Buren hebben serre geplaatst en wij hebben nu schade

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muis007
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-08-2024
Tijdens onze afwezigheid (buitenland) hebben onze buren zonder voorafgaand overleg en/of toestemming een serre laten plaatsen door een eenmans bouwbedrijf.
Omdat het dak van de serre niet paste, heeft de bouwer een stuk uit onze dakpan gezaagd, een stuk van de panlatten afgezaagd en een stuk uit de dakgoot gezaagd.
Bouwer ontkent de laatste 2. Dat hij een stuk van de dakpan afgezaagd heeft, vindt hij de normaalste zaak van de wereld.
Buren vinden het vervelend , maar zijn van mening dat wij het bouwbedrijf aansprakelijk moeten stellen.
Klopt dat?

Toegevoegd *****Het gaat hier om appartementen met dakterrassen.*****

14/7 update: inmiddels is de serre van de buren voorzien van glazen panelen.
Omdat mijn vraag in 1e instantie niet over de constructie van de serre ging, maar ik hier wel heel veel geleerd heb (waarvoor mijn enorme dank!!), een foto van hoe het nu is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-Alp4KytodLVgIVKhFx5EgJV2E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DtIOtUvqJ1xJwpo58WdxDOlQ.jpg?f=user_large
De hwa zal nu in de hoek komen waar de serre tegen mijn dakgoot klem zit. Daar gaat dus een (flink) stuk uit het dak van de serre, zodat mijn pannen weer normaal komen te liggen en de dakgoot weer vrij komt.

Mbt de aansprakelijkheid van de huidige en toekomstige schade, blijkt het zo te zijn dat de bouwer aansprakelijk is en niet de buren. Dit omdat de buren geen opdracht hebben gegeven om in mijn dak te zagen, maar het eigen initiatief is geweest van de bouwer. (bizar!)
Dat de buren deze "oplossing" van de bouwer geaccepteerd hebben, doet daar kennelijk niets aan af.

[ Voor 50% gewijzigd door muis007 op 14-07-2022 11:54 . Reden: Update ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muis007
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnoW_FqHgrIpX0dGNq6dLs2S3w4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EUyDZYS1DTA9SmkKGtrUkoZP.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaAFVMfe1ixEE_1eBO5exUeNapo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7XQmGFXVZW8vEjUpHbRn1jYJ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bVfIsdMWTGcURvwkWaXpQclIbY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/EltZtuGM7sHV7Lc1AkJHaNOv.jpg?f=user_large

Acties:
  • +38 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:06
Ik zou zeggen: je buren aansprakelijk stellen.

Of zij dat vervolgens met de bouwer of met hun verzekering oplossen is aan hun.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +49 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Bouwbedrijf werkt in opdracht van je buren. Lijkt me dus dat je je buren aansprakelijk moet stellen. Hoe zij het verder regelen is voor jou niet relevant.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:00
Graag foto van wat verder af, met meer overzicht, en ook van de betreffende dakgoot, en even iets omschrijving en aanwijzing bij deze foto's. Wat is er precies waar weggezaagd.

Daar op volgend: welke schade heb je eigenlijk?

[ Voor 13% gewijzigd door pennywiser op 12-07-2022 22:11 ]

Acties:
  • +26 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
"He henk past er nie onder"

"Geeft niet dirk de buren zijn toch nie thuis. Zaag er maar een stuk bij hunnie uit!"

"Ok!!"

WT actual F kom je thuis zie je dat. En 't lijkt me nu ook niet direct een water dichte oplossing! Met slag regen en capillair water is je muur vrijwel zeker een waterval. Ik zal er niet te lang mee wachten dat te laten fiksen. Je buren hebben wat mij betreft pech een deel van die serre gaat er aan! Tenminste als je geen water schade op wil lopen.

TS je schrijft rustig en kalm, ik kan je verzekeren dat ik minder kalm was geweest!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peer_76
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07:50
Ik neem aan dat de eerste foto het beeld in de goot is. Het is mij onduidelijk wat daar precies mee is gebeurd, maar zoals ik het zie moet dat problemen op gaan leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
De panlatten zaten in de weg, onder het polycarbonaat serredak.
De dakpan idem, de serre is simpelweg te hoog en dus kon de laatste dakplaat er niet tussen.
Is deze foto duidelijker?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRvXK7fgaWSbndZ34zgOu_5G6Dc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LnDisV6Ik5Uc5uouHEgVGyHI.jpg?f=user_large

Acties:
  • +42 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ligt die dakplaat serieus op een stuk (onbehandeld) hout? Aan de buren kant dan ... dat wordt lachen over een paar jaar als het dak scheef hangt door houtrot :D

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19-06 18:00
Vriendelijk de buren vragen dit op te gaan lossen. Willen ze dit niet , dan iets dwingender.
Buren aansprakelijk stellen. Ook voor evt vervolgschade. Lekkage…ed. Als dat nog niet helpt en de sfeer is dan toch al verziekt , laten terugbrengen in orginele staat.
Ik moet zeggen, dat met de laatste foto…ik denk dat de buren er straks het meeste last van krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door fmrama op 12-07-2022 22:16 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:17
BJBoes schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:12:
"He henk past er nie onder"

"Geeft niet dirk de buren zijn toch nie thuis. Zaag er maar een stuk bij hunnie uit!"

"Ok!!"

WT actual F kom je thuis zie je dat. En 't lijkt me nu ook niet direct een water dichte oplossing! Met slag regen en capillair water is je muur vrijwel zeker een waterval. Ik zal er niet te lang mee wachten dat te laten fiksen. Je buren hebben wat mij betreft pech een deel van die serre gaat er aan! Tenminste als je geen water schade op wil lopen.

TS je schrijft rustig en kalm, ik kan je verzekeren dat ik minder kalm was geweest!
Zou je misschien iets meer aannames kunnen doen? Want daar ontbreekt het nog aan....oh wacht....

@muis007 heeft het zin om met de informatie die je nu hebt gekregen nogmaals het gesprek met de buren aan te gaan? Of is de verstandhouding niet helemaal goed tussen jullie?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pennywiser
Dat je buren dit tijdens jouw vakantie doen en jou verwijzen naar de bouwer geeft hun standpunt voor mij al duidelijk aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• muis007
Het zijn Douglas hout balken...de balken (liggers) zijn al giga krom getrokken. Volgens de bouwer komt dat omdat het hout nou eenmaal werkt...
Buren hebben al gezegd dat ze ons dak weer in ere zouden laten stellen, maar wij willen dat dus niet door hun bouwer laten doen. Die ontkent toch alles en daar hebben wij 0 vertrouwen in.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat zink ziet er als ik eerlijk ben niet uit dat er vers is aan gezaagd. of is dat niet wat er wordt bedoeld met een stuk uit de dakgoot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
De eerste foto is van de zinken goot. Dat is toch een knap stukje zaagwerk met een kaarsrechte hoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
twain4me schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:19:
Dat zink ziet er als ik eerlijk ben niet uit dat er vers is aan gezaagd. of is dat niet wat er wordt bedoeld met een stuk uit de dakgoot?
Dat is ook wat ik dacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
muis007 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:22:
De eerste foto is van de zinken goot. Dat is toch een knap stukje zaagwerk met een kaarsrechte hoek.
Waarvoor is er daar ruimte gemaakt dan?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• BJBoes
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 06-03 20:56
morritz34 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Zou je misschien iets meer aannames kunnen doen? Want daar ontbreekt het nog aan....oh
Welke aannames bedoel je. Dat stukje joviaal tekst in 't begin bedoel je? Je snapt toch hoop ik dat dat sarcastisch bedoeld was.

Over de rest. En de eventueel mogelijke lekkage. Ja hoor daar wil ik wel over uitweiden.

Het serre dak is hoger dan de TS zijn muur. Er is niet adequaat gebouwd op zo'n manier dat regen. Met name slag regen op een goede dergelijke manier word afgevoerd. Dakloot word normaal van hoog naar laag met voldoende overlap en goede onderlaag aangebracht om het afvloeien van water te garanderen. Ik durf er vrijwel zeker vergif op in te nemen, dat bij een goede regenbui en capillaire werking t water zijn weg weet te vinden tussen het dakloot en het afschot. TS heeft binnen de kortst mogelijke keren zijn muur kleddernat. Dat zal misschien eerst nog de buiten muur betreffen, maar zodra het water ook de spauw binnen komt word het vrijwel zeker een waterval!

als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcoC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:51
De foto's zijn wat mij betreft onduidelijk, geen idee waar ik naar kijk.

Dat gezegd hebbende: het bouwbedrijf werkt in opdracht van de buren werkt in opdracht van de buren. Je moet dus bij de buren zijn, en niet bij het bouwbedrijf. De buren geven aan dat ze het vervelend en willen de situatie herstellen. Er is volgens mij dus geen sprake van onwil. Laat een expert naar de situatie kijken en spreek samen met de buren af wat de vervolgacties moeten zijn op basis van het oordeel van de onafhankelijke expert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
Om een grote dikke staander aan onze muur te bevestigen, denk ik.
Het gaat hier overigens om een dakterras.
Dus technisch hebben wij en de buren een appartement. Er onder liggen tig garages.

Ik zag op fb dat de bouwer dit in april gemaakt heeft, wij waren terug in juni.
Dus in hoeverre dit vers is, geen idee. Voordat wij naar het buitenland gingen hebben we de goot geleegd (bladeren) en toen zat dit gat er niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
muis007 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:34:
Om een grote dikke staander aan onze muur te bevestigen, denk ik.
Het gaat hier overigens om een dakterras.
Dus technisch hebben wij en de buren een appartement. Er onder liggen tig garages.
Hadden ze wellicht toestemming van de vve? Of is er geen sprake van een vve ondanks appartementen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muis007
Geen toestemming inderdaad.
Vve noemt het onrechtmatige daad, maar dat lost het nu niet op. Dr komt nog een ledenvergadering over.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9zryVSEa8i2C7NEm4rHNftQHJv8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KbF7U0c4qWBi0bFY0DgKrGYM.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-XLYxWRcfiCN1yG0tLK-G5PXXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VDuQJAJwU0OIvaNeDxkipwDF.jpg?f=user_large

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:34

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
muis007 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:22:
Wat ik bedoel is dat de zaag/knip rand niet als vers oogt, bij zink zie je dat vrij duidelijk als je er een zaag of schaar in zet dat komt omdat het aan de buitenkant verouderd en binnenin niet het is ook keurig zonder bramen. dus het was geen zaag of slijpschijf (weg snijden of vijlen zou je ook zien), dan blijft een knipschaar over en ik zie niet in hoe je dat zo moet knippen in deze vorm zonder dat dit zichtbaar zou worden.. dus ik heb op basis van deze foto het idee dat het al zo was.
Dan nog even de gezaagde panlat, formeel is wat op de foto staat geen panlat. die lopen in de andere richting, misschien heb je gewoon een spraak verwaring met de aannemer.

edit: jammer dat niet gewoon de kolomen 10cm korter zijn gemaakt. had helemaal niet gehoeven dit.

wat onder mij wordt gezegt dit is vrij simpel op te lossen en zouden je buren en vve gewoon moeten regelen.

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 12-07-2022 22:52 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• fmrama
Wat een ongelooflijke prutser, die bouwer. Van enig inzicht is geen sprake.
Laten herstellen is m.i. het enige. Dak van de serre eraf. Het totaal laten zakken. Nieuwe pan erop. En klaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
muis007 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:41:
Geen toestemming inderdaad.
Vve noemt het onrechtmatige daad, maar dat lost het nu niet op. Dr komt nog een ledenvergadering over.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wees verstandig en laat de vve het oplossen, die gaan erover.

Dat dak is ook van de vve immers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
muis007 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:19:
Het zijn Douglas hout balken...de balken (liggers) zijn al giga krom getrokken. Volgens de bouwer komt dat omdat het hout nou eenmaal werkt...
Buren hebben al gezegd dat ze ons dak weer in ere zouden laten stellen, maar wij willen dat dus niet door hun bouwer laten doen. Die ontkent toch alles en daar hebben wij 0 vertrouwen in.
Toch is dit wel de juiste weg.
De buren zijn aansprakelijk en zij regelen het maar met hun bouwer.
Maar je moet de buren wel zelf de gelegenheid geven het dan ook op te lossen.

Dit is blijkbaar ook al toegezegd en hoe is dan aan hen, waarschijnlijk dus dezelfde bouwer die zij er weer op aanspreken.
De VvE gaat hooguit bekrachtigen dat de buren het moeten oplossen en zegt nog een keer foei.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:18

Barrycade

Through the...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSaYUdTRQr-X9voRGpqXR5CYZec=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/25nTadWDKq1EZVPwPeuscdxC.png?f=user_large

Maar waar zitten we hier nu naar te kijken? Is dit de linker kant van de dakgoot die tegen de de constructie van de buren aan ligt? Dus in de dakgoot zit een gat en lijkt dus niet een zinken bak te zijn maar er ligt een balk in aan de achterkant van de dakgoot?

[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 12-07-2022 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Aan de linkerkant lijkt dat er niks van een pan afgehaald. Daar lijkt het dat er een stuk uit de dwarsligger gezaagd is!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
Heren, ik ben blond he ;-)
Het is een zinken goot en daarom heen zit houten bekleding.
Het is nu te donker buiten, maar ik zal morgen even goed kijken wat die balk in de goot precies is.
En wat ik in al mijn onschuld een panlat noem is dus fout, oeps. Dacht dat dat zo heet omdat de pannen er op rusten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
3e foto op pagina 1. Daar is echt een flink stuk van de pan af. Prutser heeft er nu een stuk lood opgelegd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
Bouwer heeft volgens de buren eerst onze pannen eraf gehaald, toen de serre gebouwd en toen hij de pannen terug wilde plaatsen, paste het niet...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• fmrama
Idd. Daar ziet het ook naar uit. Eerst De palen gezet en toen tot de ondekking gekomen…verdomme er moet nog een dak op… 🤬 🪚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:46
muis007 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:00:
Bouwer heeft volgens de buren eerst onze pannen eraf gehaald, toen de serre gebouwd en toen hij de pannen terug wilde plaatsen, paste het niet...
En om die dakpan te laten passen, is er maar een gat in de goot gezaagd? :?

Ik snap het niet, maar ik ben dan ook blond. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• fmrama
Vraag eens aan die bouwer wat hij voor corona gedaan heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
Xander schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:25:
[...]

En om die dakpan te laten passen, is er maar een gat in de goot gezaagd? :?

