Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13-03 14:07
Ik zoek een vervanger voor mijn Samsung A70.

Ik ga al een tijdje niet meer voor de "vlaggenschip" telefoons, omdat deze in verhouding niet veel meer bieden dan de midrange telefoons. Mijn prijs is dan ook tussen de 300 en 450 euro. (Wat al aan de hoge kant zit voor een mid-range, als je het mij vraagt.)

Net zoals met de A70, zoek ik een telefoon met:
- een (zeer) goede batterij
- een goede batterij
- een goede batterij
- eigentijds snel
- 6 GB ram of meer?!
- recent model, mid 2021 of nieuwer
- redelijke camera
- 5G
- 3,5mm jack Nice to have, zeker geen Must
- een oled scherm Nice to have, zeker geen Must
- beetje groot scherm (5+ inch), niet per se de grootste
- makkelijk te rooten?!

Helaas heeft Samsung geen A73 uitgebracht in Nederland.
Dat is voor mij aanleiding om eens verder te kijken dan alleen Samsung.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Edit: Ps. Hij moet een goede batterij hebben. :)

[ Voor 3% gewijzigd door nl-x op 09-07-2022 16:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06:38
Heb je al in de Pricewatch gezocht op jou eisen?

Zelf zou ik de Samsung A52s eens nader bekijken in jou geval (wel 3,5mm), of de A53 (iets trager maar iets betere accu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
Ik heb zelf ook zitten kijken ja. De A52s vond ik wel ok, maar niet denderend.

Ik heb ook de OnePlus Nord 2T gezien. Kost 100 euro meer dan de A52s.
Heb je (denk ik) een betere processor/soc en wat meer ram.

Scherm is dan 90Hz ipv 120Hz en er is waarschijnlijk geen SD-kaart slot.
SD-kaart slot is wel erg jammer !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
De Xiaomi 11T Pro lijkt overigens ook een optie op 444 euro (256GB variant). Een wat ouder high-end soc als ik het goed begrijp.

[ Voor 6% gewijzigd door nl-x op 10-07-2022 17:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07:28
De A52s lijkt inderdaad het meest aan de eisen de beantwoorden. Of als het net iets duurder mag zijn, de Sony Xperia 10 IV. Trager maar een betere batterij dan de A52s

[ Voor 19% gewijzigd door D-Three op 10-07-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
@D-Three Wat vind je van de genoemde Xiaomi 11T Pro ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Hier al gekeken?

reviews: Smartphone Best Buy Guide - Juli 2022

Best buy's zijn er niet voor niets tenslotte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
Als ik zelf een unieke voor- en nadelen lijst opstel, kom ik met dit lijstje.
Een voordeel of nadeel betekent dat de andere twee toestellen dit niet hebben.
De Xiaomi 11T Pro is koploper, maar het niet waterdicht zijn is mijn grootste zorg.

A52s 256GB € 385
=====

+ IP67
+ microSD
+ 3.5mm
+ 4 front cams

- Bluetooth 5.0
- Snapdragon 778G
- no HDR
- 25W charging

11T Pro 256GB € 444
=====

+ Snapdragon 888
+ 5000mAh
+ ir blaster
+ Gorilla Glass Victus
+ 120W charging
+ 108MP rear cam

- 16MP front cam
- no optical stability
- no face lock

Nord 2T 256GB € 499
=====

+ Android 12
+ 12GB ram
+ 2 leds flash

- 90Hz screen
- approx. 500cd/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
nl-x schreef op zondag 10 juli 2022 @ 18:29:
@D-Three Wat vind je van de genoemde Xiaomi 11T Pro ?
Deze zit niet bij de beste qua accuduur als je kijkt naar de testen van tweakers en gsmarena.

Je kan/mag je niet blind staren op de mAh waarde van de accu alleen. In een toestel met een high-end soc en een helder hoge resolutiescherm, zal een accu met eenzelfde mAh waarde hoogstwaarschijnlijk minder lang mee gaan dan in een meer mid-range toestel. Veel hangt uiteraard af van gebruik maar die lijst van gsmarena kan wel een goede leidraad zijn. Jouw A70 staat er ook in.

Als ik er hun rating bij haal:
  • Galaxy A70 - 103h
  • Galaxy A52s - 113h
  • 11T Pro - 92h
  • Nord 2T staat niet in hun lijst.
De rating is gebaseerd op evenveel bellen, browen en video kijken maar die ratio kan je zelf aanpassen.

[ Voor 14% gewijzigd door D-Three op 10-07-2022 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06:44

dragonhaertt

@_'.'

