Stereo + surround - één receiver - verschillende speakers?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Hi,

Over een aantal maanden verhuis ik naar een mooi nieuwbouw huis. Gelukkig is mijn vrouw net zo audio-visueel ingesteld als ik, dus er komt een home-cinema setup. Iets wat in ons huidige appartement niet past.

Een Oled TV aan de muur, en onzichtbaar in het plafond verwerkt een 120"/135" projectie scherm (welke voor de TV zakt) i.c.m LG 4K laser beamer. Super tof wordt het. Qua beeld apparatuur zijn we er wel redelijk uit.

Maar nu de speakers. Ik ben behoorlijk audio-fanaat en heb nu een leuke hifi stereo set:

Sonus Faber Venere 2.5 + Arcam SA20 + Bluesound Node 2i.

Het leek me echter gaaf een upgrade te doen, en dit eventueel door te voeren naar surround. Maar alleen als dit qua budget enigzins te doen blijft. Omdat ik 80% van de tijd muziek luister en 20% van de tijd naar film kijk, vind ik de stereo setup het belangrijkste.

Het hele surround deel kwam eigenlijk pas ter sprake door upgrade mogelijkheden, en het nu al vrezen van kabels op de juiste plekken in het huis. Alles moet netjes weg gewerkt en zo onzichtbaar mogelijk.

Het originele idee was om mijn huidige speakers te upgraden naar Sonus Faber Olympica Nova II. Flinke upgrade dus. Een surround set in die opstelling zou al snel 25K+ zijn excl versterking dus dat is echt geen optie en gaat me ook veel te ver. Het idee ontstond om dan de rears + center uit een lagere klasse te pakken.

Dat zou er dan als volgt uit zien:

Fronts: Sonus Faber Olympica Nova II - 4.875,- p/s
Center: Sonus faber Sonetto Center I - 999,-
Rears: Sonus faber Sonetto I - 750,- p/s
Versterking - Receiver: NAD T778 - 3.119,-

Mijn vraag is eigenlijk:
1. Zou een dergelijke setup werken, of is het echt een no-go om een lagere lijn speakers te combineren met de high-end lijn? (Want dan kan ik dit idee beter uit m'n hoofd zetten :P)
2. Is een dergelijke surround receiver voldoende om ook muzikaal puur de Olympica Nova II's aan te sturen, in theorie werd me aanbevolen in het stereo-segment een prijsklasse hoger te kijken. Echter zie je dat nauwelijks in surround segment. Losse versterkers voor stereo en/of surround lijkt me én erg duur, én mega veel ruimte in beslag nemen. Ik werk het liever netjes weg in een meubel.

Er heerst een twijfel, omdat ik me nauwelijks kan voorstellen dat 9x80watt versterking voor 3K even goed kan zijn als 2x80watt voor een soortgelijk budget, maar misschien laat ik me wat teveel leiden door de high-end-zilveren-kabels-topics/fora.

Ik hoor graag meningen of adviezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Je kan prima luidsprekers mixen, het is alleen wel fijn als ze dezelfde tonaliteit hebben. Ik weet niet of die uniform is bij Sonus Faber, zoals dat bijvoorbeeld KEF of Revel is. Maar het is zeker geen must, ik mix Revel met JBL (beiden Harman) en dat is helemaal prima omdat ze ontworpen zijn met dezelfde design principes.

Qua receiver zou ik NAD vermijden, die zijn niet erg goed als je maar de prestaties kijkt. Zou het lekker bij Denon houden, dat is het merk met de beste prestaties zonder bizarre bugs. En een receiver in die prijsklasse zal geen moeite hebben met 99% van de luidsprekers. Het enige waar je rekening mee moet houden is of de versterking genoeg is om je gewenste piek(!) SPL niveau te halen op je luisterplek. Als je gaat meten dan zal je vast zien dat de vervorming en het ruis niveau van een stereo versterker beter is dan dat van een receiver, maar dat is zeker niet altijd het geval. Verder hebben luidsprekers veel hogere harmonische en lineaire vervorming dan luidsprekers. Dat valt ook wel te verlagen, maar dan zal je voor andere luidsprekers moeten kijken. Punt is, de luidsprekers zijn vrijwel altijd de zwakke plek. Ook in dit geval.

Edit: zie dat Stereophile metingen heeft van de Nova 1 en als de Nova 2 vergelijkbaar is dan zou ik mij zeker geen zorgen maken over wat de versterker nog doet :X

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 12-07-2022 17:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christiaans
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 08-05 23:47
Als je nu een Node gebruikt, dan zal een NAD T778 (met BluOS) zeker bevallen in gebruik. Van HEOS ben ik iets minder gecharmeerd, vooral wat de interface aangaat. Als je probeert te zoeken in muziekdiensten dan zie je vaak dubbele resultaten zonder extra informatie, bijvoorbeeld welke codec er is gebruikt.

Daarbij werkt het DIRAC-systeem erg mooi. De metingen zijn behoorlijk goed inzichtelijk gemaakt en het systeem is goed naar je hand (oren) te zetten. Ga je voor een Denon, dan moet je hier denk ik een Audyssey Pro microfoon bij kopen.

