Groninger akte bij nieuwbouw icm offerte bij bank

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Wij hebben vorig jaar een nieuwbouwproject gekocht. Omdat de omgevingsvergunning nog niet rond was en alles langer duurde heeft de bouwer uitstel ontbindende voorwaarden aangevraagd van drie maanden. Deze zijn bijna verstreken. Wij zitten met de geldigheid van onze hypotheekofferte. We moeten voor 3-11 passeren.

Nu kregen we vandaag een e-mail dat ze "De Groninger Akte" gaan toepassen. Ik heb daar een en ander over gelezen. Onze offerte bij ING loopt echter 3-11 af. Heeft iemand ervaring met dit soort akte en gaat de hypotheek al lopen bij deze akte zodat we ons niet druk hoeven te maken dat de offerte verloopt?

Als de hypotheek "geactiveerd" wordt middels deze methode zou het geen probleem moeten zijn als het wat langer duurt. Wij maken ons echter druk over het feit dat we de grond nog niet betalen, de offerte afloopt en we een nieuwe offerte moeten aanvragen met een drie keer hogere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
*snip*

[ Voor 89% gewijzigd door Señor Sjon op 18-07-2022 10:21 . Reden: Offtopic, dit kan je vrij makkelijk online vinden. ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@Panzer_V Creatief... Het komt wel uit Groningen van origine, maar met gasboringen of aardbevingen heeft het niets mee te maken. Bij een Groninger Akte wordt onroerend goed geleverd (dus daadwerkelijk in eigendom overgedragen), onder een bepaald voorbehoud. Met het voorbehoud (en een volmacht) kan het eigendom weer terug worden verkregen.

@kraaitje Blijkbaar is er nog steeds een probleem met de benodigde vergunningen, klopt dat? De Groninger Akte is namelijk niet voor jullie financiering, die is rond.

Ik weet niet hoe de akte exact wordt geformuleerd, maar volgens mij wordt de grond in jullie geval geleverd én betaald. Daarmee heb je exact op de datum van verloop van je hypotheekofferte afgenomen.

De Groninger Akte is m.i. dus voor het stukje van de omgevingsvergunning. Als deze vergunning niet rond komt, kan de projectontwikkelaar (met een volmacht van jullie, zo wordt het volgens mij vaak gedaan) de grond weer terug aan zichzelf leveren. Dat was immers het voorbehoud in de leveringsakte.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Klopt, de omgevingsvergunning is net rond maar er is nog een bezwaartermijn. Ze moeten voor 15-8 officieel rond zijn (uitstel is al een keer verleend). Ik heb het gevoel dat ze zichzelf hiermee juridisch indekken en dat wij er niks aan hebben.

Wat er precies in staat weten we nog niet, dat horen we nog. Als er ook direct betaald wordt vind ik het prima, dan gaat de hypotheek lopen en zitten we ruim voor het verstrijken van de deadline van de offerte.

[ Voor 19% gewijzigd door kraaitje op 18-07-2022 15:57 ]