Vraag

• bjvdw81
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 31-10 16:59
Hallo,

Aangezien alle installateurs geen tijd hebben en/óf de hoofdprijs rekenen om mijn installatie te ontwerpen/aanleggen ben ik zelf maar begonnen met uitdokteren, anders komt de bouw straks stil te liggen. Ik ben geen leek op het gebied van elektra maar een complete huisinstallatie heb ik nog nooit gedaan dus ik kan wel wat hulp gebruiken.

Ik krijg een 3x25A aansluiting en ik vroeg me af of dit genoeg is en of ik een beetje logische verdeling had gemaakt in mijn groepenkast. Als ik voor iedere wcd 200W en ieder lichtpunt 100W reken kom ik, samen met de vaste verbruikers en zelfs met een gelijktijdigheidsfactor van 0,5 ruim over de 17kW.

Maar in mijn optiek is 200W voor iedere wcd echt wel ruim bemeten, is dit de juiste manier om dit te doen of zijn vooral de vaste, zware verbruikers van belang?

Wat achtergrondinformatie, het gaat om een boerderijwoninkje van mijn grootouders uit 1956 waar we nu een schuur als aanbouw bij plaatsen waar beneden de keuken en inpandige garage en boven slaap- en badkamer komen. De inpandige garage kunnen we later gebruiken om gelijkvloers te gaan wonen. Als de aanbouw "af" is gaan we het huisje renoveren. Er staat een oude druivenkas en bijbehorend ketelhuisje bij die we later willen ombouwen tot twee gastenverblijven, ook voor de verhuur.

Ik had het als volgt bedacht:
  • 10 groepen voor de huisinstallatie
  • in de keuken komt een oven, stoomoven en quooker
  • 1 16A alamat voor de buitenverlichting en stopcontacten
  • 2 groepen voor gastenverblijven (Kas & Ketelhuis)
  • Apparaten >3kW krijgen een eigen groep, geen enkele groep overschrijd 3,6kW
  • krachtgroep voor de kookplaat
  • krachtgroep voor de schuur (autobrug, lasapparaat en 3kW aan solar)
  • krachtgroep als voorbereiding voor een autolader
Graag hoor ik wat er beter of anders kan!

Alle reacties

• bjvdw81
@Ricko1 Dank voor je input!