Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gevraagd: WPB voor beperkte ruimte

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-10 09:02
Beste,

Ik ben nu al een (behoorlijke) tijd aan het kijken naar een WPB. Gelijk toegevende dat ik er echt weinig verstand van heb, vraag ik graag wat hulp van jullie omtrent wat voor mij een goede keuze zou zijn.

Voor ik mijn vraag stel, wil ik graag even de situatie schetsen:
  1. Reden aanschaf WPB: Mijn huis verbruikt al weinig gas, voornamelijk alleen voor het opwarmen van tapwater, waarbij we in de winter de ruimtes verwarmen met de pelletkachel. Het opwarmen van tapwater d.m.v. lucht en stroom is in ons optiek dus een goede volgende stap richting "gas-loos"
  2. Gemiddeld verbruik tapwater (warm): 120 a 140 liter per dag
  3. Status CV ketel: Intergas Kompakt HRE (2 jaar oud) - ombouw voor ondersteuning zonneboiler (JA)
  4. Zonnepanelen: Ja, wil de WPB een beetje gebruiken als een soort van batterij
  5. Maximale ruimte: +/- 55x55x200 (LxBxH)
Wij hebben niet een heel groot huis, De ruimte voor een grote WPB is (zeer) beperkt. Ik heb mijn oog laten vallen op de ATAG Ariston Lydos 100L waarvan de levertijd +/- 3 weken is.

Mijn voornaamste vragen (gezien de situatie):
  1. Waar moet ik in het bijzonder op letten bij een WPB?
  2. Is dit een goede beslissing
  3. Zijn er nog alternatieven waar ik naar moet kijken
  4. Wat is eventueel een betrouwbare leverancier (webshop)
Vriendelijk bedankt :)

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
Een 100 liter warmtepompboiler is een optie als je toch nog de CV ketel houdt.
Het is in de meeste gevallen net te klein om zonder CV ketel te gebruiken. Als je hem vrij warm instelt heb je effectief meer warm water beschikbaar.
Maar al met al bespaar je er denk ik niet zoveel geld mee. Zo heel veel ben je nu ook niet kwijt aan sanitair warm water.

Overdag zal een warmtepompboiler een paar uur aan staan en gedurende die tijd bijvoorbeeld 350 W trekken. Op en mooie dag rond het middaguur zal de warmtepompboiler ongeveer de opbrengst van 1 paneel meteen verbruiken. Tot zover de accu functie.
Waar moet ik in het bijzonder op letten bij een WPB?
Als je hem ook wilt houden wanneer je van het gas af gaat is het eigenlijk net te klein denk ik. Kun je niet beter de CV ketel weg doen en een maatje grotere warmtepompboiler?
Is dit een goede beslissing
Zijn er nog alternatieven waar ik naar moet kijken
Ik ken je situatie niet. Doorgaans is warm tapwater een klein deel van totaal gasverbruik. Maar ik weet niet of er ergens nog ander laaghangend fruit te plukken is.
Voor een gemiddelde situatie zou ik denk ik eerder adviseren om nog even verder te sparen om helemaal van het gas te kunnen. Als je helemaal van het gas gaat bespaar je ook gas vastrecht namelijk.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23:15
Het is krap maar voor 2 personen zou het kunnen mits je voor douchen wel enige tijd er tussen hebt of een warmte terug win gebruikt voor je afvoer.

Maar idealiter ga je net een maatje groter en vervang je meteen de cv.
Pelletkachel heb je al voor de verwarming. Doe er evt een airco als 2e bij en je bent klaar.

• busscherski
Dan kun je ook meteen de CV afvoer gebruiken als luchtkanaal voor de warmtepompboiler.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Wimbjorno
Zeker food for thought alleen zit ik nog met de situatie dat de CV nog maar twee jaartjes oud is. Ik heb simpelweg niet heel veel ruimte in onze woning waar ik zomaar even een 150 tot 200 liter boiler kan neerzetten. Met een maatje groter, hoeveel liter hebben we het dan over?

Dus de situatie schets is vooral dat ik kijk naar hoe kan ik zoveel mogelijk gas besparen, al helemaal met het feit dat de gasprijs nog alle kanten op kan en wij helaas op een variabel contract zitten. Ik ben dan liever "iets beter" voorbereid om gas te besparen waar dat kan.