Als je een goede accu wil moet je even naar de Sony Xperia 10 iv kijken.
Volgens gsmarena de beste accuduur van welke snapdragon telefoon dan ooit.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Voor de Xiaomi. Ik weet niet hoe goed de accu is op lange termijn. Een van de redenen dat Samsung het supersnel laden niet aanbiedt is dat de accu dan meer te verduren heeft en sneller slijt. Doe je over 2 jaar een nieuwe, geen probleem, maar voor 4 jaar zul je het gaan merken verwacht ik.

Wat waterdichtheid betreft. Hoeveel telefoons heb je gehad die het nodig hadden? Of ben je iets van plan als een vakantie in een regenwoud? Of iets anders dat het een harde eis maakt?

Sony 10 iv is ook goed, en beste accu van allen, wel maar 3 jaar updates, dus ook hier de vraag hoelang wil je ermee doen? Ander voordeel van de Sony. Het is een beetje niche. Niet iedereen loopt ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Nadeel van de Sony is uiteraard de prijs die ze vragen voor die midrange SoC. Geen slechte SoC maar je kan dezelfde vinden voor minder.

[ Voor 32% gewijzigd door D-Three op 11-07-2022 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

D-Three schreef op maandag 11 juli 2022 @ 02:08:
Nadeel van de Sony is uiteraard de prijs die ze vragen voor die midrange SoC. Geen slechte SoC maar je kan dezelfde vinden voor minder.
Maar niet met die accuduur.
Niet alleen de prestaties beïnvloeden de prijs. De Sony heeft een aantal features die je op geen andere telefoon (in deze combinatie) kan vinden. Daar betaal je dan ook voor.

Probeer maar eens een andere telefoon van dit formaat, met 3.5mm, met deze accuduur én een kale android versie te vinden voor <500 euro. Die bestaan gewoon niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
@dragonhaertt Maar hoe kan dat dan?! Dat snap ik serieus niet. Een vergelijking tussen de Snapdragon 695 (Sony) en 778G (Samsung), geeft ze als even zuinig.

Hoe kan Sony dan, met toch wel de nodige features op het ding, de helft meer uit de batterij te halen?! GSMArena geeft zelfs aan de tests op dezelfde schermhelderheid uit te voeren (200 nits, vanaf jaar 2016.)
Is het wel een betrouwbare lijst? Of zie ik een redelijke verklaring over het hoofd? Goed, het scherm is 60Hz, maar dat kan toch niet de enige verklaring zijn? Anders zal ik ieder mobieltje wel op 60Hz terugklokken als dat kan.

Sony:
Endurance/Custom: 163h
Talk: 35:19h
Web browsing: 21:12h
Video playback: 32:04h

Samsung
Endurance/Custom: 113h
Talk: 35:20h
Web browsing: 12:38h
Video playback: 19:29h

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

nl-x schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:15:
@dragonhaertt Maar hoe kan dat dan?! Dat snap ik serieus niet. Een vergelijking tussen de Snapdragon 695 (Sony) en 778G (Samsung), geeft ze als even zuinig.

Hoe kan Sony dan, met toch wel de nodige features op het ding, de helft meer uit de batterij te halen?! GSMArena geeft zelfs aan de tests op dezelfde schermhelderheid uit te voeren (200 nits, vanaf jaar 2016.)
Is het wel een betrouwbare lijst? Of zie ik een redelijke verklaring over het hoofd? Goed, het scherm is 60Hz, maar dat kan toch niet de enige verklaring zijn? Anders zal ik ieder mobieltje wel op 60Hz terugklokken als dat kan.

Sony:

Samsung
Dat kunnen zo veel factoren zijn, maar ik heb nog niemand horen beweren dat de accuduur van de sony slechter is dan geadverteerd.
Samsung staat wel bekend om de hoeveelheid bloatware, inclusief processen die op de achtergrond draaien die je niet zomaar kan verwijderen/stoppen. Dat zou sowieso al een grote rol kunnen spelen.

Verder is de accu van de sony groter, en de SoC is niet het enige onderdeel dat stroom verbruikt. Het scherm, de scherm driver en de interne voedingen spelen ook een grote rol in het verbruik.

In ieder geval hoef je het niet te begrijpen om het waar te laten zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld

Sony:

Samsung
Er zijn allerlei trucjes om stroomverbruik te verminderen door zuiniger hardware te gebruiken, schermverversing en resolutie lager te klokken, helderheid van het scherm verlagen. Thema's eenvoudig houden. Sony stopt waarschijnlijk meer energie in het fine tunen van het OS voor de paar toestellen die zij verkopen dan Samsung voor de tientallen modellen die zij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
En volgens notebookcheck verbruikt de 778G dan wel iets meer :P
https://www.notebookcheck...14148_13821.247596.0.html

Al kan dat kleine verschil niet het enige zijn, zoals hier eerder gezegd is het de som der delen.
Ik ben geen expert maar als ik me niet vergis is 1 nit = 1 candela / m² wat betekent dat een groter scherm meer licht uitstralen bij 200 nit dan een kleiner scherm. Dus het verbruik van een groter scherm is gewoon groter.
Is het wel een betrouwbare lijst?
Ja en neen, het blijft een benchmark, het zal altijd verschillen van de realiteit. Maar mij lijkt de lijst wel betrouwbaar genoeg om te vergelijken.
Of zie ik een redelijke verklaring over het hoofd? Goed, het scherm is 60Hz, maar dat kan toch niet de enige verklaring zijn? Anders zal ik ieder mobieltje wel op 60Hz terugklokken als dat kan.

