CAT6 of CAT6a?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tularis
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 06-06 18:59
Binnenkort betrek ik een mooi nieuwbouw huis van 3 verdiepingen. Tijdens de bouw is er in elke kamer een holle leiding aangelegd (16mm voor zover ik kan zien).

Uiteraard wil ik een stevig netwerk aanleggen; ik twijfel alleen wat voor kabels ik zal trekken. Ik wil naar de meeste vertrekken dubbele kabels trekken. Echter weet ik niet of met alle bochten die er in lijken te zitten, 2x CAT6a wel gaat lukken, of dat ik toch voor CAT6 moet gaan, die zouden iets dunner moeten zijn.

Zelf zat ik nu te kijken naar https://www.sandervunderi...en-cat-6-grijs-7965e.html, 100% koper kern, stijve kabel en die op een patch kast afmonteren. Het netwerk zelf zal bestaan uit Omada apparaten.

Is CAT6 voorlopig genoeg? Of kan ik toch echt beter voor 6a gaan? De afstand is nergens > 20m, dus dat zou volgens mij niet uit mogen maken.
En is dat wel te doen in die krappe 5/8e buisjes?

Beste antwoord (via Tularis op 12-07-2022 19:49)

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 04-06 16:28
Wat veel mensen vergeten is dat het bij CatX over certificeringen gaat.
De certificering geeft aan dat het per definitie werkt op een bepaalde afstand en snelheid.

Er zijn genoeg mensen met Cat5e die in hun huis 10Gbit draaien, vaak is binnen een woning die kabel niet langer dan 20 meter, de certificering gaat vaak uit van 100 meter!
Zoals anderen al aangeven, 6A en hoger is bijna niet te doen om aan te leggen, zeker niet in 16mm buisjes.
Cat6 haalt op kortere afstand dus makkelijk 10Gbit en wellicht zelfs 25Gbit.

Waar mensen echter ook weinig rekening mee houden is dat Cat6 en hoger op een bepaalde manier gemonteerd dient te worden om daadwerkelijk van kwaliteit te zijn. Cat6 monteer je niet meer zelf af op een RJ45 stekker, die koop je compleet vanuit de fabriek. Alle Cat6 welke je door de muur moet trekken monteer je af op een keystone. Dat afmonteren op een keystone doe je ook niet meer zoals bij Cat5e door de paren uit elkaar te draaien, maar de aders nog gedraaid tot het laatste stuk laten zitten. Die twist is ontzettend belangrijk.

Maar er zijn toch losse RJ-45 connectoren te koop? Klopt, en als je die gebruikt zal de kabel misschien wel Cat6 zijn, maar je effectief (door zelf aanknijpen RJ-45) Cat5e kwaliteit hebben. Dit is met dure apparatuur goed te meten. Alle zelfgeknepen Cat6 connectoren die ik gemeten heb kwamen niet boven de 20% kwaliteit uit voor Cat6 certificering.
Met keystones kun je kwaliteit halen welke de 100% benadert, echter zoals ik eerder zei, zodra je de twist er te ver uit haalt kelder je meteen met meerdere tientallen % kwaliteit. Als je de aders uit elkaar draait zoals de tutorials vaak laten zien heb je, je raad het al, Cat5e kwaliteit.

Conclusie, lekker Cat6 leggen, op een losse kabel ALTIJD een keystone, vanaf de keystone naar device ALTIJD een voorgemaakte Cat6 kabel.

EDIT: Hier een voorbeeld in beeld (let alleen even op de twist, de kleurvolgorde etc klopt voor geen meter namelijk!), zie de oranje en oranje witte aders, die zijn OK voor Cat5 kwaliteit (te ver uit elkaar gedraaid). De rest van de aders zijn nog volledig getwist tot in de keystone en zijn voor Cat6 correct.
http://2.bp.blogspot.com/...E+ER+JACK+WIRES+LACED.JPG

[ Voor 9% gewijzigd door drocona op 12-07-2022 15:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Echt toekomstbestendig (en totale overkill (voor nu)) zou zijn: een spine aanleggen van glas, en daar met koper vanaf takken. Dan kan je je spine altijd upgraden zonder de fiber te moeten vervangen (om3 trekt makkelijk 100gbit/s en in de toekomst misschien nog wel meer).

Meer een advies voor je vraag: ga in ieder geval voor de 6a. Dan weet je in ieder geval dat je de komende 10-20 jaar gebakken zit wanneer we allemaal 8k aan het streamen zijn op onze telefoontjes

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

5/8 ja dat is te doen met 2 stuks in de pijp met de kabel die je noemt :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRpALvfZFGNcsDZSxYmHBqSlhoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IyCyD5pedBFWReb9kjIiIhPI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7xGoQi3YdmuX3v3cJ7yK2604uQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nygIvu24gTGXoBMdPJvY1UJP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oEgwhnGgnXzfhJ4drBUKLbdGC7U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ozgds7MxUPSQ5DSZzSvoalUY.jpg?f=user_large

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
ahjoh gewoon voor cat 8 gaan ik heb nu ook 1 kabel moet eigenlijk alles upgraden niet dat het nut heeft eerst maar een 10Gbit switch

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:57
Glas? Cat 8? Is een grapje hoop ik. Cat 6 is voor thuis prima.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Laatst online: 13:59
Voor een thuis situatie is er geen verschil tussen Cat6 of Cat6a. Als er hoogspanningskabels in de buurt van de kabels lopen dan is het een ander verhaal. Maar die heb je in een woonhuis niet.

Dus Cat6 is voldoende en kan tot 10gbit/s gaan (mits je een goede cat6 kabel neemt).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Tularis ik heb voor dezelfde keus gestaan twee jaar geleden. En aangezien CAT6 een snelheid aan kan van 10Gbit/s, zolang je onder de 55 meter blijft, zou ik lekker voor CAT6 gaan.

Goedkoper, makkelijker te trekken en met 10Gbit/s toekomst vast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:48
Lees dit topic eens
Ben(V) in "Twin cat6 utp kabel, waar te krijgen en welke kwaliteit."

Die 16mm is de buiten diameter.
Ik zou voor de dunnere optie gaan (2x cat6). Dat is namelijk makkelijker door de buis te trekken.
En prima toekomst bestendig.

Oh en nog een tip: vergeet dingen als shielded of foil (f/stp)
Gewoon standaard UTP nemen.
Ik lees te veel topics op dit forum waarbij dit problemen geeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 10:49
In nieuwbouw stoppen ze vaak van die flexibele leidingen, dat is wat anders dan @RobbyTown laat zien

Als je die flexibele leidingen hebt en je wilt 2 kabels, dan _moet_ je wel voor cat6 kiezen. Als het al lukt... ik zou je voorbereiden dat 1x cat6 ook al lastig kan worden

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-06 00:15
g1n0 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:15:
Echt toekomstbestendig (en totale overkill (voor nu)) zou zijn: een spine aanleggen van glas, en daar met koper vanaf takken. Dan kan je je spine altijd upgraden zonder de fiber te moeten vervangen (om3 trekt makkelijk 100gbit/s en in de toekomst misschien nog wel meer).

Meer een advies voor je vraag: ga in ieder geval voor de 6a. Dan weet je in ieder geval dat je de komende 10-20 jaar gebakken zit wanneer we allemaal 8k aan het streamen zijn op onze telefoontjes
Ik ben wel nieuwsgierig hoe dit werkt... dan moet men toch glas door buizen trekken en uiteindes lassen?
En hoe zit dit met (meerdere) 90 graden bochten? (ik dacht R=10-15cm bij een standaard PVC 90 graden bocht stuk?)

Zou handig zijn als er een connector was met de dikte van de (totale) glaskabel zelf, dan kon die door de meeste buizen in mijn huis zonder te lassen.
RobbyTown schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:20:
5/8 ja dat is te doen met 2 stuks in de pijp met de kabel die je noemt :)
Als je het tegelijk trekt dan lukt in een nieuwe leiding 3 ook wel.. mij gelukt, met moeite xD

[ Voor 20% gewijzigd door grasmanek94 op 12-07-2022 10:19 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:28
Als het overal 16mm buis is en niet van die geribbelde rotzooi dan kun normaal gesproken in elke buis 2 stuks Cat 6 trekken.
Als er te veel bochten in zitten kan dat soms problemen opleveren en zou ik als je in die buis toch twee kabels nodig hebt terugvallen op cat5e.

Cat 5e kan 1Gbps gewoon aan tot de max lente van 100m
Cat 6 kan tot 55m een snelheid van 10Gbps aan
Cat 6A kan tot 100m een snelheid vaan 10Gbps aan.

Cat 6a is veel dikker en daar kun je dus max een kabel per buis gebruiken.
Geen enkel huis heeft lengtes van meer dan 55m nodig, dus is cat 6a ook voor de toekomst volkomen overbodig.

Laatste advies:
Neem kabel met stugge kern, monteer het af op LSA (dus wcd, keystone of patchpanel) en ga niet prutsen met aanknijpen van RJ45's en neem vooral geen afgeschermde kabel.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• x86dev
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-06 19:15
muisje1997 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 23:26:
ahjoh gewoon voor cat 8 gaan ik heb nu ook 1 kabel moet eigenlijk alles upgraden niet dat het nut heeft eerst maar een 10Gbit switch
En welke connector heeft die cat8 kabel van jou? 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Het antwoord is uiteraard CAT6.

Wat ik me wel afvraag: is glas energie-efficienter dan koper? Een lichtpulsje lijkt me veel minder energie vereisen dan om weerstand in een koperen kabel (zeker bij hoge snelheden) te overwinnen.

[/somewhat offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
grasmanek94 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Ik ben wel nieuwsgierig hoe dit werkt... dan moet men toch glas door buizen trekken en uiteindes lassen?
En hoe zit dit met (meerdere) 90 graden bochten? (ik dacht R=10-15cm bij een standaard PVC 90 graden bocht stuk?)

Zou handig zijn als er een connector was met de dikte van de (totale) glaskabel zelf, dan kon die door de meeste buizen in mijn huis zonder te lassen.
Ik gebruik zelf meestal quick field connectors, dan heb je alleen een simpel strip-setje van 100 euro nodig om een connector op een fiber te zetten.
Meeste moderne kabels zijn behoorlijk flexibel hoor, heb zelf ook behoorlijk wat fibers door pvc pijpjes getrokken zonder problemen (maar blijft altijd een beetje tricky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muisje1997
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
x86dev schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:06:
[...]

En welke connector heeft die cat8 kabel van jou? 8)
cat 8.1 type 1 dus gewoon rj45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zi_WlnnsnSPJ6ODmFyUYjHfL3iI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wGfd58R7xWZizwjfmG6z50sq.png?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door muisje1997 op 12-07-2022 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06 15:27
Ben(V) schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:00:
Als het overal 16mm buis is en niet van die geribbelde rotzooi dan kun normaal gesproken in elke buis 2 stuks Cat 6 trekken.
Als er te veel bochten in zitten kan dat soms problemen opleveren en zou ik als je in die buis toch twee kabels nodig hebt terugvallen op cat5e.

Cat 5e kan 1Gbps gewoon aan tot de max lente van 100m
Cat 6 kan tot 55m een snelheid van 10Gbps aan
Cat 6A kan tot 100m een snelheid vaan 10Gbps aan.

Cat 6a is veel dikker en daar kun je dus max een kabel per buis gebruiken.
Geen enkel huis heeft lengtes van meer dan 55m nodig, dus is cat 6a ook voor de toekomst volkomen overbodig.

Laatste advies:
Neem kabel met stugge kern, monteer het af op LSA (dus wcd, keystone of patchpanel) en ga niet prutsen met aanknijpen van RJ45's en neem vooral geen afgeschermde kabel.
Cat5e gaat zelfs tot 5Gbps.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
My-life schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Cat5e gaat zelfs tot 5Gbps.
Sterker nog, ik heb ook gewoon 10G over Cat5e gedaan.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08-06 00:15
g1n0 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:10:
[...]

Ik gebruik zelf meestal quick field connectors, dan heb je alleen een simpel strip-setje van 100 euro nodig om een connector op een fiber te zetten.
Meeste moderne kabels zijn behoorlijk flexibel hoor, heb zelf ook behoorlijk wat fibers door pvc pijpjes getrokken zonder problemen (maar blijft altijd een beetje tricky)
YouTube: EZ!Connector - Quick and easy field connection! is dat dat "simpel" strip setje? :P

Acties:
  • Beste antwoord
  • +20 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 04-06 16:28
De certificering geeft aan dat het per definitie werkt op een bepaalde afstand en snelheid.

Er zijn genoeg mensen met Cat5e die in hun huis 10Gbit draaien, vaak is binnen een woning die kabel niet langer dan 20 meter, de certificering gaat vaak uit van 100 meter!
Zoals anderen al aangeven, 6A en hoger is bijna niet te doen om aan te leggen, zeker niet in 16mm buisjes.

Waar mensen echter ook weinig rekening mee houden is dat Cat6 en hoger op een bepaalde manier gemonteerd dient te worden om daadwerkelijk van kwaliteit te zijn. Cat6 monteer je niet meer zelf af op een RJ45 stekker, die koop je compleet vanuit de fabriek. Alle Cat6 welke je door de muur moet trekken monteer je af op een keystone. Dat afmonteren op een keystone doe je ook niet meer zoals bij Cat5e door de paren uit elkaar te draaien, maar de aders nog gedraaid tot het laatste stuk laten zitten. Die twist is ontzettend belangrijk.

Maar er zijn toch losse RJ-45 connectoren te koop? Klopt, en als je die gebruikt zal de kabel misschien wel Cat6 zijn, maar je effectief (door zelf aanknijpen RJ-45) Cat5e kwaliteit hebben. Dit is met dure apparatuur goed te meten. Alle zelfgeknepen Cat6 connectoren die ik gemeten heb kwamen niet boven de 20% kwaliteit uit voor Cat6 certificering.
Met keystones kun je kwaliteit halen welke de 100% benadert, echter zoals ik eerder zei, zodra je de twist er te ver uit haalt kelder je meteen met meerdere tientallen % kwaliteit. Als je de aders uit elkaar draait zoals de tutorials vaak laten zien heb je, je raad het al, Cat5e kwaliteit.