Verder zou ik je vraag eens bij een HiFi-zaak neerleggen en gaan luisteren. Als je toch je luidsprekers gaat upgraden dan kom je misschien wel bij een totaal ander merk uit.

[ Voor 14% gewijzigd door christiaans op 12-07-2022 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

christiaans schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:43:
Als je nu een Node gebruikt, dan zal een NAD T778 (met BluOS) zeker bevallen in gebruik. Van HEOS ben ik iets minder gecharmeerd, vooral wat de interface aangaat. Als je probeert te zoeken in muziekdiensten dan zie je vaak dubbele resultaten zonder extra informatie, bijvoorbeeld welke codec er is gebruikt.

Daarbij werkt het DIRAC-systeem erg mooi. De metingen zijn behoorlijk goed inzichtelijk gemaakt en het systeem is goed naar je hand (oren) te zetten. Ga je voor een Denon, dan moet je hier denk ik een Audyssey Pro microfoon bij kopen.

Verder zou ik je vraag eens bij een HiFi-zaak neerleggen en gaan luisteren. Als je toch je luidsprekers gaat upgraden dan kom je misschien wel bij een totaal ander merk uit.
Waar naar luisteren? Een receiver? Dat is echt de meest zinloze activiteit :D. Zelfs de T778 met een THD+N die bijna 3x slechter is als een Denon X3700H zal gewoon prima klinken. Om je een idee te geven, de versterking in een T778 heeft niet genoeg dynamisch bereik om de volledige 16 bit van een CD weer te geven (de X3700H kan dat overigens ook niet, maar die komt in de buurt). En zelfs dat maakt dus niet uit.

Maar ik zou zeker kijken naar of de bediening je bevalt.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 12-07-2022 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Nu online
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:24:
[...]

Waar naar luisteren? Een receiver? Dat is echt de meest zinloze activiteit :D. Zelfs de T778 met een THD+N die bijna 3x slechter is als een Denon X3700H zal gewoon prima klinken. Om je een idee te geven, de versterking in een T778 heeft niet genoeg dynamisch bereik om de volledige 16 bit van een CD weer te geven (de X3700H kan dat overigens ook niet, maar die komt in de buurt). En zelfs dat maakt dus niet uit.

Maar ik zou zeker kijken naar of de bediening je bevalt.
Puur uit interesse even, geen idee waar je namelijk naar refereert, maar hoe kan een versterker van 1000,- beter zijn dan die van 3200,- :P dat zou absoluut suggereren dat ik de Denon zou moeten nemen.

BluOS, vind ik echter fantastisch, en de reviews van de NAD waren vrij goed.

Het 16 bit verhaal snap ik ook niet geheel, het bluesound deel gaat tot 24bit 192khz, voor zo ver ik weet?

[ Voor 7% gewijzigd door Inverted_World op 12-07-2022 19:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:01
Inverted_World schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:33:

Het 16 bit verhaal snap ik ook niet geheel, het bluesound deel gaat tot 24bit 192khz, voor zo ver ik weet?
Met 16 bit heb je 65,536 stapjes in de amplitude van een signaal, genoeg voor iets minder dan 100dB aan dynamiek. Tenzij je regelmatig luistert naar een compositie van ritselende papiertjes gecombineerd met kanonschoten is 100dB aan dynamiek in een apparaat zat. :+
Sterker nog, de noisefloor in huis ligt vaak tegen de 40dB, dan wil je echt niet naar materiaal luisteren met een dynamiek van meer dan 100dB. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Nu online
christiaans schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 18:43:

Thanks voor de input! Ik zal sowieso gaan luisteren. Een prettige zaak, waar ik vorige keer ook m'n speakers kocht hebben bovenstaande in de luisterruimte staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Nu online
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 17:21:
Je kan prima luidsprekers mixen, het is alleen wel fijn als ze dezelfde tonaliteit hebben. Ik weet niet of die uniform is bij Sonus Faber, zoals dat bijvoorbeeld KEF of Revel is. Maar het is zeker geen must, ik mix Revel met JBL (beiden Harman) en dat is helemaal prima omdat ze ontworpen zijn met dezelfde design principes.
Dat is goed om te horen, ik opper dezelfde vraag nog eens bij de winkel zelf, thanks. :)
Qua receiver zou ik NAD vermijden, die zijn niet erg goed als je maar de prestaties kijkt. Zou het lekker bij Denon houden, dat is het merk met de beste prestaties zonder bizarre bugs. En een receiver in die prijsklasse zal geen moeite hebben met 99% van de luidsprekers. Het enige waar je rekening mee moet houden is of de versterking genoeg is om je gewenste piek(!) SPL niveau te halen op je luisterplek. Als je gaat meten dan zal je vast zien dat de vervorming en het ruis niveau van een stereo versterker beter is dan dat van een receiver, maar dat is zeker niet altijd het geval. Verder hebben luidsprekers veel hogere harmonische en lineaire vervorming dan luidsprekers. Dat valt ook wel te verlagen, maar dan zal je voor andere luidsprekers moeten kijken. Punt is, de luidsprekers zijn vrijwel altijd de zwakke plek. Ook in dit geval.