Sony:

Samsung
Ja, ik vind het erg grote verschil ook opvallend. Maar er zijn ook wel enkele verschillen:
Grotere accu bij de Sony: 5000 mAh vs 4500 mAh (11% groter)
Kleinere schermoppervlakte bij de Sony: 84 cm² vs 102 cm² (17% kleiner)
Verder ook nog een verschil in Android versie: 11 vs 12, geen idee of dit veel verschil kan maken bij het kijken van een video. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
Dank jullie voor de input. Ik vind het erg waardevol. De Sony klinkt als erg potentieel.

Maar ik ben echt bang dat het ding traag is als stroop. En dat de camera echt bagger is.

Heeft iemand deze telefoon? Kan die wat vertellen over traagheid? (En de camera?)

Sony Xperia 10 iv
======

+ ip68
+ microsd
+ 3.5mm
+ bluetooth 5.1
+ 5000mAh
+ Gorilla Glass Victus
+ Optical stability

- 128GB storage
- Snapdragon 695
- 6GB ram
- 12MP rear cam / 8MP front cam
- single led flash
- no hdr
- ir blaster
- 30W charging
- no face lock
- 60Hz
- approx 500cd/m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-05 15:28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
@Steefmeister dank je. maar liever hoor ik het van een gebruiker. reviews neem ik altijd met een grote korrel zout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
Dank allemaal. Ik denk dat ik toch voor de Xiaomi 11T Pro 256GB ga.
Hij kost mij (icm abo) precies hetzelfde als de Sony Xperia 10 iv.
Gezien de Xiaomi al een goede batterij had, wegen andere voordelen van de Sony niet verder op tegen de nadelen.

De voor- en nadelen van Sony boven de Xiaomi zijn:

+ 50% more battery life web/video
+ ip68, not ip67
+ microsd
+ 3.5mm
+ Optical stability
+ limited action free earbuds

- Snapdragon 695, not Snapdragon 888
- 128GB storage, not 256GB
- 6GB ram, not 8GB
- 12MP rear / 8MP front, not 108MP / 16MP
- 30W charging, not 120W
- 60Hz, not 120Hz
- approx 500cd/m2, not 800 cd/m2
- bluetooth 5.1, not 5.2
- no hdr
- ir blaster

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
nl-x schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 09:51:
@Steefmeister dank je. maar liever hoor ik het van een gebruiker. reviews neem ik altijd met een grote korrel zout.
Er is een ervaringen topic.
[Sony Xperia 1 IV / 10 IV] Ervaringen & discussie

Maar ik zie dat je je keuze gemaakt hebt voor de Xiaomi, is goed dat voor jezelf de prioriteiten duidelijk zijn afgewogen, jij moet er immers plezier van hebben, en dat moet hiermee lukken. Geniet ervan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl-x
Nou, ik heb 'm... De Xiaomi. En nu begint het grote ontdekken.

Mijn eerste frustratie: Ik heb een book case gekocht om net zoals met mijn vorige Samsung het scherm aan en uit te zetten door de book case te openen en te sluiten. Werkt voor geen meter! Ten eerste (mijn schuld, ik heb blijkbaar Chinese prul gekocht) moest ik voor die case een app sideloaden die veel te veel rechten wilt hebben (bijv. telefoongesprekken starten) ... Maar zelfs met die app wilde het systeem niet werken.

Blijkbaar heeft de Xiaomi geen magnetische sensor waarmee je het apparaat aan en uit kan zetten. Xiaomi baseert zich op een nabijheidssensor. En dan nog, als ik het goed begrijp, niet eens een fysieke nabijheidssensor, maar een gemockte ofzo. En het werkt dus voor geen meter tussen die case en die app van hun. Als ik de telefoon tegen mijn gezicht houd, gaat de telefoon uit... Maar als ik de case dichtklap, niet.

Weet er iemand of dit nog te werken te krijgen is? (Desnoods met een andere case.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
Er is een levendig ervaringen topic met veel eigenaren die je hopelijk kunnen helpen hier:
[Xiaomi Mi 11] Ervaringen & Discussie
Pagina: 1