Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Uitbreiding PV, verschillende type panelen mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• biggydeen2
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-11 12:01
Hoi Tweakers,

Ik zit er over te denken om mijn huidige systeem uit te breiden met nieuwe panelen. Ik heb op dit moment 23 SF (solar frontier 170wp) panelen. Dit op een fronius primo 5.0 omvormer. De omvormer heeft nog wel wat ruimte voor wat extra panelen. 3910Wp op het dak en de omvormer kan tot 5kw. Hoewel in de praktijk de panelen 10% beter presteren dan de aangegeven waarde (staan deze panelen ook om bekend). Als de zon er goed op staat haalt hij makkelijk 5000w en door de middag heen 4500w op dit moment. Maar goed, dat is natuurlijk in de meeste ideale situaties.

Ik zit er aan te denken om een dakkapel te plaatsen en daar 4 of 5 extra panelen op te plaatsen. Het probleem is dat SF geen panelen meer levert in Europa. Ik heb begrepen dat ik thin film panelen niet kan combineren met een mono/poly paneel, klopt dat? Ook niet op een aparte MPP tracker (er zitten namelijk 2 op de omvormer)?

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Binnen 1 string kan je dat hoe dan ook niet combineren met zulke grote verschillen (t.o.v. huidige specs van panelen). Ik zou daar een kleine losse converter voor nemen (bij 5 panelen) of als ze OW komen te liggen losse micros.

[ Voor 6% gewijzigd door DukeBox op 11-07-2022 16:13 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• biggydeen2
DukeBox schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:13:
Binnen 1 string kan je dat hoe dan ook niet combineren met zulke grote verschillen (t.o.v. huidige specs van panelen). Ik zou daar een kleine losse converter voor nemen (bij 5 panelen) of als ze OW komen te liggen losse micros.
Hoe bedoel je dat precies? De panelen zitten in meerdere strings aangesloten, 7-8 per string. Of bedoel je iets anders?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

biggydeen2 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 16:43:
Hoe bedoel je dat precies? De panelen zitten in meerdere strings aangesloten, 7-8 per string. Of bedoel je iets anders?
Ik bedoel dat je 'moderne' panelen niet in dezelfde strings kan plaatsen als je huidige met zulke grote verschillen. Bij kleinere verschillen kan je met optimizers werken maar dat is in dit geval ook geen optie.

• biggydeen2
Dus de enige optie is denk ik dan ergens tweedehands panelen proberen te vinden als ik mijn huidige omvormer nog wil gebruiken?

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Nee, dat is dus niet de enige optie.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Als je een MPPT over hebt, kan je daar gewoon iets willekeurigs inprikken. Fronius doet ook niet moeilijk over overdimensioneren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
23 deelt niet door 2/3/4/5 voor een correcte polystring setup op 1 MPPT. Dus er zou geen vrije MPPT zijn op de Fronius moeten zijn.
Foto's van onder de omvormer zou kunne nhelpen die conclusie te bevestigen.

Dus gewoon paneeltjes scoren en aan een passend omvormertje hangen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 11-07-2022 22:19 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• biggydeen2
Proton_ schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:13:
Als je een MPPT over hebt, kan je daar gewoon iets willekeurigs inprikken. Fronius doet ook niet moeilijk over overdimensioneren.
Dat weet ik niet 100% zeker, zie foto.
Ronald schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:19:
23 deelt niet door 2/3/4/5 voor een correcte polystring setup op 1 MPPT. Dus er zou geen vrije MPPT zijn op de Fronius moeten zijn.
Foto's van onder de omvormer zou kunne nhelpen die conclusie te bevestigen.
Dat vroeg ik mij ook af want weet het niet 100% zeker. Zie foto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4WembSSaQ9ILB9w59ISZYVWsIeE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyW0GSSebiFSiki1wIb1G2Nx.jpg?f=fotoalbum_large
Ronald schreef op maandag 11 juli 2022 @ 22:19:
Dus gewoon paneeltjes scoren en aan een passend omvormertje hangen.
Dat is ook een optie maar maakt het een stuk minder aantrekkelijk qua kosten. En mijn andere omvormer zit dan te niksen met overdimensionering. Maar ook al zouden beide MPPT in gebruik zijn, dan kan deze toch gewoon aangevuld worden?

