Toon posts:

Bevestiging zonnepanelen 16 graden hellend dak bitumen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jvandewaterlaat
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-02 11:51
Hallo,
Wij hebben een hellend bitumen dak van ca 16 graden . Nu willen wij hierop zonnepanelen (laten) installeren. Een dwarsdoorsnede van het dak van buiten naar binnen: een 1-3 lagen bitumen (recent vernieuwd), halmplanken (soort stroplaten van ca. 6 cm dik) en hieronder de dakbalken van ca 5 cm breed en 18 cm hoog om de 60 cm gelegd. Het plafond is dicht gemaakt, maar ik heb ca 3 m (van de 11.30) van de overstek van 30 cm aan de buitenkant open gemaakt om de balken te lokaliseren en de afstanden vergeleken met de bouwtekening. Zie onderstaande foto.

Ik overweeg om de panelen te bevestigen d.m.v.:
1. dakankers, zie plaatje. Deze worden vastgeschroefd (schroeven van ca. 10 cm) in de dakbalken en vervolgens wordt er een rozet van bitumen omheen gebrand.
+ beproefd systeem
- duurder en de panelen komen wat hoger te liggen
- slechts 2 schroeven per anker in dakbalk?

2. Of door nieuwe balkjes op het de bestaande balken te laten schroeven (dus op bitumen met schroeven door bitumen, stroplaat in de dakbalken, dus schroeven van ca 15 cm) en deze te overlagen met bitumen. Hierop kunnen de rails worden gemonteerd. Schroefgaten worden gekit met epdm-kit.
+ goedkoper
+ steviger zit (met meer schroeven in de dakbalken)?
+ minder risico op lekken
+ gemakkelijker zelf rails tbv de panelen op te monteren

Bijgaand nog een foto van ons dak.

Hoe zouden jullie deze klus (laten) klaren? En waarom? Dank voor meedenken!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:27
Ik zou stok schroeven nemen. Heb ik vorig jaar ook bij mijn schoonouders gebruikt. Zit er ook direct wat meer ruimte tussen paneel en dak :).

Voor je ze erin draait even voorboren en de stok schroef zelf even insmeren met vasaline. Dan draai je ze er zo erin.

Voorbeeld van clickfit: https://www.solar-nu-webs...0mm-rvs-100-3101-470.html

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:26
Esdec Clickfit EVO heeft sinds kort ook stokschroeven; https://www.estg.eu/nl-nl...vo-stokschroef-m12x250mm/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jvandewaterlaat
Dank voor jullie reacties. De stokschroef optie heb ik wel overwogen, maar spreekt mij toch wat minder aan. Voor mijn gevoel toch een groter risico op lekkage in het hoofd dak t.o.v. de balkjes brand optie. Of heb ik het mis?

• jvandewaterlaat
Niemand?

• FD2
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 27-02 17:22
Als je bang bent voor lekkage ( een terechte vrees denk ik ) dan kan je de kans op lekkage belangrijk verminderen door boven de bevestigingspunten een watergeleider op het dak te bevestigen, met kit.

Deze bedoel ik: https://www.hornbach.nl/p...m-grijs-10-stuks/4172922/

Water dat dan over het bitumen naar beneden vloeit bereikt dan niet eens jouw bevestigingspunt.
De bevestigingspunten zelf liggen onder de panelen, dus water van bovenaf is er ook niet.

SolarEdge 7980Wp (2280 Oost, 3420 Zuid, 2280 West)    en    Daikin multisplit 2MXM50M met FTXA50A & FTXM25M

• sidhu
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-03 12:38
@jvandewaterlaat I am curious to know what did you do at the end:)

I myself is with a lot of questions in similar situation :)
Solar installation Pitched bitumen roof - Suggestions

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:16

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Ik heb montage profielen gebruikt.
Het ClickFit Evo landscape montageprofiel is voorzien van een EPDM rubber.

Theo

• sidhu
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 21-03 12:38
xah5kiDe schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:35:
Ik heb montage profielen gebruikt.
Het ClickFit Evo landscape montageprofiel is voorzien van een EPDM rubber.
Oh this is a new one :) did you find it safe ? So you just screwed the roof I guess. Did you put some sealer on the screws as well?

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:40
Ik heb dezelfde situatie en sinds mei zitten de zonnepanelen zo vast. Geen lekkage gehad van deze ankers stokeindes staat in de offerte.

[Voor 3% gewijzigd door mathelicious op 18-01-2023 09:19]

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-03 07:10
Welke ankers heb jij gebruikt?

PV: 27x @ 7425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:16

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

sidhu schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 07:56:
[...]

Oh this is a new one :) did you find it safe ? So you just screwed the roof I guess. Did you put some sealer on the screws as well?
Dit is al oud hoor. Montage met schroeven waar een EPDM ringetje onder zit. Zie gebruiksaanwijzing

Theo

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
mathelicious schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 08:09:
Ik heb dezelfde situatie en sinds mei zitten de zonnepanelen zo vast. Geen lekkage gehad van deze ankers stokeindes staat in de offerte.

[Afbeelding]
Welk systeem is dit? Lijkt als ze zelf iets hebben laten maken....

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:40
bbbrumbrum schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 09:48:
[...]

Welk systeem is dit? Lijkt als ze zelf iets hebben laten maken....
Kan ik je helaas niet vertellen, maar bijv vdvalk heeft wel iets vergelijkbaarslink
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee