Geschikte laptop voor vader 60+ (alleen browsen en mail)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWJ1337
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-07-2022
Hoi Tweakers!!

Graag zou ik mijn vader willen verassen met een nieuwe laptop. Ik heb de zoektocht gestaakt want zag door de bomen het bos niet meer betreft processors, schijven en prijzen etc. Kortom ben ik op zoek naar een laptop die alleen voor Google Chrome en mail gebruikt zal worden rond de prijs van 300,-, veel opslagruimte en een goede grafische kaart zijn dus niet nodig. Heb eerder een topic gemaakt voor een eigen laptop en jullie hulp was top!!! Zou iemand een voorstel kunnen doen voor mijn vader? Alvast hartelijk dank voor jullie meedenken.

Belangrijk: Dat hij 'snel' is in de zin van: Als je iets aanklikt het ook meteen opstart. De huidige stofzuiger die hij gebruikt doet 5 minuten over Google Chrome, maar die stamt ook uit de prehistorie ;) 16GB RAM en 5 i7 processors hoeft ook weer niet, gewoon een normale, niet te gekke 'snelle' laptop bij wijze van spreken.

Wat ga je met je laptop doen?
Browsen in Google Chrome en Mail checken. Letterlijk alleen dat.

Wat is je budget?
300 (400 max) Of natuurlijk minder als dat bestaat.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
(Bijna) nooit. Staat stationair op een bureau.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Iets degelijks. Lenovo o.i.d. maar verder niet erg belangrijk.

Bvd!

Beste antwoord (via TWJ1337 op 18-07-2022 20:49)

• rr7r
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04:12
Aanvulling:

Je hebt ook Windows laptops van rond 250 euro omdat Microsoft juist in dit prijssegment de concurrentie met Chromebooks probeert aan te gaan. Vaak hebben deze beperkte specificaties zoals 4GB RAM, terwijl alleen Windows 10 al 4GB opeet, geen SSD maar eMMC opslag, wat veel trager is en een trage CPU. Chromebooks hebben vaak ook deze specificaties, maar Chrome OS is juist heel licht i.t.t. Windows. Daarnaast staan Chromebooks als veilig bekend omdat je geen software erop kan installeren, alleen apps uit de Google Play store of Google Chrome Apps. Ook om die reden is het onderhoudsarm. En mocht er toch wat mis zijn, kan je met een druk op de knop "Powerwashen" en staat binnen 1 minuut weer een schone Chrome OS erop.

Mocht je toch Windows willen hebben zou je een tweedehands zakelijke desktop kunnen overwegen van een tweaker op V&A die veel goede recensies heeft en meerdere van deze aanbied. Heb ik voor mijzelf onlangs gedaan, was voor 200 euro klaar voor een i5 8500, 16GB, 256GB, maar je hebt al i5 4th gen Intel van minder dan 50 euro. Moet je wel de overige randapparatuur al hebben liggen uiteraard. Laptops via V&A raad ik persoonlijk af want mijn ervaring is dat er altijd wel iets aan mankeert, en ook cosmetisch vaak matig.

[ Voor 25% gewijzigd door rr7r op 18-07-2022 20:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Telesto
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 07:32
Beetje off topic, maar heb je nagedacht over een ipad? Valt ongeveer in die prijsklasse en is qua bedieningsgemak echt top! Werkt bij mij uitstekend voor 60/70+ in de familie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWJ1337
@Telesto Dank! Mijn moeder heeft die één, maar mijn vader wil het echt bij Windows houden. Toch bedankt voor je idee/input ;)!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rr7r
Met dit budget zal je of met veel geduld een laptop van 500 met korting moeten afwachten, of je budget ophogen indien je perse Windows wilt. Zou eerder kijken naar een Chromebook, bij voorkeur in een aanbieding. Ben je vaak al voor max 200 klaar. Bijkomend voordeel: foolproof, dus geen onderhoud. Met Chrome OS Flex kan je een voorbeeld vanaf USB laten draaien op het oude apparaat, kijken of het bevalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Neem een Chromebook!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rutger0318
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09-2022
Ik zou voor dit budget voor een chromebook gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWJ1337
Dank @rr7r @HerZon @Rutger0318 voor de reacties!! Kun je Windows gebruiken op een Chromebook of is dit een heel ander besturingssysteem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rr7r
TWJ1337 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:53:
Dank @rr7r @HerZon @Rutger0318 voor de reacties!! Kun je Windows gebruiken op een Chromebook of is dit een heel ander besturingssysteem?
Nee op een Chromebook staat alleen Chrome OS en daar kan je alleen alles doen wat op Chrome ook kan, plus wat lokale ruimte, USB apparaten aansluiten (niet alles werkt) en tegenwoordig ook Android apps draaien indien de Chromebook dit ondersteunt. Maar recent heeft Google Chrome OS Flex gereleased, dit is een iets beperkte versie dan op Chrome OS op een Chromebook (geen Android apps bijv.) en kan je gratis downloaden via de Chrome browser op Windows. https://support.google.co...lex/answer/11541904?hl=en Geheel gratis uit te proberen vanaf USB, geen install gevraagd. Kan op USB wel wat trager zijn, houd daar rekening mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
[quote]TWJ1337 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:09:
Graag zou ik mijn vader willen verassen met een nieuwe laptop.
[/quote]
Beetje zonde voor beiden.
(verrassen is met dubbel r en dubbel s)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• rr7r
Aanvulling:

