Rookmelders op homeassistant of wago PLC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09-07 16:48
Beste

Ik ben opzoek naar rookmelders die ik kan aansluiten op mijn homeassistant of wago PLC.
(Reden, ik ga een iets groter huis bouwen dus het zou veiliger zijn als de rookmelder in de kelder ook boven iets doet lawaai maken)

Liefst zoek ik een systeem dat onafhankelijk werkt van de fabrikant. Dus liever geen extra api's of ...
Ook moet het geen 100de euro's kosten per melden, mits je ze toch iedere 10j moet vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:01
[Verwijderd]

[ Voor 94% gewijzigd door Mar.tin op 27-07-2022 10:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:15

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zigbee rookmelders zijn een paar tientjes per stuk.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
Gizz schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:37:
Zigbee rookmelders zijn een paar tientjes per stuk.
Intressant, en zijn er ook rookmelders met bedraade protocollen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18:30
ghost616 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:44:
[...]

Intressant, en zijn er ook rookmelders met bedraade protocollen?
Gewoon bedraad gekoppelde en net gevoede modellen toepassen en er dan één voorzien van een Zigbee module als bridge naar homeassistant. Ik doe dat met rookmelders van FireAngel. Zo heb je een systeem dat in het hele huis lawaai maakt zonder afhankelijk te zijn van HomeAsssistant en toch de mogelijkheid iets met de melding te doen.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ghost616
Himalaya schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 12:58:
[...]

Gewoon bedraad gekoppelde en net gevoede modellen toepassen en er dan één voorzien van een Zigbee module als bridge naar homeassistant. Ik doe dat met rookmelders van FireAngel. Zo heb je een systeem dat in het hele huis lawaai maakt zonder afhankelijk te zijn van HomeAsssistant en toch de mogelijkheid iets met de melding te doen.
Dat is inderdaad nog interessanter, een onafhankelijk systeem, maar toch iets doen met de informatie in homeassistant. Het probleem is dat ik in mijn nieuwe woning in de kelder een serverroom en technische ruimte ga voorzien. Dat bevat veel electronica dus wil ik zeker zijn dat ik melding kan maken doorheen het huis moest daar iets misgaan.

Ik ga het merk eens bekijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenpols
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-07 17:15
Hier een Klikaanklikuit zigbee rookmelder (Trust zsdr-850) werkend met Home Assistant via Zigbee2mqtt. Geeft ook het batterijpercentage weer. Kost rond de 30 euro per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomas1907
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-07 02:05
maartenpols schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:31:
Hier een Klikaanklikuit zigbee rookmelder (Trust zsdr-850) werkend met Home Assistant via Zigbee2mqtt. Geeft ook het batterijpercentage weer. Kost rond de 30 euro per stuk
Ik heb deze ook besteld in de actie bij Coolblue, moest je nog iets speciaals doen om deze te laten werken met Home Assistant, of was het 'koppelen en het werkt'? Alvast bedankt! _/-\o_
https://www.coolblue.nl/p...melder-3-jaar-5-pack.html

//edit

Thanks @Wylana! Komen morgen binnen dus van het weekend maar installeren dan _/-\o_ O+

[ Voor 8% gewijzigd door thomas1907 op 16-11-2022 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:34
thomas1907 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:18:
[...]

Ik heb deze ook besteld in de actie bij Coolblue, moest je nog iets speciaals doen om deze te laten werken met Home Assistant, of was het 'koppelen en het werkt'? Alvast bedankt! _/-\o_
Ik heb deze ook draaien in mijn Home Assistant en werken perfect. Meteen gedetecteerd, en zijn makkelijk in te stellen.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:46
Ja maar die geven alleen een melding. Je kunt volgens mij niet een andere dan ook laten afgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartenpols
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 24-07 17:15
thomas1907 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:18:
[...]

//edit

Thanks @Wylana! Komen morgen binnen dus van het weekend maar installeren dan _/-\o_ O+
Ik draai het hier op HA OS icm zigbee2mqtt. Werkt goed. Ter aanvulling een automation toegevoegd die een push bericht stuurt wanneer er rook is gedetecteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5pY3qt6ge0PYV3zXxsYD3b2r4KU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rFPZuFS95sbGNhmB2MdBBnw.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MkBuE0HCGBG-ffyzLQpsSkv4dI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YVtDbqB6v9YT6wH6PfkPhGgK.jpg?f=fotoalbum_large

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-07 14:44
Misschien dat iemand mij kan helpen? Ik heb deze rookmelders ook gekocht.

Ik heb draaien:
Home Assistant 2023.8.3
Supervisor 2023.08.1
Operating System 10.5
Frontend-versie: 20230802.1 - latest

Koppeling met de eerste rookmelder ging makkelijk; zoals eigenlijk alle Zigbee apparten. Op het dashboard is dit erbij gekomen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iRuzlAN0cyfwP4wTp_46UeHIG1Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OGIChFzl43ug6ALGD6FKS1PT.png?f=user_large

1. De slider werkt niet. Ik neem aan dat deze het test alarm zou moeten activeren; doet hij niet. Ik vraag me af of twee-weg communicatie mogelijk is met de zsdr-850 (dus: ontvangt/verwerkt hij ook berichten);
2. Ik mis het batterij percentage. Even doorklikken instellingen, apparaten, zigbee apparaten, Trust SmokeSensor-EM dan zie ik het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkWwDBhHnW1BxNvGyRv0g1tQTXY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eAHUSA7RErALdr3kuhtnvXi9.png?f=fotoalbum_large

Batterij percentage gevonden; alleen krijg ik deze niet op het standaard dashboard.
Iemand tips voor 1 & 2?