De reden waarom ik aan een WPB denk is dat ons huis behoorlijk over de kop moet willen we de boel echt toekomst bestendig maken wat betreft omgang met energie. Voor mij is dat ook echt een taak voor de volgende bewoner aangezien wij niet verwachten hier nog jaren te blijven wonen.
busscherski schreef op zondag 17 juli 2022 @ 00:20:
Dan kun je ook meteen de CV afvoer gebruiken als luchtkanaal voor de warmtepompboiler.
Hiermee bedoel je echt de luchtuitlaat die nu rechtstreeks door de muur naar buiten gaat? Dat is wel een goed idee als ik er zo over na denk.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Hoe kom je aan de 120 a 140 liter warmwater. En wat is de definitie van warm (°C ?)

Ik heb 80 liter over 2 personen. Met een douchekop 5l/min en niet extreem lang douchen gaat dat hartstikke goed.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Hou wel rekening met de verkoopbaarheid van je woning. Veel mensen zitten niet te wachten op alleen verwarming met een pelletkachel en een te kleine boiler.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Wimbjorno
Dre schreef op zondag 17 juli 2022 @ 07:42:
Hoe kom je aan de 120 a 140 liter warmwater. En wat is de definitie van warm (°C ?)

Ik heb 80 liter over 2 personen. Met een douchekop 5l/min en niet extreem lang douchen gaat dat hartstikke goed.
Ik heb dit een tijdje voor onszelf bijgehouden. We zijn momenteel met z'n tweeen en het tapwater gaat dus voornamelijk richting de douche. Onze douche verbruikt 8l/min.

Definitie van warm? Ik denk ergens rond de 43- a 44 °C.
ds23man schreef op zondag 17 juli 2022 @ 07:42:
Hou wel rekening met de verkoopbaarheid van je woning. Veel mensen zitten niet te wachten op alleen verwarming met een pelletkachel en een te kleine boiler.
Goed punt, daar probeer ik met bijna alles al rekening te houden. Daarom heb ik ook nog gewoon in elke ruimte een radiator en ik moest de CV wel vervangen. Wij kiezen er gewoon voor om te verwarmen via de pelletkachel, dit hoeft dus niet. Daarnaast is het ook een prettig idee dat we de radiatoren altijd nog als backup kunnen gebruiken mocht het een keer extreem koud worden.

• ds23man

ds23man

Eenum

Hoeveel is je gasverbruik eigenlijk?

• Wimbjorno
ds23man schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:07:
Hoeveel is je gasverbruik eigenlijk?
Van de laatste maanden is het gemiddeld 1 m3 p/d. Gemiddeld over een wat langere periode zitten we nu rond de 1.22 m3 p/d.

April: 1.52 m3 gemiddeld p/d
Mei: 1.61 m3 gemiddeld p/d
Juni: 1.22 m3 gemiddeld p/d

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Wimbjorno schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:57:

Maximale ruimte: +/- 55x55x200 (LxBxH)
Ik heb een Bulex Magna Aqua 150/2 geïnstalleerd. Deze is 52 cm x 166 cm en heeft een muurbevestiging.

zie deze post:
ZuinigeRijder in "Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning"

Hoe zit het met de afvoer van de koude lucht? En aanvoer van lucht ook van buiten of van binnen? Ik heb de mijne op zolder hangen en alleen afvoer van koude lucht, omdat het luchtvolume maar 80 - 140 m3/uur is voor mijn warmtepompboiler.
Zonnepanelen: Ja, wil de WPB een beetje gebruiken als een soort van batterij
Tja, gebruikt gemiddeld 1 kWh per dag, dus veel zul je niet in de batterij kunnen stoppen. En mijn warmtepompboiler gebruikt maar maximaal 300 Watt zonder elektrische hulpverwarming :+

• ds23man

ds23man

Eenum

Wimbjorno schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:17:
[...]

Van de laatste maanden is het gemiddeld 1 m3 p/d. Gemiddeld over een wat langere periode zitten we nu rond de 1.22 m3 p/d.

