Wettelijk maximum verbruik elektrische auto.

Pagina: 1
Acties:
  • 1.901 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024
Mijn bedenking over een maximum verbruik bij elektrische auto's kwam nadat er voor de zoveelste keer een elektrisch aangedreven voertuig over mij heen probeerde te rijden. Ondanks dat ze vaak ruim twee keer zwaarder zijn dan mijn benzine karretje accelereren ze zoveel sneller, en daarmee creëren sommige gebruikers heel makkelijk vervelende situaties. (het aan de kant duwen of overhaaste inhaalmanoeuvres vanaf het verkeerslicht)

Mijn bedenking was verder dat elektrisch rijden juist was om ons milieu te sparen maar als men met zulke zware wagens constant zoveel energie aan het verstoken zijn mist het zijn doel compleet. Ook al komt al die energie uit hernieuwbare bron, verspillende rijstijl is verspillend.

Mijn bedenking was dat als de Europese unie onze stofzuigers een wettelijke beperking op het energie verbruik op kan leggen, wat zou men denken van zo'n soort beperking op elektrische voertuigen?

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:08

Barrycade

Through the...

Zit er dan wel een wettelijke acceleratie beperking op je benzine karretje?

Nee?

Dan heb je daar je antwoord.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat is het punt wat je probeert te maken? De rijstijl van een bestuurder is niet echt gerelateerd aan de aandrijving van de auto…

Een 107 kan ook op je bumper hangen en er zitten ook hele lieve mensen in een Audi Etron en Tesla Model X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ik denk dat @Hippocampus wel een punt heeft zolang de EU en landelijke overheid de EV zwaar subsidieert.
En lang niet alle energie voor EV's komt uit hernieuwbare bronnen.
Juist bij deze vrij nieuwe technologie is het nu de tijd om daar beperkende regelgeving voor op te stellen, los van het feit of de eigenaar/bestuurder een gevaarlijke of irritante rijstijl er op na houdt.

[ Voor 14% gewijzigd door JukeboxBill op 19-07-2022 00:34 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003

Barrycade

Through the...

JukeboxBill schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:32:
Ik denk dat @Hippocampus wel een punt heeft zolang de EU en landelijke overheid de EV zwaar subsidieert.
Juist bij deze vrij nieuwe technologie is het nu de tijd om daar beperkende regelgeving voor op te stellen, los van het feit of de eigenaar/bestuurder een gevaarlijke of irritante rijstijl er op na houdt.
Klinkt grotendeels als afgunst of minimaal een whataboutim. Vroeger kregen BMW en Mercedes eigenaren dit stempel ook omdat dat toen autos waren die niet voor de man met de pet waren. Nu zijn het de Tesla's en andere e-auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
JukeboxBill schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:32:
Denk het niet, voor een EV gelden dezelfde regels als voor elk ander voertuig. Vanaf 2025 betalen ze dezelfde wegenbelasting als elk ander (benzine) voertuig. Waarom zou je beperkingen opleggen aan auto’s die energiezuiniger zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
n0pe schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:46:
[...]

Denk het niet, voor een EV gelden dezelfde regels als voor elk ander voertuig. Vanaf 2025 betalen ze dezelfde wegenbelasting als elk ander (benzine) voertuig. Waarom zou je beperkingen opleggen aan auto’s die energiezuiniger zijn?
Maar EV's zijn niet energiezuiniger. Door het hogere gewicht gebruiken ze meer energie voor dezelfde prestaties.
@Barrycade Nee, ik ben niet afgunstig. Ik ben zeer tevreden met mijn huidige benzine auto. Een EV is voor mij op dit moment en met de huidige omstandigheden ook niet voordelig of haalbaar. Als mijn huidige benzineauto is afgeschreven, dan ga ik zeker over op een EV. Zal tegen die tijd waarschijnlijk ook niet anders kunnen.

[ Voor 3% gewijzigd door JukeboxBill op 19-07-2022 01:45 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
JukeboxBill schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:51:
[...]

