Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-11 17:15
Voor onze bijkeuken, die buiten ons balansventilatiesysteem valt, ben ik op zoek naar een eenvoudiger ventilatie-oplossing.

Er is nu een doorvoer van 125 mm door de muur. Hier kan ik natuurlijk een afsluitbaar roostertje voorzetten, maar in afgeloten toestand is de isolatiewaarde van dit soort roosters vrijwel nul. Het enige wat in dat geval de (koude) buitenlucht tegenhoudt is een plastic of metalen plaatje.

Bestaat er een systeem om dit beter te regelen, bijvoorbeeld door middel van kleppen die ze ook voor afzuikappen gebruiken (zie: https://www.naber.de/nl-thermobox-125-s13040/ )? Ik kon online niets vinden...

Alle reacties

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt een standaard klep beplakken met een laagje armaflex of ander schuimspul, de eerste millimeters doen het meest en het is maar 0,01 m².
Zelfs bij de 6W/m²K van aluminiumfolie is dat erg weinig warmteverlies.

Ervan uitgaande dat de rubbers van de klep goed afsluiten.

Maar met iets meer budget kan je er ook een decentrale wtw doorheen steken, S&P HeatSava en Mitsubishi Lossnay 50 hebben aan 1 gat van 125 genoeg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• B-lex
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:29
Google eens op brandkleppen. Wellicht kun je daar zelf iets mee knutselen. Die zijn deels al geïsoleerd (voornamelijk met brandvertragend materiaal).

• Terpen Tijn
Dank @Proton_ en @B-lex. Ik kan de ruimte eventueel later nog op een tweede WTW aansluiten, dus een aparte unit nu lijkt me niet zo handig. Maar ik ga eens kijken of ik wat kan beplakken met isolatiemateriaal, of zo'n brandklep-systeem zou kunnen gebruiken. Originele ideeen!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:38

martijn v o

Certified by Enphase.

Je hebt behalve koude lucht ook een koudebrug, dus als hij dicht staat trekt de kou nog door het kanaal.
Hoe groot is de bijkeuken? hoe wordt deze verwarmd en heb je alleen een rooster voor toevoer of ook nog afblaas?
Er zijn namelijk hele kleine WTW units, daarmee kun je 70% warmte terugwinnen.
50 m3/h bij -10 is toch 517 Watt
50 m3/h bij 10 is toch 183 Watt
Bij gemiddelde temperatuur van 10 graden voor de helft van het jaar is het dan toch 800 kWh.
Als je daar 70% van terug wint scheelt dat 554 kWh.
Doe je dat met gas is dat (1,5 euro/m3) 90 euro per jaar
Doe je dat met een warmtepomp en vloerverwarming (COP4 en 40/cent per kWh) dan kost dat 50 euro per jaar.

WTW unit kost 459 euro met een regelaar, wat kanaalwerk en extra dakdoorvoer/gat in de wand en isoleren?
Slimme stekker erop en je kunt hem op tijden programmeren.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

• Terpen Tijn
martijn v o schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:30:
Je hebt behalve koude lucht ook een koudebrug, dus als hij dicht staat trekt de kou nog door het kanaal.
Hoe groot is de bijkeuken? hoe wordt deze verwarmd en heb je alleen een rooster voor toevoer of ook nog afblaas?
Er zijn namelijk hele kleine WTW units, daarmee kun je 70% warmte terugwinnen.
50 m3/h bij -10 is toch 517 Watt
50 m3/h bij 10 is toch 183 Watt
Bij gemiddelde temperatuur van 10 graden voor de helft van het jaar is het dan toch 800 kWh.
Als je daar 70% van terug wint scheelt dat 554 kWh.
Doe je dat met gas is dat (1,5 euro/m3) 90 euro per jaar
Doe je dat met een warmtepomp en vloerverwarming (COP4 en 40/cent per kWh) dan kost dat 50 euro per jaar.

WTW unit kost 459 euro met een regelaar, wat kanaalwerk en extra dakdoorvoer/gat in de wand en isoleren?
Slimme stekker erop en je kunt hem op tijden programmeren.
Ja, het gaat mij vooral om die koudebrug.

De bijkeuken is 2x3m, met vloerverwarming. Er is maar 1 ventilatieopening, er is dus geen onderscheid in toe- en afvoer.

Maar zoals ik zei wil ik geen WTW installeren hier, omdat we de ruimte later wellicht nog op een tweede WTW systeem in huis aansluiten. De huidige ventilatie-opening hier is dus enigszins tijdelijk, maar ik wil hem wel zo goed mogelijk laten isoleren in de tussentijd (kan nog enkele jaren duren).
Pagina: 1