Update: Ik heb even in de instellingen gekeken en MPPT tracker 2 staat aan dus dat betekent dat inderdaad beiden in gebruik zijn.

Ik zit niet in de materie maar de panelen hebben een max VOC van 112v. De fronius kan max. 800v hebben. Dus meer dan 7 panelen per string (784v) gaat niet passen. Als de panelen goed verdeeld zijn over de MPPT's dan zou ik dus nu iets hebben als:

6+6 en 6+5

Dat lijkt mij de optimale indeling. Ik heb een calculator gevonden (van fronius zelf) en zo te zien kunnen er nog minstens 10 panelen bij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34yF8z2E-6BE-O5cns0quvuQf3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fo6J45fKSBApGXGnjvITRj84.png?f=fotoalbum_large

Ik kan me voorstellen dat dit wel veel extra oplevert in de minder goede maanden maar in de zomer wek je dan veel te veel op lijkt mij.

Is mijn conclusie juist dat:

A) ik niet zomaar andere type panelen er bij kan plaatsen
B) Dat ik nog minstens 10 panelen kan bijplaatsen (of dat efficient is, is vraag twee)
C) Dat de meest efficiente oplossing bijplaaten van ongeveer 5-6 panelen is? Dan zit ik op 3920 nu + 850 - 1000.
D) Ik neem aan dat een ander paneel van hetzelfde type alleen lagere opbrengt bijvoorbeeld de SF 165 ook gaat passen?

[ Voor 55% gewijzigd door biggydeen2 op 12-07-2022 06:06 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
biggydeen2 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 05:20:

Dat is ook een optie maar maakt het een stuk minder aantrekkelijk qua kosten. En mijn andere omvormer zit dan te niksen met overdimensionering. Maar ook al zouden beide MPPT in gebruik zijn, dan kan deze toch gewoon aangevuld worden?

Update: Ik heb even in de instellingen gekeken en MPPT tracker 2 staat aan dus dat betekent dat inderdaad beiden in gebruik zijn. Gezien het aantal vermogen zou het toch mogelijk moeten zijn om er nog een aantal extra panelen aan te hangen?
Je kunt prima uitbreiden ja... Maar het is nogal strict qua flexibiliteit wat kan.
Je kan namelijk alleen strings verlengen met SF 170. Mits de strings niet te dichtbij de maximale spanning zitten. Anders productie beperking of dode omvormer.

Een geheel nieuwe parallelle string van gelijke lengte kan ook, mits je niet over de maximale ingangsstroom gaat... Ook idealiter met SF 170. Maar met een parallelle string gaat andere varianten in de serie ik denk ik

Er wordt niet nee gezegd om je te pesten. Er wordt nee gezegd omdat uitbreiding bijna niet kan. Je vragen en vermoedens wijzen op vrij beperkte kennis van hoe electriciteit werkt...

Als je een huidig 400W paneel samen met een SF170 in een string zet, gaat dat paneel maximaal ~60W doen... Als het je SF 170 niet sloopt. Je kunt geen 12A door een ~2A SF rammen...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

In de logging kan je zien of beide MPPTs gebruikt worden, maar met 23 kan dat bijna niet anders. Op de foto zie je ook twee rode en twee zwarte kabels.
Het is wel interessant om te weten hoe ze aangesloten zijn, omdat je misschien zo een MPPT vrij kan spelen. Dit kan je zien aan de DC spanningen en stromen.

