Vraag

• bjvdw81
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-10 16:59
Hallo,

Aangezien alle installateurs geen tijd hebben en/óf de hoofdprijs rekenen om mijn installatie te ontwerpen/aanleggen ben ik zelf maar begonnen met uitdokteren, anders komt de bouw straks stil te liggen. Ik ben geen leek op het gebied van elektra maar een complete huisinstallatie heb ik nog nooit gedaan dus ik kan wel wat hulp gebruiken.

Ik krijg een 3x25A aansluiting en ik vroeg me af of dit genoeg is en of ik een beetje logische verdeling had gemaakt in mijn groepenkast. Als ik voor iedere wcd 200W en ieder lichtpunt 100W reken kom ik, samen met de vaste verbruikers en zelfs met een gelijktijdigheidsfactor van 0,5 ruim over de 17kW.

Maar in mijn optiek is 200W voor iedere wcd echt wel ruim bemeten, is dit de juiste manier om dit te doen of zijn vooral de vaste, zware verbruikers van belang?

Wat achtergrondinformatie, het gaat om een boerderijwoninkje van mijn grootouders uit 1956 waar we nu een schuur als aanbouw bij plaatsen waar beneden de keuken en inpandige garage en boven slaap- en badkamer komen. De inpandige garage kunnen we later gebruiken om gelijkvloers te gaan wonen. Als de aanbouw "af" is gaan we het huisje renoveren. Er staat een oude druivenkas en bijbehorend ketelhuisje bij die we later willen ombouwen tot twee gastenverblijven, ook voor de verhuur.

Ik had het als volgt bedacht:
  • 10 groepen voor de huisinstallatie
  • in de keuken komt een oven, stoomoven en quooker
  • 1 16A alamat voor de buitenverlichting en stopcontacten
  • 2 groepen voor gastenverblijven (Kas & Ketelhuis)
  • Apparaten >3kW krijgen een eigen groep, geen enkele groep overschrijd 3,6kW
  • krachtgroep voor de kookplaat
  • krachtgroep voor de schuur (autobrug, lasapparaat en 3kW aan solar)
  • krachtgroep als voorbereiding voor een autolader
Graag hoor ik wat er beter of anders kan!

Alle reacties

• bjvdw81
@Ricko1 Dank voor je input!
1. Er gaat alleen een krachtgroep naar de schuur waar ook de zonnepanelen op liggen. Dat is nu 3kW maar hoop ik in de toekomst nog uit te breiden. Kan ik na die krachtgroep nog een aparte alamat aanbrengen voor de zonnepanelen?

2. Goeie! Ondanks dat het lichte kookplaatjes zijn is er natuurlijk grote kans dat ze rond dezelfde tijd gebruikt gaan worden.

3. Verwarming d.m.v. een zonneboiler/hout-cv combi met een Nefit HRC30 als back-up. Dus nog niet volledig gasloos, hopelijk wel gas-arm ;)

[Voor 1% gewijzigd door bjvdw81 op 12-07-2022 22:27. Reden: typo]

• bjvdw81
@RocketKoen Dat dacht ik eerst ook maar ik ben dit al meerdere keren tegengekomen:
Is dat later niet aangepast in NEN1010:2015 naar:

"De installatie moet zijn verdeeld in voldoende eindgroepen om gelijktijdig gebruik van te voorziene apparatuur mogelijk te maken. Waar nodig moet voor specifieke apparaten met een hoge aansluitwaarde worden voorzien in afzonderlijke eindgroepen.", waarbij de harde 2 kVA vervallen is?
Ik kan zelf de NEN niet raadplegen maar ik heb meerdere tweakers al iets soortgelijks horen zien zeggen. Kan volgens mij ook bijna niet anders want dan zou ik dus voor de oven, stoomoven, quooker, wasmachine, droger, vaatwasser en kookplaatjes in de gastenverblijven allemaal een eigen groep moeten reserveren, dan blijft er bijna niks meer over van mijn 12 groepen.

• bjvdw81
@bartvl Is ook zo maar ik heb nu alles (oven/magnetron, vaatwasser, waterkoker, wasmachine, droger, straalkacheltje in de badkamer etc.) op de drie groepen in mijn jaren '50 kastje en nu knalt er eigenlijk ook nooit iets uit. Dus 12 in een moderne installatie leek me ruim voldoende.

• bjvdw81
@Ricko1
De kabel naar de schuur ligt er al, die heb ik twee jaar geleden al ingegraven. 4x4mm2 met het oog op uitbreiding maar op dit moment alleen 2 adertjes aangesloten op 1 x 16A.
Beter zou dus zijn om voor de PV een aparte kabel te leggen naar een alamat in de groepenkast in huis?

Het lasapparaat is niet heel zwaar en zal slechts incidenteel gebruikt worden. Hij kan ook met een verloop op 230 en ik heb er nog geen zekering mee laten springen. Tot nu toe...

• bjvdw81
@BennieWolters Dank je! Het lijkt mij ook overdreven om iedere wcd mee te tellen, temeer omdat de meerderheid er alleen maar zit "voor de zekerheid".
Ik zal inderdaad nog eens goed nadenken over de vaste verbruikers
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee