Voor mijn tussenwoning uit de jaren '70 wil ik een slag maken voor wat betreft energiebesparing/afhankelijkheid van gas en elektriciteit. Ik zag op een gegeven moment een setup van een zonneboiler met CV-ondersteuning. Dit zou passen bij mijn ketel die geschikt is voor naverwarming. In later stadium kan deze eventueel worden vervangen door een W/W warmtepomp (een L/W is voor mij een no-go). Dat concept sprak mij aan, maar lijkt toch ook wat haken en ogen te hebben.
Op dit moment zie ik voor mijn wens twee concept-opties waarvan ik hoop dat jullie mij door kennis/ervaring kunnen vertellen of het een goede oplossing is en in hoeverre je ermee kunt besparen.
2) Hybride 4 kW warmtepomp met PV-T (op bestaande gasketel (of misschien zelfs zonder deze ketel?). Die PV zie ik dan los van de T: ik zie op internet de Thermodule van Optisolar. Dit in combinatie met een SWW boiler. In deze optie hou ik rekening met 10 zonnepanelen op een Victron Easysolar omvormer om het extra electriciteitsverbruik door de warmtepomp ook op te vangen.
Ik besef dat optie 2 duurder is dan optie 1. Het nadeel (?) van optie 1 is dat wanneer ik deze uiteindelijk wil uitbreiden met een warmtepomp, ik alsnog in een PV-T installatie moet investeren. Het voordeel van optie 1 is dat de zon de boiler opwarmt (kan opwarmen) naar hoge temperaturen. In optie 2 moet de warmtepomp dat doen.
In optie 2 wordt minder gas maar meer elektriciteit verbruikt, wat nadelig is als het salderen eraan gaat. Een thuisaccu kan daar op termijn wellicht iets mee doen. Optie 1 lijkt gevoelsmatig (oei, oei, ik kan het niet onderbouwen ;-)) wat meer in balans.
Er wordt veel geroepen over besparingen (optie 1: 35% op kosten voor gas, optie 2: 80% op kosten voor gas), maar als je doorvraagt hangt het toch overal weer vanaf. Dat is ook logisch, maar ik wil me toch ergens aan kunnen vasthouden...
Historisch elektriciteitsverbruik: 1430 kWh (2020), 1400 kWh (2021)
- 7 radiatoren, totale afgifte durf ik tot mijn spijt niet te zeggen. Het zijn wel dikke radiatoren, de aanvoertemperatuur staat op 50 graden, de ruimtetemperatuur op 19 graden en er zijn geen klachten over kou ;-)
- dak pal op het zuiden, hellingshoek 40 graden
- aansluiting 1x35A
- Er wordt alleen warm water gebruikt voor douche en bad. Het komt sporadisch voor dat er 3 personen achterelkaar douchen.
- geen DWTW aanwezig.
Zoals genoemd lijkt mij in geval van de PV-T oplossing de Thermodule interessant, maar vond op Tweakers niemand die daar ervaring mee heeft. Volgens de leverancier heb je per kW warmtepompvermogen 6 meter profiel nodig.
Op dit moment zie ik voor mijn wens twee concept-opties waarvan ik hoop dat jullie mij door kennis/ervaring kunnen vertellen of het een goede oplossing is en in hoeverre je ermee kunt besparen.
Opties:
1) 24 of 30 Heat pipes in combinatie met een zonneboiler en spiraal voor CV-ondersteuning. Deze wordt aangesloten op de bestaande gas-CV-ketel. Daarnaast, om elektriciteit te besparen, een stuk of 4 zonnepanelen van 400 Wp, waarmee ik zo ongeveer het jaarverbruik E kan opvangen. Dit aangesloten op een Victron Easysolar omvormer zodat daar eventueel een thuisaccu op kan.2) Hybride 4 kW warmtepomp met PV-T (op bestaande gasketel (of misschien zelfs zonder deze ketel?). Die PV zie ik dan los van de T: ik zie op internet de Thermodule van Optisolar. Dit in combinatie met een SWW boiler. In deze optie hou ik rekening met 10 zonnepanelen op een Victron Easysolar omvormer om het extra electriciteitsverbruik door de warmtepomp ook op te vangen.
Ik besef dat optie 2 duurder is dan optie 1. Het nadeel (?) van optie 1 is dat wanneer ik deze uiteindelijk wil uitbreiden met een warmtepomp, ik alsnog in een PV-T installatie moet investeren. Het voordeel van optie 1 is dat de zon de boiler opwarmt (kan opwarmen) naar hoge temperaturen. In optie 2 moet de warmtepomp dat doen.
In optie 2 wordt minder gas maar meer elektriciteit verbruikt, wat nadelig is als het salderen eraan gaat. Een thuisaccu kan daar op termijn wellicht iets mee doen. Optie 1 lijkt gevoelsmatig (oei, oei, ik kan het niet onderbouwen ;-)) wat meer in balans.
Er wordt veel geroepen over besparingen (optie 1: 35% op kosten voor gas, optie 2: 80% op kosten voor gas), maar als je doorvraagt hangt het toch overal weer vanaf. Dat is ook logisch, maar ik wil me toch ergens aan kunnen vasthouden...
Historisch verbruik:
Historisch gasverbruik: 900 m3/jaar (2020), 1100 m³/jaar (2021)Historisch elektriciteitsverbruik: 1430 kWh (2020), 1400 kWh (2021)
Afgiftesysteem:
- 0 m² vloerverwarming- 7 radiatoren, totale afgifte durf ik tot mijn spijt niet te zeggen. Het zijn wel dikke radiatoren, de aanvoertemperatuur staat op 50 graden, de ruimtetemperatuur op 19 graden en er zijn geen klachten over kou ;-)
Situatie:
- tussenwoning- dak pal op het zuiden, hellingshoek 40 graden
- aansluiting 1x35A
SWW:
- er is plek voor een boiler van 200, misschien 300 liter. In het uiterste geval 2 boilers.- Er wordt alleen warm water gebruikt voor douche en bad. Het komt sporadisch voor dat er 3 personen achterelkaar douchen.
- geen DWTW aanwezig.
Warmtepompvoorkeur:
indien warmtepomp wordt toegepast: W/W (L/W is geen optie). Eisen : stil, goedkoop, zuinig, verkrijgbaarheid, DIY/tweakersvriendelijk, milieuvriendelijk, domotica-integratie, designZoals genoemd lijkt mij in geval van de PV-T oplossing de Thermodule interessant, maar vond op Tweakers niemand die daar ervaring mee heeft. Volgens de leverancier heb je per kW warmtepompvermogen 6 meter profiel nodig.