Windows laptop voor ouders - overkill of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:00
Wat ga je met je laptop doen?
Mijn ouders willen weer een Windows laptop. Gaat eigenlijk puur om wat Office werk en internet (o.a. bankzaken). Geen touchscreen nodig, geen 360 graden draaien nodig. Laptop blijft thuis.

Wat is je budget?
Er is geen budget, maar ik vind een bedrag van maximaal 750 toch wel genoeg.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Mijn ouders hebben momenteel een pricewatch: Samsung R519 JA03 uit oktober 2009.. Jaja, een laptop van 11 jaar oud inmiddels. Ze vinden hem zelf nog prima, maar als mijn vrouw of ik even iets moeten doen om te helpen is dat ding natuurlijk veel te traag. Dus: tijd om te vervangen.

Nu heb ik reviews: Laptop Best Buy Guide - Juni 2021, maar de modellen die daar worden besproken als budget modellen zijn niet te koop/leverbaar.

Er is nog wel 1 eis: de laptop moet gekocht worden bij MediaMarkt of BCC.

Mijn grootste dilemma is de 'kracht' van de laptop: ik wil dus een laptop die weer 10 jaar mee zou kunnen gaan. Een laptop van 300 euro is nu het goedkoopst, maar daar heb ik toch mijn twijfels bij. 4GB is misschien voor gebruik nu voldoende, maar met de nieuwe Windows straks is het misschien weer te weinig.. Daarnaast is mijn oudste nu 4,5 jaar, dus over 5 jaar zal hij ook regelmatig bij opa/oma op de laptop willen :+

Er zijn tientallen, zoniet honderden laptops wat de keuze erg lastig maakt. Ik wil wel toekomstproof, dus liever 'iets te veel' dan 'is voor nu en komende 3 jaar voldoende'

Ik twijfel nu tussen:
pricewatch: ASUS VivoBook 14 M413IA-HM899T

en

pricewatch: HP 15s-eq2815nd

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-09 13:47

edeboeck

mie noow noooothing ...

Als je een laptop zo lang wilt laten meegaan, lijkt het me belangrijk dat je let op de mogelijkheid tot aanpassing. Ik zou zeker een extra geheugenslot en plaats voor extra/vervangbare opslag wensen.
Zelf heb ik de voorloper van de HP voor mijn papa gekocht. Ten opzichte van de Asus heeft die het voordeel van het numerieke klavier (Excel wordt weleens gebruikt... Daarnaast merk ik dat hij consequent het numerieke klavier gebruikt voor cijfers, dus vind dat noodzaak).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:56
Maak eerst de requirements helder.

En als er geen budget bepaald is, vul dan eerst gewoon de requirements in en kijk dan naar wat je krijgt voor je poen. Oude mensen willen wellicht ook gewoon leuke goed werkende meuk.

Qua eisen is schermgrootte belangrijk (hoe kom je op kleiner dan 15" kandidaat hierboven?), maar ook TN vs IPS en mat vs glanzend. Geschikt voor op bank en schoot (gewicht) is ook zoiets. En dan is er het toetsenbord wat veel ouderen fijn vinden om zo min mogelijk gepriegel op elkaar te hebben ergo geen numpad tenzij het een boekhouder of gamer is.

En waarom geen touchscreen? Wellicht dat oma het wel leuk vindt om op de bank zo wat te internetten. Maar wellicht niet als dat betekent dat het scherm precies haar lamp waar ze aan gehecht is reflecteerd.

Geheugen (min 8GB) en performance zijn in dit segment typisch details omdat alles boven het minimum typisch voldoet.

Als je de eisen weet kun je een keuze maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Rukapul schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:06:
Maak eerst de requirements helder.

En als er geen budget bepaald is, vul dan eerst gewoon de requirements in en kijk dan naar wat je krijgt voor je poen. Oude mensen willen wellicht ook gewoon leuke goed werkende meuk.

Qua eisen is schermgrootte belangrijk (hoe kom je op kleiner dan 15" kandidaat hierboven?), maar ook TN vs IPS en mat vs glanzend. Geschikt voor op bank en schoot (gewicht) is ook zoiets. En dan is er het toetsenbord wat veel ouderen fijn vinden om zo min mogelijk gepriegel op elkaar te hebben ergo geen numpad tenzij het een boekhouder of gamer is.

En waarom geen touchscreen? Wellicht dat oma het wel leuk vindt om op de bank zo wat te internetten. Maar wellicht niet als dat betekent dat het scherm precies haar lamp waar ze aan gehecht is reflecteerd.

Geheugen (min 8GB) en performance zijn in dit segment typisch details omdat alles boven het minimum typisch voldoet.

Als je de eisen weet kun je een keuze maken.
Ouders willen ergens nog gewoon de huidige laptop houden omdat die nog prima is, dat het minuten duurt om op te starten, om te printen, etc vinden ze niet erg... Nouja, eigenlijk 'ze' want mijn pa doet niks.

Laptop wordt netjes op de tafel neergezet, aangesloten op stroom en aangezet. Geen bank gebruik. Touch wil ze niet, ik heb een aantal maanden geleden al een tablet voor ze gekocht die ze kunnen gebruiken op de bank en waarop mijn pa Netflix kan kijken. Numpad gebruiken ze verder niet, je hebt gelijk dat de toetsen dan kleiner worden. Op zich niet erg (kleine moeder, dunne vingers, geen zicht problemen, net 60) maar dat kan ik er ook bij gooien.

Dan kom ik uit op
https://tweakers.net/lapt...eoSa6aQj2Ow2LEU6ekkDqev0P

En is dus HP inderdaad verdwenen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:27
President schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:17:
Ouders willen ergens nog gewoon de huidige laptop houden omdat die nog prima is, dat het minuten duurt om op te starten, om te printen, etc vinden ze niet erg... Nouja, eigenlijk 'ze' want mijn pa doet niks.
Vervang dan gewoon HDD door een (eenvoudige) SSD en zet het systeem daar naar over.
Dan zijn zij tevreden en hoef jij je niet meer te ergeren.
In feite heb je met de SSD upgrade al de ervaring van een nieuwe laptop.

Maar voor je ouders een 14 inch laptop aanschaffen terwijl ze nu een 15 inch hebben en daar aan gewend zijn??
Lijkt me geen goed idee.
17 inch is dan eventueel ook nog te overwegen als comfortabelere optie?

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 17-07-2021 09:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Het niet vervangen van de laptop heeft nog een voordeel: het niet hoeven decrapifyen van een nieuwe? :D

Image trekken, SSD er in.(als dat kan)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjkv
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-10 16:59
Waarom moet de laptop specifiek bij de MM of BCC gekocht worden? Voor iets groots als een laptop zou ik nooit naar de MM gaan. Hun service is echt door en door bagger.

Upgraden van de oude laptop zou ik niet doen. Als het iets recenters was met een 2e/3e gen i5, sure. Maar dit ding is echt op.

[ Voor 28% gewijzigd door hjkv op 17-07-2021 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:01

heuveltje

KoelkastFilosoof

The_Doman schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:36:
[...]

Vervang dan gewoon HDD door een (eenvoudige) SSD en zet het systeem daar naar over.
Ik denk dat je de beperkingen van 3gb ram en een antieke processor ook een beetje onderschat.

2e hands geen optie ?
V&A aangeboden: Asus VivoBook S15 S510U / i3-7100U / 8GB / 500GB SSD

[ Voor 38% gewijzigd door heuveltje op 17-07-2021 11:57 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
hjkv schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:50:
Waarom moet de laptop specifiek bij de MM of BCC gekocht worden? Voor iets groots als een laptop zou ik nooit naar de MM gaan. Hun service is echt door en door bagger.

Upgraden van de oude laptop zou ik niet doen. Als het iets recenters was met een 2e/3e gen i5, sure. Maar dit ding is echt op.
Omdat ze de winkel in willen lopen als het nodig is, ze willen niks van een online winkel.

