Ervaring met camerainspectie onder houten vloer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:46
Ons huis uit 1910 is gefundeerd op staal en heeft waarschijnlijk nog een ongeïsoleerde oude houten balken vloer. Nu hebben wij op zich geen last van te koude voeten maar nu we toch de oude laminaatvloer gaan vervangen is het wellicht praktisch de balklaag ook gelijk aan te pakken.

Nu zijn er diverse oplossingen van schuimbeton tot aan renovatievloeren met stalen liggertjes maar alvorens zo'n partij hier aan het werk te zetten zou ik het liefst weten wat nu daadwerkelijk de situatie is. We hebben echter geen kruipluik en ik vermoed dat de kruipruimte ook behoorlijk laag zal zijn. Dat bleek bij de overbuurman bijvoorbeeld ook al het geval.

Op het internet vind ik diverse bedrijven die camera inspecties aanbieden waarbij er kleine gaten in je vloer worden gemaakt waar dan een camera doorheen gestoken wordt. Je hebt dan beeld van de balken en de kruipruimte maar kunt bijvoorbeeld niet voelen hoe goed de houten balk nog is.

Heeft één van jullie ervaring met dit soort inspecties en voldeed de inspectie aan de verwachtingen?

Alternatief is een luik zagen maar dan heb je in het geval van een ondiepe kruipruimte ook maar zicht op één plek. En bovendien moet ik daarvoor ook weer iemand inhuren (en ik heb geen idee wie momenteel).

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
Vaak zijn er wel kruipluiken in de vorm van korte plankjes die op beide balken gespijkerd zijn.
Je haalt dan 3 of 4 planken van ongeveer 60cm lengte eruit en dan kan je onder de vloer.

Je kan zelf ook vrij eenvoudig een opening zagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
FRANQ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:08:
Vaak zijn er wel kruipluiken in de vorm van korte plankjes die op beide balken gespijkerd zijn.
Je haalt dan 3 of 4 planken van ongeveer 60cm lengte eruit en dan kan je onder de vloer.

Je kan zelf ook vrij eenvoudig een opening zagen.
Er zit nog een oude parketvloer onder het laminaat dus we kunnen er echt niet bij vooraf.

Ik ben verder zelf echt onhandig. Schilderen, gaten vullen, isoleren of gipsplaten schroeven durf ik wel maar zagen en dergelijke... nou nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:32
Klein titelfixje

Grote kans dat er een luik onder die parketvloer zit.

Hoe is de ventilatie geregeld in de gevels? Vocht onder het huis kan wel weg? Geen schimmelvorming in de onderhoeken aan de binnenzijde bij de gevels? Vloer is overal 'hard' zonder deinen? Hoe zijn de aansluitingen van de keuken geregeld? Geen kelderruimte? Hoe komt de nuts binnen?

Met een invalzaag kan je vrij makkelijk zelf een luik maken zonder de balken te slopen.

In principe wil je weten wat de staat is rondom sanitair (lekkage > vocht > rot) en daar waar balkkoppen de muur in gaan. Je zou nog kunnen zoeken naar de blauwdrukken in het gemeentearchief, daar wil ook nog wel eens aangegeven staan waar luiken zouden moeten zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 15-07-2022 19:01 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:13
Wat je kan doen is bij de buren navragen waar bij hun het kruipluik zit.
hint, meestal bij de voordeur.
Optie 2 is een stuk uit de hoek verwijderen en via een camera kijken waar het kruipluik zich bevind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47
Je kan ook kijken of je er via de ventilatiekokers kan komen. Dan zelf een usb endoscoop camera kopen voor een paar euro en kan je een eertse inschatting maken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Señor Sjon schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:59:

Hoe is de ventilatie geregeld in de gevels?
Er zitten twee roosters voor en achter dus ventilatie is volgens mij ok.
Geen schimmelvorming in de onderhoeken aan de binnenzijde bij de gevels?
Geen schimmel, vochtgehalte van de muren was bij aankoop in 2013 ook oké in mijn herinnering. Eén plek boven de plint in de hoek achterin is wat slecht qua stucwerk (verf kreukelt wat) maar dat heeft wellicht een andere oorzaak.
Vloer is overal 'hard' zonder deinen?
De vloer voelt overal goed, wel scheef van voor naar achter. Maar ja, huis op staal dus dat kan ook het huis zijn.
Hoe zijn de aansluitingen van de keuken geregeld? Geen kelderruimte? Hoe komt de nuts binnen?
Geen kelder. Afvoeren van de keuken gaan onder de vloer. Ik heb ook nog steeds spijt dat ik bij het plaatsen van de keuken in 2013 toen de vloer daar niet heb geinspecteerd. Zat toen wellicht een te strakke planning op.

Tv en internet komt binnen in de woonkamer. Gas, elektra in de meterkast tpv de granito vloer wat vroeger waarschijnlijk een voorportaal was. Dus daar kun je ook niet bij :)
en daar waar balkkoppen de muur in gaan.
Dat inderdaad. In principe zou die balklaag er ooit uit moeten maar als die nog zo goed is dat het zeg maar nog vijftien jaar kan steek ik ons geld liever in isolatie van dak en gevel dan in de vloer. Warmte stijgt tenslotte.
Je zou nog kunnen zoeken naar de blauwdrukken in het gemeentearchief, daar wil ook nog wel eens aangegeven staan waar luiken zouden moeten zitten.
Archief hier in Haarlem is heel summier. Ik heb tekeningen opgevraagd en kreeg alleen het bouwkundige plaatje. Geen balklagen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
D-dark schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:45:
Wat je kan doen is bij de buren navragen waar bij hun het kruipluik zit.
hint, meestal bij de voordeur.
Daar zit een granito vloer dus :)

Ik vermoed overigens dat er geen luik zit. En als dat bijvoorbeeld in de hal zit is het op zeker niet mogelijk onder de woonkamer te komen. Want het aanlegniveau van de fundering is daar te ondiep voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
brokenp schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:49:
Je kan ook kijken of je er via de ventilatiekokers kan komen. Dan zelf een usb endoscoop camera kopen voor een paar euro en kan je een eertse inschatting maken .
Goede tip maar dat had ik inderdaad al geprobeerd. Ik kreeg dat cheap-ass ding in elk geval niet goed gericht erdoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddez
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Zitten er geen ventilatiegaten in de buitenmuur op grond/kruipruimte niveau? Misschien valt het niet op door plantjes ofzo tot je er naar gaat zoeken. Is volgens mij wel de standaard voor ventilatie van de kruipruimte bij een houten ondervloer/balken.

Ik heb begin dit jaar mijn houten ondervloer en balken verwijderd om schuimbeton te laten plaatsen en heb gewoon zelf een inspectiecamera online gekocht en die gebruikt om onder de vloer te kijken, zodat ik wist wat er lag aan leidingen en hoe de balken liepen etc en een plan kon maken. Vergde wel wat oefening maar kostte nog geen €80.

Heb hiervoor bestaande gaten (ventilatiegaten in de buitenmuur, leidinggaten kelder etc) gebruikt want er was geen luik/opening naar kruipruimte volgens de vorige eigenaar en bouwtekening. Tijdens de voorbereidingen kwamen we er achter dat er wel degelijk een luik zat en dat de vorige eigenaar daar zelf overheen had getegeld in de keuken. Een deel van de ondervloer bleek ook ooit eens te zijn vervangen en waren praktisch luiken (lag los op de balken) maar goed dat zagen we pas toen de tegels en board van de vloer was verwijderd.

Toen het overigens tijd werd om de vloer te verwijderen hebben we gewoon een gat in het laminaat etc. geboord om te kijken hoe de balken etc. daar liepen alvorens een handcirkelzaag er op te zetten en zelf een luik te zagen tussen de balken in. Daarna nog een klein gat in het luik geboord en de twee gaten gebruikt als handvat om het er uit te tillen. En van daaruit de rest van de vloer uitgebroken.

