Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies homeserver t.b.v. data verwerking

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tweaker3769
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 20-08 12:37
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voor mijn beginnende bedrijfje werk ik op dit moment met een oude computer in de meterkast waarop ik een SQL server heb geïnstalleerd en dataverwerking uitvoer. Ik heb een aantal pakketjes gemaakt die data van andere servers afhaalt (middels SSIS/python) en deze weer verwerkt middels queries. Als ik op deze computer werk dan doe ik dat middels RDP. Echter merk ik dat deze PC te traag is en dat ik toe ben aan wat snellers. Idealiter zou ik vanuit security/backup oogpunt een VPS (extern) nemen, echter denk ik dat de kosten hiervoor op dit moment te hoog zijn voor de fase waarin mijn bedrijfje zit. Omdat ik een tijdje geleden mijn eigen desktop heb samengesteld/gebouwd leek het mij wel leuk om wellicht een nieuwe pc te maken voor dit doeleinde. Met de gedachten dat deze dan eventueel later kan doorschuiven naar een eerste medewerker.

Wat mag het systeem gaan kosten?
400-500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
32GB ram, 1 of 2 TB harde schijf - over SSD of HDD twijfel ik. In het verleden heb ik weleens met een SSD gewerkt waarbij de lees/schrijfsnelheid snel achteruit ging. Hierdoor nam de performance van de uit te voeren queries sterk af en duurde taken te lang

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Met het oog op de energieprijzen, zou ik hem graag zou zuinig mogelijk willen uiteraard. Het systeem draait tenslotte 24/7. Verder moet het systeem stil zijn.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou het fijn vinden als jullie mij in de goede richting kunnen sturen qua componenten, zo vraag ik mij af of een snelle CPU wel nodig is. Zelf zat ik bijvoorbeeld aan de 5600g te denken, maar heb zo'n gevoel dat dit overkill is. Verder HDD vs SSD voor dit doeleinde. Ben ook benieuwd hoe jullie aankijken tegen deze manier van werken, omdat het ook niet de meest veilige is, systeem staat in de meterkast en daar kan natuurlijk van alles mee gebeuren. Aan de andere kant verwacht ik dat na 2/3 jaar, door groei van mijn bedrijf, ik dit verder kan professionaliseren. Tot slot software matig windows server vs windows 11.

Hierbij een opzet van het systeem wat ik in gedachten heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600G Boxed€ 172,81€ 172,81
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 72,60€ 72,60
1BehuizingenNZXT H210 Zwart€ 65,57€ 65,57
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 54,95€ 54,95
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18€ 119,90€ 119,90
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 67,92€ 67,92
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 90,39€ 90,39
Totaal€ 644,14

[ Voor 36% gewijzigd door Tweaker3769 op 10-07-2022 21:13 . Reden: update lijst ]

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:39

br00ky

Moderator Harde Waren
Je topicstart is nu al vrij compleet, maar we verwachten hier ook al een eigen opzetje. Zie ook de volgende passage uit het DAA beleid.
3. Eigen onderzoek is nog steeds vereist (dit is en blijft GoT!) en we verwachten dat je zelf al een idee hebt opgedaan. Als je zelf al een configuratie hebt bedacht, post deze dan met behulp van de wenslijst in de pricewatch hier. Dat geeft je mede-Tweakers inzicht in waar je zelf aan hebt gedacht en hoe er binnen je budget betere of andere keuzes te maken zijn.

Het is dus verplicht eerst zelf met een voorstel te komen en dit voorstel te onderbouwen. Een simpele opsomming van eisen/wensen is niet wenselijk; je topic wordt in dat geval dan ook gesloten. Je kan in dat geval contact opnemen met de moderator die je topic gesloten heeft om te vragen of hij weer open mag, mits je natuurlijk wijzigingen hebt aangebracht zodat het geheel wel aan de eisen voldoet.

Een simpel antwoord als 'Ik heb heb er niet veel verstand van!' óf 'Ik ben veel sneller klaar als jullie het doen!' is uit den boze.
Dit lijkt flauw, maar enerzijds doen we dit om ervoor te zorgen dat je zélf inzicht krijgt in wat er mogelijk is en anderzijds om de kwaliteit van de topicstarts hier te bewaken. Anders vervalt dit subforum in een "ik wil een pc voor x euro, mkay dank je doei" niveau, en dat is iets dat niemand wil :). Je eerste opzet hoeft niet top te zijn, we willen alleen graag dat je er eerst over nadenkt.

Om inspiratie op te doen kun je de verschillende topics in dit subforum en de best buy guides doorzoeken.

Met de Handleiding Pricewatch dien je vervolgens een mooi lijstje te maken (dus géén copy-paste lijsten van andere sites bijv.). Met die informatie kan vervolgens gericht advies gegeven worden om het helemaal aan jouw wensen aan te passen.

Stuur me een berichtje als je een opzetje hebt samengesteld, dan gaat je topic weer open. en weer open

Succes!

• Tweaker3769
Ik heb mijn lijstje nog aangepast vandaag, denk dat ik er zo wel uit ben.
Twijfel alleen nog of het systeem/case stil genoeg is. Iemand hier een mening over?:)

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:35
Is het stil genoeg?
Er zitten bewegende onderdelen in (fan), je zou kunnen kijken naar een volledig passief gekoelde kast, maar dat zal gaan aantikken (massief koelblok).

Even afhankelijk van je workload zou ik kijken of een AMD of een Intel CPU beter voor je uitkomt. En omdat het constant aanstaat, maar naar ik begrijp idle draait veel van de tijd, kijk ook naar CPUs die zuinig zijn bij idle. Bedenk ook dat normaal je PC/server moet afschrijven over een periode van 5 jaar (nu ben je een startende onderneming en gelden daar andere regels voor).

Persoonlijk zou ik naar een Intel NUC of AMD NUCachtige kijken, die hebben vaak zuiniger laptop CPUs aan boord en kan je aftermarket passieve koeling kits voor aanschaffen. Wellicht niet zo krachtig als een 5600G, maar meer power efficient en een stuk kleiner in die meterkast.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
Je zou ook een Deskmini kunnen nemen, je hebt dan een klein kastje wat in de meterkast niet in de weg staat, en later bij medewerker #1 met een vesa mount achter het scherm geplakt kan worden. Helaas is de versie voor de nieuwste generatie Intels nog niet beschikbaar, maar dit is wel krachtiger dan NUC's.
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 183,74€ 183,74
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 189,-€ 189,-
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9i Bruin€ 41,90€ 41,90
1Geheugen internKingston Fury Impact KF432S20IBK2/16€ 75,36€ 75,36
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 85,56€ 85,56
Totaal€ 575,56

• Tweaker3769
martyw schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:47:
Je zou ook een Deskmini kunnen nemen, je hebt dan een klein kastje wat in de meterkast niet in de weg staat, en later bij medewerker #1 met een vesa mount achter het scherm geplakt kan worden. Helaas is de versie voor de nieuwste generatie Intels nog niet beschikbaar, maar dit is wel krachtiger dan NUC's.
1ProcessorsIntel Core i5-11400 Boxed€ 183,74€ 183,74
1BarebonesASRock DeskMini H470 Series€ 189,-€ 189,-
1Geheugen internKingston Fury Impact KF432S20IBK2/16€ 75,36€ 75,36
1Solid state drivesWD Blue SN570 1TB€ 85,56€ 85,56
Totaal€ 575,56
Bedankt voor je reactie. Waarom zou je dan voor de duurdere Intel processor gaan? Zit daar nog een reden achter? Zie dat je ook nog een paar andere componenten hebt gekozen, zijn die efficiënter? Verder lijkt het mij dat zo'n klein systeem juist toch meer warmte produceert en dus ook meer geluid maakt dan de initiële setup, of zie ik iets over het hoofd? Hieronder iig de AMD variant:

1BarebonesASRock DeskMini X300€ 188,-€ 188,-
Totaal€ 613,-

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:15

DukeBox

loves wheat smoothies

Tweaker3769 schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 20:19:
...over SSD of HDD twijfel ik. In het verleden heb ik weleens met een SSD gewerkt waarbij de lees/schrijfsnelheid snel achteruit ging. Hierdoor nam de performance van de uit te voeren queries sterk af en duurde taken te lang[/i]
Ik ken geen enkele HDD die qua IO p/s sneller is dan de langzaamste SSD, ook niet wanneer de SSD (theoretisch) achteruitgaat in snelheid. Dat laatste komt eigenlijk niet meer voor zolang de SSD niet (bijna) vol is en TRIM actief is.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

M.b.t. de fans/hoe stil die moet zijn. Wat voor afmeting heeft je meterkast? Ik kan mij goed voorstellen dat straks je gehele meterkast zo'n 35-40C is en je alleen de licht in de meterkast zit te circuleren. Weet je zeker dat dit een geschikte plek is? Heb je niet elders een plekje voor een pc/server?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:12

heuveltje

KoelkastFilosoof

Gezien je omschrijving "SQL server met dataverwerking", zou je een 64 core epic nodig kunnen hebben, of een low power i3. Dat kunnen we daar eigenlijk niet uit opmaken.