April: 1.52 m3 gemiddeld p/d
Mei: 1.61 m3 gemiddeld p/d
Juni: 1.22 m3 gemiddeld p/d
Dan zou je onder normale gasprijzen 350 euro per jaar besparen. Als je toch binnen een paar jaar wil verhuizen, verdien je dat nooit terug.

• ds23man

ds23man

Eenum

Correctie: had niet naar de prijs gekeken TVT valt wel mee.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

ds23man schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:24:
[...]

Dan zou je onder normale gasprijzen 350 euro per jaar besparen. Als je toch binnen een paar jaar wil verhuizen, verdien je dat nooit terug.
Waarom niet? Als jij je huis kunt verkopen met de wetenschap dat het huis bijna geen gasverbruik heeft ben je tegenwoordig spekkoper. Een nieuwe keuken of badkamer verdien je ook nooit terug.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• ds23man

ds23man

Eenum

Zie mijn correctie, was even van de prijs van grote WPB uitgegaan. Maar bijna 1,5 kuub gas per dag is wel veel trouwens. Ik heb eens een keer het gasverbruik gemeten van onze Nefit Proline op langdurig SWW verbruik. 1 kuub per uur, dan vul ik een groot waterbassin in anderhalf uur tijd (500 liter). Staat die ketel op comfort stand?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:14
1.22m³ per dag in juni voor SWW? Dat is ongeveer 10kWh aan warmte (met een efficiënte CV)
Dat is een daggemiddelde van 416W

De Lydos 100 heeft in de brochure staan dat de WP maar 220W is en een COP van 1.89.
220x1.89 maakt 416W (toeval bestaat ja)

De boiler zou dus 24/7 op de WP moeten draaien om het waterverbruik van juni aan te kunnen.
Boven de 53 graden gaat overigens op een 1200W elektrisch element. Dus de boiler is alleen eneregiezuinig op relatief lage water temperatuur waarmee je een nog lager douche volume op 40 graden hebt.

Deze oplossing lijkt me compleet ongeschikt.

Dat het niet lukt verbaast me dan niet. voor 1,22m³ sta ik echt wel riant lang onder mijn Damixa
klump4u schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:28:
[...]

Waarom niet? Als jij je huis kunt verkopen met de wetenschap dat het huis bijna geen gasverbruik heeft ben je tegenwoordig spekkoper. Een nieuwe keuken of badkamer verdien je ook nooit terug.
Een woning zonder CV met pelletkachel zet bij mij een heleboel waarschuwings bellen af.
1) discussie over fijnstofuitstoot (ook door pelletkachels).
2) slepen met pellets
3) vocht
4) hobbybob

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Ronald schreef op zondag 17 juli 2022 @ 08:47:
1.22m³ per dag in juni voor SWW? Dat is ongeveer 10kWh aan warmte (met een efficiënte CV)

De Lydos 100 heeft in de brochure staan dat de WP maar 220W is en een COP van 1.89.

De boiler zou dus 24/7 op de WP moeten draaien om het waterverbruik van juni aan te kunnen.
Boven de 53 graden gaat overigens op een 1200W elektrisch element. Dus de boiler is alleen eneregiezuinig op relatief lage water temperatuur waarmee je een nog lager douche volume op 40 graden hebt.

Dat het niet lukt verbaast me dan niet. voor 1,22m³ sta ik echt wel riant lang onder mijn Damixa

[...]

Een woning zonder CV met pelletkachel zet bij mij een heleboel waarschuwings bellen af.
2) slepen met pellets
3) vocht
4) hobbybob
Hij heeft nog gewoon een hr-ketel hangen dus zonder CV is het huis niet, de bewoner heeft dus twee keuzes om te stoken.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• johanPo
  • Laatst online: 16-11 20:52

[...]

2) slepen met pellets
3) vocht
4) hobbybob
Ben het toch eens met Ronald op deze. Als je WPB op verwarmingselement moet gaan verwarmen (COP 1) om water te verwarmen naar een temperatuur zodat je lang genoeg kan douchen, stort je hele businesscase in. Ik zou vanuit het gasverbruik in de zomer nog een terugrekenen hoeveel warmwater je nodig hebt en op basis daarvan het volume van je boiler schatten. Natuurlijk hoeft je boiler dat niet in één keer op te snorren, maar het is wel fijn als je achter elkaar kan douchen, daarbij zo rekenend dat het verwarmingselement niet aan gaat.

edit: Ik ga er hierbij automatisch vanuit dat de endgame is om in stappen van het gas af te gaan, waarbij alle nieuwe investeringen ook goed aansluiten op een gasloze situatie (dus CV wegdenkend)

[ Voor 5% gewijzigd door johanPo op 17-07-2022 09:08 ]

• ds23man

ds23man

Eenum

Ik heb eens even zitten kijken naar ons SWW verbruik. Ik zit dan gemiddeld op 0,6 kuub per dag en dat met veel dieren zoals waterschildpadden. De warmwaterkraan staat hier regelmatig lang open.

• Ronald
klump4u schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:00:
[...]

Hij heeft nog gewoon een hr-ketel hangen dus zonder CV is het huis niet, de bewoner heeft dus twee keuzes om te stoken.
TS roept stap naar gasloos. Gasaansluiting behouden voor alleen backup en de business case stort ook in als een kaartenhuis. De Atag gaat dan met COP 1.89 sowieso niet goedkoper SWW maken dan de CV

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 17-07-2022 09:07 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• ds23man

ds23man

Eenum

Heb dat ding even opgesnord. Er wordt beweerd dat ie 50-60% zuiniger is dan een gewone elektrische boiler.

• busscherski
Wel behoorlijk veel sanitair warm water verbruik. Hoe krijg je dat voor elkaar in een woning met weinig ruimte?

Is een zuiniger douchekop een optie?

• busscherski
Of is dat gewoon een huishouden van 4 a 5 personen?

• Wimbjorno

2) slepen met pellets
3) vocht
4) hobbybob
Ben blij met alle reacties. Het geeft me goed inzicht in wat wel en niet "verstandig" is om te doen. De vier benoemde punten vind ik persoonlijk wat onnodig t.o.v. het topic. De pelletkachel is vooral voor er bij, geeft een prettige warmte en het slepen van pellets is echt een hele kleine moeite. Ik begrijp je standpunt over fijnstof, maar t.o.v. een houtkachel is een pelletkachel een stuk vriendelijker.
busscherski schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:12:
Wel behoorlijk veel sanitair warm water verbruik. Hoe krijg je dat voor elkaar in een woning met weinig ruimte?

Is een zuiniger douchekop een optie?
Ja, de 1.22 is een gemiddelde over een behoorlijke periode waarbij ook nog deels wel gasvebruik voor verwarmen van het huis in zit. Ik denk dat we nu ergens rond de 0.80 m3 p/d voor douchen zitten. We zijn momenteel met z'n twee, maar de douche stond (soms overbodig) vaak en lang aan.

Een andere douchekop is altijd een optie, maar dan ben je wel gelijk de hele look & feel kwijt van de nieuwe badkamer 8)7 .

[ Voor 32% gewijzigd door Wimbjorno op 17-07-2022 09:21 ]

• ds23man

ds23man

Eenum

Kortom, kijk eerst eens waarom je zoveel gas kwijt bent aan SWW.

• Ronald
@Wimbjorno Ik probeer je inzicht te geven hoe een koper tegen jouw besluiten aan zou kunnen kijken. (namelijk hoe ik jouw woning zou beoordelen). In een oververhitte markt maakt het niet veel uit dat ik er met een boog om heen zou gaan. Maar over 2 jaar gaat de markt een stuk minder verhit zijn en dan ga je wat mij betreft toch een nadeel hebben.

• Wimbjorno
Ronald schreef op zondag 17 juli 2022 @ 09:22:
@Wimbjorno Ik probeer je inzicht te geven hoe een koper tegen jouw besluiten aan zou kunnen kijken. (namelijk hoe ik jouw woning zou beoordelen). In een oververhitte markt maakt het niet veel uit dat ik er met een boog om heen zou gaan. Maar over 2 jaar gaat de markt een stuk minder verhit zijn en dan ga je wat mij betreft toch een nadeel hebben.
Ik begrijp je punt. Dit is mijns inziens wel voor een ander topic. Het huis is t.o.v. wat het was volledig over de kop gegaan waarin ik alles vernieuwd heb. We zijn helaas niet allemaal installateurs en je doet wat je kan. De pelletkachel is in dit huis geen noodzaak, voor ons simpelweg prima voor het verwarmen en ik denk zelfs dat we hem gewoon meenemen naar de volgende woning (afhankelijk van de wetten rond die tijd). CV is zo goed als nieuw, dus ook daar kan een volgende koper nog prima 10 jaar op verder.

