Vraag

• bjvdw81
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-02 13:00
Hallo,

Aangezien alle installateurs geen tijd hebben en/óf de hoofdprijs rekenen om mijn installatie te ontwerpen/aanleggen ben ik zelf maar begonnen met uitdokteren, anders komt de bouw straks stil te liggen. Ik ben geen leek op het gebied van elektra maar een complete huisinstallatie heb ik nog nooit gedaan dus ik kan wel wat hulp gebruiken.

Ik krijg een 3x25A aansluiting en ik vroeg me af of dit genoeg is en of ik een beetje logische verdeling had gemaakt in mijn groepenkast. Als ik voor iedere wcd 200W en ieder lichtpunt 100W reken kom ik, samen met de vaste verbruikers en zelfs met een gelijktijdigheidsfactor van 0,5 ruim over de 17kW.

Maar in mijn optiek is 200W voor iedere wcd echt wel ruim bemeten, is dit de juiste manier om dit te doen of zijn vooral de vaste, zware verbruikers van belang?

Wat achtergrondinformatie, het gaat om een boerderijwoninkje van mijn grootouders uit 1956 waar we nu een schuur als aanbouw bij plaatsen waar beneden de keuken en inpandige garage en boven slaap- en badkamer komen. De inpandige garage kunnen we later gebruiken om gelijkvloers te gaan wonen. Als de aanbouw "af" is gaan we het huisje renoveren. Er staat een oude druivenkas en bijbehorend ketelhuisje bij die we later willen ombouwen tot twee gastenverblijven, ook voor de verhuur.

Ik had het als volgt bedacht:
  • 10 groepen voor de huisinstallatie
  • in de keuken komt een oven, stoomoven en quooker
  • 1 16A alamat voor de buitenverlichting en stopcontacten
  • 2 groepen voor gastenverblijven (Kas & Ketelhuis)
  • Apparaten >3kW krijgen een eigen groep, geen enkele groep overschrijd 3,6kW
  • krachtgroep voor de kookplaat
  • krachtgroep voor de schuur (autobrug, lasapparaat en 3kW aan solar)
  • krachtgroep als voorbereiding voor een autolader
Graag hoor ik wat er beter of anders kan!

Alle reacties

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-03 17:07
niet alles staat altijd tegelijk aan. kijk eens naar de groot verbruikers. Dus warmtepomp, quooker, vaatwasser, wasmachine.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:46
Redelijke verdeling. Er zijn wel een paar punten:
1. Zonnepanelen moeten op een eigen groep en aardlek (alamat), anders voldoet het niet aan de nen1010. Dit kan voor brand zorgen als er wcd's bij zitten.
-is er een reden dat die op 3 fasen zit? 3kw aanzonnepanelen is te weinig daarvoor (zonder micro omvormers). Zet die op 1 fase waar de meeste constante verbruikers op zitten. Dit is opbrengst die niet van de hoofdzekering afgaat.

2. Beide gastenverblijven met een kookplaat op dezelfde fase? Een kan wel wisselen met de vaatwasser groep.

Aansluiting verzwaring naar 3x35 kan altijd nog. Ik zou eerst de praktijk bekijken voor je die €800 per jaar uitgeeft aan vastrecht.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ricko1
Ik zie trouwens niks over verwarming. Is dat nog gas?
Tip: leg een lege buis naar de zolder om in de toekomst een warmtepomp of airco te kunnen plaatsen zonder grote verbouwing.

Een mantelbuis naar de gastenverblijven zorgt ervoor dat je niet hoeft graven als er een extra groep naartoe moet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-03 20:07
200 watt voor een WCD lijkt me veel erg hoor. Ik zou echt kijken per ruimte wat je aansluit. Op een kantoor zou je bijvoorbeeld een vaste computer neerzetten die wellicht 700 watt trekt, laptoplader 200 watt en dan heb je alle veelgebruikers in die ruimte wel gehad. Beeldscherm neemt tegenwoordig maar 30 watt, lampen een keer 8 watt.. Al met al is deze ruimte één groep.
Per ruimte de stopcontacten bekijken geeft ook logica in het aansluiten en eventueel latere aanpassingen. Ook de lichtschakelaars zitten natuurlijk bij de WCD's in dezelfde dozen en je mag immers niet van meerdere groepen door dezelfde dozen laten lopen.
Lichtpunten in bijvoorbeeld de keuken moet je zo maken dat ze op dezelfde groep zitten.

