Ik heb even door de reacties gescant dus niet alles gelezen.
en een paar dingen vallen met toch op, (disclaimer burenrecht is weliswaar iets dat ik op school heb gehad, maar ik ben er zeker geen expert in).
dingen die vaststaan.
1: je buren hebben in principe opdracht gegeven aan een bedrijf om een werk uit te voeren, en dat bedrijf is vervolgens verantwoordelijk om dit goed en kundig te doen, in deze is dat niet gebeurd dus is hij aansprakelijk voor de schade. - dus inderdaad in beginsel NIET je buren... MAAR....
2: je buren hebben nu een serre die in principe onrechtmatig is - omdat deze onder andere schade jouw dak, en dakgoot veroorzaakt... en op jouw deel terrecht komt... als ik naar de foto's kijk, is deze namelijk zo geplaatst dat deze het herstel van jouw woning in de weg staat...
Aangezien zij hier (indirect) debet aan zijn, en hun huis / eigendom in overtreding is, zijn je buren verplicht alle werken te dulden die nodig zijn voor het herstel van de rechtmatige situatie (TENZIJ: anders afgesproken)...
vooral punt 2 is hier denk ik van belang als ik naar je bericht ... kijk
s idd besproken :-)
En de buren willen dat niet. Want dan past hun thans 4 jarig zoontje, die reus gaat worden, er tzt niet onderdoor.
Echt een argument waarvan je zegt: ja daar moet alles voor wijken...
Het geeft wel aan met wat voor mensen we te maken hebben.

de gemeente zal hier waarschijnlijk precies het zelfde op gaan reageren als ik nu doe... namelijk...
OF ze dulden herstel en lossen het probleem op... OF de hele uitbouw gaat plat!
Juridisch gezien zullen zei natuurlijk 'redelijkheid en billijkheid' gaan aanvoeren want volgens hen zal het onredelijk zijn dat hun serre plat moet omdat jouw dak een beetje stuk is.... Feit is dan dat jij hier kunt zeggen dat er een werkbare oplossing is aangeboden en dat ze die hebben geweigerd en dus nu zelf aan zet zijn om een acceptabele oplossing aan te dragen OF de serre te verwijderen.
De vraag is alleen niet of je juridisch gelijk hebt, de vraag is of je nog naast deze mensen wilt wonen als je je gelijk hebt gehaald op een juridische (in plaats van een gezamelijke) manier.
toch kan het wellicht Wél helpen om dit punt op tafel te leggen, en kan het ze doen inzien dat ze ECHT meewerkender moeten zijn in het vinden van een correcte oplossing. Dat het niet zo vrijblijvend is van... ach als je er niet uitkomen dan heeft de buurman maar pech... want zo werkt het natuurlijk niet!
verder valt het me weer ontzettend op dat er ook in deze reactieketen weer ontzettenveel onderbuik juristen los gggaan... 'ja hun opdracht dus hun verantwoordelijkheid' - het zou toch lullig zijn wanneer ik moet gaan betalen omdat schilder x niet alleen mijn huis maar dat van de hele straat heeft lopen onderkliederen... en dat terwijl ik nog zo expliciet en duidelijk had gezegd 'alleen nummer 7'.
[
Voor 7% gewijzigd door
i-chat op 18-07-2022 20:35
]