Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09-2023
Voor mijn tussenwoning uit de jaren '70 wil ik een slag maken voor wat betreft energiebesparing/afhankelijkheid van gas en elektriciteit. Ik zag op een gegeven moment een setup van een zonneboiler met CV-ondersteuning. Dit zou passen bij mijn ketel die geschikt is voor naverwarming. In later stadium kan deze eventueel worden vervangen door een W/W warmtepomp (een L/W is voor mij een no-go). Dat concept sprak mij aan, maar lijkt toch ook wat haken en ogen te hebben.

Op dit moment zie ik voor mijn wens twee concept-opties waarvan ik hoop dat jullie mij door kennis/ervaring kunnen vertellen of het een goede oplossing is en in hoeverre je ermee kunt besparen.
Opties:
1) 24 of 30 Heat pipes in combinatie met een zonneboiler en spiraal voor CV-ondersteuning. Deze wordt aangesloten op de bestaande gas-CV-ketel. Daarnaast, om elektriciteit te besparen, een stuk of 4 zonnepanelen van 400 Wp, waarmee ik zo ongeveer het jaarverbruik E kan opvangen. Dit aangesloten op een Victron Easysolar omvormer zodat daar eventueel een thuisaccu op kan.
2) Hybride 4 kW warmtepomp met PV-T (op bestaande gasketel (of misschien zelfs zonder deze ketel?). Die PV zie ik dan los van de T: ik zie op internet de Thermodule van Optisolar. Dit in combinatie met een SWW boiler. In deze optie hou ik rekening met 10 zonnepanelen op een Victron Easysolar omvormer om het extra electriciteitsverbruik door de warmtepomp ook op te vangen.

Ik besef dat optie 2 duurder is dan optie 1. Het nadeel (?) van optie 1 is dat wanneer ik deze uiteindelijk wil uitbreiden met een warmtepomp, ik alsnog in een PV-T installatie moet investeren. Het voordeel van optie 1 is dat de zon de boiler opwarmt (kan opwarmen) naar hoge temperaturen. In optie 2 moet de warmtepomp dat doen.
In optie 2 wordt minder gas maar meer elektriciteit verbruikt, wat nadelig is als het salderen eraan gaat. Een thuisaccu kan daar op termijn wellicht iets mee doen. Optie 1 lijkt gevoelsmatig (oei, oei, ik kan het niet onderbouwen ;-)) wat meer in balans.
Er wordt veel geroepen over besparingen (optie 1: 35% op kosten voor gas, optie 2: 80% op kosten voor gas), maar als je doorvraagt hangt het toch overal weer vanaf. Dat is ook logisch, maar ik wil me toch ergens aan kunnen vasthouden...
Historisch verbruik:
Historisch gasverbruik: 900 m3/jaar (2020), 1100 m³/jaar (2021)
Historisch elektriciteitsverbruik: 1430 kWh (2020), 1400 kWh (2021)
Afgiftesysteem:
- 0 m² vloerverwarming
- 7 radiatoren, totale afgifte durf ik tot mijn spijt niet te zeggen. Het zijn wel dikke radiatoren, de aanvoertemperatuur staat op 50 graden, de ruimtetemperatuur op 19 graden en er zijn geen klachten over kou ;-)
Situatie:
- tussenwoning
- dak pal op het zuiden, hellingshoek 40 graden
- aansluiting 1x35A
SWW:
- er is plek voor een boiler van 200, misschien 300 liter. In het uiterste geval 2 boilers.
- Er wordt alleen warm water gebruikt voor douche en bad. Het komt sporadisch voor dat er 3 personen achterelkaar douchen.
- geen DWTW aanwezig.
Warmtepompvoorkeur:
indien warmtepomp wordt toegepast: W/W (L/W is geen optie). Eisen : stil, goedkoop, zuinig, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, domotica-integratie, design

Zoals genoemd lijkt mij in geval van de PV-T oplossing de Thermodule interessant, maar vond op Tweakers niemand die daar ervaring mee heeft. Volgens de leverancier heb je per kW warmtepompvermogen 6 meter profiel nodig.
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf, maar in samenwerking met installateur (voor overleg en inbedrijfstellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hybride is een tussenstap. Want alles waar je gas verbruik behoud is een tussenstap.