[ Voor 6% gewijzigd door feddez op 15-07-2022 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Ik heb laatst op Ali voor 2 tientjes een USB c telescoop camera gehaald met 5m buigzaam snoer en ingebouwd lampje.

Altijd wel een keer handig. En ook goed genoeg om te kijken wat er onder je vloer zit.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Ik heb laatst op Ali voor 2 tientjes een USB c telescoop camera gehaald met 5m buigzaam snoer en ingebouwd lampje.

Altijd wel een keer handig. En ook goed genoeg om te kijken wat er onder je vloer zit.

Je drukt m onder in je telefoon en met een vaag Chinees appje kun je live meekijken en opnemen.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Je gaat de laminaat vloer vervangen.
Je lijkt niet echt noodzaak te hebben tot het isoleren van de vloer (ik zou het wel aanraden). Een houten vloer moet je van onderaf isoleren. Als je echter al niet onder de vloer kan komen zou ik dat plan op een laag pitje zetten.

En als je dan toch geen problemen hebt met de draagbalken zou ik het gewoon laten voor wat het is. Dan is die inspectie ook niet zo nodig.

Wil je de vloer isoleren, kijk dan eens in het
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1497335 topic.

Mijn 5ct, doe het rigoreus (alles eruit en opnieuw geisoleerd opbouwen incl vloerverwarming) of niets als er geen (comfort)technische aanleiding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
DopdeDouwer schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 23:50:
Je gaat de laminaat vloer vervangen.
Je lijkt niet echt noodzaak te hebben tot het isoleren van de vloer (ik zou het wel aanraden). Een houten vloer moet je van onderaf isoleren. Als je echter al niet onder de vloer kan komen zou ik dat plan op een laag pitje zetten.

En als je dan toch geen problemen hebt met de draagbalken zou ik het gewoon laten voor wat het is. Dan is die inspectie ook niet zo nodig.

Wil je de vloer isoleren, kijk dan eens in het
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1497335 topic.

Mijn 5ct, doe het rigoreus (alles eruit en opnieuw geisoleerd opbouwen incl vloerverwarming) of niets als er geen (comfort)technische aanleiding is.
Met je laatste opmerking ben ik het wel eens hoor. Aan half werk heb je niks. Maar dat is dus een beetje het dilemma.

Noodzaak is een groot woord. Ik zie het nut maar voor ons gevoel is de vloer niet het punt waar we de meeste warmte verliezen. Er is wel een enorme koudeval bij het raam achter waar we sowieso wat aan willen doen.

Maar met de huidige gasprijzen wil je wel zo goed mogelijk isoleren natuurlijk. Er is nu budget om daar goede stappen in te zetten. In mijn optiek pak je een onderdeel van een huis aan op het moment dat er toch iets moet gebeuren. Zo is ons platte dak (boven de 1e verdieping) niet geïsoleerd. Maar dat zou je idealiter dus aanpakken als de dakbedekking end of life is.

Vandaar dat de vloer nu wel een aandachtspunt is. Het is nu of anders de komende tien jaar niet in mijn optiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 19:19
D-e-n schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 00:53:
[...]
Vandaar dat de vloer nu wel een aandachtspunt is. Het is nu of anders de komende tien jaar niet in mijn optiek.
Als je nu geen indicatie hebt dat er iets met de vloer moet gebeuren, zou ik dat laten rusten. Dan liever het dak isoleren, daar heb je direct iets aan.

Verder: in het verleden had ik een huis uit 1915 met een granitovloer in de gang. In de woonkamer was een luik naar de kruipruimte, in de hoek dichtst bij de voordeur. Wellicht daar een stukje van het parket loshalen als je het laminaat vervangt?
En hebben de overburen geen informatie voor je over de staat van hun balken? Lijkt me een nuttige indicatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
@Toke_gt
Dan kan je net zo goed de hele kamer leeghalen.