Maar EV's zijn niet energiezuiniger. Door het hogere gewicht gebruiken ze meer energie voor dezelfde prestaties.
@Barrycade Nee, ik ben niet afgunstig. Een EV is voor mij op dit moment en met de huidige omstandigheden niet voordelig of haalbaar. Als mijn huidige benzineauto is afgeschreven, dan ga ik zeker over op een EV. Zal tegen die tijd waarschijnlijk ook niet anders kunnen.
Weet niet hoe je bij die logica komt maar een EV verbruikt <20 kWh per 100 km. Een zeer zuinige auto verbruikt 5 liter benzine per 100 km. 1 liter benzine bevat 9kWh aan energie. Omgerekend is dit 45kWh aan energie per 100km.
Daarnaast heeft de gemiddelde EV de prestaties van een auto die een veelvoud van die 5l/100km verbruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:48
eLScha schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:26:
Wat is het punt wat je probeert te maken? De rijstijl van een bestuurder is niet echt gerelateerd aan de aandrijving van de auto…

Een 107 kan ook op je bumper hangen en er zitten ook hele lieve mensen in een Audi Etron en Tesla Model X.
Zo werkt het helaas wel. Het is niet nieuw voor elektrische auto's, bij brandstofauto's was dit ook al het geval. Als je meer vermogen hebt, dan ga je dat uiteindelijk ook gebruiken. Je rijstijl past zich aan aan de auto.

Bij elektrische auto's is dat wel heel extreem omdat ze zo hard kunnen optrekken. Dat is inderdaad pure verspilling. En niet alleen dat, maar het veroorzaakt ook massief veel bandenslijtage. Collega's met elektrische auto's doen de helft van de km's met een setje banden dan ik doe. Dus die milieuvoordelen zijn lang niet zo groot als men doet voorkomen, ze worden voor een deel weer teniet gedaan.

Dat gezegd hebbende. Er is voor benzinewagens ook geen wettelijk maximumverbruik of snelheid van optrekken, dus het lijkt een beetje merkwaardig om dat wel in te voeren voor elektrische voertuigen. Maar wellicht kan de subsidieregeling beperkt worden tot de modellen die de wegen bij stoplichten niet voorzien van een rubberlaagje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semyon
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05:49
Ik stel voor dat als we dit doen, we een max Watt van onboard energie -> motor invoeren voor alle auto's. (Want dat was toch het argument van de TS?)

Gegeven dat benzine auto's 70% van hun onboard energie ongebruikt als warmte overboord gooien (bron) wordt dat een mooi gezicht bij de stoplichten.

Only when it is dark enough, can you see the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
We subsidiëren toch ook geen Audi RS6.
Waarom zou je als overheid meebetalen aan 0-100 in <4 sec en voertuigen met 600+ pk, dat staat haaks op milieusubsidies die tot doel hebben schonere energiebronnen te gebruiken en energiebewust bezig te zijn door vooral minder (zinloos) te verbruiken.

Zo betalen we allemaal mee aan nodeloos extra verbruik, bandenslijtage en dus ook extra fijnstof, niks mis met in 9,5 sec naar 100 en smallere bandjes wanneer dat energiezuiniger, veiliger (in het verkeersbeeld) en schoner is.
Iig lokt het voertuig dan ook geen "amateur raketlancering" achtige toestanden uit op de weg, wil je dat wel dan lap je 'm zelf maar helemaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

JukeboxBill schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:51:
Aangezien de motoren een keer of 3 efficiënter zijn gaat deze helemaal niet op.

Nog sterker;
Ik rijd een ID4. Ding weegt bijna 1900kg. Verbruikt minder dan 15kWh per 100km.
Hiervoor reed ik een Megane diesel. Ding woog net boven de 1200kg. Verbruikte 4 liter diesel per 100km.
1 liter diesel staat gelijk aan ongeveer 10kWh.

Ofwel:
ID4: 15kWh/100km
Megane: 40kWh/100km

Welke is er nou energie zuiniger?.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

PalingDrone schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 06:48:
Waarom zou je als overheid meebetalen aan 0-100 in <4 sec en voertuigen met 600+ pk, dat staat haaks op milieusubsidies die tot doel hebben schonere energiebronnen te gebruiken en energiebewust bezig te zijn door vooral minder (zinloos) te verbruiken.
Je noemt hier een extreme minderheid aan elektrische voertuigen. En dan ook nog een subset waar geen subsidie op wordt verleend.
Zo betalen we allemaal mee aan nodeloos extra verbruik, bandenslijtage en dus ook extra fijnstof, niks mis met in 9,5 sec naar 100 en smallere bandjes wanneer dat energiezuiniger, veiliger (in het verkeersbeeld) en schoner is.
Iig lokt het voertuig dan ook geen "amateur raketlancering" achtige toestanden uit op de weg, wil je dat wel dan lap je 'm zelf maar helemaal.
De categorie die je noemt wordt ook helemaal zelf gelapt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
PalingDrone schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 06:48:

Die snelle EVs zijn een stuk zuiniger dan welke benzine of diesel auto dan ook. En dat snelle accelereren kost ook nauwelijks extra energie.