Edit: zie dat Stereophile metingen heeft van de Nova 1 en als de Nova 2 vergelijkbaar is dan zou ik mij zeker geen zorgen maken over wat de versterker nog doet :X
Kun je iets uitwijden waarom de Nova 1 zo slecht zijn volgens jou? Sowieso hebben we het over boekenplank modellen vs vloerstaanders, maar toch geïnteresseerd.

Ik heb ze in het echt zien staan, verliefd geworden op het ontwerp, maar uiteindelijk zal het oordeel pas komen bij het luisteren. Maar als er keiharde red flags zijn, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Reviews online zijn in ieder geval erg lovend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Inverted_World schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:33:
[...]

Puur uit interesse even, geen idee waar je namelijk naar refereert, maar hoe kan een versterker van 1000,- beter zijn dan die van 3200,- :P dat zou absoluut suggereren dat ik de Denon zou moeten nemen.

BluOS, vind ik echter fantastisch, en de reviews van de NAD waren vrij goed.
Prijs zegt niet alles over de prestaties. Het kan een indicatie zijn, omdat je wel een ondergrens hebt van wat je nodig hebt om een versterker met bijvoorbeeld een bepaald vermogen te bouwen, maar over het algemeen zegt het niet zoveel. Ik kan je zo versterkers van duizenden euro's geven die gewoon niet goed zijn.

BluOS kan ik niet over oordelen, maar reviews zou ik alleen maar naar kijken als men ook daadwerkelijk het apparaat gemeten heeft. Een receiver moet twee dingen goed doen: digitaal naar analoog omzetten én goed versterken. Dat kan je prima doormeten.
Geen enkele DAC haalt daadwerkelijk 24 bit aan dynamisch bereik omdat je met ruis zit. In theorie kunnen ze zo'n signaal verwerken, maar in de praktijk komt dat er niet uit. Voor 24 bit dynamisch bereik moet je ruisniveau 144dB onder het signaal liggen, een weerstand op kamertemperatuur voegt al meer ruis toe dan dat.

De beste stereo DACs in de wereld zitten op 22 bit dynamisch bereik (met XLR output, RCA is het ongeveer 20 bit). Kost je overigens nog geen €1000 en geen €10000 ;).
Inverted_World schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:31:
[...]

Dat is goed om te horen, ik opper dezelfde vraag nog eens bij de winkel zelf, thanks. :)

[...]

Kun je iets uitwijden waarom de Nova 1 zo slecht zijn volgens jou? Sowieso hebben we het over boekenplank modellen vs vloerstaanders, maar toch geïnteresseerd.

Ik heb ze in het echt zien staan, verliefd geworden op het ontwerp, maar uiteindelijk zal het oordeel pas komen bij het luisteren. Maar als er keiharde red flags zijn, dan hoor ik dat natuurlijk graag. Reviews online zijn in ieder geval erg lovend.
Hier staat alles wat je moet weten. Ik zie vooral een enorme piek in de treble en een flinke en brede dip in de upper-midrange. Aangezien de mid-range en tweeter bezetting hetzelfde eruit lijkt te zien zal de Nova 2 dezelfde defecten vertonen. De afstraling is ook niet zo geweldig, waarschijnlijk omdat ze ook geen waveguide voor de tweeter gebruiken iets wat anno 2022 toch wel zo'n beetje de industrie standaard is als je een goede luidspreker wilt maken.

In de review van Stereophile staat ook een reactie van Sonus Faber en daarin staat dat ze bovenstaande met opzet hebben gedaan, maar hun motivatie is gebaseerd op hun eigen gevoel of leken logica. De logica doet mij een beetje denken aan hoe flat-earthers bewijs aanleveren voor het plat zijn van de aarde: als je ook maar enigszins wat van de theorie weet dan is dat volkomen bullshit. Er is letterlijk decennia aan onderzoek dat tegenspreekt wat ze doen. Hell, als je zelf goed nadenkt over wat een luidspreker nou eigenlijk moet doen dan kom je tot de conclusie dat hun gedachtegang compleet onlogisch is. Wil niet zeggen dat je de luidspreker niet goed kan vinden klinken, maar in een dubbel blinde luistertest zal hij hoogstwaarschijnlijk niet zo goed uit de bus komen (dan wordt je o.a. niet afgeleid door het uiterlijk en prijskaartje).

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 12-07-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Nu online
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:56:
[...]

Prijs zegt niet alles over de prestaties. Het kan een indicatie zijn, omdat je wel een ondergrens hebt van wat je nodig hebt om een versterker met bijvoorbeeld een bepaald vermogen te bouwen, maar over het algemeen zegt het niet zoveel. Ik kan je zo versterkers van duizenden euro's geven die gewoon niet goed zijn.

BluOS kan ik niet over oordelen, maar reviews zou ik alleen maar naar kijken als men ook daadwerkelijk het apparaat gemeten heeft. Een receiver moet twee dingen goed doen: digitaal naar analoog omzetten én goed versterken. Dat kan je prima doormeten.
Dank voor de uitleg. Ik snap dat prijs niet altijd alles zegt over prestaties. Maar wat zou de 1100,- kostende Denon beter maken dan de 3300,- kostende NAD in dit geval? De prijs zal niet enkel in BluOS zitten lijkt me.

Wat overigens voor mij wel een ontzettend fijne feature is, ik speel via m'n synology Hi-Res gekochte albums af gekoppeld aan Bluesound. En voor het gemak ook fijne integratie met andere diensten.
Geen enkele DAC haalt daadwerkelijk 24 bit aan dynamisch bereik omdat je met ruis zit. In theorie kunnen ze zo'n signaal verwerken, maar in de praktijk komt dat er niet uit. Voor 24 bit dynamisch bereik moet je ruisniveau 144dB onder het signaal liggen, een weerstand op kamertemperatuur voegt al meer ruis toe dan dat.

De beste stereo DACs in de wereld zitten op 22 bit dynamisch bereik (met XLR output, RCA is het ongeveer 20 bit). Kost je overigens nog geen €1000 en geen €10000 ;).

Hier staat alles wat je moet weten. Ik zie vooral een enorme piek in de treble en een flinke en brede dip in de upper-midrange. Aangezien de mid-range en tweeter bezetting hetzelfde eruit lijkt te zien zal de Nova 2 dezelfde defecten vertonen. De afstraling is ook niet zo geweldig, waarschijnlijk omdat ze ook geen waveguide voor de tweeter gebruiken iets wat anno 2022 toch wel zo'n beetje de industrie standaard is als je een goede luidspreker wilt maken.

In de review van Stereophile staat ook een reactie van Sonus Faber en daarin staat dat ze bovenstaande met opzet hebben gedaan, maar hun motivatie is gebaseerd op hun eigen gevoel of leken logica. De logica doet mij een beetje denken aan hoe flat-earthers bewijs aanleveren voor het plat zijn van de aarde: als je ook maar enigszins wat van de theorie weet dan is dat volkomen bullshit. Er is letterlijk decennia aan onderzoek dat tegenspreekt wat ze doen. Hell, als je zelf goed nadenkt over wat een luidspreker nou eigenlijk moet doen dan kom je tot de conclusie dat hun gedachtegang compleet onlogisch is. Wil niet zeggen dat je de luidspreker niet goed kan vinden klinken, maar in een dubbel blinde luistertest zal hij hoogstwaarschijnlijk niet zo goed uit de bus komen (dan wordt je o.a. niet afgeleid door het uiterlijk en prijskaartje).
Jammer dat er van de vloerstaanders geen details zijn te vinden. Is iets als de soundstage etc ook goed meetbaar overigens? Een speaker lijkt me toch iets meer dan enkel het frequentie bereik en hoe netjes dat blijft?

Ik heb ter voorbeeld een Hifiman Ananda-BT en een Dan Clark Aeon 2 - Noire

En los van de measurements klinken ze echt gigantisch verschillend, open vs closed. De soundstage van de Ananda is veel breder, en de plaatsing van instrumenten is veel beter te definieren dan die van de Dan Clark.

Ik snap dat de conclusie hoe dan ook zou zijn dat ik moet luisteren in de winkel, en dat ga ik ook doen. Maar mocht je een goede aanbeveling hebben, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Ik ben eerlijk gezegd verbaast over de negatieve reactie, gezien online recenties haha. Zowel over de NAD als de Sonus Faber Nova II :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:34
Ik zou zeggen ga luisteren, ben zelf fan van Yamaha wat geluidskwaliteit betreft, heb niet zo veel uitgegeven als jij van plan bent, maar mijn RX-A1050 in combi met 4 klipsch reference 2, een klipsch centre en sub doet het prima. In de keuken heb ik mijn zone2 met kleinere speakertjes voor inspiratie bij het koken (al moet je niet in de maat roeren, want dan vliegt alles alle kanten op.....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Inverted_World schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:40:
[...]

Dank voor de uitleg. Ik snap dat prijs niet altijd alles zegt over prestaties. Maar wat zou de 1100,- kostende Denon beter maken dan de 3300,- kostende NAD in dit geval? De prijs zal niet enkel in BluOS zitten lijkt me.

Wat overigens voor mij wel een ontzettend fijne feature is, ik speel via m'n synology Hi-Res gekochte albums af gekoppeld aan Bluesound. En voor het gemak ook fijne integratie met andere diensten.
Prijs zit voornamelijk in het aantal kanalen, Dirac (prijziger dan de concurrentie), gebalanceerde pre-outs, meerdere subwoofer aansluitingen die onafhankelijk in te regelen zijn. Dat soort dingen.

En ondanks dat het verschil waarschijnlijk niet hoorbaar is geef ik toch liever niet €3000 uit aan een apparaat dat qua geluidsprestaties vergelijkbaar is meer een instapversterker van eind jaren 70 of eerste generatie cd-speler ;). Klinkt allemaal prima, maar ik verwacht dat ik voor €3000 een apparaat krijg waar enigszins aandacht is geschonken aan de primaire functionaliteit.
[...]

Jammer dat er van de vloerstaanders geen details zijn te vinden. Is iets als de soundstage etc ook goed meetbaar overigens? Een speaker lijkt me toch iets meer dan enkel het frequentie bereik en hoe netjes dat blijft?

Ik heb ter voorbeeld een Hifiman Ananda-BT en een Dan Clark Aeon 2 - Noire

En los van de measurements klinken ze echt gigantisch verschillend, open vs closed. De soundstage van de Ananda is veel breder, en de plaatsing van instrumenten is veel beter te definieren dan die van de Dan Clark.

Ik snap dat de conclusie hoe dan ook zou zijn dat ik moet luisteren in de winkel, en dat ga ik ook doen. Maar mocht je een goede aanbeveling hebben, dan hoor ik dat natuurlijk ook graag. Ik ben eerlijk gezegd verbaast over de negatieve reactie, gezien online recenties haha. Zowel over de NAD als de Sonus Faber Nova II :)
Soundstage is voor een groot deel de opname, maar ik vermoed dat luidsprekers met een brede en uniforme afstraling een grotere soundstage neerzetten maar dat een smalle afstraling zorgt voor betere plaatsing. Luidsprekers met een coaxiale driver zullen het daar sowieso goed in doen. Kijk eens naar KEF Reference 1, dat is een luidspreker die dit blijkbaar heel erg goed. Hier een review van een betrouwbare reviewer. Je moet reviews namelijk goed opletten of ze betrouwbaar en objectief zijn. Publicaties zoals Hifi.nl en WhatHifi hebben a. niet de kennis .b. niet de tools en c. geen motivatie (ze moeten advertenties verkopen) om een objectieve review te schrijven.

In het topic wat ik linkte staat alles wat je moet weten over tonaliteit. Wat daar echter nog niet in mee wordt genomen is SPL output en vervorming, je kan je voorstellen dat een kleine luidspreker met een 4" woofer niet een woonkamer gaat vullen ook al is hij qua tonaliteit goed. Maar dat is gelukkig een aspect dat je wel goed zelf kan testen: gewoon een slinger geven aan de volume knop.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 13-07-2022 10:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:28
Inverted_World schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 08:40:
[...]
De metingen van een NAD T778 vallen behoorlijk tegen voor een versterker van >3000 euro.

Conclusions
NAD gets a lot of things right with T778 with high efficiency and cool running amplifiers, large beautiful display, excellent cooling if needed and good DAC performance (for an AVR). Alas, there just isn't enough attention to detail with respect to noise, bugs, input digitization, etc. Given all of this, I give up and let you all decide if it fits for your purpose. I hope NAD takes this platform and this data and makes a clean up pass for next year to build a truly superior product. As it is, it doesn't get there.

De Denon is beter in zijn primaire taken: het omzetten van digitale signalen naar analoge, en het versterken van signalen naar luidsprekerniveau zonder het toevoegen van ruis. De grootste verschillen zitten op andere vlakken. NAD heeft Dirac, BluOs en een groot touchdisplay aan de voorkant, hoger uitgangsvermogen, MDC. De gebruikte versterkertechniek is anders, waardoor de NAD wat efficienter is. Er zijn tig redenen waarom de een meer kost dan de andere, net als bij auto's, waar een Kia van 25k hetzelfde kan presteren als een BMW van 75K. Presteren is dan even snel accelereren en een gelijke topsnelheid.

Ik zou zelf altijd liever de NAD hebben dan de Denon. Om zijn looks en features. Het verschil in vervorming hoor ik toch niet terug omdat het allemaal ver onder hoorbare niveaus ligt.

-- edit
Haha, geinig dat @Anoniem: 159816 precies de andere conclusie trekt uit in essentie dezelfde analyse.

[ Voor 4% gewijzigd door T-MOB op 13-07-2022 10:08 ]

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

T-MOB schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:03:
[...]

-- edit
Haha, geinig dat @Anoniem: 159816 precies de andere conclusie trekt uit in essentie dezelfde analyse.
Meer een principekwestie natuurlijk; als ik €3000 uitgeef dan verwacht ik dat ik een goed ontworpen product koop. Net of je een BMW van een ton koopt met echt de meest perfecte afwerking, de beste boordcomputer, fantastische verstelbare stoelen en dan een motor van 130pk erin. Ja, het werkt. Ja, het is voldoende. Maar is dat waar voor je geld krijgen? Ik vind van niet.

Wat hieraan bijdraagt is dat je voor die €3000 wél iets kan kopen dat gewoon goed is. En mijn eisen zijn niet belachelijk ofzo, ik wil gewoon apparatuur dat het volledige dynamische bereik van een cd (16 bit) kan weergeven. Dat was 20+ jaar geleden al mogelijk, dus het is 100% gewoon de keuze van NAD om nul energie te stoppen in het ontwerp van hun receivers. Want als je kijkt naar hun stereo apparatuur is dat over het algemeen gewoon top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• christiaans
Anoniem: 159816 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:24:
[...]

Waar naar luisteren? Een receiver? Dat is echt de meest zinloze activiteit :D.
Ja, luisteren naar de versterker. En in combinatie met luidsprekers, anders wordt het wat lastig luisteren:)

Ik heb de reviews op ASR etc ook gelezen. Op basis van die cijfers is een X3700 een betere versterker. Toch, als ik met mijn oren vergelijk, dan hoor ik verschil tussen bijv de T778 en de X3700. En dan vind ik de NAD prettiger luisteren in stereo met muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wellicht een iets andere insteek: ik zou even wachten met de aanschaf. Hear me out :)

Je zult ongetwijfeld in gedachten hebben hoe je je zit / luisterhoek wilt hebben. Doe jezelf een lol, maak zowel voor als achter in het midden voldoende aansluitingen en zorg dat je evt kunt wisselen mocht je je zithoek om willen draaien. Persoonlijk zou ik loze leidingen van linksvoor naar links achter willen, midden naar midden achter en rechts naar rechts achter. Hoe je hem dan ook neer zet, je kunt altijd van amp naar muur en naar fronts, en de loze leidingen doen de rest. Lijkt mij de meest flexibele setup.

Je weet ook niet hoe de akoestiek in je nieuwe woning is. Dus dan is het wel handig als je je huidige set eerst gewoon neer zet om te kijken hoe het klinkt, voor je geld aan iets anders uit geeft.
Bovendien heb je hiermee ook de mogelijkheid om je apparatuur van je stereo set aan de ene kant, en de speakers aan de andere kant te zetten. Maakt je AV meubel potentieel een stuk kleiner want apparatuur kan elders bij sterro

Dit zeg ik met 3 redenen:
- je bent niet de enige die over de inrichting gaat (WAF)
- je weet zoals aangegeven niet hoe de akoestiek in je nieuwe huis is, dus enige flexibiliteit in opstelling is handig.
- leidingen infrezen is _duur_

Geld uitgeven aan nieuwe apparatuur is altijd leuk. Maar 3k plus infreeskosten weggooien omdat het toch niet klinkt zoals gewenst, is dat niet ;)

[ Voor 31% gewijzigd door The Eagle op 13-07-2022 23:56 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-05 20:32

Jag

Hele interessante discussie wbt versterking. Ik ben zelf ook meer van de pragmatische school; niet hoorbare vervorming vind ik goed genoeg. Ik vind andere eigenschappen belangrijker zoals streaming, interface, HDMI functionaliteit / meerdere outputs, enz. Maar het "voelt" wel goed als de prestatie cijfers de prijs volgen, dat zeker :)

En @Inverted_World , ik ben ook erg benieuwd naar je lg 4k beamer ervaringen. Ik ga zelf over een jaar of twee denk ik vernieuwen, als ik financieel bekomen ben van de verbouwing van ons nieuwe huis. Kan je de ruimte verduisteren? Hoe ben je tot deze keuze gekomen? Welk scheen doe je erbij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

christiaans schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:22:
[...]

Ja, luisteren naar de versterker. En in combinatie met luidsprekers, anders wordt het wat lastig luisteren:)

Ik heb de reviews op ASR etc ook gelezen. Op basis van die cijfers is een X3700 een betere versterker. Toch, als ik met mijn oren vergelijk, dan hoor ik verschil tussen bijv de T778 en de X3700. En dan vind ik de NAD prettiger luisteren in stereo met muziek.
Natuurlijk hoor je verschil als je Dirac versus Audyssey gaat testen, heeft alleen niets te maken met de eindtrappen. Overigens neem ik aan dat je niet blind hebt getest, waardoor je ervaring sowieso al met een ocean aan zout te nemen is.

Verder heeft de luidspreker geen effect tenzij je een luidspreker hebt die bijvoorbeeld een zeer lage gevoeligheid hebt en je vermogen te kort komt. Maar dan zal de versterker binnen zijn operationele grenzen nog steeds hetzelfde klinken ;) .
Jag schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 01:08:
Hele interessante discussie wbt versterking. Ik ben zelf ook meer van de pragmatische school; niet hoorbare vervorming vind ik goed genoeg. Ik vind andere eigenschappen belangrijker zoals streaming, interface, HDMI functionaliteit / meerdere outputs, enz. Maar het "voelt" wel goed als de prestatie cijfers de prijs volgen, dat zeker :)

En @Inverted_World , ik ben ook erg benieuwd naar je lg 4k beamer ervaringen. Ik ga zelf over een jaar of twee denk ik vernieuwen, als ik financieel bekomen ben van de verbouwing van ons nieuwe huis. Kan je de ruimte verduisteren? Hoe ben je tot deze keuze gekomen? Welk scheen doe je erbij?
Het is ook meer frustratie met de status in de hifi industrie m.b.t. receivers dan wat anders, want de T778 is natuurlijk gewoon goed genoeg. Maar ik verwacht anno 2022 wel iets meer dan prestaties die we al 20 jaar zien. Instapmodel NAD stereoversterkers doen het beter dan deze receiver. Plus qua D/A conversie mag ik toch ook wel iets beter verwachten, je ziet daar gewoon over de afgelopen 10 jaar 0 vooruitgang in bij receivers. Ze brengen elk jaar dezelfde bagger uit met dezelfde lulkoek van hoe audiofiel het wel niet is, terwijl dat objectief gezien niet zo is. Ondertussen koop je een standalone 8 kanaal D/A converter met letterlijk state-of-the-art prestaties voor €600, kan mij niet vertellen dat je daar voor €2400 niet nog een paar extra kanalen en receiver dingen aan toe kan voegen. Nu hoef ik geen SINAD van 120 te zien bij een receiver, maar de 100 grens doorbreken zou echt ongelofelijk eenvoudig moeten zijn bij de duurdere modellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:28
Anoniem: 159816 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:25:

Wat hieraan bijdraagt is dat je voor die €3000 wél iets kan kopen dat gewoon goed is. En mijn eisen zijn niet belachelijk ofzo, ik wil gewoon apparatuur dat het volledige dynamische bereik van een cd (16 bit) kan weergeven. Dat was 20+ jaar geleden al mogelijk, dus het is 100% gewoon de keuze van NAD om nul energie te stoppen in het ontwerp van hun receivers. Want als je kijkt naar hun stereo apparatuur is dat over het algemeen gewoon top.
Maar het vermogen van eender welke Denon is nooit genoeg om 96dB boven de 35-40dB aan achtergrondgeluid in je woonkamer te komen. Een gevoelige speaker die 92dB op 1W levert moet je 8kW voeden om het naar (35+96=)131dB te tillen.

Ik ben op zich met je eens dat het beter zou moeten kunnen hoor, zeker voor het geld. Maar ik zou me niet te erg blindstaren op de cijfers. Het gaat bij wijze van spreken om duizendsten van graden op een koortsthermometer. Je kunt objectief vaststellen dat de ene precieser is dan de andere, maar je wordt in de praktijk niets wijzer van de precisie.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

T-MOB schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:45:
[...]

Maar het vermogen van eender welke Denon is nooit genoeg om 96dB boven de 35-40dB aan achtergrondgeluid in je woonkamer te komen. Een gevoelige speaker die 92dB op 1W levert moet je 8kW voeden om het naar (35+96=)131dB te tillen.

Ik ben op zich met je eens dat het beter zou moeten kunnen hoor, zeker voor het geld. Maar ik zou me niet te erg blindstaren op de cijfers. Het gaat bij wijze van spreken om duizendsten van graden op een koortsthermometer. Je kunt objectief vaststellen dat de ene precieser is dan de andere, maar je wordt in de praktijk niets wijzer van de precisie.
Ik ben het met je eens hoor, maar het is gewoon een principe kwestie. Het laat namelijk zien dat NAD geen ambitie heeft om een product op te leveren dat ook maar enigszins in de buurt komt van hun stereo producten.

Verder zullen de luidsprekers en de room correction er natuurlijk voor zorgen dat het uiteindelijk toch niet uitmaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• christiaans
Anoniem: 159816 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:42:
[...]

Natuurlijk hoor je verschil als je Dirac versus Audyssey gaat testen, heeft alleen niets te maken met de eindtrappen. Overigens neem ik aan dat je niet blind hebt getest, waardoor je ervaring sowieso al met een ocean aan zout te nemen is.
Ik heb niet gezegd dat er met room correction software is getest volgens mij.
En het gaat ook niet om mijn ervaring specifiek, maar om de suggestie dat iemand zijn of haar eigen oren mag gebruiken om een keuze te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

christiaans schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Ik heb niet gezegd dat er met room correction software is getest volgens mij.
En het gaat ook niet om mijn ervaring specifiek, maar om de suggestie dat iemand zijn of haar eigen oren mag gebruiken om een keuze te maken.
Als je zonder room correction hebt getest dan is het naar mijn inziens vrij zinloos om te gaan luisteren. Want dat is het enige interessante waar je echt naar kan luisteren: welke produceert voor jou de beste correctie en hoeveel moeite kost het om de correctie naar jouw voorkeur (curve/slope) te krijgen. Voor het versterkingsgedeelte zeggen de metingen in principe alles al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Nu online
The Eagle schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:43:
Wellicht een iets andere insteek: ik zou even wachten met de aanschaf. Hear me out :)

Je zult ongetwijfeld in gedachten hebben hoe je je zit / luisterhoek wilt hebben. Doe jezelf een lol, maak zowel voor als achter in het midden voldoende aansluitingen en zorg dat je evt kunt wisselen mocht je je zithoek om willen draaien. Persoonlijk zou ik loze leidingen van linksvoor naar links achter willen, midden naar midden achter en rechts naar rechts achter. Hoe je hem dan ook neer zet, je kunt altijd van amp naar muur en naar fronts, en de loze leidingen doen de rest. Lijkt mij de meest flexibele setup.

Je weet ook niet hoe de akoestiek in je nieuwe woning is. Dus dan is het wel handig als je je huidige set eerst gewoon neer zet om te kijken hoe het klinkt, voor je geld aan iets anders uit geeft.
Bovendien heb je hiermee ook de mogelijkheid om je apparatuur van je stereo set aan de ene kant, en de speakers aan de andere kant te zetten. Maakt je AV meubel potentieel een stuk kleiner want apparatuur kan elders bij sterro

Dit zeg ik met 3 redenen:
- je bent niet de enige die over de inrichting gaat (WAF)
- je weet zoals aangegeven niet hoe de akoestiek in je nieuwe huis is, dus enige flexibiliteit in opstelling is handig.
- leidingen infrezen is _duur_

Geld uitgeven aan nieuwe apparatuur is altijd leuk. Maar 3k plus infreeskosten weggooien omdat het toch niet klinkt zoals gewenst, is dat niet ;)
Thanks voor je reactie! Uiteraard wacht ik met de aanschaf. De eerste maanden zullen we gewoon mijn oude set gebruiken vermoed ik zo. Tot het budget vrij komt om hierin geld te stoppen. Daarbij zou ik eerst het stereo deel upgraden alvorens ik de uitbreiding naar surround zou doen.

