Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Pvt_Timmeh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-11 18:35
Beste Tweakers,

Ook hier wordt nagedacht over groepenkast uitbreiden om uiteindelijk gasloos te worden. Huidige situatie:
  • 3x25A netaansluiting
  • Hoofdschakelaar (SBN440, 3P+N) linksonder
  • Aardlekschakelaar 1 (CDS440G, 3P+N, 30mA) midonder
  • Aardlekschakelaar 2 (CDS440G, 3P+N, 30mA) rechtsonder
  • Aardlekautomaat tbv zonnepanelen (KZS-1M, 1P+N, 30mA, B 16A) linksboven
  • Kookgroep (MKS599, 2P+N) linksboven naast aardlekautomaat
  • 8x installatieautomaat (MKS516, B 16A) bovenin, waarvan:
    • de linker gekoppeld is met de kookgroep
    • de linker 4 achter aardlekschakelaar 1 zitten/li]
    • de rechter 4 achter aardlekschakelaar 2 zitten/li]
  • De zonnepanelen alamat, 1 van de installatiegroepen en nog een loze kabel (allen 3x2,5mm2) gaan via een mantelbuis naar de schuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HkDm_gF85Y3lv_VVhOTtVnN8Biw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcBizO7OLr2JT3vAtBr3ct1G.jpg?f=fotoalbum_large

Wensen voor in de toekomst:
  1. Laadpaal voor elektrische auto via de schuur (3-fasen)
  2. Tweede set zonnepanelen op de schuur (liefst 3-fasen omvormer voor meer vermogen), naast bestaande set zonnepanelen
  3. Lucht/water warmtepomp die afgezekerd moet worden op 1 fase 20A
Wat ik graag zou willen weten:
  1. Kan ik in de schuur beter een onderverdeler plaatsen in plaats van alle losse kabels daar naar toe brengen? Optie A: bestaande kabels 3 kabels van 3x2,5mm2 gebruiken. Optie B: in plaats van bestaande kabels 5x6mm2 kabel trekken
  2. Mag ik met het oog op selectiviteit met mijn 3x25A aansluiting een 1 fase 20A installatieautomaat plaatsen? Ik las ergens dat de 1,6 regel geldt voor smeltzekeringen en dat je bij automaten ook een 20A mag plaatsen achter een 25A, klopt dat?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
1. Kan ik je niet goed bij helpen.
Wat me wel opvalt is dat in de huidige meterkast weinig ruimte is dus dat het passen en meten wordt. De groepenkast is aardig vol. Ook weinig ruimte voor uitbreiding door alle buizen.

Laadpaal en extra pv, uitgevoerd met alamats, zijn 2x4 posities en die hebt je niet.. heb je daar al over nagedacht?

Ik vraag me af of je met 6mm2 naar schuur wel uitkomt, maar iemand meer kennis kan dat vast correct berekenen.

2. Wat voor warmtepomp ga je plaatsen? Liever op 16A afzekeren, soms werkt dat in de praktijk prima, afhankelijk van het model.
Hiervoor is volgens mij wel een nieuwe aardlekschakelaar (ALS) nodig, max 4 groepen per ALS. Die regel ben je nu al aan het overschrijden trouwens.

Al met al heb je behoorlijk wat extra ruimte nodig.

Daarnaast:
Je kookgroep lijkt op 1 fase aangesloten (te zien aan de bruggen). Je kan dan max 25A trekken niet 2x16A. Overweeg hier ook netjes een 3 fase groep van te maken of ten minste de fases te scheiden op de 2p+2n kookgroep.
Leesvoer: Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

Ook belangrijk: Let op je maximaalstroom van de totale groepenkast.
Je aardlekschakelaars kunnen tot 40A, als je nu al 1x16A aan het invoeden bent is de theoretische maximaalstroom 25+16=41A, bij toevoegen van meer PV gaat dit alleen maar omhoog (stel nogmaals 16A komt het op 57A). Je kunt daar op verschillende manieren mee om gaan, e.e.a. is te vinden in de whitepaper van ABB hierover.
Leesvoer:
https://new.abb.com/low-v...aansluiten-van-pv-panelen
Dit kan impact hebben op o.a. de aardlekschakelaars en de bedrading van de kast.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:38
BK >>> DEI

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.