Daarnaast is de subsidie op de luxe EVs nagenoeg afgebouwd.

Je verhaal klopt dus aan geen kant.

En heb je wel is nagedacht hoeveel energie de productie van benzine en diesel kost? Dat oppompen aan de andere kant van de wereld, hierheen vervoeren, de raffinage en dan het vervoer naar tankstations is nou niet bepaald energie neutraal.

Daar kun je dan tegen inbrengen dat de gebruikte elektriciteit niet groen is. Dat klopt ook. Alleen het aandeel groene stroom neemt heel sterk toe en dus wordt het ieder jaar beter. Het gebruik van olie wordt dat niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Sethro op 19-07-2022 08:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Niet alleen alles wat men hierboven reeds heeft opgenoemd, maar met een EV heb je helemaal geen dure EV nodig om snel te accelereren. Het gaat hem namelijk niet alleen om het vermogen, maar wat belangrijker is het koppel. Een EV heeft een constant koppel vanuit stilstand. En het is net dat koppel dat de acceleratie van een EV mogelijk maakt.

Zelfs mijn Ioniq 28kWh met maar 120 paarden kan bij een stoplicht de meeste ICE wagens achter zig laten tenzij het heel sportieve modelletjes zijn, al hou ik dat helemaal niet vol als je eenmaal de 30 of 40 voorbij bent.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 16:24
Wat een generalisatie over EVs zeg. Hier wordt allemaal mooi gesproken over 'die snelle EVs' maar men vergeet even dat er ook gewoon EVs zijn met een 'normale' vermogensverhouding. Zoals o.a. een MG5, Nissan Leaf etc.
Daarbij kun je de rijstijl niet toeschrijven aan het type auto. Ik ken genoeg mensen met een snelle EV die niet als een idioot door het verkeer rijden. Ik ken ook genoeg mensen met een ICE die dat wel doen.

Sowieso ook maar eens stoppen met dat gezeur dat alles gereguleerd moet worden door de overheid.
Daarbij,
@Hippocampus In plaats van meteen allemaal te wijzen naar andere weggebruikers, heb je toevallig ook al eens in de spiegel gekeken naar je eigen rijstijl? Niet aanvallend bedoeld, maar wijzen naar een ander is altijd zo makkelijk.

*sowieso

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Hippocampus schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 00:08:
Mijn bedenking over een maximum verbruik bij elektrische auto's kwam nadat er voor de zoveelste keer een elektrisch aangedreven voertuig over mij heen probeerde te rijden. Ondanks dat ze vaak ruim twee keer zwaarder zijn dan mijn benzine karretje accelereren ze zoveel sneller, en daarmee creëren sommige gebruikers heel makkelijk vervelende situaties. (het aan de kant duwen of overhaaste inhaalmanoeuvres vanaf het verkeerslicht)

Mijn bedenking was verder dat elektrisch rijden juist was om ons milieu te sparen maar als men met zulke zware wagens constant zoveel energie aan het verstoken zijn mist het zijn doel compleet. Ook al komt al die energie uit hernieuwbare bron, verspillende rijstijl is verspillend.

Mijn bedenking was dat als de Europese unie onze stofzuigers een wettelijke beperking op het energie verbruik op kan leggen, wat zou men denken van zo'n soort beperking op elektrische voertuigen?
Het probleem zit hem dus niet zozeer in de acceleratie van die voertuigen, maar in het gedrag van de bestuurders.

Ik heb altijd sportieve benzine auto's gereden, maar sinds vorig jaar rij ik een CLA 45 AMG. Kan in 4.1 seconde naar de 100, maar dat betekent ook dat ik heel anders met het gaspedaal om moet gaan dan met mijn andere auto, een Abarth 500. Ook omdat de CLA een semi-automaat is. Dat betekent per saldo dat ik bij het stoplicht simpelweg iets meer ruimte moet laten om weg te rijden tov mijn voorganger, want een gaatje rij je zo dicht, zeker als je iets te enthousiast op het gaspedaal drukt.

Dat is voor elektrische voertuigen niet anders. Die hebben heel veel koppel vanaf 0 toeren en zullen dan ook moeten wennen/aanpassen aan de acceleratie die de auto heeft en wat je daarvoor aan ruimte nodig hebt. De een zal dat prima doen, de ander verwordt in een bumperklever die denkt dat ie in een supercar rijdt.

Het beperken van het vermogen/verbruik van een EV is dan ook nonsens, je kan beter zorgen dat bestuurders netter en defensiever gaan rijden. Ik rij over het algemeen ook defensief, maar niet persé langzaam.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Sethro schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 07:51:
Die snelle EVs zijn een stuk zuiniger dan welke benzine of diesel auto dan ook. En dat snelle accelereren kost ook nauwelijks extra vermogen.
Die eerste: Helemaal mee eens. Die tweede..... not so much..... Als ik het gas van mijn ID4 helemaal indruk dan zegt de boordcomputer toch echt dat ik 80kWh+ per 100km aan het verbruiken ben. Dat is toch echt wel een beetje meer dan de 15-kWh/100km waar ik normaal op rijdt.

Toegegeven, dat is dan maar voor heel even en heeft nou niet echt heel veel invloed op het totale verbruik (uitgaande van niet te vaak dat gas vol intrappen) maar om nou te zeggen dat het "nauwelijks meer" kost is zwaar onderdreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
In aanvulling op wat al gezegd is:

Ik rijd een Enyaq. Van 0 tot 100 in 9 sec en 170pk. Dus absoluut geen racemonster:

Echter ben ik wel bij het stoplicht vaak als eerste weg. De redenen hiervoor zijn alleen:
-EV is natuurlijk automaat en daardoor ben je al sneller dan de gemiddelde schakelauto
-EV is kracht per direct beschikbaar

Ik denk dat mijn Enyaq van 0 tot 40 zowat even snel is als een echte sportauto door bovenstaande. Daarna zakt het allemaal snel in en blijft er niets snels meer over.

Behalve de perceptie bij de andere bestuurders bij het stoplicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Croga schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:04:
[...]

Die eerste: Helemaal mee eens. Die tweede..... not so much..... Als ik het gas van mijn ID4 helemaal indruk dan zegt de boordcomputer toch echt dat ik 80kWh+ per 100km aan het verbruiken ben. Dat is toch echt wel een beetje meer dan de 15-kWh/100km waar ik normaal op rijdt.

Toegegeven, dat is dan maar voor heel even en heeft nou niet echt heel veel invloed op het totale verbruik (uitgaande van niet te vaak dat gas vol intrappen) maar om nou te zeggen dat het "nauwelijks meer" kost is zwaar onderdreven.
Belangrijk is dat het verschil tussen een ICE auto en een EV toch wel echt enorm is. Een ICE-auto blijft na even flink gas geven ook nog eens meer gebruiken om in beweging te blijven, en een EV gaat dan rustig terug naar die 15 kWh/100km.

Een EV gaat pas minder zuinig rijden als je boven de 120-130km/u rijdt, maar dan rijdt een ICE auto ook niet zuinig meer.

Dus al met al kun je toch zeker wel stellen dat acceleratie en rijden op normale snelheid in een EV een stuk zuiniger is. In Nederland mag je tegenwoordig toch nergens meer harder dan 100 (overdag), dus dan haal je dat punt waar je EV echt minder zuinig wordt ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als hij snel accelereert kan hij minder ver rijden, hetzelfde als bij je benzineauto waar ook niet zo'n regel voor (afgezien van eco normen voor uitstoot, maar dat heeft een electrische auto niet).

Mijn ervaring is dat ze meestal wat langzamer rijden juist omdat ze dan verder komen zonder te laden. Ze hebben veel meer koppel dus kunnen inderdaad snel accelereren maar het is niet dat een Tesla eigenaar bij elk stoplicht in ludicrous mode vertrekt :p

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Oon schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:09:
[...]

Belangrijk is dat het verschil tussen een ICE auto en een EV toch wel echt enorm is. Een ICE-auto blijft na even flink gas geven ook nog eens meer gebruiken om in beweging te blijven, en een EV gaat dan rustig terug naar die 15 kWh/100km.

Een EV gaat pas minder zuinig rijden als je boven de 120-130km/u rijdt, maar dan rijdt een ICE auto ook niet zuinig meer.