Ik snap het niet, maar ik ben dan ook blond. :+
Uhmm, ik was er niet bij he ...
Wat ik met mijn a-technische verstand kan bedenken: bouwer plaatst de dwarsliggers en omdat de pannen er niet meer liggen, past dat.
Hij plaatst de staander strak tegen onze muur (en de dakgoot) en oeps dat past niet, want de dakgootbak steekt uit (is langer dan onze muur)., dus moet ie een stuk uit de staander zagen.
De laatste dwarsligger is volgens mij vastgeschroefd aan de dakgoot bak. Voila. Gat. Schrik. Zoiets? Hoe dan ook de dakgoot was heel en nu niet meer. Ik gok dus hoe het gegaan zou kunnen zijn.
Vervolgens de dakplaten erop.
En toen ging het weer mis. Wat ik panlatten noem (hoe heten ze wel?) Zitten in de weg, dus afzagen. Dakpan past ook niet meer, dus ook maar stuk er afgezaagd. Nu past het bijna.

Ik kan sowieso geen bouwer (die zegt 20 jaar ervaring te hebben) begrijpen die zulk werk meent te kunnen afleveren..
En daarmee kom ik dus terug op mijn twijfel/weerzin om het de bouwer allemaal weer te laten oplossen.
Los van het - niet onbelangrijke- feit dat hij alles ontkent.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• NLMaca
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-06 19:03
@muis007
Er vallen mij wel een paar dingen op in de foto's:

Ik gok dat dit een recente foto is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jszYayHzShTF_ZToMvobFYazZwM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hdDbKBk9ZqndrIMSYfueWiLo.jpg?f=user_large

* Hoe komen die loden afdekplaten er ineens op te liggen? Waar dient die plaat op de 2e/3e pan voor?
* Er zijn ook nog zonnepanelen geplaatst in de tussentijd lijkt het.

Vervolgens zie ik dat in de andere foto's niet meer terug. Dat zijn oudere foto's dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYN2N8_U9_OD7FL1THKKbVNE7jA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDvpWtOs8NVbeITw5uoIvNcF.jpg?f=fotoalbum_large

Hebben die panelen wat te maken met de goot? Nee, maar het valt op in de foto's.

Ik ben eerlijk gezegd wel nieuwsgierig waar dat water langs gaat lopen in je goot. Komt dat bij de buren aan de buitenmuur eruit en loopt het dan langs de donkere planken aan de buitenmuur?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0gkBivngkKto6B-lLa2zwm4h-V8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvGacMuTz7sLONPU5yBOWMom.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan ook niet uit de foto's halen wat er met die goot is gebeurd.

Hoe ziet de goot er aan de rechterkant van jullie dak uit dan of bij de buren daarnaast? Dan heb je wel vergelijkingsmateriaal lijkt mij.
Buren vinden het vervelend , maar zijn van mening dat wij het bouwbedrijf aansprakelijk moeten stellen.
Waarom hebben de buren de VVE genegeerd eigenlijk?
Vraag: Zit er een boeteclausule aan vast als je een VVE negeert?
Tijdens onze afwezigheid (buitenland) hebben onze buren zonder voorafgaand overleg en/of toestemming een serre laten plaatsen door een eenmans bouwbedrijf.
Jullie zitten 3 maanden of langer in het buitenland (april t/m juni). Weten de buren wel hoe ze jullie kunnen bereiken? Het is nu niet dat je met 3 weekjes weer terug bent als ik het zo lees. (even los van het feit dat ze het niet netjes gedaan hebben).

Gelukkig zijn de buren welwillend om het probleem op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-06 18:02

anc

NLMaca schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 03:35:
@muis007
Jullie zitten 3 maanden of langer in het buitenland (april t/m juni). Weten de buren wel hoe ze jullie kunnen bereiken? Het is nu niet dat je met 3 weekjes weer terug bent als ik het zo lees. (even los van het feit dat ze het niet netjes gedaan hebben).

Gelukkig zijn de buren welwillend om het probleem op te lossen.
Even eerlijk, als je zoiets wilt laten bouwen dan kan jij nu echt geen aannemer vinden die plek heeft in de komende 6 maanden...

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• forzav
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Vertekenen de fotos of ligt het dak van de serre prachtig mooi waterpas?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

anc schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:21:
[...]

Even eerlijk, als je zoiets wilt laten bouwen dan kan jij nu echt geen aannemer vinden die plek heeft in de komende 6 maanden...
Dat weet je toch niet? Misschien kennen ze iemand (dan gaat het veel sneller) of is het een brolkwaliteit aannemer die serres neerzet die eigenlijk niet passen ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sinny
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19-06 13:22
forzav schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:54:
Ik dacht eigenlijk exact hetzelfde :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sinny schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:20:
[...]

Ik dacht eigenlijk exact hetzelfde :+
Er is ook helemaal geen goot?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
Zo te zien loopt het wel iets af, maar aan de afwatering is net als de hoogte niet echt over nagedacht.

Hebben ze wel een vergunning eigenlijk? En volgens mij ben je ook verplicht je buren in te lichten bij dit soort bouwwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 10:56

Stoney3K

Flatsehats!

fmrama schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 23:18:
Idd. Daar ziet het ook naar uit. Eerst De palen gezet en toen tot de ondekking gekomen…verdomme er moet nog een dak op… 🤬 🪚
Dan trek je toch gewoon de palen er weer uit en kort je ze 10cm in zodat het wel past?

Of je meet het vanaf het begin gewoon goed in. :X

Sowieso zie ik niet of amper afschot in dat serre-dak. Ik ben benieuwd hoeveel kilo's aan water dat polycarbonaat kan hebben als het een beetje flink gaat regenen. Of misschien hebben je buren graag een buitenzwembad bereikbaar vanaf de zolderkamer :+

[ Voor 24% gewijzigd door Stoney3K op 13-07-2022 09:26 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-06 14:20
Stoney3K schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:23:
[...]

Dan trek je toch gewoon de palen er weer uit en kort je ze 10cm in zodat het wel past?

Sowieso zie ik niet of amper afschot in dat serre-dak. Ik ben benieuwd hoeveel kilo's aan water dat polycarbonaat kan hebben als het een beetje flink gaat regenen. Of misschien hebben je buren graag een buitenzwembad bereikbaar vanaf de zolderkamer :+
Op de rest van de constructie zit nou ook niet bepaald veel marge qua belasting als je naar de overspanningen kijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woody179
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19-06 14:20
Rev! schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:04:
Zo te zien loopt het wel iets af, maar aan de afwatering is net als de hoogte niet echt over nagedacht.

Hebben ze wel een vergunning eigenlijk? En volgens mij ben je ook verplicht je buren in te lichten bij dit soort bouwwerken.
Netjes is het zowiezo om het te melden, verplicht volgends mij alleen als de muur niet mandelig is... Dan moet je voor elk schroefje toestemming hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:46
[...]

Regen zal wel meevallen, een flink pak sneeuw (als dat ooit nog gaat vallen...) daarentegen :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Rev! schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:04:

Gezien het een VVE is moeten ze sowieso toestemming vragen aan de leden omdat het architectonische uiterlijk gewijzigd wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 08:16
Omdat het dak van de serre niet paste, heeft de bouwer een stuk uit onze dakpan gezaagd, een stuk van de panlatten afgezaagd en een stuk uit de dakgoot gezaagd.
Als ik me niet vergis is het niet "jouw" dakpan en "jouw" muur. Normaal gesproken zijn de buitengevel, het dak, en ook (bijvoorbeeld) de kozijnen de verantwoordelijkheid van de VvE. Dit is dan ook niet iets dat je persoonlijk met je buren op moet lossen, maar dat de VvE als organisatie met de buren op moet lossen.

