Stille Game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:38

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik dacht opnieuw met een 2ehands machine aan de slag te gaan, maar dat is helaas niet gelukt. Ik overweeg daarom toch maar eentje te bouwen. Dit deed ik vroeger heel vaak, maar eerlijk gezegd staat het uitzoekwerk, bouwen maar ook de verantwoordelijkheid me een beetje tegen.

Maar goed, misschien is het toch de beste optie :). Vandaar deze opzet.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk gamen. Een verdwaalde video renderen zou kunnen gebeuren, maar heeft geen impact op de keuze, daarvoor is het te sporadisch. Ik gebruik een 4K ultrawide scherm. In CSGO wil ik de hoogst mogelijke framerate, in andere moderne titels ben ik content met 60+ FPS op 4k en als ik over een jaar of 3 de settings wat terug moet schroeven kan ik daarmee leven.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een gevoelsmatige grens van 1500 euro, ten dien verstande dat ik de GPU die ik al heb, hergebruik. Liever minder geld dan meer, want ik heb ook andere hobbies en ik wil voornamelijk gewoon een zorgenvrij systeem dat goed meekomt dan dat ik bij de top 5% hoor.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Asus RTX 2070 8GB (normale uitvoering met dubbele fans)
Dell U3419W Scherm (word ooit vervangen door een 240hz display)
Sharkoon Skiller
Razer Deathadder V2
Logitech Z906 speakers
Crucial 1TB SSD (sata) die eventueel als 2e schijf kan dienen
eventueel een Soundblaster Audigy FX PCI-E indien dit voordeel biedt boven de onboard audio van het MB

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Kast, voeding, Mobo, CPU, stille maar goede koeling, snellere SSD (als ik toch voor nieuw ga, dan liever NVME).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Liefst heb ik een kant en klaar systeem van een reputabel merk :+ maar bij zelfbouw kies ik voor bewezen namen met veel goede reviews. Ik heb zelf een lichte voorkeur voor Asrock, mij komt dat over als een betrouwbaar merk met goede doch betaalbare spullen. O.a. MSI en Asus hebben mij in het verleden echt een slechte ervaring op aftersales gegeven dus die zijn minder populair.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik is minder belangrijk, doch stilte wel. Bij 100% load vind ik een beetje blazen niet erg (zeer waarschijnlijk is het dan ter dienste van een game die daar wel overheen gaat qua geluidsniveau) maar bij normaal gebruik wil ik hem vrijwel niet horen.

Ga je overklokken?
Misschien een keer kijken wat de resultaten bij een benchmark zijn, maar mijn workstations konden dat ook niet en heb het niet echt gemist. Ik heb liever dat het systeem consequent minder heet draait zodat de componenten langer meegaan.

Wat verwacht je van ons?[i]
Als ik prijs/prestatiegewijs bij wijze van spreken 15% kan besparen voor minder dan 5% performanceverlies, ben ik geinteresseerd, maar in principe moet het systeem wel 5+ jaar mee kunnen met normaal onderhoud (schoonmaken e.d.). Mijn voornaamste vragen:

- ik heb de SSD en het geheugen gecheckt op de website van Asrock voor compabiliteit met het bord, mag ik daar blind op varen?
- ik heb boxed gekozen omdat tray duurder lijkt te zijn, is de boxed cooler matig/slecht? Of doe ik er wel goed aan die zware / grote koeler erop te zetten? Ik kan lastig inschatting of die goed in de kast past.
- komt de kast met goede ventilatoren of moet ik er nog wat bijbestellen?
- heb ik nog zo'n LGA 1700 mounting kit nodig of is dat bij deze combi niet nodig?
- ik heb nu een 1TB schijf die met de games die ik erop wil hebben 80% vol zit, zijn de prijzen nu dusdanig dat het slim is voor 2TB te gaan of kan ik beter 1TB nemen en mijn huidige SSD eraan plakken als D schijf?
- Asrock doet voorkomen dat de onboard audio op dit bord 'for gamers' is. Is de Audigy FX dan nog nodig?
- Moet ik nog apart W10 aanschaffen? Ik begrijp dat mijn Microsoft account ook een W10 licentie aan zich verbonden heeft... geen idee hoe ik dat moet checken, maar dat ging ook goed toen ik het workstation in gebruik nam.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700K Boxed€ 422,90€ 422,90
1MoederbordenASRock Z690 Phantom Gaming 4/D5€ 188,28€ 188,28
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 99,90€ 99,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S chromax.black€ 92,50€ 92,50
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 189,90€ 189,90
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 104,89€ 104,89
1Solid state drivesCorsair MP600 PRO XT 2TB Zwart€ 289,90€ 289,90
Totaal€ 1.388,27