In ons huis zat er een luik midden in de woonkamer, en een luik midden in de eetkamer en een 3e in de keuken.

In het klushuis waar ik bezig ben idem dito.
Al zitten ze daar wel meer richting de gevels.

Bij oude huizen is het ook niet ongewoon dat de kruipruimte gecompartimenteerd is. Op staal zeker.
De muren die je ziet op de begane grond staan dan allemaal op een fundering.

@D-e-n
Ik vind het wel een goede om de vloer te controleren.

Zaag luiken en inspecteer de vloer.
Door die luiken kun je dan ook isolatie aanbrengen.

Achteraf schroef je de luiken gewoon weer dicht, en kan de nieuwe afwerkvloer erop.

Een cirkelzaag kun je er prima voor gebruiken. Wees niet bang voor de spijkertjes, daar gaat hij gewoon doorheen.
(Zaagblad kun je wel afschrijven voor net werk)

Moet de vloer vervangen worden, wij hebben nu in het klushuis een renovatie vloer gelegd.
Dan haal je de balken eruit, en er wordt aan de zijmuren een stalen strip gemonteerd.
Hierin hang je stalen balken waar broodjes piepschuim in geplaatst worden.

Op de balken ligt Lewis plaat en daarop direct vloerverwarming en de cement dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@Toke_gt
Als ik het laminaat eruit haal is natuurlijk al te laat. Ik wil juist vooraf weten waar ik aan toe ben.
Ervaringen bij de buren in de straat zijn wisselend. Twee huizen verderop viel het wel mee met wat de buurman aantrof, bij de flipper aan de overkant helemaal. De buurvrouw aan de andere kant had wel veel rotte plekken en schimmel vertelde ze. Maar die had daar destijds ook last van begreep ik uit haar verhaal.

@FRANQ
Ik heb op dit moment toch weer contact met een mogelijke aannemer (fingers crossed) dus wellicht kan hij vooraf helpen met de inspectie. Isoleren van onderaf is waarschijnlijk te moeilijk vanwege de te geringe hoogte dus het wordt renoveren of niets denk ik.

Ik ben constructief onderlegd (alleen super onhandig dus) dus van die renovatievloeren heb ik al informatie: Compofloor, Havebo, Duofor, VBI hebben dit soort systemen en anders is er ook nog schuimbeton.

[ Voor 6% gewijzigd door D-e-n op 17-07-2022 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
D-e-n schreef op zondag 17 juli 2022 @ 00:43:
@Toke_gt
Als ik het laminaat eruit haal is natuurlijk al te laat.
Te laat waarvoor? Je begint je topic met dat je het laminaat wil vervangen. Dat moet sowieso. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je een paar weken op een kale constructievloer leeft omdat er nog niemand tijd heeft om te komen isoleren/de vloer vervangen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
No Hands schreef op zondag 17 juli 2022 @ 06:45:
[...]

Te laat waarvoor? Je begint je topic met dat je het laminaat wil vervangen. Dat moet sowieso. Het ergste wat er kan gebeuren is dat je een paar weken op een kale constructievloer leeft omdat er nog niemand tijd heeft om te komen isoleren/de vloer vervangen.
Ik kan een gat (laten) zagen onder de bank of in een hoek en dat provisorisch fiksen voor een x aantal maanden. Maar ik ga toch niet de hele vloer eruit trekken als ik geen clue heb wat er wanneer moet gaan gebeuren? Het is niet dat je anno nu even snel een aannemer hebt die je vloer komt renoveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

D-e-n schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:27:
[...]

Ik kan een gat (laten) zagen onder de bank of in een hoek en dat provisorisch fiksen voor een x aantal maanden. Maar ik ga toch niet de hele vloer eruit trekken als ik geen clue heb wat er wanneer moet gaan gebeuren? Het is niet dat je anno nu even snel een aannemer hebt die je vloer komt renoveren.
Je kunt toch ook het laminaat loshalen op de plek waar je wilt kijken (e.v.t. gat maken als het luik daar al niet zit) en het oude laminaat daarna opnieuw leggen?

https://decopedia.nl/advies/amp/hergebruik-van-laminaat.html

[ Voor 11% gewijzigd door souljah1h op 17-07-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
D-e-n schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:27:
[...]

