Roest op "RVS" keukenmengkraan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-05 20:34
Ik zit met het volgende:

In Januari 2021 hebben wij onze oude keuken mengkraan wegen lekkage moeten vervangen.
Wij hebben bij een Nederlandse webshop een mooie “RVS” kraan gevonden (€ 406,09), deze besteld en geplaatst.

Sinds kort komen er op de uitloop van de kraan allemaal pitten te zitten en ik heb hierover een mail met foto naar de webshop gestuurd met de vraag wat dit zou kunnen zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y-5HDRxNfu2u3E1igZi8mSbP8ls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jLVJnL3BpNcO86DNNon3a1cR.jpg?f=user_large

Dit is hun reactie:
Vervelend om te vernemen dat op de uitloop plekken verschenen zijn. Het lijkt erop dat de laklaag beschadigd is en de kraan niet extra geaard is.

Een keukenkraan hoeft in de meeste gevallen niet geaard te worden enkel een kraan met de afwerking nikkel en brons, deze afwerking heet ook wel RVS-LOOK, Nickel-Mat en Platina-Mat. Er kan pitcorrosie ontstaan op de kraan (vaak de uitloop / hals van de kraan). De afwerking nikkel heeft een beschermlaag die voorkomt dat er corrosie kan ontstaan op de kraan. Zodra de beschermlaag is beschadigd is het mogelijk wanneer er elektrische lading d.m.v. het stromend water door de kraan loopt pitcorrosie kan ontstaan. U dient in dit geval een extra aarde draad te plaatsen aan de kraan.

Een nieuwe uitloop kost € 93,25 incl. BTW en excl. verzendkosten van € 7,50. Uit coulance mogen wij dit aanbieden voor € 69,- incl. BTW en verzendkosten.

Mocht u hier gebruik van wensen te maken dan verzoeken wij u op deze mail te reageren.

De kraan is dus niet geaard, staat ook nergens op hun site dat dit zou moeten.

Nu was ik er vanuit gegaan dat ik een RVS kraan had gekocht, bij het filteren op de site kan je onder meer kiezen tussen:
- RVS
- RVS Look
Deze kraan staat onder de RVS kranen.

Als ik dit van te voren had geweten had ik gewoon voor een chromen uitvoering gekozen en zou dit alsnog willen.

Ik was al met een reactie op bovenstaande mail bezig toen ik dacht om aan mijn mede tweakers te vragen wat eventueel mijn mogelijkheden zijn.

Beste antwoord (via Delph1900 op 19-07-2022 18:53)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat de kraan niet van RVS is. Er zijn verschillende soorten RVS, en de meeste daarvan kunnen roesten door contact met agressieve schoonmaakmiddelen, met name schoonmaakmiddelen met chloor. De reactie van de winkel lijkt op een standaardantwoord. Ik haal er niet ondubbelzinnig uit dat jouw kraan slechts een RVS-look heeft. Zoek dus eerst uit van welk staal de kraan precies is gemaakt.

Als je kraan niet van RVS is gemaakt, kun je de koopovereenkomst vernietigen op grond van dwaling, of ontbinden op grond van non-conformiteit. In beide gevallen krijg je je geld terug.

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Als je nog 'ouderwetse' koperen leidingen hebt, is je kraan in principe gewoon geaard.

Hun zeggen zelf al dat het kan gebeuren als de laklaag is beschadigd, en daar kunnen ze natuurlijk geen garantie op geven.

Iets als 'extra aarden' bestaat niet. Of het is geaard, of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Koekstra schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:30:
Als je nog 'ouderwetse' koperen leidingen hebt, is je kraan in principe gewoon geaard.

Hun zeggen zelf al dat het kan gebeuren als de laklaag is beschadigd, en daar kunnen ze natuurlijk geen garantie op geven.

Iets als 'extra aarden' bestaat niet. Of het is geaard, of niet.
mja je koperen leidingen als aarding beschouwen is wel not done in de electra-wereld. Je weet nooit of iemand "upstream". Iets aanpast of niet.

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Boudewijn schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:33:
mja je koperen leidingen als aarding beschouwen is wel not done in de electra-wereld. Je weet nooit of iemand "upstream". Iets aanpast of niet.
Het gaat hier niet over het soort aarding wat nodig is om netspanning af te voeren. Het gaat hier om aarding die een kleine statische lading af kan voeren. Daar is een koperen leiding meer dan genoeg voor, zou ik denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16
Als er een RVS-Look kraan is geleverd terwijl er een massief RVS kraan werd aangeboden, dan is er een verkeerd product geleverd.
Op basis van dat argument zou je dus de kraan moeten kunnen omruilen of terugsturen en geld terugvragen.
Hoe dat precies zit met consumentenrecht en de afhandeling weet ik niet zo 1,2,3.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
Leuk en aardig allemaal, maar je koopt een RVS kraan voor bijna een half duizend euro, er staat op zowel website als handleiding niks over aarding en als je dan met klachten komt moet je voor 70 euro een vervangend onderdeel kopen en de kraan extra aarden. Ergens verwacht je meer van een kraan van dik 400 euro toch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik ben er nog niet helemaal van overtuigd dat de kraan niet van RVS is. Er zijn verschillende soorten RVS, en de meeste daarvan kunnen roesten door contact met agressieve schoonmaakmiddelen, met name schoonmaakmiddelen met chloor. De reactie van de winkel lijkt op een standaardantwoord. Ik haal er niet ondubbelzinnig uit dat jouw kraan slechts een RVS-look heeft. Zoek dus eerst uit van welk staal de kraan precies is gemaakt.