Conclusie, lekker Cat6 leggen, op een losse kabel ALTIJD een keystone, vanaf de keystone naar device ALTIJD een voorgemaakte Cat6 kabel.

EDIT: Hier een voorbeeld in beeld (let alleen even op de twist, de kleurvolgorde etc klopt voor geen meter namelijk!), zie de oranje en oranje witte aders, die zijn OK voor Cat5 kwaliteit (te ver uit elkaar gedraaid). De rest van de aders zijn nog volledig getwist tot in de keystone en zijn voor Cat6 correct.

[ Voor 9% gewijzigd door drocona op 12-07-2022 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-06 21:26
Kwalitatieve CAT6 AWG24 minimaal. Koop een goede kabel (er is genoeg rommel in de handel). Beperk ook je kabellengtes. Ga je de komende 25 jaar niet mee in de problemen komen met de 10 Gbit die je kan halen. Uiteindelijk verouderd het allemaal natuurlijk maar je moet niet overdrijven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-06 17:03
Misschien handig om te weten: Ik heb in mijn huis 2x cat6 harde draad door een buis proberen te werken, dat was geen feest door de 16mm buizen. Ik weet niet hoe flexibele cat6 is, maar als je voor solide gaat kan dat een probleem opleveren

Complimentje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Ik vind van wel (kost nog geen 100 euro https://www.amazon.nl/Opt...-Apparatuur/dp/B01M18CAZK). Kwaliteit is voldoende voor een paar simpele fibers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
drocona schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:40:

Dit zijn goede cat6 connectoren en als je test op cat6 met een fluke dsx-5000 of 8000 krijg je altijd een een positief cat6 testrapport.

"100-117-100 - Excel Fast RJ45 Plug en HD Boots Geschikt voor U/UTP Cat5e en Cat6 (100-pack)" https://excel-networking.com/catalogue/product/100-117-100

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testdummy Crash
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21-03-2024
g1n0 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:45:
[...]

Ik vind van wel (kost nog geen 100 euro https://www.amazon.nl/Opt...-Apparatuur/dp/B01M18CAZK). Kwaliteit is voldoende voor een paar simpele fibers
Lan uitgevoerd in glasvezel (AON en PON) lijkt nu een sterke opkomst door te maken. De techniek wordt steeds kleiner, goedkoper en gemakkelijker om zelf aan te leggen. Geen gepruts meer met stugge koperen draden die verkeerd in rj45 stekker zitten. Ik heb het licht gezien! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
Martijn.C.V schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 16:21:
Misschien handig om te weten: Ik heb in mijn huis 2x cat6 harde draad door een buis proberen te werken, dat was geen feest door de 16mm buizen. Ik weet niet hoe flexibele cat6 is, maar als je voor solide gaat kan dat een probleem opleveren
Ik heb de installatiedraad die ze er standaard in hadden zitten er al uitgetrokken, en dat ging al echt moeizaam. Terug er in krijgen lukt amper, ik vermoed dat er halverwege een paar hele vervelende bochten in zitten en als ik het zo voelde met flexibele buizen. Achteraf niet zo blij mee, maarja, kan er nu weinig meer aan doen.

Ik ga gewoon 2 CAT6 kabels proberen er doorheen te trekken; mocht het niet lukken dan wordt het er maar één. Zou wel jammer zijn natuurlijk. Idealiter zou ik er op een van de plekken zelfs 3 doorheen trekken, maar als één al moeilijk gaat kan ik dat wel vergeten vermoed ik 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
drocona schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:40:

Was zeker van plan met keystones te werken en op een LSA patch kastje uit laten komen. Heb al vaak genoeg gezien dat stekkers op solide kern kabels plaatsen matige resultaten oplevert.

Dank voor de uitgebreide uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
laurens0619 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:57:
In nieuwbouw stoppen ze vaak van die flexibele leidingen, dat is wat anders dan @RobbyTown laat zien

Als je die flexibele leidingen hebt en je wilt 2 kabels, dan _moet_ je wel voor cat6 kiezen. Als het al lukt... ik zou je voorbereiden dat 1x cat6 ook al lastig kan worden
Daar ben ik inderdaad ook bang voor :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EternalBlue
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-07-2022
- knip -

Troll verwijderd.

[ Voor 81% gewijzigd door Bor op 12-07-2022 21:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:29
Tularis schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:49:
[...]

Ik heb de installatiedraad die ze er standaard in hadden zitten er al uitgetrokken, en dat ging al echt moeizaam. Terug er in krijgen lukt amper, ik vermoed dat er halverwege een paar hele vervelende bochten in zitten en als ik het zo voelde met flexibele buizen. Achteraf niet zo blij mee, maarja, kan er nu weinig meer aan doen.
Die draad die je er uitgetrokken hebt was je "trekdraad". Je hebt het jezelf nu stukken moeilijker zo niet onmogelijk gemaakt.
Die draad had je juist moeten gebruiken om nieuwe draden door de leidingen te trekken. Terug erin gaat niet lukken, die is te soepel en loopt vast. Met een trekveer zijn je kansen een stuk groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
ninjazx9r98 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:30:
[...]

Die draad die je er uitgetrokken hebt was je "trekdraad". Je hebt het jezelf nu stukken moeilijker zo niet onmogelijk gemaakt.
Die draad had je juist moeten gebruiken om nieuwe draden door de leidingen te trekken. Terug erin gaat niet lukken, die is te soepel en loopt vast. Met een trekveer zijn je kansen een stuk groter.
Gelukkig had ik die vastgemaakt aan een ander kabeltje wat er nu dus tijdelijk in zit. Daar kan ik de trekveer weer aan vastmaken en terugtrekken. Maar met dat wat slappere kabeltje de originele installatiedraad er weer in krijgen liep dus vrij moeizaam, en ik zie eigenlijk geen reden om het uberhaupt er weer terug in te proppen.

Ik moest nu eenmaal de lengte van de leidingen ongeveer weten om te kunnen schatten hoeveel meter kabel ik moet halen. Bleek toch een stuk meer dan ik in eerste instantie had gedacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:29
Tularis schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:48:
[...]

Gelukkig had ik die vastgemaakt aan een ander kabeltje wat er nu dus tijdelijk in zit. Daar kan ik de trekveer weer aan vastmaken en terugtrekken. Maar met dat wat slappere kabeltje de originele installatiedraad er weer in krijgen liep dus vrij moeizaam, en ik zie eigenlijk geen reden om het uberhaupt er weer terug in te proppen.

Ik moest nu eenmaal de lengte van de leidingen ongeveer weten om te kunnen schatten hoeveel meter kabel ik moet halen. Bleek toch een stuk meer dan ik in eerste instantie had gedacht!
Gelukkig maar :)
Wat meestal goed/beter werkt is dit uitvoeren met z'n tweeën, één om te trekken en de andere om te begeleiden cq in te voeren. Blijven communiceren is dan wel een een vereiste, voor je het weet trek je de boel kapot en ben je verder van huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:42

inhico

pw

En dan nog een tip: gebruik wat glijmiddel bij het trekken van de kabels/draden. Geen zeepsop, maar iets als van 3M of Glit Katimex etc

Verder is meeste al gezegd: cat6 volstaat en dan UTP met puur koperen kern (geen cca). Verder met liefst stugge draad.
Zelf heb ik cat 6A, simpelweg omdat het destijds niet of nauwelijks duurder was dan cat6 en ook niet dikker. Overigens, ik heb 19mm buizen, dus dan gaat kabels trekken sowieso makkelijker.

Koop je kabel bij een betrouwbare shop: cat6 of cat6A of wat dan ook: dan kun je er vanuit gaan dat het voldoet aan de opgegeven specificaties. En als ik me niet vergis kun je met cca niet voldoen aan cat6 of cat6A

[ Voor 11% gewijzigd door inhico op 13-07-2022 07:28 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-04 14:11
[Off-topic]
Ik ben hier al even aan het meelezen. Ontzettend interessant, zeker die wiring methode.

- Zijn er nog technische elementen waarbij jullie onmiddellijk denken bij ethernet in een nieuwbouw?
- Ik ga zelf ook voor CAT6 opteren.
- Ik heb nog even tijd, momenteel zit ik in de fase : Indienen van de bouwvergunning.

Maar graag start ik met voorbereidingen zo snel mogelijk.

Bedankt,

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:51
dendaak schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:02:
- Zijn er nog technische elementen waarbij jullie onmiddellijk denken bij ethernet in een nieuwbouw?
Veel buizen. Liefst twee naar elke ruimte (tegenoverliggende hoeken) vanuit meterkast. Geen flex-ribbelbuis maar harde plastic buizen. En wellicht nog op elke verdieping op de overloop in het plafond (voor wifi accesspoints)[/quote]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
Als je de mogelijkheid hebt laat 3/4(19mm) buizen leggen en geen 5/8(16mm).

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
Bedankt voor de input. Ik had zelf al kort even genoteerd ( enkele steekwoorden ), als ik aan iets denk vul ik men lijstje ook bij aan.
  • Technische ruimte
  • Patch paneel
  • Switch
  • Camera buiten
  • Telenet / Proximus ...
  • Netwerk buiten (Laadpaal (?) + garage moet voorzien worden ven CAT6)
Toegevoegd:
Kabel en buizen:
  • Als je de mogelijkheid hebt laat 3/4(19mm) buizen leggen en geen 5/8(16mm).
  • Veel buizen. Liefst twee naar elke ruimte (tegenoverliggende hoeken) vanuit meterkast. Geen flex-ribbelbuis maar harde plastic buizen. En wellicht nog op elke verdieping op de overloop in het plafond (voor wifi access points)
  • Kabel: CAT6

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Cat 6 UTP met stugge kern, dus geen shielded kabel zoals FTP of FSTP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13:52
Ik gebruik Belkin CAT6, eentje van 10m en eentje 3m. Als ik jou was zou ik nu CAT7 kiezen en dat ga ik doen zodra ik een nieuwe woning ga nemen. Omdat bij mij de kabels CAT6 onder de houtenvloer door lopen

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:09
dendaak schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:18:
Bedankt voor de input. Ik had zelf al kort even genoteerd ( enkele steekwoorden ), als ik aan iets denk vul ik men lijstje ook bij aan.
  • Technische ruimte
  • Patch paneel
  • Switch
  • Camera buiten
  • Telenet / Proximus ...
  • Netwerk buiten (Laadpaal (?) + garage moet voorzien worden ven CAT6)
Toegevoegd:
Kabel en buizen:
  • Als je de mogelijkheid hebt laat 3/4(19mm) buizen leggen en geen 5/8(16mm).
  • Veel buizen. Liefst twee naar elke ruimte (tegenoverliggende hoeken) vanuit meterkast. Geen flex-ribbelbuis maar harde plastic buizen. En wellicht nog op elke verdieping op de overloop in het plafond (voor wifi access points)
  • Kabel: CAT6
Laat in de opdracht meenemen dat de aansluitingen van begin tot einde in 19 mm uitgevoerd worden. Anders krijg je van die dodo's die bij de wcd en in meterkast gewoon 16mm flex gebruiken in de laatste bocht |:( want dat past precies in 19mm gewone buis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ben(V)
Van der Berg schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:50:
Ik gebruik Belkin CAT6, eentje van 10m en eentje 3m. Als ik jou was zou ik nu CAT7 kiezen en dat ga ik doen zodra ik een nieuwe woning ga nemen. Omdat bij mij de kabels CAT6 onder de houtenvloer door lopen
Enige onderbouwing waarom niet gewoon Cat 6.
Cat 7 is voor thuis namelijk volkomen nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Van der Berg schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:50:
Maar waarom dan? Cat7 is gewoon geen logische keuze: https://www.cablematters....and-why-you-don-t-need-it

En kijk hoe lang we al doen met gigabit. Hell ligt er 100mbit naar je zolder, dan zal dat voor veruit meeste mensen ook geen probleem zijn. En uiteindelijk gaat het via een loze leiding, dus over 20 jaar kan je altijd nog upgraden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ben(V)
Meer dan Cat 6 zal nooit nodig zijn in een thuissituatie, die kan tot 55m gewoon 10GBps aan.

Cat 7 heeft alleen nut in gebouwen waar grote bundels kabels in een kabelgoot liggen en waar je potentieel last kunt krijgen van de zogenaamde 'Alien Next" storing.
Dat wil zeggen dat bij 10Gbps de signalen elkaar kunnen gaan beïnvloeden als ze gebundeld bij elkaar liggen.

10Gbps is voorlopig nog heel erg duur in apparatuur, maar Cat 6 kan dat gewoon aan, 55m komt in een normaal huis nooit voor en kabelbundels ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
Ben(V) schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:02:
[...]

Enige onderbouwing waarom niet gewoon Cat 6.
Cat 7 is voor thuis namelijk volkomen nutteloos.
Ik neem in november T-Mobile Glasvezel met 1000 Mbit/s download en upload. Dus CAT 6 wat ik nu gebruik is dat voldoende daarvoor. Ik wil CAT7 omdat het beter is en geen storingen heeft en naar de toekomst toe.

Deze heb ik nu: gekocht op 20-09-10 bij mijn nieuwe woning laten leggen onder de houtenvloer door 10m en 3m van Ziggo modem naar de externe router.
Belkin CAT6 (RJ45) Patch kabel, Rood, 10.0m
Belkin CAT6 (RJ45) Patch kabel, Geel, 3.0m

Ik vertrouwde Ziggo kabels niet CAT 5e

[ Voor 24% gewijzigd door Van der Berg op 13-07-2022 16:25 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
Van der Berg schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:22:
[...]

Ik neem in november T-Mobile Glasvezel met 1000 Mbit/s download en upload. Dus CAT 6 wat ik nu gebruik is dat voldoende daarvoor. Ik wil CAT7 omdat het beter is en geen storingen heeft en naar de toekomst toe.

Deze heb ik nu: gekocht op 20-09-10 bij mijn nieuwe woning laten leggen onder de houtenvloer door 10m en 3m van Ziggo modem naar de externe router.

Neem dan Cat6A want Cat7 wordt niet ondersteund door RJ45 connectoren volgens norm.

Zie documentje: https://drive.google.com/...fs8AmFt/view?usp=drivesdk

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/eendraadschema Met vriendelijke groeten, Björn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-06 19:37
Ik ga toevoegen dat ze in Belgie (want je spreekt over Telenet / proximus) al jaaarenlang geen stijve pijp meer gebruiken .
Ik vermoed dat ze dat wel gaan doen als je een fikse meerprijs betaald...

mijn "belgische" advies is dan : laat voor je datapunten OVERAL dit soort kabel gebruiken... dan ben je gelijk futureproof , maar met het nadeel dat deze quasi niet vervangbaar zijn..
Afbeeldingslocatie: https://www.zelektro.be/web/image/product.product/3920/image_1024/%5BPREF_1234001248%5D%20SAFE%20%C3%9816mm%C2%B2%20met%202x%20U-UTP%20Cat6%20-%20100m%20-%20CPR:%20Cca%20s1%20d1%20a1?unique=c05a838

ook reken je snel op een hoop van die draadjes (woonkamer links, woonkamer rechts, slpk 1 , slpk 2, slpk3, zolder, zonnepaneel, verluchting, domotica , tuinhuis , laadpaal)
als je dan op 10+ kabeltjes uitkomt zou ik een proper datarack adviseren ...
Afbeeldingslocatie: https://www.patchkast.be/media/catalog/product/cache/ee4b06c59685106db41318dd47c24575/d/s/ds6412_voorkant.jpg

edit : groene flex gelinkt, deze is "brandveilig"

[ Voor 10% gewijzigd door ijske op 13-07-2022 17:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:09
ijske schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:25:
Ik ga toevoegen dat ze in Belgie (want je spreekt over Telenet / proximus) al jaaarenlang geen stijve pijp meer gebruiken .
Ik vermoed dat ze dat wel gaan doen als je een fikse meerprijs betaald...

mijn "belgische" advies is dan : laat voor je datapunten OVERAL dit soort kabel gebruiken... dan ben je gelijk futureproof , maar met het nadeel dat deze quasi niet vervangbaar zijn..
[Afbeelding]

ook reken je snel op een hoop van die draadjes (woonkamer links, woonkamer rechts, slpk 1 , slpk 2, slpk3, zolder, zonnepaneel, verluchting, domotica , tuinhuis , laadpaal)
als je dan op 10+ kabeltjes uitkomt zou ik een proper datarack adviseren ...
[Afbeelding]
Let op: volgens het nieuwe AREI (=regels België) zijn dat soort oplossing als afgebeeld 'bundel' (meer dan één draad) en moet je aan hogere brandsveiligheidsnormen komen. In holle/valse wanden en de meeste plafonds betekent dit brandklasse CCA halen.

Geloof me: je vindt netwerkkabels van die brandklasse nauwelijks, of tegen zeer hoge prijs. De meest eenvoudige oplossing is een preflex safe gebruiken, zover ik heb begrepen...

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
[...]

klinkt moet ik zeggen nogal tegenstrijdig. Enerzijds zeg je dat je CAT7 wilt kopen, anderzijds geef je (terecht!) aan dat die CAT6 die je naar je zegt nu hebt voldoende is. Of is die CAT7 bestemd voor een uitbreiding? In dat geval zelf weten, maar het is net als CAT6a (is Cat6 met afscherming) vrij zinloos in gewone woonhuizen).
Maakt me een beetje nieuwsgierig, waarom eigenlijk niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
[...]

Cat 7 is helemaal niets beter dan Cat 6 en waarom je Cat 5e niet vertrouwd is mij een raadsel.
Cat 5e is voor 1GBps prima en Cat 6 is tot 55m zelfs voor 10Bps prima.
Cat 7 is onzin in thuissituaties.

En storingen door een kabel die aan deze Cat specs voldoen is ook onzin, alle storingen van buiten worden zeer effectief door de twist in de aderparen opgeheven.

En verder moet je geen patchkabel met aangeknepen RJ45's gebruiken voor vaste bekabeling.
Gewoon cat6 6 UTP met stugge kern en afmonteren op wcd, patchpanel of keystone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
betaplayer schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:32:
[...]

Let op: volgens het nieuwe AREI (=regels België) zijn dat soort oplossing als afgebeeld 'bundel' (meer dan één draad) en moet je aan hogere brandsveiligheidsnormen komen. In holle/valse wanden en de meeste plafonds betekent dit brandklasse CCA halen.

Geloof me: je vindt netwerkkabels van die brandklasse nauwelijks, of tegen zeer hoge prijs. De meest eenvoudige oplossing is een preflex safe gebruiken, zover ik heb begrepen...
Geen idee wat ze in België allemaal verzinnen, maar het lijkt mij dat dit soort brandklassen er zijn voor netspanning waar er gevaar voor kortsluiting en brand is.
Voor laagspanning netwerkkabels is dat in ieder geval in Nederland niet van toepassing en het lijkt me in België niet ander te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
Ben(V) schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:19:
[...]

Geen idee wat ze in België allemaal verzinnen, maar het lijkt mij dat dit soort brandklassen er zijn voor netspanning waar er gevaar voor kortsluiting en brand is.
Voor laagspanning netwerkkabels is dat in ieder geval in Nederland niet van toepassing en het lijkt me in België niet ander te zijn.
De CPR regelgeving is door Europa opgelegd en in België zijn nu eenmaal de regels van Brandklasse zo als @betaplayer beschreven heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Die zijn dus niet van toepassing op netwerkkabels, dat is laagspanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:14

Sebazzz

3dp

Ben(V) schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:15:
[...]

Cat 7 is helemaal niets beter dan Cat 6 en waarom je Cat 5e niet vertrouwd is mij een raadsel.
Cat 5e is voor 1GBps prima en Cat 6 is tot 55m zelfs voor 10Bps prima.
Cat 7 is onzin in thuissituaties.

En storingen door een kabel die aan deze Cat specs voldoen is ook onzin, alle storingen van buiten worden zeer effectief door de twist in de aderparen opgeheven.
Je hebt meer kans dat je fouten maakt met het afmonteren op keystones danwel (foutief) knijpen van connectors en daardoor je je mooie CAT7 verbinding degradeert naar CAT5e, dan dat je CAT6 kabel zoveel storing heeft dat je CAT7 moet gebruiken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• betaplayer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:09
Ben(V) schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:27:
Ik heb niet de tijd om gans het AREI doorploegen, maar hopelijk kan dit artikel je wél overtuigen:

"De in opbouw in de technische schacht geplaatste geïsoleerde geleiders en kabels (dus ook de bedrade flexbuizen) dienen (behoudens uitzondering uiteinden met max lengte van 3m indien normaal brandgevaar) dus tenminste van de classificatie”Cca” te zijn. Dit zowel voor LS als voor ZLS (bvb.UTP,…).

