Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Bianca BK
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18-08-2022
Hoi,

De situatie:
Mijn man had de aardlekschakelaar van de sauna uitgezet na zijn laatste saunagang.
Eergisteren wilde hij weer in de sauna en zette hij hem weer aan en hij sloeg er meteen weer uit.

Toen ik naar de sauna liep zag ik dat hij al aan stond, waardoor hij waarschijnlijk overbelast werd en dus meteen de aardlekschakelaar er weer uit ging.

Onze sauna heeft een aparte groep op 380V.

Na wat er gebeurd is, heb ik de sauna uitgezet en de aardlekschakelaar weer aangezet. Dit ging goed en het lampje in de sauna ging branden, maar de kachel ging niet aan.

Als we sauna aanzetten hoor je altijd een harde tok (waarschijnlijk van het omschakelen van een relais?) en dan weten we dat hij aan staat. Deze tok horen we nu niet meer.

We hebben het kastje met de aansturing open gehad om te kijken of er wat door is gebrand, maar dat ziet er allemaal goed uit. Het enige is dat er in het kastje een aantal doosjes zijn, waarbinnen iets doorgebrand kan zijn?

Het is al en wat oudere sauna van Alpha Heat met bijbehorend kastje voor de aansturing.

Heeft iemand enig idee wat hier kan zijn gebeurd?
En als je meer informatie of foto's nodig hebt, laat het weten, dan voeg ik deze toe.

Alvast bedankt.
Bianca Belle-Kuik.

Alle reacties

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Morgen code oranje qua temperatuur morgen?

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Op zich is de aardlek niet bedoeld als 'schakelaar', door veelvuldig gebruik kan het zijn dat deze defect is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Bianca BK
@DukeBox, dat begrijp ik. Ik wist ook niet dat hij dat had gedaan.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bianca BK schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:15:
Hoi,

De situatie:
Mijn man had de aardlekschakelaar van de sauna uitgezet na zijn laatste saunagang.
Eergisteren wilde hij weer in de sauna en zette hij hem weer aan en hij sloeg er meteen weer uit.

Toen ik naar de sauna liep zag ik dat hij al aan stond, waardoor hij waarschijnlijk overbelast werd en dus meteen de aardlekschakelaar er weer uit ging.
Een aardlekschakelaar schakelt niet uit door overbelasting, maar als er (zoals de naam al aangeeft) elektriciteit 'lekt' naar de aarde. Met andere woorden, als er niet zoveel stroom terugkomt van de sauna als dat er heen gaat.

Ik vermoed dat er iets mis is met je verwarmingselementen. Dat zie je bij ovens ook regelmatig, dat de aardlek uitschakelt door kapotte verwarmingselementen.

Edit: hier een vergelijkbaar probleem, dat opgelost werd door de elementen te vervangen: Aardlek en saunakachel

[ Voor 7% gewijzigd door Gizz op 18-07-2022 14:26 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

SambalBij

We're all MAD here

Zitten er achter die aardlek toevallig nog aparte zekeringen/automaten? Dat de groep met de verlichting nu wel aan is, maar de groep van de verwarming nog uit staat?

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Bianca BK
@Gizz Thanks, dit klinkt inderdaad logisch... Dat zou betekenen dat de kachel in de tussentijd kapot zou zijn gegaan. Is er een manier om dit te meten of te controleren?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Heb je anders een foto/model van de betreffende aardlekautomaat en/of zekering ? Even om uit te sluiten dat we het allemaal over het zelfde hebben.

• Bianca BK
@SambalBij Niet dat we daar achter zijn gekomen. Tenminste niet in het aansturingspaneel en ook niet bij de kachel. We dachten zelf aan een soort ingebouwde beveiliging.

• Bianca BK
We twijfelen eraan of er iets mis is gegaan in het aansturingspaneel of in de kachel zelf.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Bianca BK schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:27:
@Gizz Thanks, dit klinkt inderdaad logisch... Dat zou betekenen dat de kachel in de tussentijd kapot zou zijn gegaan. Is er een manier om dit te meten of te controleren?
Je kunt met een multimeter de weerstand van een element meten. Dit doe je zonder spanning ingeschakeld bij je sauna.

Google even op 'multimeter verwarmingselement controleren' en je vind tal van handleidingen.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Bianca BK
Thnx @Gizz, ik ga er mee aan de gang.

• Bianca BK
En het is waarschijnlijk niet de aardlekschakelaar, maar de schakelaar(stop) van de groep, waar alleen de sauna op zit.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Bianca BK schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:38:
En het is waarschijnlijk niet de aardlekschakelaar, maar de schakelaar(stop) van de groep
De automaat dus ? Ook die is niet gemaakt om als 'schakelaar' te dienen ;)
Zeker bij hogere vermogens (zoals een sauna wanneer die ingeschakeld staat) heb je last van vonken welke de werking van de schakelaar beïnvloeden. Na iedere keer gebruik kan de weerstand toenemen door slechter contact en daardoor meer warmte met vervolgens het uitslaan van de automaat tot gevolg.

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 18-07-2022 15:25 ]

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-10 21:23
Ik ben geneigd om te adviseren een elektricien erbij te roepen. Dan kan hij wellicht meteen herstellen wat er kapot is gegaan.

• Chris1207
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 30-08-2022
Elementen van een sauna kachel lekken meestal (om niet altijd te zeggen) van de verwarmingsgeleider naar de buitenmantel. Daar tussen zit een isolator die bij warmte een beetje gaat geleiden. Daarmee lekt dat element naar aarde.
En slaat de aardlekschakelaar af.
In de tijden dat ik mijn sauna installeerde nog geen probleem gehad. Aardlek niet verplicht toen.

Maar bij de volgende herinstallatie na verhuizing , tien jaar terug , bleek de aardlekschakelaar af te schakelen door de lekstromen.
Door relatie met Finland was het mij bekend dat daar GEEN aardlekschakelaar wordt geadviseerd door diverse fabrikanten. Vanwege de lekstromen. Geen officiële installatietekening gezien waar de aardlekschakelaar is opgenomen in het sauna circuit. NU nog steeds niet.

Hier in Nederland kom ik bij lezen van diverse aanbevelingen etc. tot de conclusie dat als het niet in de hand te houden is geen aardlekschakelaar nodig is voor dat apparaat.
Ook wel alles via een stopcontact en of verlichting moet op een aardlekschakelaar.
Pagina: 1