Voor ons is het vooral dus de vraag of het goed/slim is om een WPB aan te schaffen. Dat is ook de voornaamste reden dat ik het topic ben gestart. Ik weet er niet veel vanaf, heb geprobeerd me zo goed mogelijk in te lezen en hoop samen met jullie tot een goed antwoord te komen.

Nogmaals, ik ben nu al enorm dankbaar voor alle reacties.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Met 0,8-1.2 m³ per dag à €2/m³ is een dwtw met 60% rendement in een jaar terugverdiend.
En heeft niet eens een stekker nodig.

Tenminste, als het over douchen gaat. Als je twee badkuipen per dag vult heb je er weinig aan.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• johanPo
  • Laatst online: 16-11 20:52
Proton_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:19:
Met 0,8-1.2 m³ per dag à €2/m³ is een dwtw met 60% rendement in een jaar terugverdiend.

Tenminste, als het over douchen gaat. Als je twee badkuipen per dag vult heb je er weinig aan.
DWTW is één van mijn favo duurzame installaties, kan ik iedereen aanraden. Weet alleen niet of het op dit moment een optie is voor de TS. Krijgt het idee dat net alles aangepakt is in huis, en DWTW werkt toch het best als deze is aangesloten op een afvoer waar alleen de douche op zit (geen tandpasta van de wasbak of wasmiddel van de wasmachine)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:35

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tegenwoordig is er ook de Sanura Flatmate, een opbouw-wtw met iets lager rendement maar die door iedereen neer te zetten is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:56
Waarom niet meteen voor gasloos gaan?
De afmetingen van mijn WP 60 x 60 x 165 en dat is inclusief een boilervat van 180 liter. Mocht de woning nog niet geschikt zijn om in de winter goed met een WP warm te houden heb je al een pellet kachel staan.
Voordelen:
Je kunt volledig van het gas af kunt en dus ook van je vaste kosten voor het gas.
Mogelijk meer ruimte voor de WP omdat de CV-ketel eruit kan.
Nadelen:
Waarschijnlijk hogere aanschaf kosten (geen idee wat een WPB kost).
Er is wel een buiten-unit nodig.

• Wimbjorno
johanPo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:02:
[...]

DWTW is één van mijn favo duurzame installaties, kan ik iedereen aanraden. Weet alleen niet of het op dit moment een optie is voor de TS. Krijgt het idee dat net alles aangepakt is in huis, en DWTW werkt toch het best als deze is aangesloten op een afvoer waar alleen de douche op zit (geen tandpasta van de wasbak of wasmiddel van de wasmachine)
Klopt, wij hebben onze woning al volledig onderhanden genomen en een WTW in welke vorm dan ook, is helaas niet mogelijk. Alles is inbouw, weggewerkt in de muren en vloeren. Voordat ik daarmee klaar ben, heb ik vier 100L WPB's gekocht 8)7
Dronium schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:36:
Waarom niet meteen voor gasloos gaan?
De afmetingen van mijn WP 60 x 60 x 165 en dat is inclusief een boilervat van 180 liter. Mocht de woning nog niet geschikt zijn om in de winter goed met een WP warm te houden heb je al een pellet kachel staan.
Voordelen:
Je kunt volledig van het gas af kunt en dus ook van je vaste kosten voor het gas.
Mogelijk meer ruimte voor de WP omdat de CV-ketel eruit kan.
Nadelen:
Waarschijnlijk hogere aanschaf kosten (geen idee wat een WPB kost).
Er is wel een buiten-unit nodig.
Kun je een schatting maken wat hiervan de netto kosten zijn en wat er zoal bij komt kijken? Is het puur een kwestie van CV dr uit en WP er in? Dat lijkt mij wat kort door de bocht.