De keuze componenten leent zich voor overklokken, dat weet ik, maar ik werd vooral gedreven voor DDR5 (toekomstbestendigheid) en kwaliteit/duurzaamheid (consistent lagere termperaturen en goede componenten zodat de boel lang heel blijft).

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
offtopic:
Ga je dit systeem opgeven?

Je hebt nu een hele zware CPU gekozen, zeker voor 4K gaming is deze overkill - daar doet de videokaart het meeste werk. Ook denk ik dat je je verwachtingen met deze videokaart op 4K moet bijstellen, zie bv.

Lees ook eens DDR5 of toch nog DDR4? - Twee generaties werkgeheugen getest, TL;DR - DDR5 is het met de huidige generatie CPU's niet waard, als je dat wilt wacht dan nog anderhalf jaar met het bouwen van een PC.

Een SSD met heatsink is niet nodig als je moederbord al in SSD koeling voorziet.

Met deze PC haal je ongeveer evenveel FPS op 4K
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 115,-€ 115,-
1VideokaartenAsus Dual GeForce RTX 2070€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 32,20€ 32,20
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 118,67€ 118,67
1VoedingenCooler Master V650 Gold-V2€ 86,-€ 86,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 255,-€ 255,-
Totaal€ 895,77

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Stil en boxed koeler gaan sowieso niet samen. Gooi er iets flink groot op met PWM fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
martyw schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:45:
offtopic:
Ga je dit systeem opgeven?

Je hebt nu een hele zware CPU gekozen, zeker voor 4K gaming is deze overkill - daar doet de videokaart het meeste werk. Ook denk ik dat je je verwachtingen met deze videokaart op 4K moet bijstellen, zie bv.
[YouTube: RTX 2070 Test in 10 Games at 4K]

Lees ook eens DDR5 of toch nog DDR4? - Twee generaties werkgeheugen getest, TL;DR - DDR5 is het met de huidige generatie CPU's niet waard, als je dat wilt wacht dan nog anderhalf jaar met het bouwen van een PC.

Een SSD met heatsink is niet nodig als je moederbord al in SSD koeling voorziet.

Met deze PC haal je ongeveer evenveel FPS op 4K
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 189,-€ 189,-
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 115,-€ 115,-
1VideokaartenAsus Dual GeForce RTX 2070€ 0,-€ 0,-
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 32,20€ 32,20
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 118,67€ 118,67
1VoedingenCooler Master V650 Gold-V2€ 86,-€ 86,-
1Solid state drivesSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 255,-€ 255,-
Totaal€ 895,77
Dankjewel voor je feedback! Ik heb de CPU overgenomen uit de BBG dus ik dacht dat dit een normale keuze was. Over de heatsink op de SSD, hoe heb je dat uitgevonden, dat het moederbord dit al doet? Ik heb dat niet gezien (maar wist ook niet dat ik er naar moest zoeken).

Ik twijfelde tussen AMD of Intel, AMD zou misschien 'goed genoeg' zijn, maar de DDR5 deed me doorslaan naar Intel. Jij zegt dus dat dit nog niet nodig is vandaag de dag? Ik zeg het omdat ik bij het 'afmaken' van de kast een beetje geirriteerd raakte...

De kast komt met 2 fans (1 voorin, 1 achterin) en ik redeneerde dat ik liever meer langzame fans heb dan minder snelle. Maar het moederbord voorziet maar in 4 headers, en dus niet genoeg voor de 2 extra bovenin de kast. Fancontroller uitgezocht... maar toen bleken de fans ook niet goedkoop te zijn.