Ik zou de splitsingsakte en de regels van de VvE eens goed lezen. Op basis daarvan ligt je de VvE in (heb je al gedaan) en laat je de VvE het verder oppakken. Als de vergadering te lang duurt zou je druk op de VvE kunnen zetten door aan te geven dat je waterschade wilt voorkomen. Het duurt niet heel lang meer voordat de herfst weer begint.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
forzav schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 07:54:
Met wat meer afschot was het hele probleem er niet geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 07:38
pennywiser schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:53:
[...]

Met wat meer afschot was het hele probleem er niet geweest.
Afschot is een centimeter per meter voldoende. Dan zou 3 cm voldoende zijn geweest en dat zie je niet op de foto. Lijkt mij dat dit gewoon afschot ligt anders is het wel een hele domme fout.
Wat ik wel bijzonder vind: waar is de afwatering? Als het hard regent komt daar toch een bak water vanaf, waar gaat dat heen joh?

Dusja, als ik de constructie zo zie allemaal zou ik denken: dit ligt niet op afschot gezien het prutswerk allemaal, maar ik mag toch hopen dat iemand dat juist wel snapt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:55

pietje63

RTFM

Supermario16 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Als ik me niet vergis is het niet "jouw" dakpan en "jouw" muur. Normaal gesproken zijn de buitengevel, het dak, en ook (bijvoorbeeld) de kozijnen de verantwoordelijkheid van de VvE. Dit is dan ook niet iets dat je persoonlijk met je buren op moet lossen, maar dat de VvE als organisatie met de buren op moet lossen.

Ik zou de splitsingsakte en de regels van de VvE eens goed lezen. Op basis daarvan ligt je de VvE in (heb je al gedaan) en laat je de VvE het verder oppakken. Als de vergadering te lang duurt zou je druk op de VvE kunnen zetten door aan te geven dat je waterschade wilt voorkomen. Het duurt niet heel lang meer voordat de herfst weer begint.
De VvE bezit helemaal niets, het is een Vereniging van Eigenareren. De leden zijn de eigenaren. En de VvE worden enkel afspraken gemaakt tussen de leden. Daarbij heeft de VvE bepaalde verantwoordelijkheden (bijv. vaak onderhoud dak), omdat het in het belang van alle leden is dat dit gebeurt (ook de onderburen hebben last van een lek dak).
ID-College schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:56:
[...]
Wat ik wel bijzonder vind: waar is de afwatering? Als het hard regent komt daar toch een bak water vanaf, waar gaat dat heen joh?
Ik denk dat het kunstgras hard gaat groeien met al dat extra water :)

[ Voor 12% gewijzigd door pietje63 op 13-07-2022 10:17 ]

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supermario16
  • Laatst online: 08:16
pietje63 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:16:
[...]

De VvE bezit helemaal niets, het is een Vereniging van Eigenareren. De leden zijn de eigenaren. En de VvE worden enkel afspraken gemaakt tussen de leden. Daarbij heeft de VvE bepaalde verantwoordelijkheden (bijv. vaak onderhoud dak), omdat het in het belang van alle leden is dat dit gebeurt (ook de onderburen hebben last van een lek dak).

[...]
Dat is een goed punt. Maar het dak is dus ook geen volledig eigendom van de TS. Het dak is eigendom van alle eigenaren, inclusief zijn buren, toch? Het eigendomsdeel ligt dan vast in de splitingsakte.

Als zijn buren voor 25% eigenaar zijn van het dak, hebben ze nu "precies" 25% van die dakpan in eigendom genomen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
- Wiens dak is dit nou precies? Je spreekt over een VVE namelijk. Als jij een appartementsrecht hebt is het dak van de VVE en is het een zaak voor hun.
- De dakpannen liggen over de erfgrens zo te zien. Geen idee of daar mogelijk nog juridische consequenties aan vast zitten. Als het hele dak van de VVE is, dan is dat mogelijk weer geen punt.
- Wat zie je zelf als oplossing? Moeten de buren serre weghalen? Verlagen? Minder diep de tuin in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Op zich zie je wel veel vaker polycarbonaat buitenserres/verandas zonder water afvoer, dat vind ik op zich niet gek. Maar de aansluiting zijdelings aan de woningen maakt dat de veranda ahw als trechter dient voor het water en zo mogelijk onder de pannen komt.

[ Voor 52% gewijzigd door pennywiser op 13-07-2022 10:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:39
Misschien ligt het aan mij, maar ik zie het probleem niet zo. Uiteraard is het i.v.m. gebrek aan communciatie niet netjes, maar is dit echt iets waar je zo serieus een punt van wil maken?

Afspraak vastleggen dat de buren garant staan voor evt. lekkages en gevolgschade en lekker laten gaan..

Maar, misschien ligt het aan mij en denk ik er te makkelijk over;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Supermario16 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:24:
[...]

Dat is een goed punt. Maar het dak is dus ook geen volledig eigendom van de TS. Het dak is eigendom van alle eigenaren, inclusief zijn buren, toch? Het eigendomsdeel ligt dan vast in de splitingsakte.

Als zijn buren voor 25% eigenaar zijn van het dak, hebben ze nu "precies" 25% van die dakpan in eigendom genomen :P.
De vereniging waarvan je lid bent ("VVE") is eigenaar van alles. Je krijgt als bewoner een deel toegewezen (de splitsing).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
pennywiser schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:45:
[...]

De vereniging waarvan je lid bent ("VVE") is eigenaar van alles. Je krijgt als bewoner een deel toegewezen (de splitsing).
Nee, de VvE is geen juridisch eigenaar. Het eigendom is gezamenlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-06 17:52

DataGhost

iPL dev

Junia schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:45:
Misschien ligt het aan mij, maar ik zie het probleem niet zo. Uiteraard is het i.v.m. gebrek aan communciatie niet netjes, maar is dit echt iets waar je zo serieus een punt van wil maken?

Afspraak vastleggen dat de buren garant staan voor evt. lekkages en gevolgschade en lekker laten gaan..

Tegen de tijd dat je daar binnen iets van merkt is er al heel veel onnodige schade ontstaan waardoor herstel alleen maar lastiger wordt, plus je moet nog eens extra in de zooi gaan zitten om het te laten herstellen en dan moet je ook nog maar hopen dat de buren zich aan hun woord houden zonder dat je daarbij juridische dingen moet gaan doen. Nog daargelaten dat er financieel gekke shit gebeurt waardoor de buren niet eens voor de schade garant kunnen staan. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het beter als dit soort constructies niet gebeund worden waardoor lekkages en gevolgschade niet eens van toepassing zijn.

En als je punt over "serieus een punt van wil maken" gaat over het houden van een goede verstandhouding met de buren, volgens mij is die al enigszins bekoeld toen er zonder overleg iets werd aangebouwd met mogelijke schade als gevolg waarbij lijkt alsof ze geen aansprakelijkheid en initiatief willen nemen door direct naar de bouwer te wijzen. Als dat hun mindset blijft zou ik daar voor mezelf niet op korte termijn verbetering in zien ontstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwan33
  • Registratie: April 2018
muis007 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:02:
Bouwer ontkent de laatste 2. Dat hij een stuk van de dakpan afgezaagd heeft, vindt hij de normaalste zaak van de wereld.
Klopt dat?
Ik kan me vergissen, maar volgens mij moet een aanbouw altijd 50 cm van de erfgrens blijven. Misschien even onderzoeken of dat ook voor deze open aanbouw telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Junia schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:45:

Het probleem is ten eerste dat het prutswerk is. Je moet die serre lager aanbrengen zodat die tegen de rechte muur aankomt en niet door het schuine dak fietst. Dit gaat vroeg of laat tot schade leiden en het ziet er ook niet uit.

Ten tweede is de buurman in overtreding door het niet te melden bij de VVE. Want dat dak is dus van alle bewoners gezamenlijk.

Als er schade ontstaat bij TS moet TS die claimen bij de VVE en zal de VVE die gaan verhalen op de buurman maar ik snap TS als die dat voor wil zijn want waterschade is gewoon kut kan ik vertellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muis007
@nl maca: de foto met zonnepanelen hebben wij zelf gemaakt, toen we jn juni terugkwamen.
De foto zonder zonnepanelen hebben de buren naar ons geappt in mei met de mededeling: dit is onze serre, we zijn er erg blij mee, maar het bouwbedrijf heeft een stukje van jullie dakpan afgezaagd. Vervelend. Sorry. Maar als we het ooit weer afbreken hebben we nog wel een hele dakpan voor jullie. (Wij lazen het als: dit is het, zo blijft het, wen er maar aan)

Er komt nog een goot aan de voorkant van het dak van de serre. Aan de zijkant (bij de schutting)nog een regenpijp. Al hun water zal dan naar onze afvoer gaan? Onder onze regenpijp zit een afvoerputje.

Behalve over het dak maak ik me ook zorgen over de houten gevel, maar dat moet de VvE oplossen. Het wordt lastig om dat houtwerk nog te schilderen en dat serre dak is gekit tegen de planken. Lijkt mij niet echt super waterdicht.
Er is dus ook in geschroefd, hoeveel risico levert dat dan weer op? Zucht.

Buren hebben er totaal niet bij nagedacht dat ze een appartementsrecht gekocht hebben en dus toestemming voor elke aan-, op- en verbouw.

Ik kan zelf niets vinden over een boeteclausule.

Zal straks nog even kijken naar de andere kant van onze goot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iwan33
Ik zou contact opnemen met de gemeente en vragen wat er in de APV staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
Het lood is er in juni door de bouwer opgelegd tegen inregenen. De pannen passen nog steeds niet en duwen elkaar omhoog. Dat ligt op 2 pannen. De pan erboven en ligt ook omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19-06 12:58
Iwan33 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:01:
Ik zou contact opnemen met de gemeente en vragen wat er in de APV staat.
Het betreft een VVE, dus kadestraal is het 1 perceel. Daarom zal de gemeente hier niks van vinden.
Dit is puur een kwestie tussen 2 bewoners binnen een VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
Kun je niet een onafhankelijke partij langs laten komen, en bij je buren min of meer toegang eisen ter controle? En dan niet iemand van VEH die na 30 minuten weer weg is, maar echt even kijkt naar de tekeningen, vergunning en uitvoer? En dan alle daadwerkelijke kosten voor herstel lekker bij je buren neerleggen.
Dit zonder fatsoenlijk overleg doen, en alleen achteraf een "oeps" is natuurlijk asociaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muis007
Marzman schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:14:
[...]

Dat weet je toch niet? Misschien kennen ze iemand (dan gaat het veel sneller) of is het een brolkwaliteit aannemer die serres neerzet die eigenlijk niet passen ;)
De buren wisten (lang) voordat wij naar het buitenland gingen al dat ze dit van plan waren. Gaven ze ook toe. Ik verdenk ze of van totale naïviteit of dat ze zo dachten ons voor een voldrongen feit te plaatsen
En inderdaad prutsende bouwers (geen aaannemer) hebben nog tijd genoeg voor klussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• muis007
[...]

Dat inkorten met een cm of 10 was ook ons idee. Buren zeiden dat dat niet kon omdat het een bouwpakket is. (Tja tegen zoveel onbenulligheid is het moeilijk praten )
Later zeiden ze dat hun thans 4 jarige zoontje waarschijnlijk erg lang zou worden en dan kon hij er niet onderdoor....zucht, diepe zucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 17-06 10:56

Stoney3K

Flatsehats!

muis007 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:21:
[...]
Later zeiden ze dat hun thans 4 jarige zoontje waarschijnlijk erg lang zou worden en dan kon hij er niet onderdoor....zucht, diepe zucht.
Dat zou betekenen dat de dakrand aan de voorkant gewoon lager uit zou komen dan 2 meter (en alle buitendeuren dus belachelijk laag zijn). Of hun zoontje over 15 jaar een reus zou worden van 2,20 lang. :+

De voorkant 10cm laten zakken lost in ieder geval 2 problemen op, namelijk jouw aansluiting op het dak (de serre blijft dan binnen de muren) en de afwatering die beter wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door Stoney3K op 13-07-2022 11:26 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

[...]

Dat inkorten met een cm of 10 was ook ons idee. Buren zeiden dat dat niet kon omdat het een bouwpakket is. (Tja tegen zoveel onbenulligheid is het moeilijk praten )
Lees: wij hebben de bouwer waarschijnlijk opdracht gegeven om de serre zo hoog mogelijk te maken, en daarbij totaal niet nagedacht over consequenties.

Wat een non-argumenten. Breng in de VvE in dat de huidige constructie niet voldoet, en laat een fatsoenlijke klusser langskomen om de palen aan de zijde waar jij nu een kapotte dakpan hebt in te korten. Dit is echt prutswerk. En zo makkelijk te omzeilen, door de serre gewoon enkele centimeters te verlagen.

(Tenminste, als de VvE de serre überhaupt laat staan. Ik ken ook VvE's waar dit volgende maand weer afgebroken had mogen worden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
Supermario16 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Is dat zo? Als mijn dakpannen poreus zijn, moet ik toch echt zelf een nieuw dak betalen. Het schilderwerk aan kozijnen en houten gevelbekleding is ook voor mijn eigen rekening.
Het dakterras is wel het pakkie aan van de VvE. Daar wordt ook voor gereserveerd en is 10 jaar geleden compleet vervangen.

Vandaag is een extra bestuursvergadering en ik ga er wat meer vaart achtergelaten. Zo duurt het allemaal wel erg lang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
muis007 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Is dat zo? Als mijn dakpannen poreus zijn, moet ik toch echt zelf een nieuw dak betalen. Het schilderwerk aan kozijnen en houten gevelbekleding is ook voor mijn eigen rekening.
Het dakterras is wel het pakkie aan van de VvE. Daar wordt ook voor gereserveerd en is 10 jaar geleden compleet vervangen.

Vandaag is een extra bestuursvergadering en ik ga er wat meer vaart achtergelaten. Zo duurt het allemaal wel erg lang.
Lees de aktes eens goed na of deel ze geanonimiseerd hier. Je komt erg onzeker over en dat gaat je niet helpen in deze situatie.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-06 16:38
Wacht gewoon tot de buren op vakantie zijn, en zaag dan een stuk van hun serre weg om je dakpan terug te plaatsen :+

niet echt doen he!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
DataGhost schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:54:
[...]