Bij (8+8)+(7) kan je met 1 paneel erbij (8+8+8) maken en heb je een MPPT vrij.
Bij (6+6+6)+(5) kun je er misschien (7+7+7) van maken met twee reservepanelen.
Bij (5+5+5+5)+(3) heb je drie reserves, maar dat. is onwaarschijnlijk :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• biggydeen2
Proton_ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:50:
In de logging kan je zien of beide MPPTs gebruikt worden, maar met 23 kan dat bijna niet anders. Op de foto zie je ook twee rode en twee zwarte kabels.
Het is wel interessant om te weten hoe ze aangesloten zijn, omdat je misschien zo een MPPT vrij kan spelen. Dit kan je zien aan de DC spanningen en stromen.

Bij (8+8)+(7) kan je met 1 paneel erbij (8+8+8) maken en heb je een MPPT vrij.
Bij (6+6+6)+(5) kun je er misschien (7+7+7) van maken met twee reservepanelen.
Bij (5+5+5+5)+(3) heb je drie reserves, maar dat. is onwaarschijnlijk :)
Deze conclusie had ik ook in mijn hoofd vanochtend toen ik naar de fronius calculator zat te kijken. Maar dan is er toch juist wel veel flexibiliteit?

Nog twee vragen dan ben ik er volgens mij wel uit:

A) Kan ik mono/poly panelen aansluiten op de andere MPPT (mits deze vrij is) of gaan ze dan elkaar in weg zitten ivm totaal verschillende stromen?
B) Kan ik de huidige strings aanvullen met SF165 panelen? Deze zijn qua specs vrijwel hetzelfde (verbruiken een heel klein beetje minder of zal dat teveel invloed hebben op de SF170 panelen?

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

A: ja, die zijn compleet onafhankelijk.
B: kan ook. SF heeft een slechte fill factor waardoor een SF165 de stroom van een SF170 kan leveren (bij lagere spanning) en de spanning ten koste van stroom. Er gaan dus maar
kleine mismatchverliezen zijn (~2-3% op de substring, <1% op het geheel). Let wel op dat hellingshoek en oriëntatie overeenkomen.

• biggydeen2
Proton_ schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 10:28:
A: ja, die zijn compleet onafhankelijk.
B: kan ook. SF heeft een slechte fill factor waardoor een SF165 de stroom van een SF170 kan leveren (bij lagere spanning) en de spanning ten koste van stroom. Er gaan dus maar
kleine mismatchverliezen zijn (~2-3% op de substring, <1% op het geheel). Let wel op dat hellingshoek en oriëntatie overeenkomen.
Duidelijk, dan lijkt mij de beste optie om er voor te zorgen dat ik er 8+8+8 van maak. Dat zou met eventueel 1 SF165 kunnen of ik moet ergens nog een 170 kunnen vinden maar beiden zijn er niet zoveel.

Dan op de andere MPPT 3 panelen van 380w dan kom ik totaal op 5060. Hoewel die SF panelen wel 10% meer opbrengen dan in de datasheet staat (staan ze om bekend). Dus dan zit ik op 5340. Op zonnige dagen zit ik overigens nu al op 5kw. maar dat gebeurt niet vaak.

Zit ik zo in de juiste richting te denken?

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
biggydeen2 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Duidelijk, dan lijkt mij de beste optie om er voor te zorgen dat ik er 8+8+8 van maak. Dat zou met eventueel 1 SF165 kunnen of ik moet ergens nog een 170 kunnen vinden maar beiden zijn er niet zoveel.
of je nu een 140Wp of een 190Wp paneel er tussen hangt, dat geeft amper problemen.
zolang het paneel maar een beetje de zelfde specs heeft als de anderen die je gebruikt.
(heel grofweg het boeit niet zolang het maar ook een dunne film panelen is zoals een SF, dus nog iets grover een SF paneel, klaar werkt, Wp boeit niet.)

allen heb je al berekend of 8xSF niet te veel Voc geeft voor de omvormer?
(uit het hoofd dacht ik dat het er te veel serieel zijn, maar bereken het eens en pas op voor de temperatuur. ;) )
Dan op de andere MPPT 3 panelen van 380w dan kom ik totaal op 5060. Hoewel die SF panelen wel 10% meer opbrengen dan in de datasheet staat (staan ze om bekend). Dus dan zit ik op 5340. Op zonnige dagen zit ik overigens nu al op 5kw. maar dat gebeurt niet vaak.