Wat heb je nu, en in hoeverre is dat te traag ?

Daarnaast is bij een opslag vraag voor database server het antwoord altijd SSD. zoveel en zo snel mogelijk als je kan betalen. IN Random IO rent een SSD rondjes rondom een HD.

En als je merkt dat die gaat vertragen, is het vaak de vraag of je dan je scripting niet handiger kan doen (bv geen tussenresultaten opslaan als je die niet nodig hebt)

En just to be sure, word deze data wel ergens elders gebackupped ?

[ Voor 22% gewijzigd door heuveltje op 11-07-2022 09:23 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Tweaker3769
heuveltje schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:19:
Gezien je omschrijving "SQL server met dataverwerking", zou je een 64 core epic nodig kunnen hebben, of een low power i3. Dat kunnen we daar eigenlijk niet uit opmaken.

Wat heb je nu, en in hoeverre is dat te traag ?

Daarnaast is bij een opslag vraag voor database server het antwoord altijd SSD. zoveel en zo snel mogelijk als je kan betalen. IN Random IO rent een SSD rondjes rondom een HD.

En als je merkt dat die gaat vertragen, is het vaak de vraag of je dan je scripting niet handiger kan doen (bv geen tussenresultaten opslaan als je die niet nodig hebt)

En just to be sure, word deze data wel ergens elders gebackupped ?
Op dit moment zit er een "Amd a8-7410 APU" in, zelf werk ik op een 3700X en ervaar dat dat prima is voor de activiteiten die ik nu doe. Nu programeer ik vaak op die 3700X en zet ik het dan over op de A8.

• Tweaker3769
True schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:18:
M.b.t. de fans/hoe stil die moet zijn. Wat voor afmeting heeft je meterkast? Ik kan mij goed voorstellen dat straks je gehele meterkast zo'n 35-40C is en je alleen de licht in de meterkast zit te circuleren. Weet je zeker dat dit een geschikte plek is? Heb je niet elders een plekje voor een pc/server?
Hij is inderdaad niet heel groot, de geselecteerd case past er wel in als ik een plateautje erbij maak. Hij kan eventueel ook in de trappenkast maar dat is ook al zo'n warmte hok.. Vind het wel lastig dus om een geschikte case te vinden die binnen de marge past en nog betaalbaar is. (max breedte moet eigenlijk 19CM zijn).

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Tweaker3769 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:29:
[...]

Hij is inderdaad niet heel groot, de geselecteerd case past er wel in als ik een plateautje erbij maak. Hij kan eventueel ook in de trappenkast maar dat is ook al zo'n warmte hok.. Vind het wel lastig dus om een geschikte case te vinden die binnen de marge past en nog betaalbaar is. (max breedte moet eigenlijk 19CM zijn).
En met een plateautje maak je ook een horizontale scheiding in je meterkast. Als je CPU normaliter een temperatuur bereikt van 60C met koeling, waar denk je dat die warmte straks heen gaat? Als je verse lucht van voren van de kast wegtrekt door je kast heen en achter de kast er uitkomt. Die 60C tijdens load ga je echt niet terug naar 30C krijgen als meterkast krap is.
Ik zou mij ten zeerste afvragen of je dit wel moet willen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:12

heuveltje

KoelkastFilosoof

OK, als je met ene A8 nog toekomt. stelt het cpu gewijs idd niet veel voor.

1 wat 24/7 draaien kost momenteel iets van 6 Euro per jaar. Dus het word al heel snel aantrekkelijk om meer op verbruik dan aanschafkosten te sturen.

Ik zou ook hier : Het grote zuinige server topic - deel 3 mijn licht eens opsteken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 22:03
En waarom zijn de kosten voor een VPS te hoog? Als je de resources vergelijkt tussen een VPS en eigen hardware is dat uiteraard duurder.

Maar heb je echt 32GB nodig? En heb je zo veel data dat 1TB er echt in moet zitten?

Als je startende bent en je verwacht dit pas over 3 jaar nodig te hebben kun je een VPS juist meeschalen. Begin je gewoon lager en groei je de VPS mee met je bedrijf (en dus ook inkomsten).