Dat spul van Optisolar... Ik zie slechts marketing tekst. Je hebt datasheets nodig: Thermisch vermogen bij -10 buitentemperatuur dus. Komt er bij -10 niet genoeg uit, dan kun je er maar beter geen cent aan uitgeven want dan heb je een alternatieve bron nodig... En dus dubbele kosten.
Dit geld eigenlijk voor alle Thermische solar oplossingen. In december doet het geen drol, In juni kun je niets met de waanzinnige hoeveelheden warmte.

Als je geen L/W wil, dan is W/W de enige optie. Dat is niet tweaker friendly. Binnen en buiten is voor zover ik weet gecertificeerd werk en kun/mag je dus niet zelf doen. Dit is ook absoluut niet goedkoop.

Routinematig 50 graden is te hoog voor een warmtepomp - ook W/W - om efficiënt te draaien.

Wat doen je radiatoren volgens Radson bij 45/40/19? https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:08
En een l/w wp zonder buiten unit?
Bv Vincent of zorgeloosgasloos

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:12

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

W/W kan wel met zelfdoen, maar dan heb je een enorme tuin nodig om bv een grabencollector in te graven.
Een alternatief kan een eisspeicher in de kruipruimte zijn, voor 1100 m³ gas vervangen heb je iets van 20? m³ nodig (lastig sommetje). Dan heb je ook iets voor ontdooien nodig, een fanunit is dan het goedkoopst (;) dan heb je alsnog l/w) maar heatpipes kunnen natuurlijk ook.

Het is bij dat Optisolar spul zaak flink te overdimensioneren, want zo te zien zit defrosten er niet bij.
Het vermogen moet bij -10 dus eerst door een ijslaag.

[ Voor 17% gewijzigd door Proton_ op 10-07-2022 19:12 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 18:51

martijn v o

Certified by Enphase.

Heb je ook mechanische ventilatie in je huis?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 20:59

Gerco-M

mijn tornado res.

4 of 10 zonnepanelen? Gewoon je hele dak volleggen, dan heb je altijd voldoende stroom, welke oplossing je ook kiest. En als je niet veel SWW verbruik hebt dan is PV echt veel efficienter dan een zonneboiler want PV blijft de hele dag produceren terwijl een zonneboiler in de zomer na 10 uur sochtends niets meer doet, en in de winter ook niet.

Wat is het probleem met een L/W, is dat de buitenunit? Met een beetje goede unit hoor je die nauwelijks en is een stuk meer tweaker friendly en goedkoper.
We verwarmen hier het hele huis met L/L units en dat is misschien niet voor iedereen ideaal maar de buitenunits zijn wel zeer stil en efficient (MHI)

En als je het gelijk goed wil doen kwa duurzaamheid dan moet je echt niet naar hybride gaan want dat is nog steeds gasverbruik. Gewoon gelijk all electric doen, en een zonneboiler is ook al achterhaald volgens mij en is PV + WP de meest efficientste / simpelste / goedkoopste optie.

Als je zeer zeer veel SWW verbruik hebt is een zonneboiler pas snel rendabel.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
Proton_ schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:55:
W/W kan wel met zelfdoen, maar dan heb je een enorme tuin nodig om bv een grabencollector in te graven.
Een alternatief kan een eisspeicher in de kruipruimte zijn, voor 1100 m³ gas vervangen heb je iets van 20? m³ nodig (lastig sommetje). Dan heb je ook iets voor ontdooien nodig, een fanunit is dan het goedkoopst (;) dan heb je alsnog l/w) maar heatpipes kunnen natuurlijk ook.