Tegen de tijd dat je daar binnen iets van merkt is er al heel veel onnodige schade ontstaan waardoor herstel alleen maar lastiger wordt, plus je moet nog eens extra in de zooi gaan zitten om het te laten herstellen en dan moet je ook nog maar hopen dat de buren zich aan hun woord houden zonder dat je daarbij juridische dingen moet gaan doen. Nog daargelaten dat er financieel gekke shit gebeurt waardoor de buren niet eens voor de schade garant kunnen staan. Misschien ligt het aan mij, maar ik vind het beter als dit soort constructies niet gebeund worden waardoor lekkages en gevolgschade niet eens van toepassing zijn.

En als je punt over "serieus een punt van wil maken" gaat over het houden van een goede verstandhouding met de buren, volgens mij is die al enigszins bekoeld toen er zonder overleg iets werd aangebouwd met mogelijke schade als gevolg waarbij lijkt alsof ze geen aansprakelijkheid en initiatief willen nemen door direct naar de bouwer te wijzen. Als dat hun mindset blijft zou ik daar voor mezelf niet op korte termijn verbetering in zien ontstaan.
Precies. Dat laatste dus. We gunnen ze heus hun serre wel, maar dat zij dat ding te hoog en te diep maken, moet niet betekenen dat ik daar schade door kan krijgen. Nu gaat het al moeizaam, als er straks echt grote problemen ontstaan, zie ik de bui al hangen.
We zijn nu nog on speaking terms, maar het vraagt wel veel van ons geduld. Het liefst willen ze er zelf tussenuit en het probleem tussen ons en hun bouwer laten.

Overigens stelt buurman dat de muur van onze woning een gezamenlijke muur is. Volgens mij is dat niet zo, maar de VvE is dat juridisch aan het uitzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Operativus
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 22-04-2024
Je zegt dat de buren het voor je willen oplossen? Geef ze dan ook de kans om dat te laten doen. Ik kan me ook niet voorstellen dat de buren snel een serre hebben laten plaatsen onder het mom van: Nu zijn ze toch niet thuis. Men gaat er tegenwoordig altijd maar vanuit dat de andere partij iets expres doet.

Kortom: Geef ze gewoon de kans en als blijkt dat dat niet volstaat dan zou ik pas gaan praten over aansprakelijkheid enzo. Geloof me, het is een stuk prettiger wonen als je samen ergens uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
Stoney3K schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:24:
[...]

Dat zou betekenen dat de dakrand aan de voorkant gewoon lager uit zou komen dan 2 meter (en alle buitendeuren dus belachelijk laag zijn). Of hun zoontje over 15 jaar een reus zou worden van 2,20 lang. :+

De voorkant 10cm laten zakken lost in ieder geval 2 problemen op, namelijk jouw aansluiting op het dak (de serre blijft dan binnen de muren) en de afwatering die beter wordt.
Dat willen de buren dus niet. Inmiddels zitten er ook glazen schuidpanelen in. Die moeten dan ook ingekort worden. Zal wel te veel werk zijn, of te duur worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:42
muis007 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:46:
[...]

Dat willen de buren dus niet. Inmiddels zitten er ook glazen schuidpanelen in. Die moeten dan ook ingekort worden. Zal wel te veel werk zijn, of te duur worden.
Tja, uiteindelijk willen de buren dus niet meewerken en de VVE en/of juridisch route is de enige optie.

Zover ik kan zien aan de foto's, ga je zoiezo water overlast krijgen van de buren.

[ Voor 9% gewijzigd door UTMachine op 13-07-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
Operativus schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:41:
Je zegt dat de buren het voor je willen oplossen? Geef ze dan ook de kans om dat te laten doen. Ik kan me ook niet voorstellen dat de buren snel een serre hebben laten plaatsen onder het mom van: Nu zijn ze toch niet thuis. Men gaat er tegenwoordig altijd maar vanuit dat de andere partij iets expres doet.

Kortom: Geef ze gewoon de kans en als blijkt dat dat niet volstaat dan zou ik pas gaan praten over aansprakelijkheid enzo. Geloof me, het is een stuk prettiger wonen als je samen ergens uitkomt.
Helemaal mee eens, maar het enige wat de bouwer wil oplossen is de dakpan , de rest ontkent hij.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik vind het echt heel vreemd dat je bij dit soort bouwsels niet eerst even overlegd met je buren. Ze weten dondersgoed wanneer wij weg zijn.
En straks ben ik weer een aantal maanden weg. Dan is het hersft/winter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• teacher
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

In principe is je aanspreekpunt de VVE, ook al ben je dat oa zelf, en je buren ook.
Maar check dus vooral splitsingsakte en huishoudelijk regelement wat er staat over dingen tegen/aan het gebouw monteren.

Kennelijk is er geen toestemming vooraf aangevraagd tijdens een vve vergadering (of bij bestuur) en is potentieel de integriteit van het gebouw aangetast en er bij niets doen waarschijnlijk hogere herstelkosten gemaakt moeten worden; daar zijn eigenaren doorgaans gevoelig voor. :)

Er zijn een paar smaakjes:
Geen toestemming van de VVE: Afbreken en herstellen (evt civiel traject VVE - bewoner)
Wel toestemming van de VVE: dit is het.
Wel toestemming mits aanpassen: aanpassen volgens aanbevelingen externe expert (evt civiel traject)
VVE doet niets: zelf oppakken via civiel traject of accepteren.

[ Voor 8% gewijzigd door teacher op 13-07-2022 11:57 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• muis007
mcDavid schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:35:
Wacht gewoon tot de buren op vakantie zijn, en zaag dan een stuk van hun serre weg om je dakpan terug te plaatsen :+

niet echt doen he!
Hahaha daar heb ik inderdaad mee gedreigd. En dat hielp wel. Toen wilden ze komen praten. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iwan33
chrisborst schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:13:
[...]

Het betreft een VVE, dus kadestraal is het 1 perceel. Daarom zal de gemeente hier niks van vinden.
Dit is puur een kwestie tussen 2 bewoners binnen een VVE.
Er zal, denk ik, wel iets staan in getekende overeenkomsten over het aanbrengen van wijzigingen en dat je daar eerst toestemming voor moet krijgen. Het kan zijn dat gemeenterecht toch van toepassing is (altijd navragen). Het valt me op in de reacties (geen kritiek overigens!) dat er veel op de details gereageerd wordt (10 cm over erfgrens, etc.), maar ik zou zelf 'grof' te werk gaan door eerst na te gaan welke regels er op hoofdlijnen van toepassing zijn (niet aannemen, maar navragen). Als je dan in je recht staat, dan lost de rest zich vanzelf op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08:27

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Heb je er ook aangedacht wat het gaat doen als het gaat sneeuwen? Ik denk dat de buren van je lekkage krijgen als het daar gaat ophopen en misschien jij ook.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
muis007 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:51:
[...]

Helemaal mee eens, maar het enige wat de bouwer wil oplossen is de dakpan , de rest ontkent hij.
Heeft hij die dakgoot ook ingekort? Want die ziet er op de foto uit als korter dan de rij dakpannen, maar als hij die niet heeft ingekort, zou daar dus altijd al water naast gestroomd hebben. Dat lijkt mij niet het geval (en daar zou je ook op z'n minst sporen van moeten kunnen zien dan (van het water, of van het inkorten)).

