Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Zuinigere thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ArawnofAnnwn
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-11 20:46
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Thuis server (linux). Mijn huidige systeem verbruikt veels te veel stroom. Ik zit nu met een dikke xeon processor met een bak geheugen, maar met de huidige stroomprijzen word ik er echt naar van.

De taken:
File server
Home Assistant
Sonarr
Radarr
Jackett
Qbittorrent
Unifi
Pi-Hole
Jellyfin

Ik heb nu alles in virtuele machines maar dat is niet perse nodig.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Zo min mogelijk, mag ook 2e hands zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

2 harde schijven voor opslag
m.2 ssd voor OS
miniitx kast
voeding

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Moederbord, processor, geheugen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Niet van toepassing.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Zo laag mogelijk energieverbruik zonder echt een traag systeem te krijgen.

Ga je overklokken?

Nee

Wat verwacht je van ons?[i]

Laag energieverbruik en en goedkoop systeem, eventueel 2e hands, zonder extreem beperkt te zijn met performance. Computer komt in een ruimte te staan waar ik niet ben dus geluid is niet zo belangrijk. Stock koeler moet genoeg zijn.

Alle reacties

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Wat heb je zelf in gedachten als systeem?

• ArawnofAnnwn
I_IBlackI_I schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:14:
Wat heb je zelf in gedachten als systeem?
Ik weet het eigenlijk niet. Ik vind dit echt lastig in te schatten, zeker met iets als Jellyfin. Ik hou mij zo weinig bezig met consumenten hardware en als ik zakelijk systemen koop word er niet gekeken naar prijs. Ik kom als ik naar 2e hands kijk al snel uit bij mini computers die je achter een monitor kan hangen, maar daar kan ik geen schijven in stoppen.

• Tuskermalt
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:55
En iets van een synology met intel cpu waar je ook docker op kan draaien? Dan heb je volgens mij alle boxen ook aangevinkt.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
Wat @Tuskermalt zegt, overweeg een NAS. Als je toch liever zelf iets bouwt kijk dan eens in Het grote zuinige server topic - deel 3

• Skamba
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:54
Als je zelf iets zou bouwen, zou ik iets doen op basis van een Celeron G6900. Dan heb je Intel Quick Sync voor het transcoden en genoeg cpu power voor de rest.

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
ArawnofAnnwn schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:42:
[...]
zeker met iets als Jellyfin.
Uiteindelijk is het de vraag of Jellyfin veel kracht nodig heeft. Bijna alle apparaten kunnen tegenwoordig een breed scala aan bestandsformaten aan. Als je echt transcoding nodig hebt dan kan je het beste een CPU nemen die dit aankan, maar een GPU is echt niet nodig.

In dit topic Het grote zuinige server topic - deel 3 staat veel informatie over zuinige servers, misschien kan je daar wat inspiratie in op doen?

• ArawnofAnnwn
Tuskermalt schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:44:
En iets van een synology met intel cpu waar je ook docker op kan draaien? Dan heb je volgens mij alle boxen ook aangevinkt.
Ik ken de Synology nassen die wij op het werk regelmatig gebruiken, zoals de RS1221+ . Dat is zo ongelofelijk traag, zelfs met 8x 1TB SSD's en twee caching SSD's. Leeg zijn ze al iets van 1200 euro. Leuk voor alleen een fileservertje maar om daar nou meer op te laten draaien, ik weet het niet.

• Tuskermalt
Ik heb zelf een ds920+ 4 schijven van 4tb en 2 cache ssd. Was idd prijzig maar ik ga niet meer aan zelf bouw beginnen. Software van Synology is stabiel en je kan er heel veel mee zeker als je dockers gebruikt. Heb er dan plex op draaien en de rest na genoeg gelijk aan software wat je ook hebt.

Voordeel is ook nog eens de apps van synology voor de foto's en dergelijke dat als je thuiskomt gelijk de foto's op de synology worden gezet en dergelijke.