Nou dan doe je toch precies dat? Bank aan de kant, stuk vloer eruit en een gat erin. Ik snap niet precies wat je nog tegenhoudt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-e-n
No Hands schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:19:
[...]

Nou dan doe je toch precies dat? Bank aan de kant, stuk vloer eruit en een gat erin. Ik snap niet precies wat je nog tegenhoudt?
Dat ik dat ten eerste niet zelf kan doen. Ten tweede ben ik benieuwd naar zo'n professionele camera inspectie die dan de gehele vloer zou pakken. Ik vroeg me af of mensen hier ervaring mee hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 16:28

spaceboy

Op grote hoogte

Niet helemaal antwoord op je vraag, maar ik heb wel een hele recente ervaring in een beetje vergelijkbare situatie. Wij wonen in een huis uit 1919, ook geen kruipruimte. In de gang en bijkeuken helaas 1 dik pak granito, dus dat is geen optie.

Deze week heb ik een vloerluik laten zagen in de woonkamer. Best zonde van de mooie visgraat-parketvloer, maar ben toch blij dat hij er zit. Dan kún je er tenminste bij. Nadeel is wel dat het erg laag onder de vloer is (centimeter of 35) en vol puin ligt. Dus feitelijk schieten we er nog niets mee op. Ik ben ook niet heel handig, dus heb het niet zelf gedaan, maar binnen een uurtje was het gebeurd. Heb er dit weekend wel zelf een oog in gemaakt, dus vanaf nu kan ik er (in geval van nood wel fijn) onder.

Nog een nadeeltje: ons huis is opgebouwd in compartimenten onder de grond. Dus we kunnen niet onder de gang of onder de keuken komen. Dus misschien wel handig voordat je gaat zagen om bij de gemeente de bouwtekeningen op te vragen, misschien helpt dat.

Los daarvan (als antwoord op je eigenlijke vraag) heb ik wel van te voren al een keer met een cameraatje zélf onder de vloer gekeken. Die kun je voor een paar tientjes op internet kopen en dan via je mobiele telefoon zien. Het is niet superscherp, maar geeft wel 'n beeld.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
spaceboy schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:04:
Nadeel is wel dat het erg laag onder de vloer is (centimeter of 35) en vol puin ligt.
Dat is wat ik ook bij ons verwacht dus wat dat betreft wellicht dezelfde situatie.
Nog een nadeeltje: ons huis is opgebouwd in compartimenten onder de grond. Dus we kunnen niet onder de gang of onder de keuken komen.
Dat is altijd wel het geval bij dit soort huizen. De muur tussen woonkamer en hal en keuken is gewoon doorgemetseld tot aan het zand en anno 1900 dachten ze nog niet aan kruipgaten tussen de compartimenten.
Dus misschien wel handig voordat je gaat zagen om bij de gemeente de bouwtekeningen op te vragen, misschien helpt dat.
Heb ik al gedaan en ze hadden alleen het bouwkundige deel. Maar dat bevestigt wel min of meer die gedachte.

Wat trof je eigenlijk aan? Rotte balken, schimmel? Of zag het er allemaal wel oké uit? Dat is ook wel fijn om te weten denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 16:28

spaceboy

Op grote hoogte

D-e-n schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:07:
[...]
Wat trof je eigenlijk aan? Rotte balken, schimmel? Of zag het er allemaal wel oké uit? Dat is ook wel fijn om te weten denk ik?
Om eerlijk te zijn ben ik er zelf nog niet onder geweest, maar het stuk wat ik kan zien ziet er prima uit. We wonen in het oosten van het land en hebben eerder te droge grond dan te nat.

Voor mij was de belangrijkste reden om er überhaupt bij te kunnen eventuele lekkage in leidingen op te sporen. En eventueel isoleren. Maar voor dat laatste moet de kruipruimte lager gemaakt worden. Helaas.

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 18:33
Lang niet alle woningen hebben een kruipluik. Kostentechnisch is vaak de woonkamer een balkenvloer, andere ruimten beton. En soms zijn er ook compartimenten onder de vloer, zodat je niet makkelijk van één deel naar de andere kunt. Als de ruimte dan ook nog eens erg ondiep is, dan heb je meerdere toegangsluiken nodig. Wat geen gezicht is in een woonkamer.

Anders ingeschoten: je noemt de gasprijs als overweging. Waarom dan niet inzetten op vloerverwarming? Dan is een warmtepomp een heel stuk dichterbij.

Voor vloerverwarming spelen andere aspecten een rol. Droogbouw (dus op de huidige vloerplanken) heb je vaak de ruimte niet voor, dus balken eruit en schuimbeton erin. Nadeel is wel dat een stukje karakter uit het huis verdwijnt.

Alternatief is bodemisolatie met EPS-parels of vlokken, beiden goed in vochtige ruimtes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Zwartoog schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:51:
Lang niet alle woningen hebben een kruipluik.
Klopt. Vergeet niet dat er anno 1910 ook veel minder leidingwerk lag onder de vloer.
Anders ingeschoten: je noemt de gasprijs als overweging. Waarom dan niet inzetten op vloerverwarming? Dan is een warmtepomp een heel stuk dichterbij.
Warmtepomp is wel een dingetje inderdaad. Het zit in mijn hoofd maar probleem daarbij is dat de cv ketel nu eigenlijk vervangen moet/gaat worden. En met het ongeisoleerde dak en de koude gevels zie ik dat nu nog niet als optie. Dan kom je op de hybride discussie maar dat is meer iets voor een topic in een ander deel van dit forum :)

Aangezien warmte opstijgt zouden de gevels en het dak ook op één en twee staan als het op isoleren aankomt maar als de vloer slecht is begin je natuurlijk daar.
Voor vloerverwarming spelen andere aspecten een rol. Droogbouw (dus op de huidige vloerplanken) heb je vaak de ruimte niet voor, dus balken eruit en schuimbeton erin. Nadeel is wel dat een stukje karakter uit het huis verdwijnt.

Alternatief is bodemisolatie met EPS-parels of vlokken, beiden goed in vochtige ruimtes.
Klopt. Maar wat mij betreft is het of de balken eruit en schuimbeton danwel renovatievloer erin of helemaal niets. Bodemisolatie is op zijn zachtst gezegd niet mijn favoriet omdat je kruipruimte nog steeds koud kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
Een goede houten vloer is niets mis mee en kan nog jaren mee. Gezien het beeld wat je schets zou ik mijn prioriteit bij dak en muren hebben daar verlies je veel meer warmte. Als je weer laminaat legt en je hebt de ruimte dan zou ik extra dikke ondervloer leggen en het verder zo laten.
Misschien is het een idee om een meerjaren plan te maken en daar budget en verwachte besparingen in te zetten zodat je tot een juiste prioritering komt. Is de vloer nu slecht of wil je weer iets anders?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Frogmen schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:15:
Een goede houten vloer is niets mis mee en kan nog jaren mee.
Die vloer ligt er al 112 jaar in. Dan wil je toch wel eens weten hoe de dwarsbalken het houden. Vaak rotten die op de kopse einden en niet middenin. Alles valt en staat met de ventilatie en het grondwater in de kruipruimte. Is het altijd netjes droog geweest en geventileerd dan is er weinig aan de hand. Is het hout regelmatig in contact geweest met vocht en slecht geventileerd dan wordt het een ander verhaal.

