppelingen op draaien.
Zeker als eerste CV klus is dit een nogo.
Daarnaast weet je niet exact wanneer de installatie gevuld wordt, dus weet je ook niet wanneer je thuis moet blijven om op lekkage’s te controleren.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• andre208
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05:56
Bij ons is dus de leiding tot aan de kraan van de VVE en de kraan en radiator is dus voor eigen rekening als er iets aan mankeert. En om bij een blok verwarming even wat zelf te doen ik zou er goed over na denken je tapt als het lekt het niet zomaar weer even af.

• Thas
Bedankt voor alle reacties!

Ik hoopte dat het simpeler zou zijn, maar daarom extra goed dat ik weet dat toch niet zo simpel is. Dat het oud dikwandig staal is, is heel goed mogelijk, er zijn wel meer oude dingen in ons gebouw.

Dan ga ik opnieuw maar eens contact proberen op te nemen met de loodgieter, of ze het willen doen samen met het andere onderhoud.

(overigens: de horizontale delen zijn niet van de VvE (helaas), maar eigen verantwoordelijkheid van de eigenaar. Het is koop, geen huur. En na plaatsen van de nieuwe radiator moet inderdaad het kastje voor de verrekening aangepast worden.

Op zich werkt de afsluiter wel: als ik die dichtdraai dan stroomt er geen water door. Alleen hij zit te vast: als ik probeer om m los te draaien aan de kant van de radiator, dan gaat niet de moer los, maar beweegt de hele afsluiter.

Ik woon op Utrecht Kanaleneiland, in het gebied van Eneco inderdaad. Maar de installatie is niet van hen. Een foto van de afsluiter zal ik nog maken, tips om die veilig gangbaar te maken zijn ook heel welkom!

[ Voor 5% gewijzigd door Thas op 20-07-2022 14:44 ]

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-12 21:06
Het is inderdaad een aardig klusje. De boel leeg laten lopen, met een slijptol de leidingen doorslijpen (kun je huren bij de bouwmarkt - kleintje kopen is ook niet duur. Zorg wel voor een bril ivm vonken).

Vervolgens draad snijden. Ik heb geen idee of je die ergens nog kunt huren (Warmteservice misschien?). Dat is best een zwaar k*tklusje x2, maar het enige waarmee je een zekere lekvrije verbinding kunt maken (ben niet zo'n fan van kunsttof knelringen).

Vervolgens schroefbus erop met hennep/loctite, afsluiter, en verder naar dunwandige CV-buis :)

Al met al: best een klus. Zeker inclusief heraansluiten radiator. Hoeveel is 500 euro? Halve dag werk + materiaal? Lijkt me niet heel gek (materiaal is erg duur geworden), míts hij degelijk draad snijdt en het zich niet gemakkelijk maakt met knel.

Als ik jouw voorgestelde aanpak zo lees (decoupeerzaag en dikwandig staal }:O), lijkt het me verstandig dat je het iemand laat doen en een keer meekijkt. Het is niet moeilijk, maar komt stiekem best veel bij kijken, meer dan wat hierboven staat.

• Amiga4Eva
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16-11 13:06
Ik zou voor de twee afsluiters Broen Ballofix B3800 Kogelafsluiter | 6000258 met twee maal 1/2" binnendraad nemen. ( ziet er wat netter uit)

En snij een conische buitendraad op de pijp met een Rems Eva of Ridgid 1/2" draadsnijkop maak ook gebruik van draad snijolie.

Als draad afdichtings materiaal hennep en fitterskit. (overtollige hennep kun je weghalen met staal borsteltje)

Gebruik geen ANBO ringen of 22 mm knel koppeling dit is een garantie voor lekkage op lange termijn.

Er zijn nu ook perskoppelingen voor dikwandig maar dan moet je de pijp tot op blanke staal schoonmaken omdat de O-ring anders niet afdichten,dit kost ook aardig tijd en deze koppelingen zijn niet goedkoop.

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-12 10:12
Thas schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 16:31:
Er zitten nu wel afsluiters, maar die zitten heel vast en zijn behoorlijk oud en wat roestig.
Waarom ga je die niet vervangen op het moment dat er onderhoud in de flat plaatsvind? Lijkt me makkelijker dan nieuwe te plaatsen.