Het is bij dat Optisolar spul zaak flink te overdimensioneren, want zo te zien zit defrosten er niet bij.
Het vermogen moet bij -10 dus eerst door een ijslaag.
Het is niet mijn bedoeling te gaan graven, maar als bron voor de warmtepomp puur de Optisolar modules te gebruiken. Als daar geen gegevens van zijn zoals Ronald aangaf, is het mogelijk verstandiger uit te wijken naar PVT modules van Triple Solar. Maar ik ga eens informeren of Optisolar die gegevens kan ophoesten.

Ik neem aan dat je die fanunit voor ontdooien bedoelt voor de Optisolar componenten? Is dat nodig (m.a.w.: waarom biedt Optisolar dat dan zelf niet aan)? Ik zie defrosten ook niet in de PVT panelen van Triple Solar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
martijn v o schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:07:
Heb je ook mechanische ventilatie in je huis?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
Gerco-M schreef op zondag 10 juli 2022 @ 20:40:
Wat is het probleem met een L/W, is dat de buitenunit? Met een beetje goede unit hoor je die nauwelijks en is een stuk meer tweaker friendly en goedkoper.
We verwarmen hier het hele huis met L/L units en dat is misschien niet voor iedereen ideaal maar de buitenunits zijn wel zeer stil en efficient (MHI)
Klopt, dat is de buitenunit. Die kunnen dan wel zeer stil zijn, maar als je gevoelig bent voor laagfrequent geluid, ga je meteen op je achterste benen staan bij het horen van het woord "warmtepomp" en dan gaat het om de buitenunit ervan. Als je in staat bent om frequenties onder 100 Hz te horen (zoals ik 23 Hz kan horen) word je knettergek als ergens in de straat een apparaat een dergelijke frequentie produceert. En een geluidswerende omkasting/oordoppen/wat dan ook helpt niets. Het geluid gaat overal dwars doorheen. Vandaar mijn stellige "no go" voor een buitenunit.
En als je het gelijk goed wil doen kwa duurzaamheid dan moet je echt niet naar hybride gaan want dat is nog steeds gasverbruik. Gewoon gelijk all electric doen, en een zonneboiler is ook al achterhaald volgens mij en is PV + WP de meest efficientste / simpelste / goedkoopste optie.

Als je zeer zeer veel SWW verbruik hebt is een zonneboiler pas snel rendabel.
Dat zegt mijn gevoel ook, maar de meningen (in andere topics) zijn daarover nogal verdeeld... Aan de andere kant: het is een eenvoudige oplossing, het is evt. te combineren met een WP.
Punt is even dat ik qua aanschafkosten niet het grootste budget heb. Ik kan e.e.a. over meerdere jaren spreiden, maar dat wat ik nu in gang zet, wil ik uiteraard niet weggooien. Stel ik kies nu voor een zonneboiler, dan zou dat (in principe) geen weggegooid geld zijn, mits ik de toekomstige WP daar op aan kan sluiten. Zit ik nog wel een beetje met de vraag in hoeverre CV ondersteuning in een 200 à 300 liter vat nuttig is, want dat principe zelf pleit wel voor de zonneboiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Sorry, maar:

- zonnecollector is leuk voor tapwater, als je het nodig hebt voor cv, schijnt de zon niet en schiet het zijn doel voorbij. Bovendien, bij overdimensioneren, wat moet je ermee in de zomer?
- PVT is idem dito, Wat moet je met bevroren PV panelen in de winter. Wek je ook nog eens geen stroom meer op, als onverhoopt toch de zon gaat schijnen die ene dag.

Ik geloof meer in dit soort "toekomstige" apparaten
https://nefit-bosch.nl/informatie/nieuws/5800i
Ben het met je eens dat de l/w irritant geluid kunnen maken. Ik krijg de mijne ondanks geplaatst in een schuurtje ook niet stil < 4 graden buitentemperatuur. In een rijtjeshuis is dat ook kansloos, omgeven door muren en buren.

