Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11:01
Omvormer: Hosola Bright 3680-TL
2 stringen met elk 11 panelen van 200Wp.

1 string is op 15 juli 2022 10:00 ineens weggevallen. De spanningsval is van 372V naar 16 Volt (DC). Omvormer registreert de spanning in fases van 5 minuten. Ik zie dat de spanningsval niet ineens was maar in stappen was: 372-272-36-20-16V.

De andere string werkt wel.

Ik heb de stringen omgedraaid op de omvormer en zie dat de MPPT trackers het gewoon doen.

Ik denk dus aan een defect in de string zelf. Ik neem aan dat het defect niet in een paneel zit omdat ze in serie staan en een defect paneel weliswaar niets toevoegt, maar wel spanning in de string behoudt. Is deze veronderstelling juist?

Beste antwoord (via joepie de p op 25-07-2022 00:43)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met dit gedrag zit het inderdaad niet in de cellen, want dan hadden de bypassdiodes wat gedaan (dan zie je wel een lagere spanning).
Dit klinkt als een rotte connector (meestal vocht/condens).

Soms kan je het al zien met visuele inspectie, doorgaans bij de koppeling van de panelen naar de verlengkabel richting omvormer.
Zo niet: Probeer het probleem in te klemmen (binary search).
Dus eerst na 5 panelen, dan 3 erbij of eraf, dan 1.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Vanaf 18m30 legt bij uit hoe die panelen in serie staan en wat als er 1 cel uitvalt.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met dit gedrag zit het inderdaad niet in de cellen, want dan hadden de bypassdiodes wat gedaan (dan zie je wel een lagere spanning).
Dit klinkt als een rotte connector (meestal vocht/condens).

Soms kan je het al zien met visuele inspectie, doorgaans bij de koppeling van de panelen naar de verlengkabel richting omvormer.
Zo niet: Probeer het probleem in te klemmen (binary search).
Dus eerst na 5 panelen, dan 3 erbij of eraf, dan 1.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Merci. Ik ga de connectoren nalopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepie de p
Vanavond de connectoren nagelopen. Het was inderdaad een probleem op een stekkerverbinding (stekker origineel van het paneel en de andere afkomstig van ik-weet-niet-waar). De verbinding was doormidden gesmolten en de kabels lagen los van elkaar, met aan elk eind een half deel van de stekkercombi.

Wat de oorzaak is heb ik niet kunnen vinden. De stekkers zaten goed vast op de kabels (wartels goed aangedraaid, waterkerende rubbers zaten goed). Ik heb de stekkers overlangs doorgezaagd en zover ik kan zien was er genoeg raakvlak tussen draad en hulsjes.

Ik zou vooralsnog de schuld willen geven aan het stekkertje van ik-weet-niet-waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:18
Dit gebeurd wel vaker. Als er natuurlijk een klein verschil zit in diameter is het contact met de pen al niet meer goed. Wat snel kan gebeuren met connectoren van verschillende afkomsten.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1