Zit ik zo in de juiste richting te denken?
aardig in de juiste richting, maar 3x380Wp modern paneel.
dat levert maar 3x32Vmpp en met een beetje temperatuur er bij zit is dan op 80-85Vmpp op de mpp.
kan je omvormer daar wel mee werken, dit is wel erg laag. ;)

(niet te moeilijk doen, ik heb al 6430Wp op een 4kW omvormer hangen.
30% meer Wp is geen probleem, het topt af, maar dat is zo weinig dat de meer Wp op andere momenten het weer goed maakt.)

je bent dus goed op weg, maar je bent er nog niet. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• biggydeen2
migjes schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:23:
[...]

of je nu een 140Wp of een 190Wp paneel er tussen hangt, dat geeft amper problemen.
zolang het paneel maar een beetje de zelfde specs heeft als de anderen die je gebruikt.
(heel grofweg het boeit niet zolang het maar ook een dunne film panelen is zoals een SF, dus nog iets grover een SF paneel, klaar werkt, Wp boeit niet.)

allen heb je al berekend of 8xSF niet te veel Voc geeft voor de omvormer?
(uit het hoofd dacht ik dat het er te veel serieel zijn, maar bereken het eens en pas op voor de temperatuur. ;) )
Duidelijk, zo had ik het ook in mijn gedachten.

Nou ik weet niet helemaal zeker hoe ik het moet berekenen maar als ik naar de datasheets kijk kan de fronius 800v hebben (maar eventueel max 1000v). De Voc van de panelen (170) is 112v dus dan zou het optimale 7 panelen zijn. Dan zit je net onder de 800v. Met 8 panelen zit je op 896v. Dat is er iets overheen maar dat zou hij prima aan moeten kunnen. De fronius calculator geeft ook aan dat er max 8 panelen in kunnen. 8+8+8 is een optie volgens de calculator. Alleen weet ik niet of ik nu met de juiste voltages heb gerekent.

Nu ga ik er een beetje vanuit dat die calculator geen onveilige zaken gaat aanraden. Ik zit te weinig in de materie om dat helemaal goed in te schatten.
migjes schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:23:
[...]

aardig in de juiste richting, maar 3x380Wp modern paneel.
dat levert maar 3x32Vmpp en met een beetje temperatuur er bij zit is dan op 80-85Vmpp op de mpp.
kan je omvormer daar wel mee werken, dit is wel erg laag. ;)

(niet te moeilijk doen, ik heb al 6430Wp op een 4kW omvormer hangen.
30% meer Wp is geen probleem, het topt af, maar dat is zo weinig dat de meer Wp op andere momenten het weer goed maakt.)

je bent dus goed op weg, maar je bent er nog niet. ;)
Dat is een goed punt. Mijn idee was om een dakkapel te plaatsen op de noordkant (4.5m breed). Mijn dak op zuid kan geen enkel paneel meer bij. Ik zou dan een aantal panelen zo kunnen plaatsen dat ze ook precies op zuid liggen. Of dat kan en past moet ik nog uitzoeken. De overige panelen komen dan volledig noord te liggen dus dat is niet heel gunstig. Maar goed, dat kan wellicht alsnog uit met een hoge TLV. Ik kan dus alleen maar panelen plaatsen op volledig noord of op dakkapel als dat past.

[ Voor 3% gewijzigd door biggydeen2 op 12-07-2022 11:42 ]

• migjes
biggydeen2 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 11:40:
[...]