Je hebt ook Windows laptops van rond 250 euro omdat Microsoft juist in dit prijssegment de concurrentie met Chromebooks probeert aan te gaan. Vaak hebben deze beperkte specificaties zoals 4GB RAM, terwijl alleen Windows 10 al 4GB opeet, geen SSD maar eMMC opslag, wat veel trager is en een trage CPU. Chromebooks hebben vaak ook deze specificaties, maar Chrome OS is juist heel licht i.t.t. Windows. Daarnaast staan Chromebooks als veilig bekend omdat je geen software erop kan installeren, alleen apps uit de Google Play store of Google Chrome Apps. Ook om die reden is het onderhoudsarm. En mocht er toch wat mis zijn, kan je met een druk op de knop "Powerwashen" en staat binnen 1 minuut weer een schone Chrome OS erop.

Mocht je toch Windows willen hebben zou je een tweedehands zakelijke desktop kunnen overwegen van een tweaker op V&A die veel goede recensies heeft en meerdere van deze aanbied. Heb ik voor mijzelf onlangs gedaan, was voor 200 euro klaar voor een i5 8500, 16GB, 256GB, maar je hebt al i5 4th gen Intel van minder dan 50 euro. Moet je wel de overige randapparatuur al hebben liggen uiteraard. Laptops via V&A raad ik persoonlijk af want mijn ervaring is dat er altijd wel iets aan mankeert, en ook cosmetisch vaak matig.

[ Voor 25% gewijzigd door rr7r op 18-07-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWJ1337
Dank voor de opties en opheldering Rr7r! Stuk duidelijker en ik zal de Chromebook in overweging nemen. Klinkt als de betere optie. Nogmaals dank iedereen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rutger0318
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19-09-2022
TWJ1337 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:49:
Dank voor de opties en opheldering Rr7r! Stuk duidelijker en ik zal de Chromebook in overweging nemen. Klinkt als de betere optie. Nogmaals dank iedereen!
Graag gedaan! Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Zelf zou ik een laptop toch altijd wel in overleg met de betreffende aanschaffen in plaats van een "verrassing".:)
Als je jaren gewend bent aan een Windows laptop is de overgang naar een Chromebook natuurlijk wel een dingetje.
Ook de grootte/type van het scherm is toch wel een belangrijke factor om rekening mee te houden?
17" kijkt altijd wel een stuk comfortabeler.

Misschien staan hier ook nog wat aanschaf overwegingen:
laptop voor de komende jaren
Windows laptop voor ouders - overkill of niet?

Dat de oude laptop niet meer vooruit is te branden is natuurlijk te verklaren door het ontbreken van een nu noodzakelijke SSD voor Windows 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:45
Ik zou het budget verhogen naar ongeveer € 400. Daaronder krijg je erg weinig.

#CategoryProductPrijs
1LaptopsHP 15s-eq2219nd€ 399,-
1LaptopsHP 15s-eq2545nd€ 389,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
rr7r schreef op maandag 18 juli 2022 @ 20:08:

Sinds we in Fr wonen 6 VA notebooks en voor bijprojecten 3 netbooks, gekocht, 4 notebooks dagelijks nog in gebruikt, netbooks allemaal nog goed. Allen zagen eruit als nieuw en voor een mooie prijs. Goede VA aanbieders vermelden beschadigingen en laten ze op foto's zien dus je kan echt wel notebooks vinden die als nieuw zijn.
Alleen wel verkoper met 4+ sterren die liefst al wat langer op tweakers zit aanschrijven niet de nieuwe leden of met lagere beoordeling.
V&A aangeboden: Dell Latitude E5550 kan je je geen buil aan vallen denk ik
(ik tik dit op een VA Dell 5580 en moet zeggen dat de aansluitingen erg fijn zijn (power, netwerk USB HDMI achterzijde, usb audio etc zijkanten) en het de fijnste notebook is die ik ooit had, lekker stevig en onlangs met 40C in de schaduw hoorde ik de fan wel, normaal niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rr7r
Silent7 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:36:
[...]

Alleen wel verkoper met 4+ sterren die liefst al wat langer op tweakers zit aanschrijven niet de nieuwe leden of met lagere beoordeling.
Die criteria hanteerde ik ook toen ik slechts 4 V&A reviews had in de afgelopen 10 jaar zoals jij. Maar na een tijdje begin je het eea door te krijgen, en met de criteria die jij nu hanteert, ga je vroeg of laat geld weggooien als gevolg van miskopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
rr7r schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 15:39:
[...]

Die criteria hanteerde ik ook toen ik slechts 4 V&A reviews had in de afgelopen 10 jaar zoals jij. Maar na een tijdje begin je het eea door te krijgen, en met de criteria die jij nu hanteert, ga je vroeg of laat geld weggooien als gevolg van miskopen.
nou ja, ik koop al vele vele jaren via VA en let goed op hoe de verkopers hun adertentie stellen en vragen beantwoorden, de hardware die hier binnenkwam heb ik de volle horizontale lijn van de badkuipgrafiek gebruikt :)
Pagina: 1