De keukenapparatuur daarentegen; oven, vaatwasser, qooker. Deze zou ik ook inderdaad allemaal een eigen groep geven. Koffie zetten en de qooker gebruik je ook weer vaak samen, dus daar zul je ook een veilige keuze moeten maken. Die kun je misschien combineren met de koelkast of afzuigkap. Daar zit je dan gauw op 5 groepen exclusief de kookgroep.

Kortom: som de zware apparatuur op, hou met wcd's en lichtdozen zoveel mogelijk logische verdeling aan.

[Voor 0% gewijzigd door BennieWolters op 12-07-2022 22:25. Reden: typo]

Joe

• bjvdw81
@Ricko1 Dank voor je input!
1. Er gaat alleen een krachtgroep naar de schuur waar ook de zonnepanelen op liggen. Dat is nu 3kW maar hoop ik in de toekomst nog uit te breiden. Kan ik na die krachtgroep nog een aparte alamat aanbrengen voor de zonnepanelen?

2. Goeie! Ondanks dat het lichte kookplaatjes zijn is er natuurlijk grote kans dat ze rond dezelfde tijd gebruikt gaan worden.

3. Verwarming d.m.v. een zonneboiler/hout-cv combi met een Nefit HRC30 als back-up. Dus nog niet volledig gasloos, hopelijk wel gas-arm ;)

[Voor 1% gewijzigd door bjvdw81 op 12-07-2022 22:27. Reden: typo]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:39
Groepen D, E, H, K en L zijn niet toegestaan. Een (vast opgesteld) apparaat van >2000Watt moet zijn eigen groep hebben. Zonder andere aansluitingen.

[Voor 6% gewijzigd door RocketKoen op 12-07-2022 22:28]

TheS4ndm4n#1919

• bjvdw81
@RocketKoen Dat dacht ik eerst ook maar ik ben dit al meerdere keren tegengekomen:
Is dat later niet aangepast in NEN1010:2015 naar:

"De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.", waarbij de harde 2 kVA vervallen is?
Ik kan zelf de NEN niet raadplegen maar ik heb meerdere tweakers al iets soortgelijks horen zien zeggen. Kan volgens mij ook bijna niet anders want dan zou ik dus voor de oven, stoomoven, quooker, wasmachine, droger, vaatwasser en kookplaatjes in de gastenverblijven allemaal een eigen groep moeten reserveren, dan blijft er bijna niks meer over van mijn 12 groepen.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:13

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het lijkt om een fikse woning/gebouw te gaan. Meer dan 12 groepen is geen probleem toch?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ricko1
RocketKoen schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:27:
Groepen D, E, H, K en L zijn niet toegestaan. Een (vast opgesteld) apparaat van >2000Watt moet zijn eigen groep hebben. Zonder andere aansluitingen.
Die regel is geschrapt uit de nieuwste nen1010. Het is nu naar inzicht van verbruik. De installatie moet normaal gebruikt kunnen worden zonder uitschakelen.
Ik hoorde ook dat de strikte max 4 groepen per aardlek geschrapt wordt bij de volgende versie. Dat gaat wel problemen geven met onnodig springen van de beveiliging.
bjvdw81 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:25:
@Ricko1 Dank voor je input!
1. Er gaat alleen een krachtgroep naar de schuur waar ook de zonnepanelen op liggen. Dat is nu 3kW maar hoop ik in de toekomst nog uit te breiden. Kan ik na die krachtgroep nog een aparte alamat aanbrengen voor de zonnepanelen?
Dan zou je een 3 fasen pv-verdeler (hoofdschakelaar plus 2 alamats) moeten bouwen. Mag maar bij een nieuwe installatie zou ik toch een kabel leggen. Hoe zwaar is het lasapparaat dat je eraan wil hangen? De zwaardere laten een B16 automaat regelmatig springen door piekstroom.

