uC met vochtmeters om vochtigheid te meten onder isolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
Goedemiddag,

Wat achtergrond informatie:
Ik heb een dak dat ik wil na-isoleren. Er zit al een aantal platen onder de dakpannen aan isolatie, waarschijnlijk oude pur-platen die al een lange tijd daar zitten. Probleem is, als ik wil na-isoleren is er geen echt goede oplossing mbt vochtmanagement. Omdat het niet duidelijk is of de buitenlaag lucht en vochtdicht is, is het allemaal gokken wat gaat werken dus ik ga op dit moment gewoon het geen doen wat het beste past bij mijn budget en het makkelijkst te installeren is. Dus glaswol+spijkerflens en dan afwerken met gipsplaten.

Nu de vraag:
Ik wil toch wel een oog op de vochtigheid achter de glaswol houden en ik zat te denken, misschien kan ik een microcontroller o.i.d. met een vochtsensor installeren achter het glaswol.

Nu zijn de vraagtekens:
- Heeft iemand hier al ervaring mee?
- Brandveiligheid, hoe kan ik het beste hiermee omgaan zodat het allemaal veilig is?
- Bestaat er al een oplossing hiervoor? Misschien een IoT houtvochtigheidsmeter of kan ik een grondvochtigheidsmeter repurposen hiervoor?
- Zijn batterijen een slim idee of misschien kabels naar buiten trekken en aansluiten aan een 12v power supply? En met batterijen ben ik erg bang dat de uC het niet super lang vol houd. Dit is iets dat ik lange tijd in de gaten wil houden en na het installeren kan ik er eigenlijk niet meer bij dus batterijen zullen waarschijnlijk niet werken. Als iemand ideeen heeft, hoor ik het graag!

Bij tips mbt de isolatie, hoor ik dat ook graag: Plafond na-isoleren: Vochtregulering en gebruik metal studs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loudwig
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2022
Ik begrijp nog niet precies wat je wilt meten, het zal mijn beperkte voorstellingsvermogen zijn.

Wil je de luchtvochtigheid meten?

Hiervoor zijn kant en klare BLE tags te koop met sensoriek aan boord. Ik heb zelf goede ervaring met de volgende:
https://ruuvi.com/ruuvitag/
De tag gooit elke seconde een BLE advertisement naar buiten, inclusief de meetwaarden. Volgens mij is de periode instelbaar. Ook wordt de batterijspanning meegestuurd, zodat er een indicatie is voor de levensduur.

Als je de vochtigheid van een vaste stof wil meten is het wel zaak om het meetbereik in de gaten te houden. Zo'n apparaat voor hout kan je niet zomaar vertalen naar een andere stof, het is op geleiding gebaseerd en daarmee op de soortelijke weerstand van het materiaal. Soortelijke weerstanden van verschillende materialen kunnen ver uit elkaar liggen, dus het is niet alleen een kwestie van omrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ammo123
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-04 14:50
loudwig schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:28:
Ik begrijp nog niet precies wat je wilt meten, het zal mijn beperkte voorstellingsvermogen zijn.

Wil je de luchtvochtigheid meten?

Hiervoor zijn kant en klare BLE tags te koop met sensoriek aan boord. Ik heb zelf goede ervaring met de volgende:
https://ruuvi.com/ruuvitag/
De tag gooit elke seconde een BLE advertisement naar buiten, inclusief de meetwaarden. Volgens mij is de periode instelbaar. Ook wordt de batterijspanning meegestuurd, zodat er een indicatie is voor de levensduur.

Als je de vochtigheid van een vaste stof wil meten is het wel zaak om het meetbereik in de gaten te houden. Zo'n apparaat voor hout kan je niet zomaar vertalen naar een andere stof, het is op geleiding gebaseerd en daarmee op de soortelijke weerstand van het materiaal. Soortelijke weerstanden van verschillende materialen kunnen ver uit elkaar liggen, dus het is niet alleen een kwestie van omrekenen.
Ik ben er zelf ook niet super erg over uit, beetje brainstormen leek me wel handig :)

Het apparaat dat jij linkt lijkt perfect te zijn, ik zal er wat meer over lezen.

Als ik de houtvochtigheid zelf kan lezen zou het mooi zijn maar de lucht zelf zou ook een indicatie kunnen geven denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Meters om vocht in hout te meten kennen veelal 2 pennen:
https://www.bol.com/nl/nl...paign=CPS&utm_content=txl

Als je zoiets zelf wilt maken zou je 2 schroeven met aansluitlipjes aan je platen moeten schroeven en daartussen de weerstand meten

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:06
Het vochtgehalte in hout is op zich prima te meten met een capacitieve vochtsensor. Ik vraag me vooral af wat je met de data wil gaan doen. Bij wat voor meetwaarde ga je actie ondernemen? En wat zal die actie zijn? Je hele dak opnieuw open trekken? Je noemt zelf al je budget dus ik gok zo dat een nieuwe make-over daar niet in past.

Voor zover ik weet heeft Isover ook een klimaatfolie die gebruikt kan worden wanneer het dak aan de buitenkant dampdicht is. Ik zou liever wat euros stukslaan op zo'n rol folie dan sensoren plaatsen en dan op een matig gefundeerde grenswaarde je dak opnieuw open trekken omdat je denkt dat het niet goed gaat.