• Thas
Mijn reden om niet voor vervangen te gaan is hoe het er nu uitziet (roestig, weet niet hoe lang dit nog te vertrouwen is), en ik weet ook niet of de koppeling die er nu op zit een knelkoppeling is of eentje die erop gedraaid wordt. (eerder wist ik uberhaupt niet zo duidelijk van die versie). Met het nu zien denk ik dat er best een kans is dat dit ooit gemaakt is met buitendraaid op de pijp geslepen en dit daar dan op. Dan is het vervangen misschien wel redelijk simpel. Als het aannemelijk is dat het schroefdraad eronder wel nog goed is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dx0I0fwYpa6KRYdjASP6-8eF8NE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QMqdrl8wjOvwN6p5VOKLKVOn.jpg?f=fotoalbum_large

Wat denken jullie:
Is dit een koppeling met daaronder draad (foto is van de afvoer, dat is degene waar de radiatorkant niet los komt)? En zou daar relatief simpel een nieuwe afsluiter op te draaien zijn?

Of weten jullie een manier om deze gangbaar te maken, zodat de afsluiter er op kan blijven zitten en ik wel simpel de radiator kan vervangen?
(WD40 erop spuiten, afnemen, beetje olie erbij spuiten heb ik al geprobeerd, dat deed het nog niet)

@Zwartoog @Amiga4Eva Bedankt voor de extra info, die helpt ook om met de loodgieter het juiste overeen te komen. Die Broen Ballofix B3800 Kogelafsluiter ziet er netjes uit inderdaad, bedankt voor de tip!

Ohja, en de prijs was niet voor het verder aansluiten van de nieuwe convector, alleen voor het plaatsen / vervangen van de afsluiters.

[ Voor 10% gewijzigd door Thas op 25-07-2022 15:00 ]

• Zwartoog
Is moeilijk te zien op de foto, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit geen draadkoppeling is. Zeker aangezien de rest van je installatie eruit ziet als 100% dikwandig staal.

Als je hem losdraait, moet je dat in 2 delen doen. Eerst de moer aan de kant van de radiator (die zit aan de radiator vast, dus van sleutel "omlaag naar omhoog" trekken). Als de radiator los is, moet je de andere eraf draaien (zelfde kant op draaien).

Als je een bahco hiervoor moet halen, zorg voor een voldoende grote (niet een die nét groot genoeg is). Die dingen kunnen behoorlijk vastzitten.

Als de afsluiter eraf is, even mee naar de warmteservice oid, kunnen ze de juiste maat en model meegeven.

Nieuwe erop draaien: eerst schroefdraad vrij maken van de hennep, dan (met het schroefdraad mee) loctite 55 erom draaien (of weer hennep met pasta). Kunnen we later op terug komen, het is maar dat je het niet vergeet :)

• Thas
Met mijn normale formaat bahco lukte het gisteren nog niet, dus ik heb nu een 8074 besteld, dat was de grootste die ik kon vinden. Is vast ook nog nuttig voor andere klusjes en goed gereedschap bestellen is altijd fijn. En ook meteen alvast de hennep en fitterskit meebesteld :)

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Thas schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 11:57:
Met mijn normale formaat bahco lukte het gisteren nog niet, dus ik heb nu een 8074 besteld, dat was de grootste die ik kon vinden. Is vast ook nog nuttig voor andere klusjes en goed gereedschap bestellen is altijd fijn. En ook meteen alvast de hennep en fitterskit meebesteld :)
Kan je hem nog annuleren?

Deze tang is zoveel handiger dan een bahco.

• martijnr17
  • Laatst online: 15-12 10:55
Wolly schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:08:
[...]

Zijn zeker mooie tangen, maar voor hoe vast die koppelingen soms zitten lijkt me dat niet genoeg.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
martijnr17 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:59:
[...]

Zijn zeker mooie tangen, maar voor hoe vast die koppelingen soms zitten lijkt me dat niet genoeg.
Ik heb mijn bahco’s niet meer in gebruik sinds ik de sleuteltang heb ontdekt. Je kan daar naar mijn mening juist meer kracht mee zetten omdat er geen speling meer is op de moer.

• martijnr17
  • Laatst online: 15-12 10:55
Wolly schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 14:00:
[...]

Ik heb mijn bahco’s niet meer in gebruik sinds ik de sleuteltang heb ontdekt. Je kan daar naar mijn mening juist meer kracht mee zetten omdat er geen speling meer is op de moer.
Dan neem ik mijn woorden terug.

• Zwartoog
Wartels een beetje verhitten met een gasbrander doet ook nog wel eens wonderen.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Wolly schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 12:08:
[...]

Waarom kom je nu pas hiermee ;)

Als ik geweten had dat dit bestond. Hoe vaak niet gefrustreerd iets los / vast proberen te maken met een bahco. Kwartslag, losmaken, wil niet los, rommelen, los, vastmaken, kwart slag etcetc

gelijk besteld!!! Heel veel dank voor deze tip

• Thas
Ik heb de order nog aan kunnen passen, ik ben heel benieuwd!

En zo niet komt ook de gasbrander er bij, dankjewel voor de tip.

[ Voor 36% gewijzigd door Thas op 27-07-2022 15:17 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
ik ben ook een grote fan van de sleuteltang!
collega vind het ook een geniaal ding en die is echt nog van de generatie bahco is heilig :-)

404 Signature not found

• Thas
Yes! Het is gelukt!

Dit weekend kwam de sleuteltang binnen. Omdat het eerst zo vast zat had ik maar de grootste variant genomen, 400mm lengte. Misschien was dat meer dan nodig was, het ging nu in elk geval heel soepel, kostte nauwelijks kracht en had een heel goede grip. Een kleinere variant had vast ook wel gewerkt. In elk geval ben ik nu ook van kamp sleuteltang, zodra ik weer eens wat ga bestellen koop ik ook een wat handzamere maat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xe4id4bzs6CDHWliDZ6J_3Yoozc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GsvcEpQEya7Q8a4bFM4MTPD7.jpg?f=fotoalbum_large

Iets van 40L water later was de radiator leeg. Aangezien ik het aansluitmateriaal voor de nieuwe radiator nog niet heb, heb ik er eindstoppen op gezet met hennep en fitterskit. Niet dat het lekte zonder eindstop, maar voor de zekerheid en meteen een mooie oefening. Dat ging ook goed, en in één keer lekvrij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAzP6lT7ioZg-uAPRovEp3tF4j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxanAIHErI1YNVdY83oJWmwD.jpg?f=fotoalbum_large

Oorspronkelijk dacht ik om die afsluiter te vervangen, omdat ie niet loskwam en er wat roestig uitzag. Maar gezien het extra werk van het vervangen en aangezien die er toch wel oké uitziet, denk ik nu dat ik die gewoon lekker laat zitten en vanaf daar verder ga (als iemand denkt dat dat een slecht idee is, please warn me :) )

Volgende stappen gaan dan zijn om:
- oude radiator afvoeren. Wordt nog een uitdaging door nog steeds het flinke gewicht (lengte is 280cm) en deze net wel of net niet in de lift past.
- de nieuwe plaatsen+aansluiten.

Voor het aansluiten heb ik gekeken naar de opties. De nieuwe convector zit op andere hoogtes, en kan niet op dezelfde hoogte als deze bestaande koppelingen komen. Afstellen van het debiet is niet nodig, die mag altijd maximaal (net als de vorige). Dus een voetventiel lijkt mij niet nodig, was er ook niet. De huidige thermostaatkraan vind ik ook prima.
  • Persen zou wat ik zo lees de meer professionele oplossing zijn. Maar dan moet ik een perstang huren. Persen zou soms goedkoper kunnen zijn, maar voor hoe simpel dit is, gaat dat minder op. Voordeel is de makkelijker buigbare leidingen. Maar ook dan kan het passen en meten zijn op deze korte afstanden.
  • Knel kan ook. Dan koppelstukjes om die overgang naar dunwandig te maken, en precies uitmeten hoe het gebogen moet worden, en een buigtang huren. Maar het gaat hier om een relatief kleine afstand en er is ook altijd een minimum draaidiameter. Kan wel passen en meten worden.
  • Ik kwam ook deze flexibele slang tegen (bijvoorbeeld of deze): die kan ik kiezen met meteen al de juiste koppeling op de uiteindes. Flexibel, dus makkelijk te plaatsen. Volgens de specificaties max 90° C (mijn buizen worden niet warmer dan 75° C) en 10 bar (niet gemeten, maar ik ga er niet vanuit daar aan te zitten). Visueel iets minder, maar ivm de ombouw vind ik dat geen enkel probleem. Goedkoper dan de andere mogelijkheden. Is er in verschillende varianten van lengte. Veel simpeler om aan te sluiten, hoeft ook niets gehuurd te worden. Oftewel: het lijkt de ideale oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bY5CQJ8YoP5A5EW0ZG08P8LF1tk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qIRuMr53eTbNfzsH6XJJQJKV.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zl-KBwsRZbU9PcqOaejBN19QGkg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4gT62Q7XhkBJBMH2Oc8j3N1h.jpg?f=user_large

Maar ideale oplossingen zijn er meestal niet, en ik heb dit ook nog niet eerder zo gebruikt zien worden.

Wat zijn jullie gedachten? Wat zou een nadeel / risico kunnen zijn van de laatste optie?

[ Voor 4% gewijzigd door Thas op 02-08-2022 17:41 ]

• SMSfreakie
  • Niet online
slangen zou ik niet aan beginnen... mooiste is persen maar ja dan moet je wel een perstang

404 Signature not found

Pagina: 1