Maar eerlijk is eerlijk, dat is ook een uit 2017/18 .
Die zijn gewoon niet stil

En een W/W ga je in de levensduur niet meer terugverdienen. Daar vragen ze nog steeds veel te veel geld voor.

@twain4me Had jij niet eens wat mooie plaatjes gepost van PVT panelen on ice? Of was dat iemand anders

[ Voor 20% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2022 21:56 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
AUijtdehaag schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:38:
Sorry, maar:

- zonnecollector is leuk voor tapwater, als je het nodig hebt voor cv, schijnt de zon niet en schiet het zijn doel voorbij. Bovendien, bij overdimensioneren, wat moet je ermee in de zomer?
Was het maar zo zwart-wit. Er is ook nog een periode tussen winter en zomer en zomer en winter. Met "wat moet je er mee" kan ik eerlijk gezegd niet zoveel.
- PVT is idem dito, Wat moet je met bevroren PV panelen in de winter. Wek je ook nog eens geen stroom meer op, als onverhoopt toch de zon gaat schijnen die ene dag.
Triple Solar pretendeert dat hun panelen tot -7 graden warmte uit de buitenlucht halen en dat daaronder de warmtepomp elektrisch meehelpt. Eens dat dat niet efficiënt is, maar aan de andere kant kun je je afvragen hoe vaak dat per jaar nog gebeurt?
Ik geloof meer in dit soort "toekomstige" apparaten
https://nefit-bosch.nl/informatie/nieuws/5800i
Ik zie dit meer als een ontwikkeling om aan de geluidsnormen te ontsnappen (lees de "wervende" tekst maar eens vanuit dit oogpunt bekeken). Want over geluidsdruk op het dak zijn geen normen bekend. Dus als je zo'n schoorsteen naast je dakraam hebt waaronder je slaapt, ga je dat echt wel horen. Maar goed, daar gaat de vraagstelling uiteindelijk niet over.
En een W/W ga je in de levensduur niet meer terugverdienen. Daar vragen ze nog steeds veel te veel geld voor.
Dus? Ik proef uit je bericht dat je een betere oplossing hebt dan dat wat hierboven staat, gezien je stelligheden. Ik ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik wilde net roepen dat iedere oplossing die verzonnen wordt of is, niet perfect is.

Maar mijn boiler buffervat is wel muisstil met een elektrisch element erin.
Kost alleen zoveel stroom, maar werkt altijd, zolang de hoofd zekeringen nog heel zijn.
Perfect? Nee verre van, maar het werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ydT9DECywxugEsoiuevc1LvZnto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5q7E3J9PUTQKOVVAMJsF8J4s.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga geen uitleg geven, maar alles zit aan elkaar geknoopt om "te proberen".

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2022 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
AUijtdehaag schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:29:
Ik wilde net roepen dat iedere oplossing die verzonnen wordt of is, niet perfect is.

Maar mijn boiler buffervat is wel muisstil met een elektrisch element erin.
Kost alleen zoveel stroom, maar werkt altijd, zolang de hoofd zekeringen nog heel zijn.
Perfect? Nee verre van, maar het werkt.

[Afbeelding]

Ik ga geen uitleg geven, maar alles zit aan elkaar geknoopt om "te proberen".
Mooi! Hier heb ik wat aan, ik ga studeren ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik wil alleen maar zeggen:
Don't follow me, i'm lost too.

Keep it stupid simple heb ik ervan geleerd.

Aton power to heat voor tapwater (stroom direct uit de PV overschot wat anders teruggeleverd wordt)
WP gewoon direkt op de vloer laten werken voor verwarmen en koelen. (vloer is ook je buffer)

Enig voordeel is dat ik handmatig kan bijstoken met het verwarmingselement om de WP in de winter stiller te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
AUijtdehaag schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:37:

Aton power to heat voor tapwater (stroom direct uit de PV overschot wat anders teruggeleverd wordt)
WP gewoon direkt op de vloer laten werken voor verwarmen en koelen. (vloer is ook je buffer)
Ik vraag me even af: als je vloer je buffer is, waarom laat je dan het SWW door de spiraal lopen? Wat was je overweging om het als buffer en niet als boiler (dus SWW in het vat) te laten fungeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik was bang dat er te weinig flow door de uponor 10mm slangetjes zou gaan op zolder en 1e verdieping en dat de WP zou pendelen.
De flow is wel laag helaas maar de 5 kW WP gaat ver genoeg terug.