• ArawnofAnnwn
martyw schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:46:
Wat @Tuskermalt zegt, overweeg een NAS. Als je toch liever zelf iets bouwt kijk dan eens in Het grote zuinige server topic - deel 3
Ik zal eens in dat topic gaan kijken wat er gezegt word.
Skamba schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:46:
Als je zelf iets zou bouwen, zou ik iets doen op basis van een Celeron G6900. Dan heb je Intel Quick Sync voor het transcoden en genoeg cpu power voor de rest.
Klinkt goed, ik zal zeker gaan zoeken naar die processor en quick sync om te zien wat het allemal inhoud.
I_IBlackI_I schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:47:
[...]

Uiteindelijk is het de vraag of Jellyfin veel kracht nodig heeft. Bijna alle apparaten kunnen tegenwoordig een breed scala aan bestandsformaten aan. Als je echt transcoding nodig hebt dan kan je het beste een CPU nemen die dit aankan, maar een GPU is echt niet nodig.

In dit topic Het grote zuinige server topic - deel 3 staat veel informatie over zuinige servers, misschien kan je daar wat inspiratie in op doen?
Ik merk toch wel dat Jellyfin bij het streamen 2 cores redelijk goed gebruikt. Nu is het een oudere xeon dus ik hoop dat nieuwere processoren wat meer kunnen leveren per watt.
Tuskermalt schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:57:
Ik heb zelf een ds920+ 4 schijven van 4tb en 2 cache ssd. Was idd prijzig maar ik ga niet meer aan zelf bouw beginnen. Software van Synology is stabiel en je kan er heel veel mee zeker als je dockers gebruikt. Heb er dan plex op draaien en de rest na genoeg gelijk aan software wat je ook hebt.

Voordeel is ook nog eens de apps van synology voor de foto's en dergelijke dat als je thuiskomt gelijk de foto's op de synology worden gezet en dergelijke.
Ik heb geen problemen met zelfbouw. We hebben best wel wat van die Nassen op het werk. Ik gok dat we nu zo'n 150 a 200 van die DS18xx+ nassen hebben en een hele rits aan die RS1221+ rackmounts. Het is wel stabiel, als de brackets niet breken. Alleen de 1815's vielen met bosjes uit. Ik had niet verwacht dat Plex daar op kan draaien. Zal eens kijken wat ik 2e hands kan vinden, dan is het misschien wel betaalbaar. Dank je voor de tip.

• Tuskermalt
Ik heb geen problemen met zelfbouw. We hebben best wel wat van die Nassen op het werk. Ik gok dat we nu zo'n 150 a 200 van die DS18xx+ nassen hebben en een hele rits aan die RS1221+ rackmounts. Het is wel stabiel, als de brackets niet breken. Alleen de 1815's vielen met bosjes uit. Ik had niet verwacht dat Plex daar op kan draaien. Zal eens kijken wat ik 2e hands kan vinden, dan is het misschien wel betaalbaar. Dank je voor de tip.
Voor meer info over plex draaien op een nas dit kanaal vergelijkt er veel en laat ook zien wat de voor en nadelen zijn.
YouTube: YouTube

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:18

Sharky

Skamn Dippy!

Tuskermalt schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:57:

Identieke setup hier. Plex draait al 2 jaar superstabiel en transcoden (geen 4K) gaat prima.
ArawnofAnnwn schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:11:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Thuis server (linux). Mijn huidige systeem verbruikt veels te veel stroom. Ik zit nu met een dikke xeon processor met een bak geheugen, maar met de huidige stroomprijzen word ik er echt naar van.

De taken:
File server
Home Assistant
Sonarr
Radarr
Jackett
Qbittorrent
Unifi
Pi-Hole
Jellyfin
Ik draai ook precies die dockers plus nog een paar erbij. Home Assistant draai ik als een VM. Heb wel 4 GB geheugen erbij geprikt en dat gaat allemaal prima. Niet bizar snel, maar snel genoeg :)

off topic; als je toch met *arr werkt waarom dan niet Prowlarr ipv Jackett? Werkt bij mij echt veel beter. Ik draai Bazarr ook nog in een docker en heb alles nu precies zo voor elkaar als ik het wil.

This too shall pass

Pagina: 1