• bjvdw81
@bartvl Is ook zo maar ik heb nu alles (oven/magnetron, vaatwasser, waterkoker, wasmachine, droger, straalkacheltje in de badkamer etc.) op de drie groepen in mijn jaren '50 kastje en nu knalt er eigenlijk ook nooit iets uit. Dus 12 in een moderne installatie leek me ruim voldoende.

• bjvdw81
@Ricko1
De kabel naar de schuur ligt er al, die heb ik twee jaar geleden al ingegraven. 4x4mm2 met het oog op uitbreiding maar op dit moment alleen 2 adertjes aangesloten op 1 x 16A.
Beter zou dus zijn om voor de PV een aparte kabel te leggen naar een alamat in de groepenkast in huis?

Het lasapparaat is niet heel zwaar en zal slechts incidenteel gebruikt worden. Hij kan ook met een verloop op 230 en ik heb er nog geen zekering mee laten springen. Tot nu toe...

• bjvdw81
@BennieWolters Dank je! Het lijkt mij ook overdreven om iedere wcd mee te tellen, temeer omdat de meerderheid er alleen maar zit "voor de zekerheid".
Ik zal inderdaad nog eens goed nadenken over de vaste verbruikers

• Ricko1
bjvdw81 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 22:56:
@Ricko1
De kabel naar de schuur ligt er al, die heb ik twee jaar geleden al ingegraven. 4x4mm2 met het oog op uitbreiding maar op dit moment alleen 2 adertjes aangesloten op 1 x 16A.
Beter zou dus zijn om voor de PV een aparte kabel te leggen naar een alamat in de groepenkast in huis?
Dat is precies de situatie waar een pv verdeler voor bedoeld is. Als een aparte groep (bv wasmachine) bij de plek zit waar je de zonnepanelen wil aansluiten maar een nieuwe kabel leggen heel veel werk is.

In dit geval zou ik die 4mm2 kabel afzekeren met een C20 300ma alamat in de meterkast en dan C16 en B16 30ma alamats in de pv verdeler in de schuur.

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
maartentmm schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:53:
niet alles staat altijd tegelijk aan. kijk eens naar de groot verbruikers. Dus warmtepomp, quooker, vaatwasser, wasmachine.
Lijkt me toch wel heel dom om er geen rekening mee te houden dat alles tegelijk aan kán staan als je toch bezig bent met een nieuwe groepenkast. Dat je niet je oven, wasmachine, droger en magnetron tegelijk aan hebt staan in de praktijk is prima, maar die ene keer dat je de was wil doen terwijl je ook moet koken ben je toch blij dat ze netjes op twee losse groepen zitten waarbij je dat beetje extra ruimte hebt.

Het is natuurlijk niet rendabel om ieder apparaat dat veel verbruikt op een eigen groep te zetten, maar dingen als een inductieplaat en een quooker wil je toch wel gewoon hun eigen groep geven, want het gebruik daarvan is niet makkelijk in te plannen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 25-03 17:07
Oon schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 06:29:
[...]

Lijkt me toch wel heel dom om er geen rekening mee te houden dat alles tegelijk aan kán staan als je toch bezig bent met een nieuwe groepenkast. Dat je niet je oven, wasmachine, droger en magnetron tegelijk aan hebt staan in de praktijk is prima, maar die ene keer dat je de was wil doen terwijl je ook moet koken ben je toch blij dat ze netjes op twee losse groepen zitten waarbij je dat beetje extra ruimte hebt.

Het is natuurlijk niet rendabel om ieder apparaat dat veel verbruikt op een eigen groep te zetten, maar dingen als een inductieplaat en een quooker wil je toch wel gewoon hun eigen groep geven, want het gebruik daarvan is niet makkelijk in te plannen
Ik bedoelde om juist alle groot verbruikers te splitten over de fases/groepen

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• TheJackal83
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-02 11:13
Sorry bjvdw81 dat ik je topic even kaap.

Maar ook ik zit in het zelfde schuitje.