En 99,98% uptime, backup-services en restores vaak inbegrepen.

Kijk hier eens: https://www.hostinginnederland.nl/vps/

Have you tried turning it off and on again?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:47
Tweaker3769 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:07:
[...]

Bedankt voor je reactie. Waarom zou je dan voor de duurdere Intel processor gaan? Zit daar nog een reden achter? Zie dat je ook nog een paar andere componenten hebt gekozen, zijn die efficiënter? Verder lijkt het mij dat zo'n klein systeem juist toch meer warmte produceert en dus ook meer geluid maakt dan de initiële setup, of zie ik iets over het hoofd? Hieronder iig de AMD variant:

1BarebonesASRock DeskMini X300€ 188,-€ 188,-
Totaal€ 613,-
Ik had de Intel genomen omdat deze vergelijkbaar presteert met de Ryzen G en tot een goedkoper systeem leidt, maar een moderne i3 presteert al 4 tot 5 keer beter dan je A8. De Noctua zorgt ervoor dat het systeem koel en stil blijft.

• Tweaker3769
Gr4mpyC3t schreef op maandag 11 juli 2022 @ 10:51:
En waarom zijn de kosten voor een VPS te hoog? Als je de resources vergelijkt tussen een VPS en eigen hardware is dat uiteraard duurder.

Maar heb je echt 32GB nodig? En heb je zo veel data dat 1TB er echt in moet zitten?

Als je startende bent en je verwacht dit pas over 3 jaar nodig te hebben kun je een VPS juist meeschalen. Begin je gewoon lager en groei je de VPS mee met je bedrijf (en dus ook inkomsten).

En 99,98% uptime, backup-services en restores vaak inbegrepen.

Kijk hier eens: https://www.hostinginnederland.nl/vps/
Ik heb zelf eens zitten kijken naar een VPS van: 4 cores, 8-16gb ram, 100-200gb SSD + windows server & backup. Hier kom ik dan al gauw op 40-70 euro per maand ex btw. Verder een keertje bij Strato een proef genomen, alleen dat was zo traag daar werd ik niet vrolijk van. Ik vind de prijs klasse qua performance zelf niet in balans als ik kijk wat ik ermee doe. Qua backup heb ik het nu geregeld dat er een backup van de database naar Onedrive wordt gestuurd elke dag, mocht er iets mis gaan. Over uptime maak ik mij niet zo zorgen omdat ik de enige gebruiker op dit moment ben. Het is natuurlijk wel een klassiek verhaal, dat wanneer mijn bedrijf gaat groeien deze PC dan een bottlekneck wordt omdat het zo'n "komt later wel" projectje/onderwerp is :')

*Op mn werk desktop heb ik ook 32gb, hiervoor heb ik ook een upgrade gedaan, kwam van 16gb.

[ Voor 3% gewijzigd door Tweaker3769 op 11-07-2022 11:44 ]

• Tweaker3769
True schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:32:
[...]

En met een plateautje maak je ook een horizontale scheiding in je meterkast. Als je CPU normaliter een temperatuur bereikt van 60C met koeling, waar denk je dat die warmte straks heen gaat? Als je verse lucht van voren van de kast wegtrekt door je kast heen en achter de kast er uitkomt. Die 60C tijdens load ga je echt niet terug naar 30C krijgen als meterkast krap is.
Ik zou mij ten zeerste afvragen of je dit wel moet willen.
Terecht punt

• Tweaker3769
heuveltje schreef op maandag 11 juli 2022 @ 09:32:
OK, als je met ene A8 nog toekomt. stelt het cpu gewijs idd niet veel voor.

1 wat 24/7 draaien kost momenteel iets van 6 Euro per jaar. Dus het word al heel snel aantrekkelijk om meer op verbruik dan aanschafkosten te sturen.

Ik zou ook hier : Het grote zuinige server topic - deel 3 mijn licht eens opsteken :)
Enig idee hoeveel watt dit systeem IDLE zou draaien? Ik lees over de 5600G op internet dat dat tussen 10-25 watt zou moeten zijn. Met 6 euro per wat/j vind ik dat nog wel te doen. Op het zuinige server topic, was ik idd al aan het rondneuzen. Heb alleen het idee dat de toepassing van die servers voor andere doeleinden gebruikt wordt.

[ Voor 10% gewijzigd door Tweaker3769 op 11-07-2022 11:47 ]

Pagina: 1