2 UTP-kabels in een flex vormen dus zeker ook een bundel."

https://www.livios.be/nl/...ls-in-technische-schacht/

https://www.instagram.com/anafollotofbricks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
Op alle kabels ook netwerkkabels in België.

https://sentral.kluwer.be...&utm_campaign=partnersite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nou ja, noem het maar zo, want in dit geval zal iedereen wel begrijpen wat je bedoelt. Maar blijkbaar is het niet bij iedereen bekend dat ook de netspanning 400/230V laagspanning heet. En dat is het tot 1000V wisselspanning en 1500V gelijkspanning.
Die ultra lage spanningen zoals hier moet je dus, indien nodig om misverstanden te voorkomen, van geval tot geval anders definiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Dat zijn definities die afhankelijk zijn in welke context ze gebruikt worden.
In de elektronica wereld worden spanningen lager dan 60V laagspanning genoemd, omdat die aanraak veilig geacht worden.
Dat kun je niet zeggen van de laagspanning definitie zoals die in elektriciteits netten gebruikt wordt.

[ Voor 21% gewijzigd door Ben(V) op 13-07-2022 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Dat ben ik niet met je eens Ben. Elektronica en wat men in het grijze verleden sterkstroomtechniek noemde, ter onderscheiding van zwakstroomtechniek, zijn al heel lang niet meer strikt gescheiden vakgebieden. De activiteiten lopen in diverse gebieden gewoon door elkaar en daarmee onvermijdelijk ook in het vakjargon. Gebruikelijk is dan, let wel indien relevant, om misverstanden te voorkomen m.b.t. die lage spanningen beneden 60V te spreken over (aanraak)veilige spanningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik vind alles prima, maar de formele term in de zwakstroomtechniek is nog steeds kleiner dan 60V is zwakstroom en hoger dan 60V is sterkstroom.
Beiden helemaal verkeerde termen want het gaat over de spanning en niet over de stroom.
So "what's in a name"!! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Inderdaad, what's in a name? Ik denk dat letterlijk niemand er wakker van ligt. Maar je begint nu over formeel. Wel, formeel bestaan die begrippen sterkstroom en zwakstroom al heel lang niet meer, juist vanwege die onduidelijkheden die je noemt. Dus ook niet meer wat er destijds onder werd verstaan. Die begrippen werden officieel al in de jaren '60 vaarwel gezegd. Ze werden alleen informeel nog lang gebruikt en dat kan blijkt ook hier heel hardnekkig zijn :). Trouwens ook die 60V is enigszins bijgesteld, het is al heel lang 50V AC en 120V DC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Maar gelukkig gaat het bij een netwerkkabel over maar een spanningverschil van maximaal 2.8V en ongeveer zo' n 20mA.
Probeer daar maar een door kortsluiting een brandje mee te veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ben(V) schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:23:
Maar gelukkig gaat het bij een netwerkkabel over maar een spanningverschil van maximaal 2.8V en ongeveer zo' n 20mA.
Probeer daar maar een door kortsluiting een brandje mee te veroorzaken.
Hmmz, ben het wel met @Ben(V) eens hoor. Maar aan de andere kant kun je met PoE; 24 of 48V en een vermogen van vaak 100W of meer, best wel een brandje veroorzaken.

De argumentatie van @betaplayer lezende, denk ik dat de maatregel vooral genomen is om verspreiding van een brand via deze leidingen tegen te gaan. Je wilt niet dat als er in één ruimte brand is, de brand zich via de kabels in de leidingen uitbreidt naar een andere ruimte. Het gaat dan puur om de brandbaarheid van de isolatie van de kabels en niet om de spanning die er op staat of de stroom die er doorheen gaat

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als dat zo is dan zou er wel wat meer gefocust mogen worden op de brandklasse van de PVC pijpen, want die branden als de beste en veroorzaken dan ook nog eens ontzettend veel giftige rook.

[ Voor 18% gewijzigd door Ben(V) op 15-07-2022 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
Dank voor alle informatie!

Ok, concreet kan ik in mijn document noteren (ik ben geen elektricien) :

- Preflex safe gebruiken voor UTP kabels in de muur/plafonds.

Concreet voorbeeld:
https://www.preflex.be/product/1234001237

-> Mini rack installeren in de kelder of berging is aangeraden.
Momenteel voorzie ik al mijn technieken in de kelder.

(Mijn excuses dat ik het topic hier een beetje over neem van de thread starter.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

Kun je aangeven exact welke storingen je denkt dat CAT7 voor jou gaat afvangen die CAT6 niet zou afvangen?
En exact welke toekomstige standaarden wel over CAT7 zullen werken en niet over CAT6(A)?

Ik ken er geen namelijk, maar je bent erg stellig dus misschien weet jij meer.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
als je nog tv bij Telenet of Orange wil, dien je deze te nemen bij de tv's
https://www.preflex.be/product/1234001451

los daarvan zou ik jouwe erbij leggen, zodat je overal eindigt met 2 datakabels ..
dit ( https://www.preflex.be/product/1234001248 ) kan offcourse ook :)

also dont worry about topic overnemen.. 80% van de "welke utp kabels aan te leggen" eindigen toch in enkele personen die altijd hetzelfde zeggen ... cat7 is onzinnig , shielding is onzinnig , flexibel is onzinnig, het moet dit en dat zijn want 10gbps etc, wat uiteindelijk het advies tegenstrijdig en contraproductief maakt..
Leg nou maar gewoon dubbel utp in elke ruimte en je bent klaar voor te toekomst (ongeacht welke categorie je neemt)

[ Voor 32% gewijzigd door ijske op 15-07-2022 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
Bedankt Ijske, wat denken jullie van volgende tang?

Tang die ik denk te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je moet helemaal geen tang kopen.

Vast bekabeling monteer je af op LSA (dus wcd, keystone of patchpaneel), daar heb je alleen een punch tool voor nodig.
Patchkabels koop je kant en klaar met aangespoten RJ45's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
dendaak schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:37:

Tang die ik denk te kopen.
Als je van de regio Hasselt bent kan ik je ook wel keystones brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
dendaak schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:37:
wat @Ben(V) BenV & @Dyckie zeggen... officieel is het de bedoeling dat je een patchpanel zet
das ook lekker "idiootproof" (no offense), maar je moet alleen de juiste kabeltjes maar in de juiste "sleuf" leggen en met een LSA tool even erindrukken

hier zie je een voorbeeldje van een patchpanel met LSA strookjes
Afbeeldingslocatie: https://www.serverkast.com/media/magpleasure/mpblog/upload/b/9/b9aabc057a95f986290d77b221c88abb.jpg

(los daarvan , als je er stekkers eraan wil knijpen... zou ik niet aanraden als je dat nog nooit hebt gedaan... das nogal gepiel en er zijn quasi dageljiks topics van tweakers die het niet voor elkaar krijgen)
aan beide kanten "keystones" is dan wel juiste methode
ik vind de Nexans keystones wel goed.. ook wederom best idiotproof
Afbeeldingslocatie: https://ae01.alicdn.com/kf/H09f4917c703140748750b08736bcec86w/100-Stks-partij-Nexans-Cat5e-Netwerk-Module-Nexans-Cat5-Keystone-Jack-Rj45-Connector.jpg
keystones zijn wel aanzienlijk duurder dan een paneeltje btw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
ijske schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:56:
[...]

wat @Ben(V) BenV & @Dyckie zeggen... officieel is het de bedoeling dat je een patchpanel zet
das ook lekker "idiootproof" (no offense), maar je moet alleen de juiste kabeltjes maar in de juiste "sleuf" leggen en met een LSA tool even erindrukken

hier zie je een voorbeeldje van een patchpanel met LSA strookjes
[Afbeelding]

(los daarvan , als je er stekkers eraan wil knijpen... zou ik niet aanraden als je dat nog nooit hebt gedaan... das nogal gepiel en er zijn quasi dageljiks topics van tweakers die het niet voor elkaar krijgen)
aan beide kanten "keystones" is dan wel juiste methode
ik vind de Nexans keystones wel goed.. ook wederom best idiotproof
[Afbeelding]
keystones zijn wel aanzienlijk duurder dan een paneeltje btw :)
Die patchpanelen met LSA strook zijn maar tot Cat6 als ze goed afmonteren gecertificeerd. Vanaf Cat6A moet je keystones gebruiken. Maar denk dat patchpanelen met LSA stroken de komende 5à 10 jaar ook uitgefaseerd gaan worden omdat meer en meer voor keystones geopereerd worden. En ook omdat de normen evolueren en ze deze dan waarschijnlijk ook niet meer gaan certificeren. Ik werk het liefst met de keystones van Excel-networking want bij die van Nexans moet je een extra tang aan kopen.

"Brand Modulaire Gereedschap Jack Terminal Tool 180 Graden Module Tool Keystone Tool Voor Nexans Snap-In Module Tool – Grandado" https://nl.grandado.com/p...HVjdFZhcmlhbnQ6NTc4NTgwMw

YouTube: Excel - Terminating Category 6A U/UTP Cable & Toolless Jacks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
dion_b schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:17:
[...]

Kun je aangeven exact welke storingen je denkt dat CAT7 voor jou gaat afvangen die CAT6 niet zou afvangen?
En exact welke toekomstige standaarden wel over CAT7 zullen werken en niet over CAT6(A)?

Ik ken er geen namelijk, maar je bent erg stellig dus misschien weet jij meer.
Bij mij is naast CAT6 ook coaxiale signaal voor de kabel voor de TV. Die coaxiale kabel is ook speciale dure kabel over de €100 extra omhulsel/extra behuizing om storingen tegen te gaan en 100Hz en 24K goud koppen van Profi-Gold. Deze gaat onder de houtenvloer door samen met CAT6 kabel 10m.

Daarom denk ik aan CAT7 voor de toekomst en de snelheden dat steeds toe neemt. De stevigheid van de kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
Van der Berg schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:18:
[...]

Bij mij is naast CAT6 ook coaxiale signaal voor de kabel voor de TV. Die coaxiale kabel is ook speciale dure kabel over de €100 extra omhulsel/extra behuizing om storingen tegen te gaan en 100Hz en 24K goud koppen van Profi-Gold. Deze gaat onder de houtenvloer door samen met CAT6 kabel 10m.

Daarom denk ik aan CAT7 voor de toekomst en de snelheden dat steeds toe neemt. De stevigheid van de kabels
Lees dit document maar eens na dan weet je dat Cat7 voor niks nodig is.

https://drive.google.com/...fs8AmFt/view?usp=drivesdk

en hier vind ook meer info: https://www.netwerkkabel....-welke-varianten-zijn-er/

[ Voor 8% gewijzigd door Dyckie op 18-07-2022 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Onzin,
Het dikker zijn is omdat Cat 7 hogere frequenties aankan en door de afscherming beter bestand is tegen "Alien Next" storing en niet omdat hij fysiek sterker zou zijn.

Die hogere frequenties is voor een thuissituatie nu en in de toekomst volkomen nutteloos en "Alien Next" storing kan alleen in gebouwen voorkomen waar grote bundels netwerkkabels bij elkaar in een goot liggen.
Dus afscherming is ook nutteloos en kan alleen maar potentieel voor problemen zorgen als je die verkeerd aard.

Ook gold plated coax is net zo'n marketing verhaal als die peperdure hdmi kabels.
De dikte van de coax bepaalt de demping van het signaal en dikke coax is dan ook alleen zinvol als je een lange kabel hebt die anders te veel demping zou veroorzaken waardoor je te weinig signaal overhoud, heeft niets met de kwaliteit van het signaal te maken.
Bij coax is goede afscherming wel weer van belang, maar daar is veel meer te winnen in de juiste connectors en wcd's dan in de kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07-06 13:10
[...]
Die coaxiale kabel is ook speciale dure kabel over de €100 extra omhulsel/extra behuizing om storingen tegen te gaan en 100Hz en 24K goud koppen van Profi-Gold.
Juist, dat noemen we hier Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht
Overigens was de vraag wélke storing je voorziet, dus dat je óók al veel geld aan coax hebt uitgegeven is nogal een non-sequitur :p
Deze gaat onder de houtenvloer door samen met CAT6 kabel 10m.

Je vergeet dat je het over categorieën kabels hebt, niet versies. Dus het is niet als met WiFi waarbij 6 een verbetering is van 5, waar we allemaal naartoe gaan. Om nog niet eens te beginnen over het feit dat een CAT7 kabel enkel rated is voor CAT7 als deze in exact de juiste manier terminated wordt aan elk uiteinde.

E: En nu lees ik dat je zowel in je eerste post als deze aangeeft dat je CAT7 wil omdat ze onder je houten vloer door lopen? Wat voor radiofrequentie geeft een houten vloer precies af? :+

[ Voor 8% gewijzigd door BeefHazard op 18-07-2022 11:38 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[...]

:')

Ik denk dat je een flinke hoeveelheid geld over de balk gegooid hebt. Goede coax dempt minimaal 85dB omgevingsingress en is verder van een dikte waarmee je over de gebruikte lengte binnenhuis hooguit een paar dB verlies hebt op je gewenste signalen, die binnenhuis tussen de 216 en 868MHz zitten. Alles daarboven is onzin, zeker voor een end-of-life technologie als coax waar geen verdere ontwikkelingen binnenhuis op gaan komen nouja, behalve misschien MoCA om data over verder ongebruikte kabels kan sturen. Degelijke kabel van bedrijven als Hirschmann en Technietix kost retail per meter ongeveer EUR 1. Goede connectoren zijn minimaal even belangrijk als de kabel, maar een goede connector kost ook niet meer dan EUR 4. Voor een degelijke 15m kabel binnenhuis ben je dus niet meer dan EUR 23 kwijt. Als je meer dan dat uitgeeft ben je dief van eigen portemonnaie.
Snelheden gaan zeker toenemen, vraag is of de hogere snelheden in thuissituatie ueberhaupt over koper gaan en niet gewoon glas (want goedkopre en minder stroomvretend, wat voor CE-certificering echt een ding is). *Als* ze dat wel gaan worden, heeft ISO al toegegeven dat Cat7 een doodlopend pad is, en heeft het Cat8.1 bedacht voor deze toepassing. Cat8.1 heeft strakke toleranties maar is (opzettelijk) lichter en makkelijker te bewerken dan Cat7 en kan wel in-spec voorzien worden van RJ45. Wederom, Cat7 heeft ook naar de toekomst toe nul toekomstperspectief voor Ethernet in thuissituatie.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
Ok bedankt nogmaals, voor de massa informatie.

Bij mijn ouders ga ik niet opteren denk ik voor keystones, tenzij dit echt heel eenvoudig is.
Voor onze nieuwbouw woning wil ik dit absoluut zoals hierboven geregeld hebben volgens de regels van de kunst.

Bij mijn ouders ligt de CAT5E (Ligt er jaren) klaar om gebruikt te worden.
We willen hierop dus nu graag RJ45 connectoren.

Situatieschets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ws8GeLF3dt7RMpArj-LWVg3XjCQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FerEJJhfl6byscCYTE1KBmiA.png?f=fotoalbum_large

- In huis zit er nog geen connector op de kabel. (Deze moet in de Telenet router)
- In de garage zit er nog wel al een RJ45 connector op de kabel.

Raden jullie zelfs daar aan om keystones te gebruiken?
Is een keystone eenvoudiger te monteren op een 'stuggere' kabel?
Is een keystone reusable? (Stel ik doe iets fout qua volgorde.)

Had volgend filmpje reeds even bekeken:
YouTube: Networking 101: How To Punch Down Cat5/E/Cat6 Keystone Jack - FireFold

Bedankt alvast,

[ Voor 10% gewijzigd door dendaak op 18-07-2022 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
dion_b schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:46:
[...]

:')

Ik denk dat je een flinke hoeveelheid geld over de balk gegooid hebt. Goede coax dempt minimaal 85dB omgevingsingress en is verder van een dikte waarmee je over de gebruikte lengte binnenhuis hooguit een paar dB verlies hebt op je gewenste signalen, die binnenhuis tussen de 216 en 868MHz zitten. Alles daarboven is onzin, zeker voor een end-of-life technologie als coax waar geen verdere ontwikkelingen binnenhuis op gaan komen nouja, behalve misschien MoCA om data over verder ongebruikte kabels kan sturen. Degelijke kabel van bedrijven als Hirschmann en Technietix kost retail per meter ongeveer EUR 1. Goede connectoren zijn minimaal even belangrijk als de kabel, maar een goede connector kost ook niet meer dan EUR 4. Voor een degelijke 15m kabel binnenhuis ben je dus niet meer dan EUR 23 kwijt. Als je meer dan dat uitgeeft ben je dief van eigen portemonnaie.

[...]

Snelheden gaan zeker toenemen, vraag is of de hogere snelheden in thuissituatie ueberhaupt over koper gaan en niet gewoon glas (want goedkopre en minder stroomvretend, wat voor CE-certificering echt een ding is). *Als* ze dat wel gaan worden, heeft ISO al toegegeven dat Cat7 een doodlopend pad is, en heeft het Cat8.1 bedacht voor deze toepassing. Cat8.1 heeft strakke toleranties maar is (opzettelijk) lichter en makkelijker te bewerken dan Cat7 en kan wel in-spec voorzien worden van RJ45. Wederom, Cat7 heeft ook naar de toekomst toe nul toekomstperspectief voor Ethernet in thuissituatie.
Beste moderator,

is het mss dan ook niet handig om een topic vanboven in de lijst vast te maken over netwerkkabels zodat er niet altijd hier op het forum herhaald moet worden dat Cat7 voor niks nodig is. Mss dan het topic noemen naar "Welke netwerkkabel best gebruiken voor thuissituatie". Het is maar een tip die ik wil meegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
@dendaak ik zou niet voor soepele kabels met RJ45's gaan op zo'n afstand. Met een klein beetje extra werk trek je een knappe stugge kabel en monteer je die af zoals dat hoort: patchpaneel bij je router, patchpaneel en switch in de garage (als je echt geen extra kabel wil trekken direct van huis naar tuinhuis), wandcontactdoos in tuinhuis. Dan alle apparaten (switch, router, AP) met soepele patchkabels verbinden die je kant-en-klaar in de winkel koopt.

Edit: ik raadde patchkabels van de Action aan, maar bij nader inzien kun je die beter laten aan het einde van zo'n lange kabel, gezien ze waarschijnlijk van CCA zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door BeefHazard op 18-07-2022 12:11 ]

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
@BeefHazard Jammergenoeg heb ik niet meer de optie om de kabels opnieuw te leggen.

We hebben deze in buisjes gelegd toen de tuin opnieuw werd aangelegd.

Deze kabel ligt er nu:
https://www.coolblue.be/n....html#product-information

- WCD in garage en tuinhuis overweeg ik nog wel.
- Alleen de connectoren stel ik dan nog in vraag.

Bedankt!

[ Voor 16% gewijzigd door dendaak op 18-07-2022 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeefHazard
dendaak schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:08:
We hebben deze in buisjes gelegd toen de tuin opnieuw werd aangelegd.
Die hoef je niet op te graven om een nieuwe kabel te trekken ofzo :?

Maak een nieuwe kabel vast aan de oude en trek 'm door de buis. Fluitje van een cent.
Kan daaruit niet helemaal opmaken of het een soepele of massieve kern is, één review zegt massief. Klopt dat? In dat geval zit je al helemaal goed. Maar daar moet je absoluut geen RJ45's op zetten, daar zijn stugge kabels niet voor gemaakt.

[ Voor 42% gewijzigd door BeefHazard op 18-07-2022 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dyckie
  • Nu online
BeefHazard schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:11:
[...]
Kan daaruit niet helemaal opmaken of het een soepele of massieve kern is, één review zegt massief. Klopt dat? In dat geval zit je al helemaal goed. Maar daar moet je absoluut geen RJ45's op zetten, daar zijn stugge kabels niet voor gemaakt.
Dit is kabel met massieve kern.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cbR22bIn_xZgI5R7u6O6mR70CoY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EEnjXEKJxGrpV7STuu4d4kk9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWXIi69-IGYr0On5dJESVwyfOGk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8JyHOpAYYQqobHi55op9pdHs.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
Ok,

Laten we het verhaal van de RJ45-stekker op deze kabel voor wat het was.

Dan neem ik aan dat ik 1 van volgende nodig heb:
https://www.alternate.be/listing.xhtml?q=cat5e+keystone

Ik ga in de garage een WCD plaatsen (opbouw) om het mooi af te werken.

Heb al enkele filmpjes bekeken op het internet en het lijkt mij wel te doen.

Ik koop me volgens mij ook best zo'n LSA montage tool:
https://www.alternate.be/...chap/html/product/1139828

(Dan ben ik ineens gesteld voor later in mijn eigen woning waar alles from scratch moet gebeuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tularis
Wow, wat is de discussie inmiddels ver van het origineel afgelopen, haha.

Ik heb de draden inmiddels gelegd; maar twijfel nu over de afmontage op de contactdozen. Ik heb thuis nu Busch-Jaeger Balance SI plaatjes hangen. Daar wil ik natuurlijk ook gewoon mee verder. Maar als ik online zoek vind ik eigenlijk alleen maar binnenwerken die hier in passen met designatie CAT6a. Bijvoorbeeld https://www.elektramat.nl...utp-2-voudig-cat6a-39071/

Nu ben ik niet zo bekend met het verschil; maar kan ik een CAT6 kabel afmonteren op een CAT6a binnenwerk? Of moet ik dan toch echt een andere nemen? Want dan kom ik vrij snel uit op de CAT5 dozen, en dan vraag ik me af of het wel nut heeft gehad om een CAT6 kabel te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
Kan prima, er zit geen verschil tussen cat6 en cat6a afmontage.

Pagina: 1