.... dus keek ik naar zo'n closed loop waterkoeler. De review van de kast zegt 280mm, maar als ik dan zo'n NXT closed loop N63 bekijk staat er 'fans 280mm' maar 'breedte 315m' - waar moet ik nou op letten? En toen moest ik weer naar 240mm kijken omdat het geheugen anders niet paste. Oh, maar wel met lowprofile. Dus LP ram gezocht, dat heeft Crucial niet, dus moest ik weer een ander merk/type zoeken....

en toen raakte ik het beu :P. Ik heb helemaal geen zin in dit uitzoekwerk, ik ben niet meer de tweaker die ik 20 jaar terug was en hier blij van werd. Ik wil gewoon een machine neerplempen die zonder zeiken 5 jaar draait, hopelijk langer.

Dus ik keek o.a. hiernaar:

https://www.hp.com/nl-nl/...EA&masteropt=ABH&sel=DTP&

(ik heb een code voor 100 euro korting)

en:

https://www.dell.com/nl-n...Id=fc3t3FpNXEOWZR1fXdzr-A

(kan ik ook korting voor krijgen, waarschijnlijk een flat 10% code, moet ik even regelen nog volgende week)

maar ik begrijp nu dus dat deze CPU's overkill zijn? De voeding in de Dell XPS vind ik met 460w aan de zeer zwakke kant en de HP schijnt qua componenten en prestaties heel goed te zijn, maar stijgt ondanks de waterkoeling op onder load. Dat kun je schijnbaar makkelijk/goedkoop zelf aanpassen...

Voordeel vind ik dan wel dat ik de hele machine daar op de (virtuele) TD neer kan smijten als 'ie stuk is, zoek het maar uit jongens. En voor een paar tientjes maak ik er zelfs 3 jaar dekking van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
PilatuS schreef op zaterdag 9 juli 2022 @ 23:50:
Stil en boxed koeler gaan sowieso niet samen. Gooi er iets flink groot op met PWM fans.
Ja, die zit ook in het lijstje. Mijn gedachte is wel dat een machine die minder hard op zijn tenen loopt (en goed gekoeld word) langer meegaat. Dat schijnt de werkende theorie te zijn achter workstations. Moet ik dan misschien waterkoeling overwegen? Dat is als ik het zo bezie niet veel duurder dan goede fans.

De kast ondersteunt twee grote radiatoren bovenin en voorin, maar voor de CPU kon ik vinden dat ik een '1700 socket' nodig had, voor de GPU - geen idee hoe dat werkt.

@martyw dank voor het artikel, het is me nu duidelijk dat DDR5 geen speerpunt hoeft te zijn, alleen een nice to have, mocht het zo uitkomen. Ik heb nog steeds wel een sterke voorkeur voor gewoon een kant en klare machine te kopen, nu geeft me die realisatie daar ook meer keuzes (AMD platform gaat b.v. alleen maar tot DDR4 momenteel).

[ Voor 20% gewijzigd door HTT-Thalan op 10-07-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zondag 10 juli 2022 @ 09:14:
[...]
Ja, die zit ook in het lijstje. Mijn gedachte is wel dat een machine die minder hard op zijn tenen loopt (en goed gekoeld word) langer meegaat. Dat schijnt de werkende theorie te zijn achter workstations. Moet ik dan misschien waterkoeling overwegen? Dat is als ik het zo bezie niet veel duurder dan goede fans.
Er gaat wel eens iets kapot, maar of je nou matige of hele goede koeling gebruikt, een machine gaat toch wel langer mee dan dat ie qua snelheid nuttig is. Een PC gaat ook niet langer mee met waterkoeling dan met lucht. Zowel lucht als water kan, maar opzich maakt het niets uit. Met water heb je vaak ook weer last van een pomp die matig is met AIO koelers en custom waterkoeling kost je flink veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik heb nog een paar uur vergeleken en gewikt, en heb een pre-built van HP besteld, een Omen 40l die in de aanbieding is :). Ryzen 7 5800X, 32GB en een RTX 3070ti :). Dan gaat m'n oude videokaart gewoon V&A op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etreur76
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 23-03 10:11
Hoi @HTT-Thalan

Ik zit in exact hetzelfde selectieproces.
Hoe bevalt de HP?
En is hij inderdaad goed stil bij non gaming gebruik?

Groet,
Edwin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
etreur76 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 22:53:
Hoi @HTT-Thalan

Ik zit in exact hetzelfde selectieproces.
Hoe bevalt de HP?
En is hij inderdaad goed stil bij non gaming gebruik?

Groet,
Edwin
Yes :). Heb er een hele review over geschreven hier op GoT, alles staat erin :).
Pagina: 1