Thermostaat inwendig is dus goed, probleem veranderd niet bij geïsoleerde opstelling;
2. De drie elementen losgehaald en weestand gemeten, voorste en middelste element zitten beide op 18,6 en het achterste element op 18,2. Volgens fabrikant opgave moet de weerstand 20,7 zijn.
Vind ik persoonlijk niet zo spannend, helaas dat je geen megger hebt;
3. Het achterste element ontkoppeld gelaten en dan blijft de aardlek erin, wat ik ook doe met de thermostaat. Deze is dus een beetje brakker dan de rest blijkbaar.
Heb je het gehele element losgegooid of eenzijdig?
Ik heb nl. het vermoeden dat als je het element andersom aansluit de altijd meteen uit zal schakelen...
De thermostaat ontkoppeld het middelste en achterste element als de temperatuur is bereikt. Op het voorste element blijft altijd stroom staan, ongeacht de thermostaat. Nu het zo aangesloten dat de achterste element altijd aan blijft en de voorste en middelste door de thermostaat worden bediend.
Je hebt helaas thermostaten die 2 polig schakelen en dan schakelen ze weleens 2 fase bij een in ster staand kachel. 1 fase zorgt er dus voor dat er altijd spanning op de elementen staat.
Geniet natuurlijk niet mijn voorkeur en zou het zelf nooit zo ontwerpen. Vooral voor de 'niet handige' doe het zelver. Wordt niet warm dus staat geen spanning op!

Wel spanning geen stroom...

Als de aan/uitschakelaar (een timer) aan is, kan ik nu de aardlek aan zetten en blijft de kachel het goed doen, omdat het slechte element nooit door de thermostaat ontkoppeld wordt. Alleen als ik de kachel uit zet met de timer schakelaar, vliegt wel weer de aardlek eruit.
Wanneer de thermostaat uit staat staat op alle elementen zowel aan de voedende zijde als aan de andere zijde 230V.
Wanneer de thermostaat aan staat staat er aan de voedende zijde 230V en in het sterpunt ~0V t.o.v. aarde(ff kort door de bocht). Ik verwacht dat het losgekoppeld element of
1 van de andere een aardfout maakt dicht bij het sterpunt... Door de continue voeding weg te nemen komt de spanning bij de aardfout niet hoog genoeg om de aardlek te doen uitschakelen.
Alle bedrading is in goede staat, geen schavielen langs scherpe randen of iets dergelijks.
Beter gecontroleerd en goed bevonden dan je wezenloos zoeken... en je ligt er toch 'vaak onhandig' onder

Ik denk dat ik het zo maar even laat, kan het element vervangen maar dat is weer 120 euro. Volgens mij is het toch niet onveiliger zo of wel?
Daar ik niet met zekerheid durf aan te geven (zelf vast te stellen) waar de fout zit durf ik dit niet zomaar te zeggen... feit blijft dat de aardlek je wel beschermt maar voor €120,= neem ik met mijn gezondheid geen risico's. Wat als de aardlekschakelaar niet goed is. En je gebruikt een apparaat zoals het niet ontworpen is.
Aardlek springt niet zomaar uit. En daar ben ik alles behalve blij om. Vergeet niet dat je er ook af en toe opgietmiddel op gooi.
Moet nu alleen als ik de sauna wil gebruiken, eerste de timer schakelaar op de kachel aan zetten, dan naar de meterkast om de aardlek aan te zetten. Dan blijft ie aan totdat de timer afloopt (max 3 uur).
Deze opmerking snap ik niet... gaat de aardlek nog steeds uit wanneer er 1 element geheel hebt losgegooid? Probeer dan het element wat
niet door de thermostaat geschakeld wordt los te gooien...
@
Tens In ideale situaties wel maar deze kachel was volgen TS al 30 jr. oud... en in kachels met separate besturing had je waarschijnlijk gelijk gehad.
In dezen verlaat de 'stuurspanning' (voor het gemak, klopt niet natuurlijk) de behuizing niet naar een apart hangende thermostaat dus waarom naar een veilige spanning terugtransformeren. En geen lage spanning nodig voor bijv een display.