Als je kraan niet van RVS is gemaakt, kun je de koopovereenkomst vernietigen op grond van dwaling, of ontbinden op grond van non-conformiteit. In beide gevallen krijg je je geld terug.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Of het nou rvs is of rvslook, voor zo'n dure kraan vind ik niet dat die zo snel mag roesten.

Maar ook RVS kan wel roesten, ik heb ook een rvsbakje waar ik de koffiedrap altijd in gooi en dat heeft ook wat roestplekjes na 10 jaar. Hele kleine plekjes die volgens mij ook nog weg te poetsen zijn. Is het bij jouw kraan niet gewoon weg te poetsen? Ook een Brabantia prullenbak heb ik 10+ jaar op een balkon gehad in weer en wind (swinters dikke laag sneeuw er op) en die had ook wel wat roestspikkeltjes in het RVS.

Ik zou ook even kijken hoe de kraan werd geadverteerd toen je die kocht. Misschien staat het nog in een mail of is de beschrijving op de website nog hetzelfde.

[ Voor 32% gewijzigd door Marzman op 19-07-2022 10:22 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-05 17:46
BK >>> SF. Denk dat de Shoppers je beter kunnen helpen in de reactie naar de winkel. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb besloten om dit bij mijn rechtsbijstand verzekering neer te leggen, de eerste contacten zijn gelegd.

[ Voor 4% gewijzigd door Delph1900 op 19-07-2022 18:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Helaas staat de afkorting RVS niet voor 'Roest-Vrij-Staal' maar voor 'Roest-Vast-Staal' (in 'tig' gradaties te leveren) dus ik denk dat je rechtsbijstand verzekering er ook niet veel mee kan gaan doen.

Om het op 'Dwaling' te gaan spelen..... Onmogelijk in deze (denk ik). Er zal waarschijnlijk nergens een EXACTE legering van het geleverde RVS vermeldt zijn in de verkooporder? 8)

[ Voor 39% gewijzigd door Will_M op 19-07-2022 19:07 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Een kraan van 400+ en dan zo'n reactie. Poets de schandpaal maar vast even op.

Keihard in zijn bij keukenboeren. Voor dat soort prijzen mag jij "de wereld" verwachten. Hun probleem verder

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 19-07-2022 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:07:
Heel lullig om te zeggen maar dat is tegenwoordig vaak wel de enige manier om tot een gewenst resultaat te gaan komen... De Schandpaal in dezen: Social Media Platformen....

En Ja: Ik heb serieus een broertje dood aan dat soort strategieën maar ooit dwingen de grootgrutters je er wel naar toe.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Anoniem: 39993 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:07:

Keihard in zijn bij keukenboeren. Voor dat soort prijzen mag jij "de wereld" verwachten. Hun probleem verder
Het is idd wel raar voor zo’n dure kraan.
Een 40 euro budget exemplaar van de Ikea zou het iig beter doen na een ruim jaartje.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 14:29
De foto is wat mij betreft slecht om een oordeel te vellen. Spanningscorssie kan, maar de eventuele lak slijt daar toch niet zomaar? Laat staan een vernikkelde laag.

Een RVS product ga je voor een consument niet zomaar nabehandelen, alhoewel het wel kan.
Anderzijds, het watergedeelte mag ook weer niet van binnen uit blank staal bestaan, want dat is niet voedselveilig (lijkt me).
Dus een stalen vernikkelde kraan kan. Maar een RVS blanke of vernikkelde kraan kan net zo goed.

Als je met een magneet probeert en die plakt niet, heb je zeker geen staal. Voor de rest kan je dan nog niks zeggen.
Eventueel als het echt super vaag/slap magnetisch is heb je zeer waarschijnlijk RVS te pakken, maar dat is wellicht wat lastig voor een leek te bepalen.

Zoals fopjurist zegt, rvs roest ook, en vooral van chloor en zuur (citroen en dergelijke). Alles is concentratie afhankelijk..
Gooi je er altijd de vaatdoek overheen en gebruik je altijd dreft en allesreiniger met een zuurtje, dan heb je de oorzaak wellicht te pakken.

[ Voor 15% gewijzigd door alaintje op 19-07-2022 19:57 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medione1210
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-12-2024
Delph1900 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:53:
Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb besloten om dit bij mijn rechtsbijstand verzekering neer te leggen, de eerste contacten zijn gelegd.
Ik weet niet of je een eigen risico hebt? Anders verwacht ik dat de rbv je gewoon die 69-100 euro 0gaat vergoeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delph1900
Medione1210 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 12:03:
[...]

Ik weet niet of je een eigen risico hebt? Anders verwacht ik dat de rbv je gewoon die 69-100 euro 0gaat vergoeden.
We gaan het zien, net bericht ontvangen dat dit onder de rbv valt en dat er met mij contact zal worden op genomen.
Pagina: 1