Per 1 november mag ik mijn nieuwe woning betreden.
Er bevindt zich nu een oude stoppenkast met smeltzekering.
Deze wil ik uiteraard gaan vervangen met een moderne groepen kast van Hager. Tevens heb ik een 3x 25A aansluiting aangevraagd die ze dan komen plaatsen.

Ook heb ik zonnepanelen aangevraagd ( 20x 400wp ) en ben ik van plan om inductie te gaan koken. In de toekomst wil ik ook een laadpaal laten plaatsen.

Nu heb ik via Electramat een groepenkast samen gesteld.
Wie kan mij zeggen of ik iets over het hoofd gezien heb?
( het plaatsen van de stoppenkast besteed ik uit )

Mijn dank ik groot.

HAGER groepenkast
14 groepen 3 Fase
1 Hoofdschakelaar 4P - 40A 4P
1 kWh meter 3 fase - 80A digitaal MID
4 Aardlekschakelaar 2P - 40A 30mA 2P
1 Aardlekschakelaar 4P - 40A 30mA 4P
1 Krachtgroep 3P+N - 16A 3P+N B-kar
14 Installatieautomaat 1P+N - 16A 1P+N B-kar

PSN ID: TheJackal83

• Ricko1
Met 8000wp aan zonnepanelen moet je naar een 3 fase omvormer. Ik zie maar 1 krachtgroep (voor de kookplaat). Zonnepanelen moeten op een eigen aardlek. Er moet dus een krachtaardlekautomaat bij (en een dikkere leiding naar de zolder)

Vanwaar die kwh meter? De netbeheerder plaatst een meter die door hun gecertificeerd is (en verzegeld, afblijven anders ben je strafbaar).

2 groepen op een aardlekschakelaar? Dan kan je net zo goed 2 aardlekautomaten plaatsen voor bv de wasmachine en tuin (mits er geen vriezer/vorstbeveiliging in een schuur achter zit) dan schakelt bij een aardfout alleen dat uit.

Voor de laadpaal kan je nu al een extra krachtautomaat plaatsen. Dan hoeft er alleen een kabel aangesloten te worden (als je gaat verbouwen leg dan direct een 5x4 of 5x6 kabel naar de plek waar de paal komt)

Het lijstje wordt dan als volgt:
1 Hoofdschakelaar 4P - 40A 4P
3 Aardlekschakelaar 2P - 40A 30mA 2P
1 Aardlekschakelaar 4P - 40A 30mA 4P
2 Krachtgroep 3P+N - 16A 3P+N B-kar
12 Installatieautomaat 1P+N - 16A 1P+N B-ka
2 Aardlekautomaat 1P+N - 16A 30mA
1 Krachtaardlekautomaat 3P+N 16A 300mA (met die hoeveelheid zonnepanelen kan een 30mA automaat onnodig afslaan. Leg ook minimaal een 5x4 of 5x6 leiding om het spanninsverlies te beperken)

• TheJackal83
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-02 11:13
Top Ricko1,

Ik ga je lijst 1 op 1 overnemen.

Mijn dank is giga.

PSN ID: TheJackal83

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:02

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

BK >>> DEI. Let wel mensen, veel vraagjes zijn hier al beantwoord: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1

@TheJackal83 het is niet zo heel netjes om iemand anders zijn topic te kapen. Zo gaan er adviezen en discussies door elkaar lopen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:14
Met 3x25A aansluiting en Krachtaardlekautomaat 3P+N 16A 300mA hangt het af van wat voor omvormer je neemt voor die 8kWp PV en wat er gebeurt met de al aanwezige 3kW PV.
Of je niet de drie 2P 40A 30mA Aardlekschakelaars en de 4P 40A 30mA dient te beschermen met een 40A Installatieautomaat 1P+N ervoor, direct na de hoofdschakelaar.
Ook vanwege dat een verzwaring naar 3x35A niet geheel uitgesloten is met een laadpaal in de toekomst.

Misschien kan je beter kijken om zoveel mogelijk aardlekschakelaars met de daarachter aanwezige installatieautomaten, te vervangen door aardlekautomaten.

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee