Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arhuis
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-04 22:19
Mijn vraag:
Ik ben een verbouwing aan het plannen van onze benedenverdieping. Overal hoor en lees ik dat ik er direct vloerverwarming bij moet nemen. Maar heeft dat wel zoveel zin in mijn geval?

Mijn situatie:
We werken beide en zijn bijna alleen 's avonds en in het weekend thuis.
Daar staat de vloerverwarming dan de hele dag en nacht voor te draaien.
Een cv met radiator gaat een half uur voor de tijd aan, en een uur voor bedtijd weer uit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Er zijn alleen algemene opmerkingen te vinden (Consumentenbond: 10-15% besparing maar niet voor welke situatie) en Milieu centraal stuurt alleen naar de warmtepomp.

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-05 17:56
Een gasketel is niet de toekomst.

Isoleren en een warmte batterij is de toekomst. Vloerverwarming en massa. Continu dezelfde temperatuur.

Gezien de relatief lage investering zeker doen!

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zeg doen, ook al ga je het niet eens gebruiken heeft het meerwaarde en later vast voordeel, al ligt het er ook een beetje aan wat je op de vloer legt.

Met een warmtepomp een must dus misschien voor later of nieuwe eigenaar.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-05 12:58
Waarom zou je de vloerverwarming continu aan moeten laten staan?
Vanaf het moment dat je naar bed gaat tot het moment dat je thuis komt zal iets van 18 uur zitten.
Dan kan ook een vloerverwarming echt wel een tandje lager.
Het opwarmen en afkoelen duurt alleen wat langer dan wat je nu gewend bent.

[ Voor 37% gewijzigd door wappiewappie op 15-07-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vloerverwarming bespaard niets het kost alleen maar energie zeker icm een cv ketel maar zoals @Gieliovd520 zegt plof ketels zijn de toekomst niet, ik zou richting een wp werken en dat werkt toch wel erg fijn met vloerverwarming. veel afgifte voor weinig, het oog wil ook wat en door de lagere TA dan juist wel gunstig, want dan heb je een betere cop.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 15-07-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-05 17:34
Je hebt 2 dingen nodig om straks van het gas af te kunnen (wat gezien de stijgende prijzen steeds aantrekkelijker wordt).
1) Goede isolatie. Ik hoop dat je die met je verbouwing meeneemt.
2) Lage temperatuur verwarming. Dat kan met speciale radiatoren, maar vloerverwarming is veruit de beste optie. Zeker als je ook wilt koelen in de zomer.

Als je toch gaat renoveren zou ik het zeker meenemen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
RocketKoen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:25:
Je hebt 2 dingen nodig om straks van het gas af te kunnen (wat gezien de stijgende prijzen steeds aantrekkelijker wordt).
1) Goede isolatie. Ik hoop dat je die met je verbouwing meeneemt.
2) Lage temperatuur verwarming. Dat kan met speciale radiatoren, maar vloerverwarming is veruit de beste optie. Zeker als je ook wilt koelen in de zomer.

Als je toch gaat renoveren zou ik het zeker meenemen.
Je hebt geen goede isolatie nodig, je hebt voldoende afgifte nodig.
Sterker nog, hoe hoger het verbruik, hoe meer je bespaard met een WP tov gas.
Maar uiteindelijk wil je natuurlijk ook absoluut besparen, dus isoleren zeker altijd doen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
Er is geen goeie reden om geen nachtverlaging toe te passen met vloerverwarming.
Een slimme thermostaat (als in goed gedesigned, niets te maken met internetverbinding oid) zoals Remeha iSense kan perfect zelf inschatten hoeveel vroeger hij moet opwarmen om op de gewenste tijd op gewenste temperatuur te komen, en past zich zo vanzelf aan naar de seizoenen.
's Ochtends een half uurtje warmen en 's avonds een uurtje voor je thuiskomt starten (en ook een uur voor je naar bed gaat verwarming uit) en je merkt niets van vertraging vloerverwarming.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:59
wappiewappie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:22:
Waarom zou je de vloerverwarming continu aan moeten laten staan?
Vanaf het moment dat je naar bed gaat tot het moment dat je thuis komt zal iets van 18 uur zitten.
Dan kan ook een vloerverwarming echt wel een tandje lager.
Het opwarmen en afkoelen duurt alleen wat langer dan wat je nu gewend bent.
Een vloerverwarming moet je niet verlagen zoals je normaal gewend bent zonder vloerverwarming. ( dus in de nacht op 17/18 graden )

Als je dat doet dan kost het juist alleen maar meer energie als hij moet aanslaan.

Het beste kan je de thermostaat op 1 constante temperatuur zetten met minimale verhoging/verlaging voor in de nacht en dag als je niet thuis bent .

Met een slimme thermostaat kan je het zo inregelen dat je het praktisch niet merkt

[ Voor 5% gewijzigd door corporalnl op 18-07-2022 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:54
corporalnl schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:54:
[...]

Het beste kan je de thermostaat op 1 constante temperatuur zetten met minimale verhoging/verlaging voor in de nacht en dag als je niet thuis bent .
Dit is dus net de vraag die TS heeft. En ik ook, want ik zit in dezelfde situatie. Is het wel rendabel om die vloerverwarming continu aan te hebben staan als je veel van huis bent? Kan je in zo'n geval niet beter bij (LT- ) radiatoren blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:59

CaDje

Framedrops for life

Ray_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:43:
[...]

Dit is dus net de vraag die TS heeft. En ik ook, want ik zit in dezelfde situatie. Is het wel rendabel om die vloerverwarming continu aan te hebben staan als je veel van huis bent? Kan je in zo'n geval niet beter bij (LT- ) radiatoren blijven?
Als je kijkt naar LT verwarming (warmtepomp of warmtenet), dan moet je denk ik altijd de verwarming aan hebben staan, want ook met LT radiatoren krijg je niet zo maar even je woning warm zoals je dat met een CV ketel doet. Uiteindelijk is de warmte vraag hetzelfde denk ik zo. Volgens mij is vloerverwarming dan altijd nog efficiënter omdat je een groter oppervlakte hebt. Tevens schijnt de luchtkwaliteit wat beter te zijn met vloerverwarming tov LT radiatoren met convectie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je kunt ook droogbouw-vloerverwarming installeren, dat werkt ook vrij snel.

@naftebakje met een warmtepomp wordt dat een complex sommetje; warmhouden kan mogelijk op 35 graden en in twee uur opstoken van 15-20°C heeft misschien 45 graden nodig. De COP is dan ongeveer 38% slechter, dus je moet eerst 38% minder warmteverlies hebben met de nachtverlaging om quitte te spelen.
Met vloerverwarming kan je de twee uur (en 45 graden) sowieso vergeten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:17
@Proton_ Idd complex, maar je moet ook inrekenen dat het 's nachts kouder is dus je COP ook minder is als je 's nachts nutteloos verwarmt (nadelig voor geen nachtverlaging). En reken ook in dat na nachtverlaging de retour van je vloerverwarming kouder is dus ook weer hogere COP geeft (voordeel nachtverlaging), en gaat een warmtepomp op retour van 18° uit de vloer écht naar 45° stoken (dat doet een gasketel zelfs niet, die limiteert dT op 20°, dacht dat warmtepomp richting dT van 5° zit).
@corporalnl Kan je eens een rekenvoorbeeld tonen dat met nachtverlaging meer energiebehoefte is? Dan toon ik je waar je fout zit, thermisch is nachtverlaging altijd voordelig. (COP warmtepomp kan wel afwijking in electrisch verbruik geven).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:59
naftebakje schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:47:
@Proton_ Idd complex, maar je moet ook inrekenen dat het 's nachts kouder is dus je COP ook minder is als je 's nachts nutteloos verwarmt (nadelig voor geen nachtverlaging). En reken ook in dat na nachtverlaging de retour van je vloerverwarming kouder is dus ook weer hogere COP geeft (voordeel nachtverlaging), en gaat een warmtepomp op retour van 18° uit de vloer écht naar 45° stoken (dat doet een gasketel zelfs niet, die limiteert dT op 20°, dacht dat warmtepomp richting dT van 5° zit).
@corporalnl Kan je eens een rekenvoorbeeld tonen dat met nachtverlaging meer energiebehoefte is? Dan toon ik je waar je fout zit, thermisch is nachtverlaging altijd voordelig. (COP warmtepomp kan wel afwijking in electrisch verbruik geven).
Heb geen simpel sommetje kant en klaar liggen. Maar heb het weken getest en ik verbruikte veel meer gas toen ik snachts de thermostaat op 18/19 graden zette dan dat ik een constante temperatuur instelde.

De CV ketel moest veel harder pompen/gas verbruiken dan dat ik een constante temperatuur ( met minimale verschillen ) ik heb het ook gemerkt in mijn verbruik ( dag verbruik was veel hoger )

1 graden verschil max was hierdoor de beste optie in mijn situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08-05 12:58
corporalnl schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:22:
[...]

Heb geen simpel sommetje kant en klaar liggen. Maar heb het weken getest en ik verbruikte veel meer gas toen ik snachts de thermostaat op 18/19 graden zette dan dat ik een constante temperatuur instelde.

De CV ketel moest veel harder pompen/gas verbruiken dan dat ik een constante temperatuur ( met minimale verschillen ) ik heb het ook gemerkt in mijn verbruik ( dag verbruik was veel hoger )

1 graden verschil max was hierdoor de beste optie in mijn situatie.
Dat zegt niet zoveel. Je hebt het uitgetest in een niet gecontroleerde omgeving. Als ik naar mijn eigen verbruik in december kijk, zie ik ook dat het van dag tot dag behoorlijk kan fluctueren.

Het klinkt in ieder geval niet echt logisch. Het temperatuurverschil met de omgeving wordt kleiner. Het warmteverlies moet dan ook kleiner worden.
Het kan zijn dat jouw cv ketel behoorlijk inefficiënt wordt tijdens het opwarmen, maar dat is eenvoudig op te lossen door de cv ketel fatsoenlijk af te regelen (lees: niet vol gas laten geven, maar meer tijd geven om de vloer op te warmen).

Vergeet niet dat het huis van @Arhuis pas aan het eind van de middag op temperatuur moet zijn.
Dus tijd genoeg om langzaam op te warmen.

[ Voor 5% gewijzigd door wappiewappie op 18-07-2022 20:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Arhuis schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:03:
Mijn vraag:
Ik ben een verbouwing aan het plannen van onze benedenverdieping. Overal hoor en lees ik dat ik er direct vloerverwarming bij moet nemen. Maar heeft dat wel zoveel zin in mijn geval?

Mijn situatie:
We werken beide en zijn bijna alleen 's avonds en in het weekend thuis.
Daar staat de vloerverwarming dan de hele dag en nacht voor te draaien.
Een cv met radiator gaat een half uur voor de tijd aan, en een uur voor bedtijd weer uit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Er zijn alleen algemene opmerkingen te vinden (Consumentenbond: 10-15% besparing maar niet voor welke situatie) en Milieu centraal stuurt alleen naar de warmtepomp.
heb je ook overwogen een airco te nemen voor te verwarmen? Geen vloerverwarming nodig :+ En snel is het op temperatuur :Y En in deze tijd dat de temperaturen alleen maar hoger worden, is koelen ook fijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rocketman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:22
Hier heb ik er voor gekozen om eerst de boel te isoleren met kunststof kozijnen met triple glas en super isolerende deuren. Daarna de betonnen vloer extra geïsoleerd.In de huiskamer heb ik een convectorput met nieuwe twin convector, verder een 220 cm Jaga met DBH. De boel is supersnel opgewarmd met 45 gr. cv temp. en het gasverbruik is nu ongeveer 720 m3 per jaar en dat voor twee onder kap huis uit 1989.
Ik had geen zin om mijn mooie parketvloer te slopen voor een vloerverwarming, die ik nogal traag vind reageren en daardoor soms overbodig veel energie verbruikt.
Voorbeeld: het is winter en de vloerverwarming heeft uiteindelijk de woonruimte opgewarmd naar 20 gr. De zon begint opeens te schijnen en daardoor blijft het langdurig veel te warm omdat de vloerverwarming uren nodig heeft om af te koelen. Convectoren kunnen veel sneller reageren en dat komt onder meer door de geringe waterinhoud. Die is maar 10% van een gewone radiator en de inhoud van een vloerverwarmingssysteem kan zomaar 2 of 3 m3 bedragen. Een veelvoud van een systeem met convectoren.
Hier een rapport waarin ook vloerverwarming met convectorverwarning wordt vergeleken: https://www.jaga.nl/media...tieconcepten-beng_web.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Rocketman op 19-07-2022 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arhuis
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-04 22:19
Allen bedankt voor het meedenken en de goede aanbevelingen.
De vloerverwarming gaat er komen met het oog op gasvrij en toekomstbestendig wonen. Maar ik ga me ook zeker nog verdiepen in de convectorverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Arhuis schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:05:
Allen bedankt voor het meedenken en de goede aanbevelingen.
De vloerverwarming gaat er komen met het oog op gasvrij en toekomstbestendig wonen. Maar ik ga me ook zeker nog verdiepen in de convectorverwarming.
Als je maar soms thuis bent kan je ook een lucht-lucht warmtepomp nemen en die aanzetten net zoals je je CV gebruikte, stuk goedkoper dan overal vloerverwarming met een lucht-water warmtepomp.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 24-07-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:54
Hier airco voor verwarmen. Wanneer je dat wenst kan je het hele dagen laten draaien voor verwarming, maar je kan het ook perfect gebruiken voor "ad hoc" verwarming. Dat is wat wij bijna altijd doen. Erg zuinig in verbruik.

Voorwaarde daarvoor is wel dat je kan omgaan met een luchtstroom om te verwarmen. Niet iedereen houdt daarvan.

Wij gebruiken nu airco met een warmtepompboiler voor warmwater, en zijn daar erg blij mee. En ook airco is een warmtepomp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 17:29

psy

Ik blijf die discussie over nachtverlaging maar bizar vinden. Je wil dat een warmtepomp zo efficiënt mogelijk werkt. Dus pas je een WAR toe; zo laag mogelijke watertemperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur. In mijn geval betekent dat dat de warmtepomp voor het grootste deel tussen de 25 en 30 graden watertemperatuur zit, en alleen bij de heel koude periodes boven de 30 komt.

Denk je nu werkelijk dat nachtverlaging dan nog mogelijk is? Vergeet het maar. Het duurt gewoon veel te lang.

Vergeet deze discussie hij is zinloos.
Stel een goede WAR in en stook 24/7. En geniet van een hoog comfort en laag verbruik.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:29
psy schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:47:
Ik blijf die discussie over nachtverlaging maar bizar vinden. Je wil dat een warmtepomp zo efficiënt mogelijk werkt. Dus pas je een WAR toe; zo laag mogelijke watertemperatuur afhankelijk van de buitentemperatuur. In mijn geval betekent dat dat de warmtepomp voor het grootste deel tussen de 25 en 30 graden watertemperatuur zit, en alleen bij de heel koude periodes boven de 30 komt.

Denk je nu werkelijk dat nachtverlaging dan nog mogelijk is? Vergeet het maar. Het duurt gewoon veel te lang.

Vergeet deze discussie hij is zinloos.
Stel een goede WAR in en stook 24/7. En geniet van een hoog comfort en laag verbruik.
Je kunt wel overwegen om je warmtepomp zo efficient mogelijk te laten werken.

Hoe hoger de delta op de buiten temperatuur en de temperatuur door de vloer, hoe minder efficient de warmtepomp is.

Stel nou dat het 's nachts vriest en dat het overdag een graad of 12 is, kan het misschien uit om overdag meer warmte de vloer in te jagen. Ik heb er niet aan gerekend, maar in principe zou je op deze manier natuurlijk je verbruik alsnog omlaag kunnen krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 17:29

psy

LittleKiller schreef op zondag 24 juli 2022 @ 14:52:
[...]

Je kunt wel overwegen om je warmtepomp zo efficient mogelijk te laten werken.

Hoe hoger de delta op de buiten temperatuur en de temperatuur door de vloer, hoe minder efficient de warmtepomp is.

Stel nou dat het 's nachts vriest en dat het overdag een graad of 12 is, kan het misschien uit om overdag meer warmte de vloer in te jagen. Ik heb er niet aan gerekend, maar in principe zou je op deze manier natuurlijk je verbruik alsnog omlaag kunnen krijgen.
In theorie wel. De isolatie zal hier ook sterk meespelen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Pagina: 1