Keuze voor hygienespiraal was legionella.
Buffervat zou vvw temperaturen zijn ivm de 1e opmerking.
De 11 kW doorstromer vangt dan de 35 -> 45 graden op voor de douche.

Inmiddels ook bezig met airco dus nog een extra bron van verwarmen en koelen.

Wtw ventilatie en amder glas moet ook nog eens af

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-07-2022 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-05 20:59

Gerco-M

mijn tornado res.

@AUijtdehaag Je hebt zeker mooie oplossingen, maar ik vind dat alweer erg complex en ik ben hier blij met mijn E boiler die overdag draaid op zonnestroom overschot en airco verwarming. Absoluut een heel simpel systeem wat goed werkt. Tja je kan het altijd meer complex maken en optimaliseren, het is maar hoeveel “tweaker gehalte” je er in wil stoppen toch ;)

Maar ik heb hier expres max PV op het dak gelegd zodat ik vrij eenvoudig all-electric kan zijn zonder energie kosten.

Ja een WP kan inderdaad geluid produceren op lage tonen, maar ik denk wel dat dit zeer verschild per merk. Onze MHI units zijn volgensmij de beste op de markt kwa “lawaai” en als deze lekker door pruttelen de hele dag zijn ze superstil. Zonder brom of lawaai of wat ook. Ik hoor het in elk geval niet…

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
Ronald schreef op zondag 10 juli 2022 @ 16:24:
Routinematig 50 graden is te hoog voor een warmtepomp - ook W/W - om efficiënt te draaien.

Wat doen je radiatoren volgens Radson bij 45/40/19? https://www.radson.com/nl-nl/tools-en-diensten/calculator
Handige calculator! Op dit moment doen mijn radiatoren:
woonkamer: (in totaal 32,5 m2/83 m3): 2400 W over 3 radiatoren bij 45/40/19
hal: (in totaal 9 m2/23 m3): 500 W
badkamer: 6 m2/12 m3): vloerverwarming hoh 10 cm: 530 W

De andere ruimtes in huis worden niet verwarmd.

In de woonkamer is overigens het plan nog een radiator bij te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copy-paste
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-05 21:44
@Chris27 Mocht je voor een W/W warmtepomp gaan ophangen in een jaren 70 huis. Kijk dan even of de muur waar je hem aan ophangt sterk genoeg is, anders krijg je een brom door het huis. In mijn jaren 70 huis hangt een (te) kleine warmtepomp. Bij de warmtepomp valt het geluid wel mee, maar in mijn keuken met een werkkamer er tussen en een verdieping lager hoor ik hem nog. Als de glycol een keer uit de pvt panelen moet ga ik het geheel op een houten frame hangen om hier vanaf te zijn.

Ps. ik zou zelf niet meer voor hybride gaan, maar doorzetten naar full-electric (of iig een mogelijkheid om dat te doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlakbandXL
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-08-2022
Gerco M: "En als je het gelijk goed wil doen kwa duurzaamheid dan moet je echt niet naar hybride gaan want dat is nog steeds gasverbruik. Gewoon gelijk all electric doen, en een zonneboiler is ook al achterhaald volgens mij en is PV + WP de meest efficientste / simpelste / goedkoopste optie.

Als je zeer zeer veel SWW verbruik hebt is een zonneboiler pas snel rendabel."