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:51
Operativus schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:41:
Men gaat er tegenwoordig altijd maar vanuit dat de andere partij iets expres doet.
Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity

Wikipedia: Hanlon's razor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Niet express! Mss wel stiekem. 🤫

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rev!
  • Niet online
[...]

Met dat soort argumenten zou ik wel snel klaar mee zijn, natuurlijk heel sneu dat hun zoon geen knieën heeft maar daar kun jij ook niks aan doen.

Naast het feit dat dat ding tegen die tijd allang ingestort of weggewaaid is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
Aiolos schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:28:
[...]

Heeft hij die dakgoot ook ingekort? Want die ziet er op de foto uit als korter dan de rij dakpannen, maar als hij die niet heeft ingekort, zou daar dus altijd al water naast gestroomd hebben. Dat lijkt mij niet het geval (en daar zou je ook op z'n minst sporen van moeten kunnen zien dan (van het water, of van het inkorten)).
Goh jullie zien dingen die mij niet opvalllen... :)
Nee de dakgoot is niet ingekort. Die is inderdaad korter dan de rij pannen.
Nooit gemerkt dat daar water naar beneden stroomde, nou zou dat ook op hun terras vallen en dat kan ik niet zien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
ID-College schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:56:
[...]

Afschot is een centimeter per meter voldoende. Dan zou 3 cm voldoende zijn geweest en dat zie je niet op de foto. Lijkt mij dat dit gewoon afschot ligt anders is het wel een hele domme fout.
Voor een terras is een afschot van 1cm/meter voldoende om plassen te voorkomen. Een dak heeft echt wel meer nodig. Voor dit soort polycarbonaat kanaalplaten is de minimale hellingshoek 10° (17,45 cm/m).

Het ziet er allemaal wel uit alsof een aardige beunhaas dit gebouwd heeft. Niet nagedacht over de hellingshoek, afwatering (dakgoot) en het lapwerk bij die dakpan. Nu is het wel zo dat die dakpan in principe over de erfgrens steekt. Dus, als die klusser netjes waterdicht werk had geleverd, denk ik niet dat je hier iets over kan eisen. Zou het niet netter zijn als de laatste pan vervangen wordt voor een normale pan (ipv een gevelpan met rand) en het netjes met lood af te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 19-06 13:27
@muis007

Je geeft aan dat de buren er tussenuit willen en dat jij het met de bouwer moet oplossen.
Maar jij hebt geen overeenkomst met de bouwer, dus dat gaat sowieso niks worden.

Daarnaast geef je aan dat je zelf een nieuw dak moet betalen en zelf de kozijnen moet laten schilderen.
Wie betaald voor het schilderwerk van het houtwerk aan jouw gevel boven het perceel van de buren?

Ik neem aan jij.
Als die muur mandelig is moet de buurman meebetalen.

Nu met het dak er tegenaan gekit (prutswerk) gaat je hout ook rotten, de levensduur van die beplanking word dus ook aangetast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:43

Sharky

Skamn Dippy!

Als je een rechtbijstandsverzekering hebt zou ik die wel asap inschakelen, als je te laat bent nemen ze het niet in behandeling. Ik heb het gevoel dat dit lastige kwestie gaat worden.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
Thy... schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Voor een terras is een afschot van 1cm/meter voldoende om plassen te voorkomen. Een dak heeft echt wel meer nodig. Voor dit soort polycarbonaat kanaalplaten is de minimale hellingshoek 10° (17,45 cm/m).

Het ziet er allemaal wel uit alsof een aardige beunhaas dit gebouwd heeft. Niet nagedacht over de hellingshoek, afwatering (dakgoot) en het lapwerk bij die dakpan. Nu is het wel zo dat die dakpan in principe over de erfgrens steekt. Dus, als die klusser netjes waterdicht werk had geleverd, denk ik niet dat je hier iets over kan eisen. Zou het niet netter zijn als de laatste pan vervangen wordt voor een normale pan (ipv een gevelpan met rand) en het netjes met lood af te werken.
Wacht even..begrijp ik nou goed dat de buren dus rustig alle overhangende dakpannen dus mogen afzagen???
Dat lijkt me toch stug.
Ik weet niet of er een erfgrens is, kan het niet echt vinden in de akte. Het betref dus een appartementencomplex met dakterrassen, waaronder de garages liggen van alle woningen. Het dakterras is dus van de VvE.

Wat betreft de hellingshoek, hoe kan ik zien of nameten of dit 10 graden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Laatst online: 07:38
muis007 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:30:
[...]

Wacht even..begrijp ik nou goed dat de buren dus rustig alle overhangende dakpannen dus mogen afzagen???
Dat lijkt me toch stug.
Ik weet niet of er een erfgrens is, kan het niet echt vinden in de akte. Het betref dus een appartementencomplex met dakterrassen, waaronder de garages liggen van alle woningen. Het dakterras is dus van de VvE.

Daar geloof ik helemaal niks van. Als iets niet van jou is, mag je niets zonder toestemming. En die dakpan is in ieder geval niet van je buurman, dus mag hij ook niet zomaar gaan zagen.. Zou wel een mooie bedoeling worden als iedereen zomaar andermans spullen gaat afzagen/omleggen omdat het hem/haar goed uitkomt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
[...]

Dat lijkt me toch stug.

Nee natuurlijk mogen ze die overhangende dakpannen niet zomaar afzagen. Maar stel ze zouden een zelfde uitbouw willen als jullie, en die netjes aangesloten willen hebben op jullie muur, dan mogen de gevelpannen wel vervangen worden door normale pannen. En als jullie dakgoot overhangt mag daar het einde ook vanaf gehaald worden om hun dakgoot aan te koppelen. Jullie huizen zitten nu eenmaal aan elkaar, dus je zal ook moeten samenwerken om het netjes te maken. Voor de duidelijkheid: naar mijn idee is hier dus niet netjes gewerkt (en ook niet netjes overlegd).

Die hellingshoek is voor jou niet echt relevant, dat is meer om aan te tonen dat er een beunhaas gewerkt heeft. Maar als je het wil weten, meet het verschil tussen het hoogste en laagste punt, en de lengte van de overkapping en gooi dat in een driehoekcalculator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:05
[...]

Dat lijkt me toch stug.
In principe komt het er wel op neer, beide buren hebben immers evenveel recht om van hun erf gebruik te maken, maar hierbij mag je in beginsel geen schade leiden. (Los van VVE, erfdienstbaarheden, verjaring, etc.)

Vergelijk: als de buren hun dak in hetzelfde vlak hadden doorgetrokken dan waren de hoekpannen vervangen door reguliere pannen. Idem voor het vervangen van bitumen dakbedekking waar vaak ook iets op het erf van de buren gewerkt wordt (ook al zo'n leuk recent topic).

In dit topic is veel ongenoegen te lezen. Juridisch is het echter veel relevanter om te bepalen of het werk degelijk is uitgevoerd met bijbehorende herstelkosten / schade. Schade is daarbij niet een afgezaagde dakpan, maar de kosten van herstel naar een deugdelijke oplossing (en schade als dat niet gebeurt).

edit:
Tevens lijken de feiten niet helder. Iets als een goot die wel/niet ingekort is kan eenvoudig vastgesteld worden door oude foto's erbij te zoeken en tevens kan bij andere buren bekeken worden hoe het in elkaar steekt.