• _JGC_
  • Laatst online: 01:26
Proton_ schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:19:

Ik heb m hier per ongeluk op de afvoer van het bad aangesloten. Groot was de teleurstelling toen ik de boel klaar had en douche gewoon op de buis van de wc loosde...
Maargoed, die badkamer gaat binnen nu en 2 jaar gesloopt worden dus komt tzt wel goed.

Maar ben ik de enige die 1,2 kuub per dag veel vindt? Wij doen met 4 personen op dag dat kinderen in bad gaan 0,8 kuub. Als wij beiden alleen douchen en de kinderen een dag overslaan is het 0,3-0,5 kuub.

• ds23man

ds23man

Eenum

Dat had ik al eerder gezegd, 1,2 kuub is abnormaal. Eerst kijken waar dat verbruik vandaan komt.

• Wimbjorno
_JGC_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:08:
[...]

Ik heb m hier per ongeluk op de afvoer van het bad aangesloten. Groot was de teleurstelling toen ik de boel klaar had en douche gewoon op de buis van de wc loosde...
Maargoed, die badkamer gaat binnen nu en 2 jaar gesloopt worden dus komt tzt wel goed.

Maar ben ik de enige die 1,2 kuub per dag veel vindt? Wij doen met 4 personen op dag dat kinderen in bad gaan 0,8 kuub. Als wij beiden alleen douchen en de kinderen een dag overslaan is het 0,3-0,5 kuub.
Zoals benoemd, die 1.2 kuub is over een langere periode bekeken. Daar zitten dus nog een stuk van de winter bij in waar we soms het huis verwarmden met radiatoren. Realistisch verbruiken wij momenteel per dag 0.8 kuub voor tapwater. Als ik het zo lees, is dat dus nog best hoog voor een douche van 8l p/m. Ik zou dan niet weten wat hier de oorzaak van is. Ik heb de CV zo zuinig mogelijk ingesteld. Misschien als we dat nog naar beneden krijgen, is de aanschaf van een WPB voor nu overbodig?

• ds23man

ds23man

Eenum

Als je een slimme meter hebt kan je bij bepaalde leveranciers je verbruik per dag zien als je een account hebt.

Veel cv ketels houden onder het motto "comfort" de tapwaterspiraal warm. Vaak kan je in de instellingen dat op ECO zetten. Kan je vinden onder warmwater instellingen. Daar kan je ook SWW temperatuur lager zetten, het slaat nergens op om je water naar 65 graden op te stoken en daarna met veel koud water weer te verlagen. Aangezien het een doorstroomtoestel is kan je dit probleemloos verlagen naar een graad of 50.

• _JGC_
Wimbjorno schreef op maandag 18 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Zoals benoemd, die 1.2 kuub is over een langere periode bekeken. Daar zitten dus nog een stuk van de winter bij in waar we soms het huis verwarmden met radiatoren. Realistisch verbruiken wij momenteel per dag 0.8 kuub voor tapwater. Als ik het zo lees, is dat dus nog best hoog voor een douche van 8l p/m. Ik zou dan niet weten wat hier de oorzaak van is. Ik heb de CV zo zuinig mogelijk ingesteld. Misschien als we dat nog naar beneden krijgen, is de aanschaf van een WPB voor nu overbodig?
Ik heb hier een 5l/min douche, dat scheelt al bijna de helft. Verder weet ik niet hoe lang jullie onder de douche staan.
Ketel (intergas hre 28/25) heb ik voor tapwater op 85% vermogen gezet omdat dat ding niet fatsoenlijk om kan gaan met een spaardouche, scheelt zeker 2x opnieuw starten tijdens een douchebeurt van 5 minuten.

Wat betreft je WPB, als je douche de laatste gasverbruiker is heeft die echt wel zin.

• ds23man

ds23man

Eenum

Volgens mij waren we al tot de conclusie gekomen dat het verwijderen van de CV ketel en gasaansluiting in het onderhavige geval geen optie is ivm de verkoopbaarheid van de woning.

• Wimbjorno
_JGC_ schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:21:
[...]