Dit is inmiddels achterhaalde informatie. Hybride loont altijd, kan altijd en is vaak enige/een oplossing wanneer er minder budget is en/of er nog geen vloerverwarming is. Het is als je voor hybride kiest zaak om te kiezen voor een systeem dat (later) op te schalen is naar een gasloos systeem. Kan je later alsnog gasloos als isolatie en vloerverwarming of convectoren. Een zonneboiler is niet rendabel in Nederland. Rondom Middellandse zee wel, puur vanwege zonopbrengst aangezien warm water alleen aangemaakt wordt met zonlicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
PlakbandXL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:18:
... Hybride loont altijd, kan altijd en is vaak enige/een oplossing wanneer er minder budget is en/of er nog geen vloerverwarming is. Het is als je voor hybride kiest zaak om te kiezen voor een systeem dat (later) op te schalen is naar een gasloos systeem. Kan je later alsnog gasloos als isolatie en vloerverwarming of convectoren...
Zo kijk ik er op dit moment ook naar. Aan de andere kant: ik heb een berekende totale warmtebehoefte van 3700 W (verwarming) bij -5'C . Ik denk dat ik eerst inzet op een kleine warmtepomp en de gasketel voor de zekerheid als backup beschikbaar houd.

Voor het W/W systeem heb ik inmiddels een aanbieding aangevraagd voor Thermodules onder de zonnepanelen. Deze werken volgens de leverancier tot een temperatuur van -5'C. Ben benieuwd. De leverancier werkt op dit moment vooral met een Vaillant Geotherm 3 kW warmtepomp in cascade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris27
copy-paste schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:36:
@Chris27 Mocht je voor een W/W warmtepomp gaan ophangen in een jaren 70 huis. Kijk dan even of de muur waar je hem aan ophangt sterk genoeg is, anders krijg je een brom door het huis. In mijn jaren 70 huis hangt een (te) kleine warmtepomp. Bij de warmtepomp valt het geluid wel mee, maar in mijn keuken met een werkkamer er tussen en een verdieping lager hoor ik hem nog. Als de glycol een keer uit de pvt panelen moet ga ik het geheel op een houten frame hangen om hier vanaf te zijn.
Klinkt als een vergelijkbare situatie :) . Kun jij iets zeggen over je warmtebehoefte? En wat voor warmtepomp met welk vermogen heb je?

Misschien kun je de warmtepomp wel op rubber trillingsdempers hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Chris27 ik zet een biertje in dat je geen 3700W uit die thermomodules kan halen bij -5.

Wat betreft warmte behoefte: ik heb uwert rechner gebruikt. De waardes daar uit een winter getoetst aan de praktijk (gas verbruik) Vervolgens afgifte systeem gedimensioneerd op dat benodigde vermogen.

[ Voor 53% gewijzigd door Ronald op 03-08-2022 19:34 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copy-paste
Chris27 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:58:
[...]

Klinkt als een vergelijkbare situatie :) . Kun jij iets zeggen over je warmtebehoefte? En wat voor warmtepomp met welk vermogen heb je?

Misschien kun je de warmtepomp wel op rubber trillingsdempers hangen?
Er is al van alles geprobeerd, rubbers achter de warmtepomp. Dit alles zonder het glycol uit het systeem te halen. Als dat eruit is zal het probleem wel weg zijn met een stevigere muur. Gelukkig is het probleem niet zo groot dat dat op stel en sprong moet. Met de opmerking zou ik je daar graag voor willen behoeden.

Ik heb zo’n 3kw geotherm, te klein voor mijn huis en heb nu spijt dat ik niet toch voor een grotere gegaan ben. Om nu van het gas te gaan zou die warmtepomp vervangen moeten worden voor een grotere (en nog meer panelen, grondboring, schutting, ….) de reden van mijn 2de opmerking. De warmtebehoefte van mijn huis kan ik niet echt eerlijk beantwoorden, mijn max gas verbruik is sinds het begin van het jaar 4m3 per dag. Maar wel met 16c in de woonkamer, iets wat de gemiddelde mens niet prettig vind (ik vind het heerlijk, al is het het in begin van het seizoen wel wennen). Voordat deze temp prettig was had ik met zonder wp 1300m3/j, 18c tussen 18 en 21:00. Nu hoop ik onder de 200 m3 uit te komen.

Onder het vriespunt kan de wp het beste uit blijven, ongeveer ieder uur een start waarna hij er achter komt dat de bron te koud is. Daarboven vind hij het maar zelden te koud. Moet wel zeggen dat ik 12 pvt panelen heb ipv 8 wat de fabrikant voorschrijft. En ongeveer op het zuiden, al maakt dat niet zo veel uit. Het meest van de tijd zit er een laagje ijs op. Dat laagje lijkt niet zo veel uit te maken voor de opbrengst de cop heb ik nog niet onder de 3 gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joop81
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-05 12:06
@copy-paste
Heb je en 12 pvt panelen en een warmtepomp? Dus eigenlijk dubbel op toch? Waarom?

Je pvt panelen, ik zit er ook aan te denken. Welke heb je en zou je het nu weer aangeschaft hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Waar kom toch ineens die interesse voor luchtfiets oplossing zoals PVT vandaan?

Je kan niet koelen en in de winter is defrosten een probleem.

Tenminste, het tegendeel is nog niet bewezen hier.

Edit: we gaan eens kijken.

@copy-paste :
Kun je koelen in de zomer? Hoeveel negatieve invloed heeft dit op de PV opbrengst?

Hoeveel vermogen haal je eruit bij 0gr?

Je geeft aan dat je onder 0 de WP beter uit kunt zetten, waarom is dat? Wat is de opbrengst en COP bij -10bvb? Of kan het systeem dan niet?

@joop81 : ik weet niet hoe je in de winter met een glycolmengsel van -10gr je huis wilt verwarmen zonder WP?

[ Voor 34% gewijzigd door bbbrumbrum op 07-09-2022 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• copy-paste
@joop81 De pvt panelen hangen aan de w/w warmtepomp, dus niet dubbel op. Ik heb een volthera systeem met een geotherm. Als ik het systeem zou moeten vervangen zou ik eerst uitrekenen hoeveel warmte ik nodig heb, en daarna een plan maken om ooit naar all-electric te kunnen. De kans dat daar een PVT only systeem uit zou komen betwijfel ik, eerder een L/W of W/W met bron. Wat ik met een PVT only systeem niet meer zou doen is een SWW boiler, waardoor het huis gedurende het opwarmen ervan niet verwarmt kan worden (ook niet met gas).

De meeste PVT panelen zijn niet te vergelijken met zonnecollectoren, ze zijn meer bedoeld om warmte uit de lucht te halen. Het beetje wat uit de zon komt is mooi meegenomen, maar dat is een bijzaak. Zonnecollectoren bevatten meestal veel minder vloeistof en zijn geïsoleerd. Hierdoor nemen ze zoveel mogelijk energie van de zon op. Het volthera paneel is eigenlijk een standaard dmeg pv paneel met daarachter een plastic radiator voor de glycol.

@bbbrumbrum Dit systeem kan volgens mij niet koelen, misschien passief maar als het warm is, is de bron ook al erg warm en ga je dus opwarmen ipv koelen. Defrosten kan dus ook niet, waardoor de pv opbrengst door condens en sneeuw achterblijft. Wat dit verlies is heb ik nooit uitgerekend, de warmtepomp schijnt er niet veel probleem mee te hebben.

ps. ik zag dat tripple solar iets verzonnen heeft om met pvt te kunnen koelen, maar die pvt panelen hebben een ander ontwerp.

Deze warmtepomp is aan-uit en zou 3kw moeten opleveren, de precieze cijfers heb ik niet. Op dit moment zegt de ebusctl dat de cop van verwarming 3.8 is en die van water 3.4 is. Volgens mij neemt hij het verbruik van de pompen niet mee, wat een vertekend beeld geeft.

Als het buiten rond het vriespunt is, zweeft de bron rond de -10 waardoor de warmtepomp afslaat. Daaronder moet gas het werk doen, en is er dus geen cop van de warmtepomp.
Pagina: 1