Dus al met al kun je toch zeker wel stellen dat acceleratie en rijden op normale snelheid in een EV een stuk zuiniger is. In Nederland mag je tegenwoordig toch nergens meer harder dan 100 (overdag), dus dan haal je dat punt waar je EV echt minder zuinig wordt ook niet.
Met een ice auto en het nieuwe rijden leren mensen volgens mij ook dat ze redelijk veel gas moeten geven bij het optrekken (75 procent?) en heel snel door de versnellingen schakelen tot ze op cruisesnelheid zitten. Maar dat is wat ik er van begrepen heb, toen ik mijn rijbewijs haald 28 jaar geleden ging het nog anders :p Alleen redelijk snel met een 1.2 ecomotor is niet zo snel :p

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:43
Tja of je nu gedurende 10 seconden 40 kWh verbruikt of gedurende 5 seconden 80 kWh verbruikt eer je aan 100 zit, komt dat toch op hetzelfde neer :+
Maar ok, de banden slijten wel sneller dan.

Edit: KWh -> kW

[ Voor 8% gewijzigd door skelleniels op 19-07-2022 08:47 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:49
jeroenkb schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:06:
In aanvulling op wat al gezegd is:

Ik rijd een Enyaq. Van 0 tot 100 in 9 sec en 170pk. Dus absoluut geen racemonster:

Echter ben ik wel bij het stoplicht vaak als eerste weg. De redenen hiervoor zijn alleen:
-EV is natuurlijk automaat en daardoor ben je al sneller dan de gemiddelde schakelauto
-EV is kracht per direct beschikbaar

Ik denk dat mijn Enyaq van 0 tot 40 zowat even snel is als een echte sportauto door bovenstaande. Daarna zakt het allemaal snel in en blijft er niets snels meer over.

Behalve de perceptie bij de andere bestuurders bij het stoplicht
Kleine correctie: Een EV heeft geen automaat.
Een EV heeft helemaal geen versnellingsbak, alleen een vast tandwiel ratio.
Versnellingsbakken zijn uitgevonden omdat een ICE motor zo'n klein koppelbereik heeft en niet op laag toerental kan draaien. Compleet overbodig voor een EV (uitgezonderd snelheden > 250KM/uur).

Mijn eigen EV kan behoorlijk hard optrekken, maar ik doe het zelden.
Meestal als ik op de verkeerde strook sta voor een manoeuvre verderop O-) Dan trek ik even door om voor de rij te komen om veilig van strook te kunnen wisselen.
Daarentegen ben ik een van de weinige die zich ook aan de 100 op de snelweg houd :|

[ Voor 14% gewijzigd door hackerhater op 19-07-2022 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Marzman schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:12:
[...]

Met een ice auto en het nieuwe rijden leren mensen volgens mij ook dat ze redelijk veel gas moeten geven bij het optrekken (75 procent?) en heel snel door de versnellingen schakelen tot ze op cruisesnelheid zitten. Maar dat is wat ik er van begrepen heb, toen ik mijn rijbewijs haald 28 jaar geleden ging het nog anders :p Alleen redelijk snel met een 1.2 ecomotor is niet zo snel :p
In De weg naar zo zuinig mogelijk rijden staan wat interessante berekeningen op basis van maximum koppel e.d., maar dat verschilt blijkbaar ook weer heel veel van auto tot auto. Ik merk in mijn Volvo V70 station dat het verrassend weinig uitmaakt of ik snel op cruise snelheid kom of dat heel rustig aan doe, zolang ik daarna maar een constante snelheid probeer te blijven rijden als ik eenmaal op snelheid zit (en dus niet voor die 200 meter 80km/u weg richting de school van onze kids ook daadwerkelijk optrek naar de 80km/u en dan meteen af moet remmen).

Mij is ooit uitgelegd dat het iets te maken heeft met de werking van het vliegwiel in een benzinemotor, maar iemand anders kan daar vast meer nuttigs over zeggen. Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat een EV veel minder last heeft van snel optrekken dan een ICE omdat de motor heel anders werkt. Ik kan ook 0 tot 100 in een paar seconden in mijn Volvo als ik 'm in de 1e versnelling houd, maar mijn motor is daar niet op gemaakt, en een EV heeft gewoon 1 versnelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

skelleniels schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:23:
Tja of je nu gedurende 10 seconden 40 KWh vebruikt of gedurende 5 seconden 80 KWh verbruikt eer je aan 100 zit, komt dat toch op hetzelfde neer :+
Maar ok, de banden slijten wel sneller dan.
Nee, dat komt niet op hetzelfde neer. In dat tweede geval heb je 37kWh meer verbruikt en is je 77kWh accu leeg. En waarschijnlijk je auto in de fik gevlogen omdat je zojuist iets van 55 MEGAWATT door je bekabeling getrokken hebt.