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty_
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 04-06 09:50
Ik heb deze, hiervan is de sirene ook vanuit home assistant te schakelen.

https://www.robbshop.nl/f...smoke-alarm-zigbee-3-pack

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ0WI3ZXRbQKpuukn8W_v9emFWI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K0HVlyak1jDt4ZQH8XWjHNgg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald75
@Marty_ ik zie niet echt de meerwaarde om de sirene ook vanuit home assistant te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty_
@ronald75 Dan kan je middels een automatisering alle rookmelders af laten gaan als er 1 rook detecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronald75
@Marty_ ja helemaal mee eens.

Maar ik zou nu toch wel willen weten of het lukt met deze dingen of niet; anders gaan ze retour naar Coolblue. Het belangrijkste -voor nu- is batterij status.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marty_
Kan je de batterij status entiteit ook vinden via ontwikkelhulpmiddelen en dan statussen?
Hij lijkt namelijk wel aanwezig volgens de bijgevoegde afbeelding.

Via het standaard dashboard kan je ook een geschikte kaart zoeken per entiteit, misschien kan je hem dan zo wel toevoegen aan je dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoSl93
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 02-07 21:08
Hallo,

ik zou alle melders ook aan elkaar willen koppelen om, als een af gaat, dat de rest ook afgaan. Ik heb nu een gekoppeld en ik zie status en baterij een alles, ook een toggle die niks doet als ik erop click.

Als ik op het knopje druk op de melder wordt het wel als "rook" gezien en de status verandert.

Heeft iemand dit werkend gekregen? Ik zou geen melders van 40-50€ per stuk willen kopen...

thanks!

• ronald75
He @Marty_ deze ook besteld. Home Assistant vind ze wel; maar kan geen attributen vinden. Ofwel een device die er wel is, maar niets kan doen / waar je niets mee kunt doen.

Hoe heb jij ze aan de praat gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacronic-072
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-09-2024
Marty_ schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:25:
@ronald75 Dan kan je middels een automatisering alle rookmelders af laten gaan als er 1 rook detecteert.
Of bij inbraak sirene gebruiken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dacronic-072
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 27-09-2024
Hier doet de slider ook niets helaas op HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marty_
Ik heb laatst dezelfde weer aangeschaft en bij een vriend geïnstalleerd, na wat problemen met de eerste opstart toch weer voor elkaar gekregen ze allen (3 stuks) te laten werken.

Ik heb ook eenmaal gehad dat er geen entiteiten te zien waren binnen HA maar na het verwijderen en resetten van de rookmelder weer opnieuw toegevoegd en toen waren deze wel beschikbaar.

Zou er een verschil in firmware versies kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07 10:48
Voor mij zijn deze dingen ontzettend onbetrouwbaar. Indrukken van de test-knop of tamper-knop geeft geen status-updates. En de kans dat ze niet meer te bereiken zijn na een dag, is zeer groot. Heiman lijkt betrouwbaarder dan die van Trust.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GLn5fPPaCFyWQPbqc2rFgGIc11Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bnKyjtCvYXSfXOGSaPW3FYCc.png?f=fotoalbum_large

Zover ik weet zijn die van Trust en Heiman praktisch gelijk, behalve de firmwares. Je kan die versies zien vlak na pairen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
"device": {
        "applicationVersion": 18,
        "dateCode": "2018.4.20",
        "friendlyName": "2_eetkamer_rookmelder",
        "hardwareVersion": 16,
        "ieeeAddr": "xxxx",
        "manufacturerID": 4619,
        "manufacturerName": "HEIMAN",
        "model": "HS3SA/HS1SA",
        "networkAddress": 556,
        "powerSource": "Battery",
        "softwareBuildID": "1.1.1",
        "stackVersion": 2,
        "type": "EndDevice",
        "zclVersion": 1
    },

2018? Kan je die misschien flashen? https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/discussions/10644 laat wel de RX, TX, GND en +3V zien, maar firmwares zijn niet beschikbaar zover ik weet. Eentje via Klikaanklikuit bemachtigen? Heeft iemand iets recenter dan 2018.x.x voor dateCode?

[ Voor 12% gewijzigd door vinx77 op 28-12-2024 02:00 ]

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoePe
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 25-01 23:33
Via een zoekopdracht kwam ik hier terecht en ook al is het een ouder topic, mijn vraag heeft hier betrekking op en ik heb geen andere info gevonden.
@Himalaya (of iemand anders): hoe het signaal van een 'domme rookmelder' opvangen/doorgeven?

EDIT: daarnaast vraag ik me ook af of het op deze manier mogelijk is om te weten bij welke melder het probleem is begonnen itt slimme rookmelders?

[ Voor 23% gewijzigd door RoePe op 25-01-2025 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 15:59
Ik heb mijn Zigbee rookmelders in HA gewoon kunnen koppelen op mijn alarmsysteem. Ik heb een Zigbee module met dry contact daarvoor gebruikt. Deze word via HA geactiveerd als er brand is en zit in mijn alarminstallatie op een brandzone.
Pagina: 1