We zijn overigens beiden vrij handig in 3D, dus we hebben op basis van de bouwtekeningen alles al in 3D gezet. In die zin kunnen we al erg goed inschatten hoe bepaalde meubels komen te staan. En de plaatsing er van.

Ik heb het gebaseerd op de huidige speakers, niet de toekomstige surround setup.
Mijn vrouw vind de Olympica Nova's vele malen mooier dan de Venere 2.5's dus dat helpt. Maar bij een surround alternatief is zoveel mogelijk weg gewerkt beter.

Ik verwacht verder niet dat we de zithoek opeens zullen omdraaien o.i.d, dit vanwege het inbouwscherm en verlaagd plafond. In die zin moeten we dus ook vrijwel alles al uitdenken.

Onze bouwbegeleider gaf aan dat het invrezen etc niet al te duur was, ik ben in ieder geval nog niet afgeschrokken door prijzen, en heb de 3K nog niet gehoord. Volgens mij was het idee nu om via de kruipruimte te gaan. En nette wandcontactdoosje met banenenplugjes etc. Exacte types moeten we nog uitkiezen.

De enige kabel die wat lastiger is, is de HDMI naar beamer die op de kast komt, en naar het TV-meubel zal moeten.
Jag schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 01:08:

Zeker een interessante discussie, ik deel je mening echter dat ik liever voor functionaliteiten ga en esthetiek. Ik zal mijn vrouw nooit zo ver krijgen dat ik alles perfect akoestisch kan inrichten etc. (De surround uberhaupt is nog een discussiepuntje :P ) En als ik speakers of een versterker wil die in het zicht zijn, dan wilt het oog ook wat. Uiteraard moet het niet een miskoop worden en begin ik eerst eens met luisteren en vergelijken. Maar een setje Focal Kanta's zou ik er bijvoorbeeld nooit doorheen krijgen qua looks ten opzichte van de Nova's . :P

Met betrekking tot de LG hu810p, puur op basis van youtube reviews en vergelijkingen. Ook de combinatie met WebOS leek me prettig.

Qua schermen kijk ik nu naar:

Optie 1: EVANESCE TAB TENSION B - 120" (95mm case height) - 1199,-
Optie 2: EVANESCE TAB TENSION - 135" (118mm case height) - 1.789,-

Ik heb tot nu toe bar weinig opties kunnen vinden, want ik wil het plafond zo min mogelijk verlagen, en veel inbouw schermen hebben een hogere case.

De twijfel zit nog tussen 120 en 135". Ik ga er vanuit dat die laatste qua bioscoop-effect prettiger overkomt, en ook 21:9 films lekker groot en breed voelen. Het past echter nét (gezien platenspeler op TV meubel), en mogelijk is een custom drop mogelijk ( het zwarte deel aan de bovenkant van het scherm ).

Afstand beamerlens tot scherm is +/- 5,20 meter. Afstand zit positie naar scherm is +/- 3.50

In de renders zie je de verschillende opties:

Op basis van 55" Philips OLED:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/skd3QFYM7wlYLBCciq1w_5ql-0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/F1vhHsnFXY1zPzdeF0t25hXH.png?f=fotoalbum_large

EVANESCE TAB TENSION B - 120"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTniB2YkDp-sU6DyY1M_b9TzfjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wOAGRmiHWrTvmklzjxrRUwGx.png?f=fotoalbum_large

Optie 2: EVANESCE TAB TENSION - 135"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pd-mspnZH2YrxiqLpyKcgUugrdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yTYbBCYAm2iR0fZRsSglotmz.png?f=fotoalbum_large

Achterkant woonkamer (waar evt rears zouden kunnen staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P1fyEViWo_GQb1vmFdjvRnlLk0c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8XVjwsQn19jkrn3s5MOs7OVI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:02

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wel inbouwspotjes en verlaagd plafond maar geen aansluitingen voor heights voor en achter? Tsk :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Nu online
The Eagle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:32:
Wel inbouwspotjes en verlaagd plafond maar geen aansluitingen voor heights voor en achter? Tsk :P
Er zijn grenzen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
Je hebt ook speakers waar je overheen kan stucken, werkt voor atmos prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Nu online
jadjong schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:58:
Je hebt ook speakers waar je overheen kan stucken, werkt voor atmos prima.
Klikt gaaf, maar ook erg kostbaar. Denk ook dat ik het er niet helemaal door krijg bij de commisie :+ Dan krijgt de tuin toch voorrang. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
Speakers in de tuin kan ook leuk uitpakken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inverted_World schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 18:58:
[...]

Klikt gaaf, maar ook erg kostbaar. Denk ook dat ik het er niet helemaal door krijg bij de commisie :+ Dan krijgt de tuin toch voorrang. :)
Revel W873's kosten hetzelfde als je huidige rears. Voor metingen zie: https://speakerdata2034.b...akers-spinorama-data.html

Zijn een stuk neutraler dan de luidsprekers die voor ogen had (die hebben namelijk een extreme boost in de treble). Als je hiervoor kiest zou ik het wel bij de 8 of 9 serie houden van Revel als ik een snelle blik werp op de metingen. Het is dat in-wall zoveel moeite kost om te installeren, want het lost zoveel problemen op die vrijstaande luidsprekers allemaal hebben (SBIR, diffractie).

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 16-07-2022 10:53 ]

Pagina: 1