Duidelijk, zo had ik het ook in mijn gedachten.

Nou ik weet niet helemaal zeker hoe ik het moet berekenen maar als ik naar de datasheets kijk kan de fronius 800v hebben (maar eventueel max 1000v). De Voc van de panelen (170) is 112v dus dan zou het optimale 7 panelen zijn. Dan zit je net onder de 800v. Met 8 panelen zit je op 896v. Dat is er iets overheen maar dat zou hij prima aan moeten kunnen. De fronius calculator geeft ook aan dat er max 8 panelen in kunnen. 8+8+8 is een optie volgens de calculator. Alleen weet ik niet of ik nu met de juiste voltages heb gerekent.

Nu ga ik er een beetje vanuit dat die calculator geen onveilige zaken gaat aanraden. Ik zit te weinig in de materie om dat helemaal goed in te schatten.
calculators zijn zo goed als de gebruiker.
maar normaal is het 8xVoc + grofweg 10% voor de temperatuur.
(ik heb alleen van mensen gehoord dat SF wel eens vaker over die 10% gaat, maar kan ook niet alles uit het hoofd herinneren, SF is al even niet meer te krijgen, dus ik weet het ook niet meer zeker.
kan mij toch nog wel herinneren dat andre eens melde dat de Voc over de 130V kan gaan. :? )
8x112+10% = 985V, en dat is aardig op de grens.

(een omvormer gaat niet zomaar kapot van te veel Voc, als alles goed gaat dan meet hij in de ochtend of de Voc laag genoeg is en is hij dat dan start hij op. is hij te hoog dan start hij niet voor die dag(dat is ook niet tof, maar goed, een dagje missen in de winter boeit niet.).
maar er kunnen soms situaties ontstaan waarbij deze beveiliging niet werkt en dan start hij wel op.
dan kan soms de Vmpp te hoog worden en daar van gaat hij wel kapot.
ook als er meer Wp als W omvormer er aan hangt, dan stijgt de Vmpp ook als je aftopt en kan het probleem soms nog erger maken.)
Dat is een goed punt. Mijn idee was om een dakkapel te plaatsen op de noordkant (4.5m breed). Mijn dak op zuid kan geen enkel paneel meer bij. Ik zou dan een aantal panelen zo kunnen plaatsen dat ze ook precies op zuid liggen. Of dat kan en past moet ik nog uitzoeken. De overige panelen komen dan volledig noord te liggen dus dat is niet heel gunstig. Maar goed, dat kan wellicht alsnog uit met een hoge TLV. Ik kan dus alleen maar panelen plaatsen op volledig noord of op dakkapel als dat past.
het maakt niet veel uit maar je kunt ook gewoon panelen op noord hangen.
zuid is niet perse nodig. (grof weg voor noord panelen 50% van de Wp rekenen dan zit je al aardig goed, Voc/Vmpp blijven het zelfde.)

maar je moet wel de minimum V halen van de omvormer.
dit is vaak de Voc (dus daar ben je wel snel ;) ).
en daarna de minimum Vmpp wat de omvormer nog prettig vind.
(geen kneiter hard getal, meer een langzaam over gaande lijn, van rampzalig naar lekker.)
en ook hier ongeveer -10% van de Vmpp voor temperatuur.

dus ja je bent er bijna, maar nog niet 100%. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• biggydeen2
migjes schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:02:
[...]

calculators zijn zo goed als de gebruiker.
maar normaal is het 8xVoc + grofweg 10% voor de temperatuur.
(ik heb alleen van mensen gehoord dat SF wel eens vaker over die 10% gaat, maar kan ook niet alles uit het hoofd herinneren, SF is al even niet meer te krijgen, dus ik weet het ook niet meer zeker.
kan mij toch nog wel herinneren dat andre eens melde dat de Voc over de 130V kan gaan. :? )
8x112+10% = 985V, en dat is aardig op de grens.