Maar, ze gaan vandaag even in de MM kijken of 14 inch voldoet. Anders zou het dus

pricewatch: ASUS VivoBook 14 X415JA-EK534T

Of

Worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Oh, sorry. 3gb en een crappy cpu. Nee, doe dan maar iets nieuws. Met oog op veiligheid en gebruiksgemak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou persoonlijk voor zoals deze gaan: HP.
Met een Intel core i5, 8gb, 15 inch, 256 GB ssd en prima voor komende jaren.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
President schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:31:
[...]

Omdat ze de winkel in willen lopen als het nodig is, ze willen niks van een online winkel.

Maar, ze gaan vandaag even in de MM kijken of 14 inch voldoet. Anders zou het dus

pricewatch: ASUS VivoBook 14 X415JA-EK534T

Of

Worden
Maar juist bij de MM kan je niet de winkel in lopen als er iets mis is :+ Je moet dan al naar de servicebalie waar ze je laptop 4-10 weken in beslag nemen en dan zonder reparatie terug geven...
Als je geen garantie wilt: MM ;)
Nou schijnt het bij sommige filialen van de MM beter te zijn, maar zou een laptop nooit bij de MM kopen, doe dan de Coolblue oid...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:27
itsalex schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:08:
Ik zou persoonlijk voor zoals deze gaan: HP.
Met een Intel core i5, 8gb, 15 inch, 256 GB ssd en prima voor komende jaren.
Laptop (ouders) voor de komende jaren:
The_Doman schreef op maandag 31 mei 2021 @ 21:50:
Wat betreft de HP laptops, er zijn wel wat opmerkingen wat betreft de goede zichtbaarheid van het toetsenbord bij de laatste modellen.
Misschien ook wel iets om rekening mee te houden voor je ouders?
Youtube: Just Josh - HP Keyboard Visibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:58
Waar wonen je ouders? Wellicht kent iemand een lokale winkel met goede service. De MM zou ik ruim omheen lopen. BCC service heb ik tot nu toe goede ervaringen mee, maar nog nooit met een computer daar aangeklopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
celshof schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 15:37:
Waar wonen je ouders? Wellicht kent iemand een lokale winkel met goede service. De MM zou ik ruim omheen lopen. BCC service heb ik tot nu toe goede ervaringen mee, maar nog nooit met een computer daar aangeklopt.
Die lokale winkels zijn helaas al failliet, daar mochten ze destijds de hardware. De BCC en MediaMarkt zitten op prettige afstand, dus dat verkiezen ze boven alle online webshops. We hebben allemaal gelukkig wel positieve ervaringen met deze twee winkels. Zowel met kopen, alsmede retourneren alsmede beroep doen op garantie :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 10-10 19:57
Amd ryzen 5 5500 6Core/12Threads

€555 bij MM

https://tweakers.net/pric...s-eq2815nd/specificaties/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
The_Doman schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:36:
[...]

Maar voor je ouders een 14 inch laptop aanschaffen terwijl ze nu een 15 inch hebben en daar aan gewend zijn??
Lijkt me geen goed idee.
17 inch is dan eventueel ook nog te overwegen als comfortabelere optie?
Helemaal mee eens. We hebben thuis nog een laptop met een Pentium T4500. Duw er ook even 4GB of liever 8GB RAM in en hij werkt nog best redelijk. Ik heb toen alleen een andere laptop gekocht, omdat deze echt niet voor een ICT-opleiding kan. Maar ik heb de laptop nog een hele tijd voor mediagebruik gebruikt en dat ging uitermate soepel.

Trouwens let wel even op dat de laptop gratis Windows 10 kan draaien. Ik zou niet investeren in een nieuwe licentie.

Overigens kun je ook voor 150-200 euro een prima refurbished laptop kopen. Vaak zit er dan al een SSD + voldoende RAM in. Dan krijg je voor de fractie van de prijs een laptop die veel robuuster is, maar niet onderdoet in snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:32
ik moet altijd lachen om dit soort topics waar iemand iets voor een ander zoekt.
"ik wil dit", "ik wil dat", "ik wil zus", "ik wil zo". ;)

De grote vraag is, wat willen jouw ouders? (een fysieke winkel i.i.g.)
In ieder geval succes met de zoektocht.
Pagina: 1