Als je nou 10 seconden lang 40kW laat leveren of 5 seconden 80kW, ja, dan heb je hetzelfde verbruikt.....

[ Voor 12% gewijzigd door Croga op 19-07-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:43
Croga schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:28:
[...]

Nee, dat komt niet op hetzelfde neer. In dat tweede geval heb je 40kWh meer verbruikt.

Als je nou 10 seconden lang 40kW laat leveren of 5 seconden 80kW, ja, dan heb je hetzelfde verbruikt.....
Klopt, die "h" mocht ik niet zetten, maar je snapt mijn punt :)

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het zal zich in de toekomst ook zelf enigszins op gaan lossen.

Ik rij een Ioniq die 1602kg weegt, slechts rond de 13kWh gebruikt op de 100km én die op zijn snelst 9,5 seconden naar de honderd nodig heeft.

De hierboven genoemde Enyaq is een stuk onzuiniger (15kWh is erg optimistisch als je het mij vraagt) en weegt bijna 400 kilo meer. Heb je dan een versie met een 80kWh accu dan weegt het bijna 500 kilo meer. De snelheid valt dan reuze mee (niet per se een strepentrekker), maar het gewicht (accelereren, afremmen, bochten) kost inderdaad extra slijtage (banden met name).

Als in de toekomst de belastingen zich weer op niveau brengen én de energieprijzen stijgen verder dan zullen particulieren en bedrijven echt wel weer gaan sturen op modellen met een lagere kostprijs. En eindeloos accucapaciteit toevoegen heeft nú misschien wel het snelste effect, maar de efficienty zal in de toekomst het verschil moeten gaan maken.

En tot slot, een snelle auto is niet per se het probleem, maar eerder de bestuurder van zo'n auto. Een snelle auto zal en een minder sociale bestuurder helpen elkaar wel vaak exponentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:02

servies

Veni Vidi Servici

DonJunior schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:03:
Daarbij,
@Hippocampus In plaats van meteen allemaal te wijzen naar andere weggebruikers, heb je toevallig ook al eens in de spiegel gekeken naar je eigen rijstijl? Niet aanvallend bedoeld, maar wijzen naar een ander is altijd zo makkelijk.
Ik rij zelf nog in een benzine en ook absoluut geen snelheidsmonster, maar ik erger me ook vaak aan mensen bij verkeerslichten en meer van dat soort situaties. Het verkeerslicht springt op groen en op het moment dat het weer naar oranje gaat reageert de voorste pas (bij wijze van spreken). Soms heb ik het idee dat mensen spontaan in slaap vallen wanneer ze voor een rood verkeerslicht staan.
En nee: je hoeft ook niet te wachten op die auto aan de andere kant van de rotonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

servies schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:36:
[...]

Ik rij zelf nog in een benzine en ook absoluut geen snelheidsmonster, maar ik erger me ook vaak aan mensen bij verkeerslichten en meer van dat soort situaties. Het verkeerslicht springt op groen en op het moment dat het weer naar oranje gaat reageert de voorste pas (bij wijze van spreken). Soms heb ik het idee dat mensen spontaan in slaap vallen wanneer ze voor een rood verkeerslicht staan.
En nee: je hoeft ook niet te wachten op die auto aan de andere kant van de rotonde.
Het probleem is dat je altijd wel iemand voor je hebt die op zijn telefoon zit te kijken en die reageert dan veel te traag.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

servies schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:36:
[...]

Soms heb ik het idee dat mensen spontaan in slaap vallen wanneer ze voor een rood verkeerslicht staan.
Jeetje, mag niet eens ff m'n berichtje af typen :(

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tilburgs82
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2023

tilburgs82

carpe florem

U weet niet dat het snel of langzaam accelereren met een EV zo goed als geen invloed heeft op het verbruik? Het verschil daarin is verwaarloosbaar.
De gereden snelheid heeft wel veel invloed.

Dit klinkt mij meer in de oren als een “ik ben jaloers dat iemand anders een snellere auto heeft dan ik” topic…

[ Voor 80% gewijzigd door tilburgs82 op 19-07-2022 08:57 ]

Granny Smit, Jonagold, Elstar en Pink Lady

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:05

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Geen idee wat het idee achter dit topic is, maar ik zie weinig reden het open te laten. Ik sluit hem weer.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.