Alle vloeren tussen de binnenmuren er uit halen en laten vullen met schuimbeton, vloerverwarming etc. is misschien niet de makkelijkste stap maar wel die met de meeste zekerheid. Bovendien heb je echt wel meer comfort wanneer je warme voeten hebt. Aangezien warme lucht omhoog gaat moet je dus ongemerkt aardig stoken om dat voor elkaar te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
sypie schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:29:
[...]
Die vloer ligt er al 112 jaar in. Dan wil je toch wel eens weten hoe de dwarsbalken het houden. Vaak rotten die op de kopse einden en niet middenin. Alles valt en staat met de ventilatie en het grondwater in de kruipruimte. Is het altijd netjes droog geweest en geventileerd dan is er weinig aan de hand. Is het hout regelmatig in contact geweest met vocht en slecht geventileerd dan wordt het een ander verhaal.

Alle vloeren tussen de binnenmuren er uit halen en laten vullen met schuimbeton, vloerverwarming etc. is misschien niet de makkelijkste stap maar wel die met de meeste zekerheid. Bovendien heb je echt wel meer comfort wanneer je warme voeten hebt. Aangezien warme lucht omhoog gaat moet je dus ongemerkt aardig stoken om dat voor elkaar te krijgen.
Een quote uit zijn context halen is niet erg fraai, waar is je comfort als je wel warme voeten hebt maar continu kou en tocht ervaart door de ramen en muren. Ik stel dus vooral voor om naar het geheel te kijken en niet puur te gaan focussen op een punt en daar al je geld in te stoppen.
In een tent met vloerverwarming heb je wel warme voeten maar het blijft een tent.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
Frogmen schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:15:
Gezien het beeld wat je schets zou ik mijn prioriteit bij dak en muren hebben daar verlies je veel meer warmte.
De achtergevel wilden we sowieso doen omdat de schuur die tegen het keukenuitbouwtje staat sowieso gesloopt moet worden gezien de erbarmelijke staat. Dan pakken we de uitbouw en de achtergevel van de woonkamer in één keer in met isolatie.

Maar daar zoeken we nog naar iemand die dat wil doen.
Is de vloer nu slecht of wil je weer iets anders?
De kwaliteit valt ons na acht jaar tegen qua slihtplekken. Bovendien hebben we in de keuken last van schimmel gehad door een lekkage van buiten dus dan pakken we de benedenverdieping in één keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@D-e-n Gezien je antwoord en het feit dat je duidelijk aangeeft geen ongelimiteerd budget te hebben, Maak een meerjaren plan. Op die manier creëer je overzicht, momenteel heel erg lastig om overal prijzen aan te koppelen (aannemers werken soms met dagprijzen bijna). Maar zet alles wat je zou willen doen uit in een tijdlijn geef prioriteiten, hou daarbij rekening met zaken die geld besparen etc.
Als je dan met een aannemer gaat praten bespreek dan het hele plan (je hoeft je niet vast te leggen) maar het maakt je als klant wel aantrekkelijker zeker als hij mee mag denken met wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
@Frogmen
Op zich hadden we een meerjarenplan waarin de achterkant inclusief nieuwe cv ketel op één stond. Het dak was gepland over +5 jaar als de dakbedekking aan vervanging toe is. De badkamer (vloer, nieuwe douche en wastafels maar op dezelfde plek) zouden we ergens halverwege doen.

Het idee voor de achterkant was om de keukenaanbouw plus die schuur te slopen en te vervangen door een standaard aanbouw van 5,1x2,7. Dan had je gelijk de isolatie te pakken. Maar dat blijkt, zelfs zonder portaal en zonder palen, te duur. Dan zijn we zonder nieuwe cv ketel en laminaat/pvc al meer dan 60k kwijt terwijl we de extra ruimte wel leuk vinden maar niet nodig hebben.

Inmiddels is energiebesparing nog wat belangrijker geworden en zijn we dus nogmaals uit gaan zoomen op het gehele huis. Hoe sneller je isoleert hoe sneller je aan alternatieven voor gas kunt denken. Vandaar dat ik graag de staat van de balken wilde weten. Ik kan natuurlijk ook zeggen "fuck it" en er gewoon vanuit gaan dat de balken nog wel vijftien of twintig jaar liggen. En enkel de andere zaken plannen. Maar het huis heeft ons al een enkele keer eerder "verrast" met een leuke kostenpost dus een beetje zekerheid is ook leuk.