Ik heb hier een 5l/min douche, dat scheelt al bijna de helft. Verder weet ik niet hoe lang jullie onder de douche staan.
Ketel (intergas hre 28/25) heb ik voor tapwater op 85% vermogen gezet omdat dat ding niet fatsoenlijk om kan gaan met een spaardouche, scheelt zeker 2x opnieuw starten tijdens een douchebeurt van 5 minuten.

Wat betreft je WPB, als je douche de laatste gasverbruiker is heeft die echt wel zin.
interessant; denk je dat het verlagen van het vermogen naar 85% voor mijn situatie ook invloed kan hebben?

Zoals jij benoemd, heeft het dus wel zin om een WPB aan te schaffen. Gezien mijn situatie, denk je dan dat 100L voldoende is, waarbij de CV kan helpen zodra de boiler leeg is? Zo zie ik het namelijk voor me... ik heb beperkt ruimte, dus we proberen het met 100L te doen en als dat niet voldoende is hebben we (wederom) de CV ter ondersteuning. Een beetje gelijk aan hoe ik mijn pelletkachel inzet. Gaan we richting de -20 °C, dan mag de CVV echt wel bij springen.

• _JGC_
@Wimbjorno Ik ken de HRE-A niet goed, je zou eens bij de ketel kunnen staan terwijl een huisgenoot onder de douche stapt en met sleuteltje ingedrukt kunnen kijken tot hoe ver de temperatuur oploopt en kijken of de ketel tijdens het douchen afslaat.

Met 85% max vermogen zet je dat ding 1 CW klasse terug. Ik heb een 28/24 CW4, die is nu dus CW3. Bad vullen duurt iets langer maar zeker niet storend.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:56
Wimbjorno schreef op maandag 18 juli 2022 @ 08:02:

Kun je een schatting maken wat hiervan de netto kosten zijn en wat er zoal bij komt kijken? Is het puur een kwestie van CV dr uit en WP er in? Dat lijkt mij wat kort door de bocht.
Dat zul je toch echt zelf moeten uitzoeken. De WP zal in aanschaf zeker duurder zijn als jouw WPB. Voor mij was de netto investering (+ aanschaf/plaatsing - geen C.V. & gasaansluiting - subsidie) uiteindelijk +/- € 2500,- waardoor mijn energie lasten opbrengst momenteel € 25,- per maand is.
Maar alleen jij hebt momenteel de gegevens die nodig zijn om de juiste berekening te maken.
Je weet hoeveel ruimte er is, wat je nu aan energie lasten hebt, waar je nog meer gas voor gebruikt etc.
De vraag is ook of het een financiële of principiële keuze voor je is. Een C.V. van net 2 jaar oud weegt bij de eerste veel zwaarder als bij de tweede.

Het enige nadeel wat ik momenteel zie voor volledige vervanging door een WP is dat bijna alle installatiebedrijven het erg druk hebben en de levertijden voor apparatuur niet altijd zeker is.

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21-11 12:35
Mag een Lydos uberhaupt wel in een beperkte ruimte hangen aangezien de ruimte te koud kan worden voor de warmtepomp? Deze warmtepompboiler maakt gebruik van de directe omgevingslucht en heeft in principe geen afvoer naar buiten, dus de ruimte moet voldoende warmte kunnen aanleveren.

(n.b. de Lydos is wel flink gestegen in prijs, was deze vorig jaar ca 650 bij warmteservice, nu is het al bijna 1100)

• Wimbjorno
il-Principe schreef op maandag 18 juli 2022 @ 13:13:
Mag een Lydos uberhaupt wel in een beperkte ruimte hangen aangezien de ruimte te koud kan worden voor de warmtepomp? Deze warmtepompboiler maakt gebruik van de directe omgevingslucht en heeft in principe geen afvoer naar buiten, dus de ruimte moet voldoende warmte kunnen aanleveren.

(n.b. de Lydos is wel flink gestegen in prijs, was deze vorig jaar ca 650 bij warmteservice, nu is het al bijna 1100)
Goeie vraag. Hij komt bij ons in een gesloten kast ruimte te hangen. Dit is een kast van 60x120x300. Het is een inbouwkast waar ik indien nodig naar buiten kan (achterwand) of voor de invoer een gat aan de zijkant kan maken. Anders is er simpelweg geen ruimte in dit huis 8)7

Advies?
Pagina: 1