(een omvormer gaat niet zomaar kapot van te veel Voc, als alles goed gaat dan meet hij in de ochtend of de Voc laag genoeg is en is hij dat dan start hij op. is hij te hoog dan start hij niet voor die dag(dat is ook niet tof, maar goed.).
maar er kunnen soms situaties ontstaan waarbij deze beveiliging niet werkt en dan start hij wel op.
dan kan soms de Vmpp te hoog worden en daar van gaat hij wel kapot.
ook als er meer Wp als W omvormer er aan hangt, dan stijgt de Vmpp ook als je aftopt en kan het probleem soms nog erger maken.)
Klopt hoor, ze doen vaak 10%+ is mijn ervaring ook. Dus die 112v zal dan ook wel * 10% gaan.

Dan zou ik beter 7+7+7 kunnen doen en heb ik twee panelen over. Voordeel is dat ik dan die andere MPPT vrij speel.

Heb de consultant van destijds nog wel kunnen vinden en hij gaf aan dat de openklemspanning 500v is dus dan zouden ze 6*4 moeten liggen ipv 3*8.

Maar goed, ik ga dat zelf toch niet aansluiten dus een erkende zonnepanelen expert zou als het goed is ook in de buurt komen van bovenstaande. Leverancier van mijn huidige panelen is failliet. Niet omdat het slecht ging maar om andere redenen.
migjes schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:02:

het maakt niet veel uit maar je kunt ook gewoon panelen op noord hangen.
zuid is niet perse nodig. (grof weg voor noord panelen 50% van de Wp rekenen dan zit je al aardig goed, Voc/Vmpp blijven het zelfde.)

maar je moet wel de minimum V halen van de omvormer.
dit is vaak de Voc (dus daar ben je wel snel ;) ).
en daarna de minimum Vmpp wat de omvormer nog prettig vind.
(geen kneiter hard getal, meer een langzaam over gaande lijn, van rampzalig naar lekker.)
en ook hier ongeveer -10% van de Vmpp voor temperatuur.

dus ja je bent er bijna, maar nog niet 100%. ;)
Daar moet ik maar eens induiken. Ik moet eerst maar eens kijken of er nog panelen passen op de dakkapel. En de dakkapel moet er uberhaupt nog op wat nog een aantal maanden gaat duren dus ik heb nog even de tijd :)

• migjes
biggydeen2 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:38:
[...]

Klopt hoor, ze doen vaak 10%+ is mijn ervaring ook. Dus die 112v zal dan ook wel * 10% gaan.

Dan zou ik beter 7+7+7 kunnen doen en heb ik twee panelen over. Voordeel is dat ik dan die andere MPPT vrij speel.

Heb de consultant van destijds nog wel kunnen vinden en hij gaf aan dat de openklemspanning 500v is dus dan zouden ze 6*4 moeten liggen ipv 3*8.

Maar goed, ik ga dat zelf toch niet aansluiten dus een erkende zonnepanelen expert zou als het goed is ook in de buurt komen van bovenstaande. Leverancier van mijn huidige panelen is failliet. Niet omdat het slecht ging maar om andere redenen.
ik denk dat de 10% waar jij het overhebt (dus 10% meer kWh per Wp) niet het zelfde is als waar ik het over heb.
ik heb het over de temperatuur coëfficiënt van de panelen.
dit is normaal een 10% extra en een 10% minus op de Vmpp/Voc.
(maar rapporten die ik hoor van andere Tweakers over SF is dat je daar meer voor moet nemen.
genoeg langs gekomen hier waar bij de installateur er geen rekening mee hield.)

de Voc (of openklemspanning is het zelfde) is gewoon anders na maten de temperatuur van de cellen zijn.
een paneel kan goed 100+graden worden als hij in de zon licht/ligt en in de ochtend -10 zijn in de winter.
dit moet je uit rekenen (met b.v. sunnydesign of beter programma).
Daar moet ik maar eens induiken. Ik moet eerst maar eens kijken of er nog panelen passen op de dakkapel. En de dakkapel moet er uberhaupt nog op wat nog een aantal maanden gaat duren dus ik heb nog even de tijd :)
jep net zo als je niet te veel Voc/Vmpp kunt hebben, kun je ook niet te weinig Vmpp/Voc hebben.
3 panelen op een omvormer zo als jij wil gebruiken is vragen om problemen. ;)
(en ook hier temperatuur + en - 10% als grofheid een richtlijn)

• biggydeen2
migjes schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 14:44:
Jep net zo als je niet te veel Voc/Vmpp kunt hebben, kun je ook niet te weinig Vmpp/Voc hebben.
3 panelen op een omvormer zo als jij wil gebruiken is vragen om problemen. ;)
(en ook hier temperatuur + en - 10% als grofheid een richtlijn)
Duidelijk verhaal verder. Maar ik heb nog een ander probleem. Als ik het goed begrijp moeten panelen welke in serie zijn geschakeld de juiste hellingshoek hebben. Mijn plan was om 3 panelen op de dakkapel richting het zuiden te laten richten en dan passen er nog 3 naast op het dak maar die hebben een compleet andere oriëntatie.

Volgens mijn consultant van mijn huidige installatie gaat dat niet passen op een seriële omvormer. Dat klinkt op zich logisch maar dan heb ik eigenlijk geen andere optie dan alles richting het noorden te leggen? Of een kleine omvormer erbij maar dan lopen de kosten alweer op.

• migjes
biggydeen2 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:25:
[...]

Duidelijk verhaal verder. Maar ik heb nog een ander probleem. Als ik het goed begrijp moeten panelen welke in serie zijn geschakeld de juiste hellingshoek hebben. Mijn plan was om 3 panelen op de dakkapel richting het zuiden te laten richten en dan passen er nog 3 naast op het dak maar die hebben een compleet andere oriëntatie.

Volgens mijn consultant van mijn huidige installatie gaat dat niet passen op een seriële omvormer. Dat klinkt op zich logisch maar dan heb ik eigenlijk geen andere optie dan alles richting het noorden te leggen? Of een kleine omvormer erbij maar dan lopen de kosten alweer op.
jep per string serieel moeten ze (grofweg) de zelfde kant op kijken.
(maar optimizers er tussen is soms een oplossing.)

of misschien een ingewikkelde oplossing.
de SF heeft veel meer Vmpp, dus maak je al snel parallel stringen.
en parallel stringen kunnen wel andere kanten opkijken.
maar dan heb je een grote verbouwing van de set, door een aantal oude SF te verplaatsen naar noord.

(eigenlijk is het altijd al zo, je kunt beter in 1x goed aan leggen, dan later aanpassen. ;) )

• biggydeen2
migjes schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:34:
[...]

jep per string serieel moeten ze (grofweg) de zelfde kant op kijken.
(maar optimizers er tussen is soms een oplossing.)

of misschien een ingewikkelde oplossing.
de SF heeft veel meer Vmpp, dus maak je al snel parallel stringen.
en parallel stringen kunnen wel andere kanten opkijken.
maar dan heb je een grote verbouwing van de set, door een aantal oude SF te verplaatsen naar noord.

(eigenlijk is het altijd al zo, je kunt beter in 1x goed aan leggen, dan later aanpassen. ;) )
Pff ja wat een gedoe. Ik kan het zelf ook niet dus dat maakt het al lastiger. Dus als ik het een beetje begrijp heb ik (de meest simpele) optie:

- alle panelen op dakkapel ook laten wijzen naar het noorden
- kleine parallele omvormer erbij om noord op te vangen en het maximale er uit halen

Maar bij optie 2 benut ik de ruimte op de andere omvormer niet.

Is dit een beetje de logische conclusie?
Pagina: 1