Aannemers vinden voor de uitbouw was overigens al moeilijk maar voor de kleinere klussen is het al helemaal een hel, tenzij je beun de haas laat komen maar dat zien we niet zitten. Eén keer hebben we zo'n klusbedrijfje langs laten komen voor een klein stukje gipswand maar dat had ik, hoewel ik er lang over zou doen, beter gedaan.

We hadden overigens een aannemer gevonden die én voor de uitbouw én voor de losse renovaties wel mee wilde denken maar die is gestopt vanwege de onzekerheid. Na de bouwvak heb ik nog één gesprekje met een aannemer maar we durven er niet op te hopen.

[ Voor 5% gewijzigd door D-e-n op 22-07-2022 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
Ik snap niet zo goed waarom de staat van de balken relevant is. Je wil verduurzamen. Isoleren van de vloer aan de onderzijde is niet mogelijk, want de kruipruimte is ondiep. Enige optie die dan over blijft is om de vloer er uit te trekken en te vervangen door iets met isolatie zoals schuimbeton of een broodjesvloer. Voor beide is de staat van de oude vloer niet relevant.

Het is overigens wel interessant om op het moment dat de oude vloer er uit ligt, maar de nieuwe er nog niet in ligt al je leidingwerk te laten vervangen door een loodgieter.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Niet online
@D-e-n In dat geval zou ik ik bouwkundige inspectie van de vloer laten met de duidelijke vraag inspectie ondervloer via gaten maken in de vloer. Kost wat maar dan weet je meer. Tuurlijk kan je zelf kijken maar bedenk ieder zijn vak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
-DarkShadow- schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:30:
Ik snap niet zo goed waarom de staat van de balken relevant is.
Omdat we het geld wat we nu hebben zo nuttig en logisch als mogelijk willen uitgeven. Alles doen (vloer vervangen, isolatie voor (binnenzijde), isolatie achter (buitenzijde), schuur, dak, cv ketel of hybride systeem) gaat hem waarschijnlijk niet worden nu. De vloer vervangen lijkt me als het op energiebesparing aankomt de minst belangrijke maar als die vloer slecht is moet dat wellicht sneller.
Het is overigens wel interessant om op het moment dat de oude vloer er uit ligt, maar de nieuwe er nog niet in ligt al je leidingwerk te laten vervangen door een loodgieter.
Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden
Frogmen schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 14:33:
@D-e-n In dat geval zou ik ik bouwkundige inspectie van de vloer laten met de duidelijke vraag inspectie ondervloer via gaten maken in de vloer. Kost wat maar dan weet je meer. Tuurlijk kan je zelf kijken maar bedenk ieder zijn vak.
Klopt maar ik had gehoopt wat ervaringen te horen. Ik kan de inspecteurs wel vragen "hoe goed zijn jullie beelden" maar dat antwoord zegt niet zoveel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DarkShadow-
  • Niet online
D-e-n schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:19:
[...]

Omdat we het geld wat we nu hebben zo nuttig en logisch als mogelijk willen uitgeven. Alles doen (vloer vervangen, isolatie voor (binnenzijde), isolatie achter (buitenzijde), schuur, dak, cv ketel of hybride systeem) gaat hem waarschijnlijk niet worden nu. De vloer vervangen lijkt me als het op energiebesparing aankomt de minst belangrijke maar als die vloer slecht is moet dat wellicht sneller.
Vloer isoleren levert wellicht de kleinste energiebesparing op, maar wanneer je nieuwe vloerafwerking hebt laten plaatsen en je er (weer) lekker woont doe je het niet meer. Een (binnen) wandje isoleren kan altijd nog wel.

Specialist in:
Soldeerstations
Oscilloscoop

Pagina: 1