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 13-07-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Laatst online: 08:54
Ik zou erop staan dat de buren zelf contact zoeken met de aannemer, aangezien ze zelf ook de beslissing genomen hebben om met zo'n prutser in zee te gaan. Dan zelf ook maar op de blaren zitten en zorgen dat het netjes wordt afgehandeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShockWave
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-06 21:02

ShockWave

Lost it somewhere

muis007 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:00:

Er komt nog een goot aan de voorkant van het dak van de serre. Aan de zijkant (bij de schutting)nog een regenpijp. Al hun water zal dan naar onze afvoer gaan? Onder onze regenpijp zit een afvoerputje.
En hemelwaterafvoer zomaar los bij de schutting laten eindigen in de buurt of boven jouw afvoerputje verlegt de buurman zijn probleem uitdaging naar jouw tuin.
Bij het niet aankunnen van een flinke plens water door dat afvoerputje zal de rest gewoon in jouw tuin komen te liggen.
Vaak wordt gesproken over afkoppelen van de hemelwaterafvoer om zo milieu technisch mooier over te komen.
Helaas denkt men vaak dat het dan gewoon gaat om niet aansluiten op de rest van de afvoer en het water dan maar te laten lopen naar de parkeerplaatsen of willekeurige afvoerputjes....
En goede aansluiting op de riolering voorkomt wateroverlast met de huidige stortbuien en anders zal die persoon een wadi aan moeten leggen in zijn tuin.
Waarom is de serre OP de vlonder gebouwd en niet eerst serre en dan vlonder eromheen, scheelt ook al een centimeter of 10 in de hoogte aan tegels waarop liggers en vervolgens vlonderplanken liggen.
Nu hangt de serre op het oog alleen vast aan de vlonder, welke vaak los van de grond ligt, zonder dat duidelijk is of er betonpoeren onder de staanders zijn gebruikt welke zorgen voor een flink stevige fundering.
Vlonder is niet echt stevig om de boel tegen te houden of te ondersteunen mocht de wind eronder komen en als er gewoon tuinhout ipv hardhout is gebruikt voor de liggers dan is dat over 10 jaar ook vergaan door alle vochtinwerking en zal de boel verzakken...

Star Citizen referralcode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• muis007
FRANQ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:15:
@muis007

Je geeft aan dat de buren er tussenuit willen en dat jij het met de bouwer moet oplossen.
Maar jij hebt geen overeenkomst met de bouwer, dus dat gaat sowieso niks worden.
*** onze rechtsbijstand zegt dat wij de bouwer wel aansprakelijk moeten stellen omdat deze uit eigen beweging in ons dak gezaagd heeft en niet in opdracht van de buren****

Daarnaast geef je aan dat je zelf een nieuw dak moet betalen en zelf de kozijnen moet laten schilderen.
Wie betaald voor het schilderwerk van het houtwerk aan jouw gevel boven het perceel van de buren?

Ik neem aan jij.
Als die muur mandelig is moet de buurman meebetalen.

Nu met het dak er tegenaan gekit (prutswerk) gaat je hout ook rotten, de levensduur van die beplanking word dus ook aangetast.
Het houtwerk aan onze achtergevel wordt volgens afspraak door de buren geverfd. Aan de voorkant van ons huis is namelijk ook een stuk houten gevel van de buren, wat wij schilderen. Dat ligt nergens vast, maar zijn onderlinge afspraken die al dateren vanaf de bouw van een woningen.
Mijn boerinnenverstand zegt dat de muur achter niet mandeling is. Hetzelfde geldt voor de voorkant, dat stuk muur is van het huis van de buren, maar die kunnen er zelf eigenlijk niet bij en wij wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• muis007
Sharky schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:24:
Als je een rechtbijstandsverzekering hebt zou ik die wel asap inschakelen, als je te laat bent nemen ze het niet in behandeling. Ik heb het gevoel dat dit lastige kwestie gaat worden.
Heb ze net gebeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
ShockWave schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:47:
[...]

En hemelwaterafvoer zomaar los bij de schutting laten eindigen in de buurt of boven jouw afvoerputje verlegt de buurman zijn probleem uitdaging naar jouw tuin.
Bij het niet aankunnen van een flinke plens water door dat afvoerputje zal de rest gewoon in jouw tuin komen te liggen.
Vaak wordt gesproken over afkoppelen van de hemelwaterafvoer om zo milieu technisch mooier over te komen.
Helaas denkt men vaak dat het dan gewoon gaat om niet aansluiten op de rest van de afvoer en het water dan maar te laten lopen naar de parkeerplaatsen of willekeurige afvoerputjes....
En goede aansluiting op de riolering voorkomt wateroverlast met de huidige stortbuien en anders zal die persoon een wadi aan moeten leggen in zijn tuin.

*** ik voorzie nu dus al dat mijn terras blank komt te staan***
[...]

Waarom is de serre OP de vlonder gebouwd en niet eerst serre en dan vlonder eromheen, scheelt ook al een centimeter of 10 in de hoogte aan tegels waarop liggers en vervolgens vlonderplanken liggen.
Nu hangt de serre op het oog alleen vast aan de vlonder, welke vaak los van de grond ligt, zonder dat duidelijk is of er betonpoeren onder de staanders zijn gebruikt welke zorgen voor een flink stevige fundering.
Vlonder is niet echt stevig om de boel tegen te houden of te ondersteunen mocht de wind eronder komen en als er gewoon tuinhout ipv hardhout is gebruikt voor de liggers dan is dat over 10 jaar ook vergaan door alle vochtinwerking en zal de boel verzakken...
toon volledige bericht
Jemig wat een gedoe allemaal. Buren doen maar wat en ik moet allerlei acties ondernemen, grrr :(

Het dakterras bestaat uit een betonvloer en daarop ligt een bitumen daklaag. Daarop liggen 30x30 stoeptegels. Das niet mooi, dus hebben de buren er losliggende kunststof vlonders op geplaatst. Een staander vastschroeven op 1 stoeptegeltje lijkt me ook niet echt stevig. Er kan geen betonpoer omdat je dan dwars door het dakleer zou gaan. De prutsbouwer wilde dat eerst wel...oeps.
De serre heeft dus geen fundering en steunt/hangt aan 2 muren van de buren en 1 muur van ons.
Het gebruikte hout is Douglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Oh, dus met een beetje geluk is met een flinke storm zoals we in februari hadden die serre wel weggewaaid...

Iets serieuzer: als die middenpilaar ook aan 1 (losliggende?) tegel vast zit, bestaat er dan niet een kans dat dat bij flinke wind en wat beweging van het afdak elke keer een 'bonk' geeft?

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muis007
Aiolos schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:39:
Oh, dus met een beetje geluk is met een flinke storm zoals we in februari hadden die serre wel weggewaaid...

Iets serieuzer: als die middenpilaar ook aan 1 (losliggende?) tegel vast zit, bestaat er dan niet een kans dat dat bij flinke wind en wat beweging van het afdak elke keer een 'bonk' geeft?
De middenpilaar zit volgens mij alleen aan de -losliggende- vlonder vast.
Een 'bonk' heb ik nog niet gehoord.
Pagina: 1 2 Laatste